Gå til innhold

Varm drikke i bhg - tilb.mld. tildligere innlegg

Gjest Provosert mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Provosert mamma

Jeg skrev et innlegg for godt over en mnd. siden, om barnehagen som la ned forbud mot kakao. Jeg har ikke vært på dol siden den gang, og fikk sjokk når jeg nå logget meg på og tok turen inn på "svar til meg". Her var listen blitt kjempelang, med innlegg fra både web master og NHD!

Men dette er altså ikke et tulleinnlegg. Kakao skulle virkelig forbys i vår barnehage, videre ville barnehagesjefen også at tursekken skulle ligge hjemme. Det forsvarte hun med at foreldre tross alt betaler for mat hver mnd, og at det er noen barn som ikke får denne ekstra oppfølgingen (da spesielt kakao) hjemmefra. Hun vil ikke innføre søte drikker, det skal ikke være unntak en kald turdag.

Hos meg vakte dette stor motvilje, og jeg ser det har engasjert mange foreldre her inne. Det styrker min samvittighet for å ha satt igang en stor "boikott" av sjefens avgjørelse, det kjennes veldig riktig ut å gå imot barnehagen på dette. Selvsagt sendte jeg ikke min datter avgårde med termos, frukt og ostebiter uten å informere barnehagen om dette - jeg tok dette opp med avdelingsleder først. Siden kontaktet jeg andre foreldre som var like oppgitt som meg, og nå er det nesten ingen barn som kommer på turdag uten kakao :o)

Det er ikke lov med søtt pålegg, kaker eller søt drikke i den vanlige hverdag, og det synes jeg er helt fint. Men at vi ikke skal få motivere våre barn med litt ekstra, som varm drikke, den ene turdagen i uken, nei det er å strekke detaljstyring for langt.

Jeg synes det er mange forbud i vår barnehage, bl.a. sykkel. Med min eldste datter pleide vi å sykkle i barnehagen, men det ble forbud mot dette for å skåne den gruppen som ikke hadde sykkler. Det er en stor gruppe minoritetsbarn i vår barnehage, jeg skjønner at barnehagen vil ta hensyn til dette, men jeg føler det blir for mange forbud etterhvert. Dette med kakao toppet bare begeret, og for første gang har jeg gått imot barnehagens avgjørelse.

Jeg tenkte meg om to ganger før jeg startet ny tråd på dette, men da jeg nå ser alle innleggene jeg har fått, følte jeg for å gi en tilbakemelding på at detter faktisk ikke er et tulleinnlegg - og det ser ut som om at vi foreldre på "ja til kakao" siden har fått siste ordet :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som barnehagen er i overkant ivrig etter å skåne de barna som ikke har sykkel eller får med varm kakao hjemmefra. Kan ikke barnehagen lage en ekstra termos med kakao til disse barna? At noen har sykler og andre ikke - sånn er det bare og det vil det alltid være.

Skal de forby ski også? Alt annet som barna kan tenke seg å ha med hjemme fra i tilfelle noen ikke har det og kan bli lei seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det ordnet seg. Fint at du engasjerer deg og ikke godtar alt som blir tredd over hodet.

Enig i at det kan bli vel mye detaljstyring, og da er det viktig å velge sine kamper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som barnehagen er i overkant ivrig etter å skåne de barna som ikke har sykkel eller får med varm kakao hjemmefra. Kan ikke barnehagen lage en ekstra termos med kakao til disse barna? At noen har sykler og andre ikke - sånn er det bare og det vil det alltid være.

Skal de forby ski også? Alt annet som barna kan tenke seg å ha med hjemme fra i tilfelle noen ikke har det og kan bli lei seg?

Hehe, snart blir det vel forbud mot reima-dresser også, i tilfelle de av barna som har dresser fra Sparkjøp skulle bli lei seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Jeg svarte på det forrige innlegget ditt, men fikk ikke med meg det med minoritetsbarn.

Nå var vel dette en privat barnehage? De kan i prinsippet lage sine egne regler så fremt de holder seg til barnehageloven og gitte retningslinjer.

Men; kommunale barnehager kan ikke pålegge foreldrene ekstra utgifter, og de kan heller ikke påtvinge en forskjellsbehandling. Kanskje styreren deres har jobbet i kommunalt tidligere?

Jeg synes uansett dette er et godt eksempel på at foreldre skal bruke medbestemmelsesretten sin!

Jeg er tilhenger av trygge og sunne barnehager (selvfølgelig!), men ikke når hysteriet overtar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte på det forrige innlegget ditt, men fikk ikke med meg det med minoritetsbarn.

Nå var vel dette en privat barnehage? De kan i prinsippet lage sine egne regler så fremt de holder seg til barnehageloven og gitte retningslinjer.

Men; kommunale barnehager kan ikke pålegge foreldrene ekstra utgifter, og de kan heller ikke påtvinge en forskjellsbehandling. Kanskje styreren deres har jobbet i kommunalt tidligere?

Jeg synes uansett dette er et godt eksempel på at foreldre skal bruke medbestemmelsesretten sin!

Jeg er tilhenger av trygge og sunne barnehager (selvfølgelig!), men ikke når hysteriet overtar :)

Forbudet kom i en kommunal barnehage.

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4226020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Provosert mamma

Dette ble et hett tema i FAU. Jeg mener at barnehagesjefen ikke har klare nok argumenter til å legge ned forbud mot kakao - i den ene enden forsvarer hun forbudet med sukker, for så å forsvare det med den gruppen som ikke blir fulgt opp med dette hjemmefra. Hun foreslår selv at termosen skal være hjemme, og barnehagen kan koke kakao på turen - men hva da med dem som ikke skal få kakao?

Hun må bestemme seg for HVORFOR kakao skal være forbudt mener jeg. Og for min del er ingen av argumentene sterke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, snart blir det vel forbud mot reima-dresser også, i tilfelle de av barna som har dresser fra Sparkjøp skulle bli lei seg.

Om det blir forbud mot Reima-dresser, så får vi lage historiens første dol-revolusjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hehe, snart blir det vel forbud mot reima-dresser også, i tilfelle de av barna som har dresser fra Sparkjøp skulle bli lei seg.''

*Fnis* Jeg tenkte på det samme... ;o) Jeg er sannelig glad jeg ikke har unger i barnehagen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra for foreldre som tør!!!

Og jeg reagerer på at dere ikke har lov til å sykle til barnehagen fordi ikke alle har sykler!!!!! Går det virkelig an?!?!?

Alle har ikke BMW heller, men man kan da ikke nekte noen å kjøre barna sine til barnehagen i en likevel!

Her hadde nok jeg tatt et skikkelig oppgjør med barnehagen snarest mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er det forbudt med ski :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra kjempet.

En av de mest effektive måtene å få barn til å velge søtt, søtt, søtt, så snart de selv bestemmer, er å tabuisere alt som ikke er supersunt og alt som har en behagelig søtsamk.

Betyr forresten sykkelforbudet at barnet nå blir kjørt i stedet for å komme seg i barnehagen for egen maskin?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om foreldrene deres...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hvilken rett kan barnehagen bestemme hvoran barna skal ta seg fra hjemmet til barnehagen?

Det kan finnes vettuge grunner for at barna ikke får bruke sykkel som de vil inne på barnehagens område. - Sikkerhet. - Men hvordan de kommer seg til barnehagen, må da være opp til foreldrene.

At man på skolen har sykkelforbud opp til et visst klassetrinn blir noe annet siden barna da som regel sykler uten voksne.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde enda dette blitt tenkt på før, så hadde jeg sluppet å bli "mobbet" fordi jeg gikk med treski i stedet for glassfiber som alle andre hadde.

Jeg hadde sluppet å bli "mobbet" fordi jeg ble kjørt til skolen i en liten "Donald Duck" bil og ikke en Mercedes.

Det som er litt morro er at den bilen er en veteran i dag som mange har vært innom døra for å spørre om de kan få kjøpt.

Tenk så mye hensyn vi skulle ta til alle som ikke har det som alle andre, og hvor skal egentlig grensa gå?

Jeg har ikke tatt skade av mine opplevelser, det var ikke moro den gangen, men det får da være grenser for hva man skal innrette seg. Vi må jo få være forskjellige også!

Godt at du setter ned foten for dette forslaget, stå på!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde enda dette blitt tenkt på før, så hadde jeg sluppet å bli "mobbet" fordi jeg gikk med treski i stedet for glassfiber som alle andre hadde.

Jeg hadde sluppet å bli "mobbet" fordi jeg ble kjørt til skolen i en liten "Donald Duck" bil og ikke en Mercedes.

Det som er litt morro er at den bilen er en veteran i dag som mange har vært innom døra for å spørre om de kan få kjøpt.

Tenk så mye hensyn vi skulle ta til alle som ikke har det som alle andre, og hvor skal egentlig grensa gå?

Jeg har ikke tatt skade av mine opplevelser, det var ikke moro den gangen, men det får da være grenser for hva man skal innrette seg. Vi må jo få være forskjellige også!

Godt at du setter ned foten for dette forslaget, stå på!! :)

Nemlig.

Og hvordan skal barna lære å takle at andre har mer enn dem om de aldri opplever det?

Hva med barnehageuniformer som deles ut av kommunen? Så kunne alle barna plukkes opp av en buss i passende avstand fra alle hjem slik at ingen oppdaget at ikke alle har like flotte hus....

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Akkurat....

Da er de faktisk pliktige å hensynta sånne ting om jeg ikke husker helt feil. Jeg har ikke superinnsikt i de kommunale reglene, men det er noe om at de ikke skal forvente noe som kan komme til å koste foreldrene noe ekstra - og kakao gjør tydeligvis det da.

Jeg er enig med trådstarter jeg altså! Men det kan jo hende noen har klaget eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...