Gå til innhold

Pepperkvern når man fyller 30 år?

Anbefalte innlegg

Gjest pepperkverna
Skrevet

Hvorfor gir man pepperkvern når man fyller 30 år? Er det hvis man er ugift? Skal det være pepper i den? Skal i 30 års lag i morgen, og blitt bedt om å kjøpe kvern (spleiser).

Fortsetter under...

Skrevet

Spleiser på en pepperkvern? Jeg håper kverna er en liten del av en større gave....?

Gjest pepperkverna
Skrevet
  trollemor;o) skrev (På 19.11.2009 den 7.52):

Spleiser på en pepperkvern? Jeg håper kverna er en liten del av en større gave....?

Selvfølgelig! :o) Vi gir gave hver for oss, men det er ikke noe vits i å gi fem pepperkverner da. Vi skal ha en stor en, og den koster 500,- så da er det greit å spleise. Men vet du svaret på det jeg lurte på?

Skrevet
  pepperkverna skrev (På 19.11.2009 den 7.54):

Selvfølgelig! :o) Vi gir gave hver for oss, men det er ikke noe vits i å gi fem pepperkverner da. Vi skal ha en stor en, og den koster 500,- så da er det greit å spleise. Men vet du svaret på det jeg lurte på?

Det henger vel smmen med peppermøy, men vet ikke mer.

Skrevet

Jeg fikk det. De som gav meg det er døde nå og borte vekk. Jeg tror det er Gud's hevn.

Gjest pepperkverna
Skrevet
  Wah!? skrev (På 19.11.2009 den 7.56):

Jeg fikk det. De som gav meg det er døde nå og borte vekk. Jeg tror det er Gud's hevn.

Godt jeg ikke tror på gud eller hevn da. (= *kjøper kvern etterpå*

Annonse

Skrevet
  Wah!? skrev (På 19.11.2009 den 7.56):

hahaha, jeg ville blitt litt sur om noen brukte 500 kroner på en pepperkvern bare for å gni inn at jeg enda ikke er gift.

Skrevet

Det er fordi man per def er peppermø når man er 30 og fremdeles ugift - eller peppersvenn. Det gjelder gutta også. Selv ønsket jeg meg en flott pepperkvern jeg, så var problemet løst :-) - og så giftet jeg meg 3 mnd etterpå :-)

Skrevet

Jeg har aldri hørt at man gir pepperkvern når noen fyller 30 år. Det antar jeg er en moderne skikk, men henger sammen med at er man ugift da så har man pepret........blitt peppermøy eller peppersvenn. Hvor disse begrepene kommer fra vet jeg ikke, men de er veldig gamle.

Skrevet
  Teah skrev (På 19.11.2009 den 8.31):

Jeg har aldri hørt at man gir pepperkvern når noen fyller 30 år. Det antar jeg er en moderne skikk, men henger sammen med at er man ugift da så har man pepret........blitt peppermøy eller peppersvenn. Hvor disse begrepene kommer fra vet jeg ikke, men de er veldig gamle.

Det er langt fra en moderne skikk nei:-)

Skrevet

''Jeg har aldri hørt at man gir pepperkvern når noen fyller 30 år. ''

Det var underlig, jeg har i hvertfall vært godt kjent med skikken siden lenge før jeg ble 30 år selv, og det er en god stund siden!

Skrevet

Skikken kommer jo fra uttrykkene "peppermø" og "peppersvenn". En kan lese på Wikipedia:

''Peppermø er en tradisjonell betegnelse på en ugift kvinne over 30 år. Ordet ble tatt i bruk på dansk i slutten av 1700-tallet etter mønster av den mannlige parallellen peppersvenn, som opprinnelig var en ugift, omreisende krydderhandler. Ordet er i dag særlig knyttet til skikken med å gi ugifte en pepperbøsse eller -kvern i gave til 30-årsdagen''

I min omgangskrets har det vært helt vanlig å gi pepper (i løsvekt/poser) eller pepperkvern på 30-årsdagen, til de ugifte/ikke samboende (hvilket egentlig vil si en god del). Kjenner til at det har vært droppet overfor enkelte som er litt såre på akkurat dét. :)

Hvorvidt en har pepper i bøssen spiller ingen rolle - det er det symbolske som teller.

Skrevet

''Det antar jeg er en moderne skikk''

Neppe. Fatter fikk pepperkvern av venna sine da han fylte 30. Og det nærmer seg 40 år sida. :)

Annonse

Gjest pepperkverna
Skrevet
  Elextra skrev (På 19.11.2009 den 8.47):

Skikken kommer jo fra uttrykkene "peppermø" og "peppersvenn". En kan lese på Wikipedia:

''Peppermø er en tradisjonell betegnelse på en ugift kvinne over 30 år. Ordet ble tatt i bruk på dansk i slutten av 1700-tallet etter mønster av den mannlige parallellen peppersvenn, som opprinnelig var en ugift, omreisende krydderhandler. Ordet er i dag særlig knyttet til skikken med å gi ugifte en pepperbøsse eller -kvern i gave til 30-årsdagen''

I min omgangskrets har det vært helt vanlig å gi pepper (i løsvekt/poser) eller pepperkvern på 30-årsdagen, til de ugifte/ikke samboende (hvilket egentlig vil si en god del). Kjenner til at det har vært droppet overfor enkelte som er litt såre på akkurat dét. :)

Hvorvidt en har pepper i bøssen spiller ingen rolle - det er det symbolske som teller.

dette er til en mann da. Blir det feil da? gjelder det kun damer? saltbøsse til han da? hehe

Skrevet
  pepperkverna skrev (På 19.11.2009 den 10.53):

dette er til en mann da. Blir det feil da? gjelder det kun damer? saltbøsse til han da? hehe

Nei, det gis også til menn, selv om man vel mest forbinder det med damer/peppermøer.

Tradisjonelt har det vært slik at en peppermø (ugift kvinne fylt 30) blir sett på som ørlite stakkarslig, mens en mann i samme situasjon derimot "har klart å styre unna"...

I denne konteksten høres det jo litt trist ut å markere med pepperbøsse overfor damer, men stort sett blir det vel tatt humoristisk. Det er jo vanlig å etablere seg senere i dag, og det er heller ikke tragisk å forbli singel.

Jeg var i hvertfall forberedt på pepper på min egen 30-årsdag - og det fikk jeg i stort monn! :)

Skrevet

Jeg har ikke hørt om at man gir pepperkvern når noen ugifte fyller 30. Men jeg har i alle år hørt/lest at man skal gi/få pepper.

Selv fikk jeg ikke pepper, og jeg har heller aldri kjøpt pepper til andre.

Skrevet

Har du aldri hørt uttrykkene peppersvenn og peppermø uten å ta sammenhengen mellom ord og pepperkvern?

Gjest trist jente
Skrevet

Ja, du må gi pepperkvern selv om det er en mann.

Hvis dere har tenkt å bruke 500 kr på pepperkvern vil jeg på det sterkeste anbefale og gå opp 300 kr. Da får du peugot som er kjent som den beste av alle pepperkverner. Den er fin og fancy og utrolig bra kvalitet. Tror det er to års garanti - bare husk at butikken må stemple og underskrive på garantibeviset som upraktisk nok ligger inne i esken. Uten stempel og signatur gjelder ikke garantien står det.

Jeg har ønsket med peugotpepperkvern og fått det i bursdag en gang for mange, mange år siden. Jeg er ikke spesielt opptatt av sånt, men peugot er kjent. Jeg synes gaven da blir nyttig og fin, og ikke bare en kjedelig pepperkvern fordi man fyller 30 og er singel. Og man bruker ikke 800 kr på en pepperkvern selv..

Skrevet
  cecily skrev (På 19.11.2009 den 21.58):

Har du aldri hørt uttrykkene peppersvenn og peppermø uten å ta sammenhengen mellom ord og pepperkvern?

Jeg forstår ikke hva du mener?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...