Gå til innhold

Nyttige og unyttige kjøkkenmaskiner og -dingser


Axcia

Anbefalte innlegg

Bruker mye:

Vannkoker, kjøkkenmaskin (ukentlig til baking, kutte grønnsaker, lage røre), brødrister (daglig)

Bruker aldri:

Eggkoker, frityrkoker,

Bruker sjeldent:

Smørbrødgrill, vaffeljern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    13

  • laban

    7

  • Lillemus

    6

  • Katt-ja

    5

Mest aktive i denne tråden

Løkhakkeren synes jeg er veldig bra, bruker den hver gang jeg skal hakke løk.

Ting jeg sjelden eller aldri bruker: pastamaskin, fonduegryte, vannkoker (har induksjonstopp, det går fortere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolberta

Jeg kjøpte vannkoker nå i høst og fatter ikke hvorfor jeg ikke har kjøpt det tidligere. Den er i bruk mange mange ganger om dagen.

Tips: kjøp en termokanne som KUN brukes til vann, (kaffe én gang på den kanna så er vitsen borte)

én krone her, og én krone der .... . ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: kjøp en termokanne som KUN brukes til vann, (kaffe én gang på den kanna så er vitsen borte)

én krone her, og én krone der .... . ;)

''Tips: kjøp en termokanne som KUN brukes til vann, (kaffe én gang på den kanna så er vitsen borte)''

Jepp. Vi har diverse termoser og kanner som er merket med "Kun til rent vann!" ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det bare ting jeg bruker ofte som får lov til å stå oppå kjøkkenbenken. Det er brødbakemaskin, kjøkkenmaskin og brødrister. Baker glutenfritt brød til resten av familien, og da trenger jeg kjøkkenmaskinen. Brødbakemaskinen er bare til meg. Brødristeren bruker jeg hver dag.

Noe jeg ikke trenger: kaffemaskin - vi drikker ikke kaffe. Brukes kanskje 10 ganger i året. Ismaskin, juicemaskin - bare tull....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver dag: vannkoker, espressomaskin, microbølgeovn, salatsnurre

Ca ukentlig: Håndmikser, melkesteamer

Månedlig: vaffeljern, smørbrødgrill, brødrister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker aldri: eggkokeren, løkkutteren (fordi jeg glemmer at jeg har den?) og håndmikseren.

Uunnværlig: Kenwood major-kjøkkenmaskina, riskokeren (er nyfrelst ;-)), vannkokeren og blenderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkhakkeren synes jeg er veldig bra, bruker den hver gang jeg skal hakke løk.

Ting jeg sjelden eller aldri bruker: pastamaskin, fonduegryte, vannkoker (har induksjonstopp, det går fortere)

Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke har brukt vannkokeren den siste uka..Vi fikk induksjonstopp for en uke siden ;) Går så utrolig fort å varme vann der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den løkhakkeren overtar jeg mer enn gjerne! :o)

Vannkokeren hadde jeg knapt klart meg uten. :o) Blenderen er kjekk å ha, men ikke utslitt. Brødristeren går nesten daglig, har ei Snuppe som elsker ristet brød. Kjøkkenmaskina kunne jeg nesten spart meg for å kjøpe, den 30-35 år gamle håndmikseren etter mormor holder egentlig i lange baner! Stavmikseren bruker jeg av og til.

Toastjernet ble gitt bort. Potetskrellemaskina ble stående igjen hos eksen.

Jeg bruker kjøkkenmaskina stort sett mest til å kna deig (boller, pizza, brød etc.). Da kan man ikke bruke håndmikseren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microbølgeovnen pælma jeg ut for 8 år sida. Da hadde den stått og samla støv i 4 år, og jeg har ikke savna den en eneste dag. Makan til tøysegreie.

Brødristeren har jeg kanskje brukt 5 ganger på de to åra jeg har hatt den. Også tullete.

Kaffemaskina og Kenwood'en bruker jeg ofte. Vaffeljernet brukes ikke så ofte, men jeg er veldig fornøyd med å ha det. ;)

Rista brød er sååå godt :)) Dessuten veldig kjekt å ha rista brød når brødet ikke er dagferskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke har brukt vannkokeren den siste uka..Vi fikk induksjonstopp for en uke siden ;) Går så utrolig fort å varme vann der :)

''Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke har brukt vannkokeren den siste uka..Vi fikk induksjonstopp for en uke siden ;) Går så utrolig fort å varme vann der ''

Godt du fulgte "rådet vårt" om induksjon :-).

Har selv tenkt det samme mhp vannkoker. Eneste fordelen med vannkokeren er jo at den slår seg av når vannet koker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg aldri bruker:

En dings jeg fikk av søsteren min. Det er et stort mål (to liter?) med diverse gram- og desiliterstreker på sidene, dessuten har det et rart lokk med hull i. Tror det er meningen at man liksom skal blande alle greiene man trenger til f.eks. en kake oppi der, og at vitsen er å slippe å bruke (halv)litermålet flere ganger eller noe sånt. Jeg tror ikke jeg har skjønt poenget - kanskje noen her kan forklare meg det.

Noe vi bruker ofte er brødristeren, brusmaskinen (vi lager vann med kullsyre selv, uten smaktilsetning, selv om det sikkert er veldig harry) og i perioder toastjernet (til varme ostesmørbrød).

Den har jeg også, og den blir mye brukt (dog ikke til det den er tiltenkt ;-)). Jeg bruker selve litermålet til å ha drikkevann i når jeg ser på TV om kvelden ;)

Bruker den innimellom når jeg skal lage hvit saus. Da slipper jeg å ha smør i sausen. Blander litt hvetemel og endel melk i litermålet før jeg setter på den ringen med åpninger i og lokket på toppen (antar det er en slik du har). Jeg rister godt og har over i stekepanna mens jeg rører og lager den hvite sausen ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke har brukt vannkokeren den siste uka..Vi fikk induksjonstopp for en uke siden ;) Går så utrolig fort å varme vann der ''

Godt du fulgte "rådet vårt" om induksjon :-).

Har selv tenkt det samme mhp vannkoker. Eneste fordelen med vannkokeren er jo at den slår seg av når vannet koker.

Så deg var deg som kom med det, ja :)

Søster'n jobba med hvitevarer før og var også klar på at vi måtte ha induksjonstopp. Har ikke angra ennå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

Løkkutteren brukes masse her i huset.

Jeg bruker veldig sjelden brødrister. Kanskje en gang eller to i løpet av året. Eggekokeren brukte jeg to ganger før vi ga den videre. Kenwooden bruker jeg ikke ofte, men avhengig av den 4-6 ganger i måneden.

Kromkakejernet brukes kun til jul.

Vaffeljernet brukes heller ikke ofte, men godt å ha av og til.

Toastjernet blir brukt jevnlig - enkel og raks middag når vi skal rett på trening, eller erstatning for middag :)

Microen blir brukt til å tine brød, husker aldri å ta opp brød i tide.

Ellers har jeg ikke så mye som ikke blir brukt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke har brukt vannkokeren den siste uka..Vi fikk induksjonstopp for en uke siden ;) Går så utrolig fort å varme vann der ''

Godt du fulgte "rådet vårt" om induksjon :-).

Har selv tenkt det samme mhp vannkoker. Eneste fordelen med vannkokeren er jo at den slår seg av når vannet koker.

'' Eneste fordelen med vannkokeren er jo at den slår seg av når vannet koker.''

Med induksjon går det så fort at jeg nesten kan stå og vente på at det koker, så det er ikke noe problem:-) Dessuten er vannkjelen min mye finere enn alle vannkokere jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Eneste fordelen med vannkokeren er jo at den slår seg av når vannet koker.''

Med induksjon går det så fort at jeg nesten kan stå og vente på at det koker, så det er ikke noe problem:-) Dessuten er vannkjelen min mye finere enn alle vannkokere jeg har sett.

''Med induksjon går det så fort at jeg nesten kan stå og vente på at det koker, så det er ikke noe problem:-) Dessuten er vannkjelen min mye finere enn alle vannkokere jeg har sett.

''

Enig i det :-).

Men jeg pleier dog å gå fra etter å ha satt på vannet, kanskje krever et barn oppmerksomhet, og da står plutselig vannkjelen og danser på platen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke har brukt vannkokeren den siste uka..Vi fikk induksjonstopp for en uke siden ;) Går så utrolig fort å varme vann der ''

Godt du fulgte "rådet vårt" om induksjon :-).

Har selv tenkt det samme mhp vannkoker. Eneste fordelen med vannkokeren er jo at den slår seg av når vannet koker.

Vannkoker er ideelt i rom med lett tilgang på vann og strøm, men hvor det ikke er komfyr.

Vi har f.eks. vår i kjellerstua. Der er det også kopper og teposer, og det er vask i rommet ved siden av.

Kjøkkenet er i en annen etasje. Der bruker jeg kjele.

Jeg laget mye middag med kun vannkoker som utgangspunkt, da jeg bodde på hybel: Legg hurtigris eller potetmospulver mellom det som skal varmes opp (f.eks. kjøttboller og erter), i en bolle som tåler kokende vann. Kok riktig mengde vann og hell oppi. Legg på lokk, vent litt og spis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du løfter bollen du har røra i bort til vaffeljern / stekepanne hver gang du skal helle røre med øsa så drypper det jo gjerne fra øsa. Det slipper du med mugge. Jada, jeg legger også papir under for å slippe å tørke opp etterpå. :o)

En stk utbrettet avis er perfekt å sette vaffeljern og røre-bolle på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkoker er ideelt i rom med lett tilgang på vann og strøm, men hvor det ikke er komfyr.

Vi har f.eks. vår i kjellerstua. Der er det også kopper og teposer, og det er vask i rommet ved siden av.

Kjøkkenet er i en annen etasje. Der bruker jeg kjele.

Jeg laget mye middag med kun vannkoker som utgangspunkt, da jeg bodde på hybel: Legg hurtigris eller potetmospulver mellom det som skal varmes opp (f.eks. kjøttboller og erter), i en bolle som tåler kokende vann. Kok riktig mengde vann og hell oppi. Legg på lokk, vent litt og spis.

Vi har vanlig keramisk topp og da tar det eeevigheter før vannet koker :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte vannkoker nå i høst og fatter ikke hvorfor jeg ikke har kjøpt det tidligere. Den er i bruk mange mange ganger om dagen.

''Jeg kjøpte vannkoker nå i høst og fatter ikke hvorfor jeg ikke har kjøpt det tidligere. Den er i bruk mange mange ganger om dagen.''

Samme her! Utrolig praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...