Gå til innhold

Nyttige og unyttige kjøkkenmaskiner og -dingser


Axcia

Anbefalte innlegg

''Siden jeg har oppvaskmaskin, har jeg ikke forstått problemet med å bruke øse.

''

Fikser oppvaskmaskinen sølet på benken og komfyren også? ;)

jeg bruker øse, men søler ikke på komfyren:-)

Jeg setter vaffeljernet oppå et brett, og ved siden av der (også oppå brettet) står bollen med røre. Den største fordelen med øsa er at jeg synes det er lettere å posjonere ut røra riktig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    13

  • laban

    7

  • Lillemus

    6

  • Katt-ja

    5

Mest aktive i denne tråden

jeg bruker øse, men søler ikke på komfyren:-)

Jeg setter vaffeljernet oppå et brett, og ved siden av der (også oppå brettet) står bollen med røre. Den største fordelen med øsa er at jeg synes det er lettere å posjonere ut røra riktig da.

Sett begge deler på en (ferdig lest) avis - og du slipper å vaske brettet etterpå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkoker og kaffetrakter brukes omtrent daglig. Micro brukes ukentlig. Innimellom brukes stavmikser, miksmaster og brødrister. Vaffeljernet brukes ikke så ofte, men hadde ikke klart oss uten:-)

Brødbakemaskina _ble_ mye brukt, men så gikk vi litt lei... Nå står den i kjellerboden.

Brukes omtrent aldri: toastjern, raclette, sukkerspinnmaskin og frityrkoker. Mesteparten står i kjellerboden, untatt racletten, som har havnet på hytta. Det blir så mye stekeos når man bruker den, men vi har noen ganger brukt den utendørs på hytta:-)

Eier ikke og har heller ikke vurdert å anskaffe: riskoker, eggekoker, popcornmaskin, pizzaovn, kaffemaskin, pannekakemaskin,

Har noen ganger tenkt på å skaffe, men slått det fra meg: Steketakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Hver dag: vannkoker, espressomaskin, microbølgeovn, salatsnurre

Ca ukentlig: Håndmikser, melkesteamer

Månedlig: vaffeljern, smørbrødgrill, brødrister

Er det virkelig noen som bruker salatsnurre? Jeg trodde det var en Tupperwareflopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkoker og kaffetrakter brukes omtrent daglig. Micro brukes ukentlig. Innimellom brukes stavmikser, miksmaster og brødrister. Vaffeljernet brukes ikke så ofte, men hadde ikke klart oss uten:-)

Brødbakemaskina _ble_ mye brukt, men så gikk vi litt lei... Nå står den i kjellerboden.

Brukes omtrent aldri: toastjern, raclette, sukkerspinnmaskin og frityrkoker. Mesteparten står i kjellerboden, untatt racletten, som har havnet på hytta. Det blir så mye stekeos når man bruker den, men vi har noen ganger brukt den utendørs på hytta:-)

Eier ikke og har heller ikke vurdert å anskaffe: riskoker, eggekoker, popcornmaskin, pizzaovn, kaffemaskin, pannekakemaskin,

Har noen ganger tenkt på å skaffe, men slått det fra meg: Steketakke.

Sukkerspinnmaskin???

Du verden ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen som bruker salatsnurre? Jeg trodde det var en Tupperwareflopp.

Har inntrykk at alle andre bruker det...jeg har ikke en gang. Må innrømme at jeg ikke alltid er så flink til å skylle grønnsaker... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har inntrykk at alle andre bruker det...jeg har ikke en gang. Må innrømme at jeg ikke alltid er så flink til å skylle grønnsaker... :(

Jeg vet ikke engang hva det er for noe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke har brukt vannkokeren den siste uka..Vi fikk induksjonstopp for en uke siden ;) Går så utrolig fort å varme vann der ''

Godt du fulgte "rådet vårt" om induksjon :-).

Har selv tenkt det samme mhp vannkoker. Eneste fordelen med vannkokeren er jo at den slår seg av når vannet koker.

''Eneste fordelen med vannkokeren er jo at den slår seg av når vannet koker.''

Hvilket av og til ikke er en ubetydelig fordel:-) Jeg hadde ikke vannkoker da jeg hadde baby, men jeg hadde micro, som jo også slår seg av av seg selv. Etter å ha tørrkokt noen smokker fordi jeg ble distrahert av babyen, begynte jeg å sterilisere slikt i mikroen istedet:-) Kanksje det er derfor vi bor i samme hus fortsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerspinnmaskin???

Du verden ;-)

ja, den ble kjøpt inn før en barnebursdag for å ha noe som var litt annerledes enn i bursdagder flest. Den er liten - ligner ikke på de proffe maskinene i det hele tatt. Men det var noe her å bruke, og etter et par prøverunder bestemte vi oss for IKKE å lage sukkerspinn til alle ungene likevel...;-) Siden har den bare stått der i eska si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, den ble kjøpt inn før en barnebursdag for å ha noe som var litt annerledes enn i bursdagder flest. Den er liten - ligner ikke på de proffe maskinene i det hele tatt. Men det var noe her å bruke, og etter et par prøverunder bestemte vi oss for IKKE å lage sukkerspinn til alle ungene likevel...;-) Siden har den bare stått der i eska si...

''Den er liten - ligner ikke på de proffe maskinene i det hele tatt. ''

Det var da enda godt ;-)

Forstår motivasjonen for å anskaffe den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkkutteren brukes masse her i huset.

Jeg bruker veldig sjelden brødrister. Kanskje en gang eller to i løpet av året. Eggekokeren brukte jeg to ganger før vi ga den videre. Kenwooden bruker jeg ikke ofte, men avhengig av den 4-6 ganger i måneden.

Kromkakejernet brukes kun til jul.

Vaffeljernet brukes heller ikke ofte, men godt å ha av og til.

Toastjernet blir brukt jevnlig - enkel og raks middag når vi skal rett på trening, eller erstatning for middag :)

Microen blir brukt til å tine brød, husker aldri å ta opp brød i tide.

Ellers har jeg ikke så mye som ikke blir brukt tror jeg.

''Kromkakejernet brukes kun til jul. ''

Det minner meg om at jeg faktisk har et krumkakejern som har stått _uåpnet_ i kjellerboden i sikkert 10 år! Den ene søsteren min hadde satt krumkakejern opp på ønskelista si, og da kjøpte den andre søsteren min krumkakejern til oss begge! :-( Skikkelig kjipt...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes endel: vannkokeren(brukes hverdag!),eggkoker i helgene,potetskreller(ny) var kjempe fin,finnes ikke noe kjedeligere enn å skrelle maaaasse poteter.

vaffeljern som jeg forøvrig lager toast i også ;o) brødrister,riskoker,kjøkkenmarskinen. og jeg forguder den lille vegg støvsugeren :o)

Brukes sjelden:toastjernet(bruker jo vaffeljernet hehe) løkhakkeren,miksmasteren,kaffetrakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke engang hva det er for noe ;-)

Det er som en slags trommel man snetrifugerer salaten i (med håndkraft) for å fjerne vannrestene etter vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kromkakejernet brukes kun til jul. ''

Det minner meg om at jeg faktisk har et krumkakejern som har stått _uåpnet_ i kjellerboden i sikkert 10 år! Den ene søsteren min hadde satt krumkakejern opp på ønskelista si, og da kjøpte den andre søsteren min krumkakejern til oss begge! :-( Skikkelig kjipt...;-)

Krumkakejernet må da brukes! Du kan sende det til meg så slipper jeg å låne mamma sitt :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krumkakejernet må da brukes! Du kan sende det til meg så slipper jeg å låne mamma sitt :o)

Jeg har som en slags plan at jeg skal bruke det en gang, men jeg er nok ingen kakebaker...;-) De sju slaga skaffer mannen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen som bruker salatsnurre? Jeg trodde det var en Tupperwareflopp.

Nei, den er fantastisk!

Lar ofte salaten ligge litt i vann så den blir sprø, og sentrifugerer den etterpå. Evt bare skyller, og sentrifugerer. Oljebaserte dressinger legger seg mye finere på når salaten ikke er vassen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg også, og den blir mye brukt (dog ikke til det den er tiltenkt ;-)). Jeg bruker selve litermålet til å ha drikkevann i når jeg ser på TV om kvelden ;)

Bruker den innimellom når jeg skal lage hvit saus. Da slipper jeg å ha smør i sausen. Blander litt hvetemel og endel melk i litermålet før jeg setter på den ringen med åpninger i og lokket på toppen (antar det er en slik du har). Jeg rister godt og har over i stekepanna mens jeg rører og lager den hvite sausen ferdig :)

Jeg har på følelsen at du snakker om en slik:

http://www.tupperware.no/cps/rde/xchg/nordics/hs.xsl/638.html

Mens laban har en slik:

http://www.tupperware.no/cps/rde/xchg/nordics/hs.xsl/639.html

Jeg synes de er praktiske begge to. Shakeren brukes som hos deg stort sett som drikkeflaske i stua. Pleier å blande saft i den og sette den i kjøleskapet.

Målebollen er kjempefin til pannekaker og vaffelrøre. Ikke minst fordi det bare er å sette på lokket og sette den i kjøleskapet dersom man ikke bruker hele røra på en gang. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...