Gå til innhold

Nyttige og unyttige kjøkkenmaskiner og -dingser


Axcia

Anbefalte innlegg

Jeg har på følelsen at du snakker om en slik:

http://www.tupperware.no/cps/rde/xchg/nordics/hs.xsl/638.html

Mens laban har en slik:

http://www.tupperware.no/cps/rde/xchg/nordics/hs.xsl/639.html

Jeg synes de er praktiske begge to. Shakeren brukes som hos deg stort sett som drikkeflaske i stua. Pleier å blande saft i den og sette den i kjøleskapet.

Målebollen er kjempefin til pannekaker og vaffelrøre. Ikke minst fordi det bare er å sette på lokket og sette den i kjøleskapet dersom man ikke bruker hele røra på en gang. :-)

Et tilleggstips vedr den siste, som jeg husker tupperware-dama fortalte om, men som jeg aldri har hatt behov for å teste ut...;-)

Snu bollen oppned, hell litt vann inni den ringen under og sett det lille lokket på (det passer der også - TW tenker på alt *S*). Sp legger du hele greia i fryseren. I følge selgeren var dette uhyre praktisk hvis/når man skulle piske krem på en varm sommerdag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    13

  • laban

    7

  • Lillemus

    6

  • Katt-ja

    5

Mest aktive i denne tråden

Et tilleggstips vedr den siste, som jeg husker tupperware-dama fortalte om, men som jeg aldri har hatt behov for å teste ut...;-)

Snu bollen oppned, hell litt vann inni den ringen under og sett det lille lokket på (det passer der også - TW tenker på alt *S*). Sp legger du hele greia i fryseren. I følge selgeren var dette uhyre praktisk hvis/når man skulle piske krem på en varm sommerdag:-)

Haha! Sikkert uvurderlig for alle stakkars kakebakerene som ikke har nordvendt kjøkken. Likevel tør jeg påstå at den som har skapet fullt av Tupperwareduppedingser mest sannsynlig også har en maskin som tar seg av krempiskingen. Poeng skal de likevel ha for oppfinnsomheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tilleggstips vedr den siste, som jeg husker tupperware-dama fortalte om, men som jeg aldri har hatt behov for å teste ut...;-)

Snu bollen oppned, hell litt vann inni den ringen under og sett det lille lokket på (det passer der også - TW tenker på alt *S*). Sp legger du hele greia i fryseren. I følge selgeren var dette uhyre praktisk hvis/når man skulle piske krem på en varm sommerdag:-)

Smart!

Det hadde jeg ikke kommet på på egen hånd, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som en slags trommel man snetrifugerer salaten i (med håndkraft) for å fjerne vannrestene etter vask.

Ok, men hva er poenget? Er det ikke godt med litt fukt i salaten da? *klør seg i hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hva er poenget? Er det ikke godt med litt fukt i salaten da? *klør seg i hodet*

Nei, skal egentlig ikke være så mye vanndråper på selve salatbladene. Evt fukt kan/bør komme fra annet:-)

Men jeg har ikke en slik dings selv, altså. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på følelsen at du snakker om en slik:

http://www.tupperware.no/cps/rde/xchg/nordics/hs.xsl/638.html

Mens laban har en slik:

http://www.tupperware.no/cps/rde/xchg/nordics/hs.xsl/639.html

Jeg synes de er praktiske begge to. Shakeren brukes som hos deg stort sett som drikkeflaske i stua. Pleier å blande saft i den og sette den i kjøleskapet.

Målebollen er kjempefin til pannekaker og vaffelrøre. Ikke minst fordi det bare er å sette på lokket og sette den i kjøleskapet dersom man ikke bruker hele røra på en gang. :-)

Ser ut som du har helt rett :)

Så det er ikke bare jeg som bruker den som drikkebeger, nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, skal egentlig ikke være så mye vanndråper på selve salatbladene. Evt fukt kan/bør komme fra annet:-)

Men jeg har ikke en slik dings selv, altså. :-)

Ok, er ikke helt overbevist om at dette er en must-have-dings, men men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Krumkakejernet må da brukes! Du kan sende det til meg så slipper jeg å låne mamma sitt :o)

''Du kan sende det til meg så slipper jeg å låne mamma sitt :o)''

Du har ikke skjønt poenget her, skjønner jeg. JEG kjøpte meg ett nytt jern, og det havnet hos mamma. Nå må hun bake dobbel porsjon hvert år for nå har jo ikke jeg noe jern!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Noe jeg aldri bruker:

En dings jeg fikk av søsteren min. Det er et stort mål (to liter?) med diverse gram- og desiliterstreker på sidene, dessuten har det et rart lokk med hull i. Tror det er meningen at man liksom skal blande alle greiene man trenger til f.eks. en kake oppi der, og at vitsen er å slippe å bruke (halv)litermålet flere ganger eller noe sånt. Jeg tror ikke jeg har skjønt poenget - kanskje noen her kan forklare meg det.

Noe vi bruker ofte er brødristeren, brusmaskinen (vi lager vann med kullsyre selv, uten smaktilsetning, selv om det sikkert er veldig harry) og i perioder toastjernet (til varme ostesmørbrød).

Den bruker jeg til muffins. Bare å helle deigen rett opp i formene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microen er genial til tining av brød! Jeg deler alltid brøene i to, putter i pose og slenger i fryseren. Tar 5,5 min på tineprogram i microen rett fra fryseren så smaker de som nybakte. Tiner mens jeg dekker frokostbordet. :o)

samme med boller, rundstykker, tekaker. Og til koking av ris! samt oppvarming av middagsrester, for eksempel varme en tallerken suppe i stedet for hele kasserollen. Ellers er det mye enklere å smelte sjokolade i den i forhold til kasserolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes sjelden: Toastjernet (brukervaffeljernet, blir bedre der - ikke så sammenpresset og hardt), juicemaskina (den var talentløs, tok for lang tid å vaske), fonduesettet (men jeg er glad jeg har det). Pizzaovnen (litt synd egentlig, hjemmelaget italiensk blir nydelig i den). Melkeskummeren (sluttet med melkebaserte kaffedrikker, får vondt i magen av dem).

Brukes ofte: Kjøkkenmaskina, brusmaskinen (boblevann), espressomasking og presskanne, løkhakker, frityrgryte, stavmikser, vanlig håndmikser, vaffeljern, pastamaskina (hjemmelagde pastaplater av "tipo 01"-mel er uovertruffent i lasagne), brødristeren, vannkokeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes sjelden: Toastjernet (brukervaffeljernet, blir bedre der - ikke så sammenpresset og hardt), juicemaskina (den var talentløs, tok for lang tid å vaske), fonduesettet (men jeg er glad jeg har det). Pizzaovnen (litt synd egentlig, hjemmelaget italiensk blir nydelig i den). Melkeskummeren (sluttet med melkebaserte kaffedrikker, får vondt i magen av dem).

Brukes ofte: Kjøkkenmaskina, brusmaskinen (boblevann), espressomasking og presskanne, løkhakker, frityrgryte, stavmikser, vanlig håndmikser, vaffeljern, pastamaskina (hjemmelagde pastaplater av "tipo 01"-mel er uovertruffent i lasagne), brødristeren, vannkokeren.

Mikroen brukes også ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes sjelden: Toastjernet (brukervaffeljernet, blir bedre der - ikke så sammenpresset og hardt), juicemaskina (den var talentløs, tok for lang tid å vaske), fonduesettet (men jeg er glad jeg har det). Pizzaovnen (litt synd egentlig, hjemmelaget italiensk blir nydelig i den). Melkeskummeren (sluttet med melkebaserte kaffedrikker, får vondt i magen av dem).

Brukes ofte: Kjøkkenmaskina, brusmaskinen (boblevann), espressomasking og presskanne, løkhakker, frityrgryte, stavmikser, vanlig håndmikser, vaffeljern, pastamaskina (hjemmelagde pastaplater av "tipo 01"-mel er uovertruffent i lasagne), brødristeren, vannkokeren.

''pastamaskina (hjemmelagde pastaplater av "tipo 01"-mel er uovertruffent i lasagne)''

Det er flere av oss, ja :-) Pastamaskina er visst en boble ifølge noen under her, men vår er brukt så mye at festet til bordet har sprukket, så vi trenger egentlig en ny...

Jeg fikk min før fersk pasta var tilgjengelig på Rimi, det har nok noe med utstlittfaktoren å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vannkoker og espressomaskina er vel det jeg setter mest pris på. Miksmaster, vaffeljern, stavmikser, brødrister og blender brukes ikke ekstremt ofte, men er rimelig essensielt til sitt bruk.

Vi har en kakaomaskin i skapet, den hadde en to måneders glansperiode etter at vi fikk den, nå kan vi snart flytte den til de evige kakaomaskinmarker tror jeg. Brødbakemaskin ble brukt hver natt i flere år, men vi gikk lei brødtypene som fungerte der, så den har vi lånt bort til noen som har gått igjennom samme faser, og satt den i kjelleren.

Pastamaskina som ble nevnt under som fullstendig håpløs har vi nesten slitt ut. Pizzasteinen vår er også godt brukt.

Ja, også en dobbeltjekka vinopptrekker, sånn kelnertype. Genial :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Jeg bruker nettopp den nevnte løkhakkeren hver dag! Elsker rå løk, men øynene renner ved vanlig hakking. Nå erd et bare store biter opp i hakkeren, et par runder og så er det deilig finhakket løk!

Eggekokeren er også mye brukt her i huset. Før brødskjærermaskinene kom i butikkene, var brødskjæreren jevnlig i bruk.

Kaffetrakter er et must! Vannkokeren får stå i fred etter at vi fikk induksjonskomfyr, den er raskere på vannkoking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du kan sende det til meg så slipper jeg å låne mamma sitt :o)''

Du har ikke skjønt poenget her, skjønner jeg. JEG kjøpte meg ett nytt jern, og det havnet hos mamma. Nå må hun bake dobbel porsjon hvert år for nå har jo ikke jeg noe jern!!

Men mamma baker ikke krumkaker. Ikke hvert år hvertfall. Så ikke kan jeg ta hennes, og ikke lager hun til meg :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har helt rett :)

Så det er ikke bare jeg som bruker den som drikkebeger, nei ;)

ER det ikke et drikkebeger da? Trodde den var til div. shaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på følelsen at du snakker om en slik:

http://www.tupperware.no/cps/rde/xchg/nordics/hs.xsl/638.html

Mens laban har en slik:

http://www.tupperware.no/cps/rde/xchg/nordics/hs.xsl/639.html

Jeg synes de er praktiske begge to. Shakeren brukes som hos deg stort sett som drikkeflaske i stua. Pleier å blande saft i den og sette den i kjøleskapet.

Målebollen er kjempefin til pannekaker og vaffelrøre. Ikke minst fordi det bare er å sette på lokket og sette den i kjøleskapet dersom man ikke bruker hele røra på en gang. :-)

Det stemmer nok at det er den jeg har. Men jeg tror ikke jeg har noe lite lokk. Har aldri helt skjønt hvorfor det er hull i lokket. Skal sjekke det neste gang jeg må flytte på den dingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kjøkkenmaskina stort sett mest til å kna deig (boller, pizza, brød etc.). Da kan man ikke bruke håndmikseren ;)

Knar deigen for hånd jeg. Er så mye pes med å finne frem maskina, montere ditt og datt og ikke minst vaske alt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...