Gå til innhold

FU: Hva skal dere spise på julaften?


Gjest Meegan

Anbefalte innlegg

Hva? Har du ikke hjemmelaget surkål og rødkål?!? Du skulle skamme deg, skulle du;)

Jeg presterte å si hos svigermor dengangen jeg var helt fersk i familien og fikk servert surkål:

"Tenk så heldige vi er som kan kjøpe gode produkter ferdiglaget, mens man før i tiden måtte stå og finsnitte all den kålen"

Faderullan, altså, her skulle jeg ha hatt en oppmerksom mann med en spiss sko, for hun hadde jo selvsagt laget den fra bunnen av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    20

  • morsan

    16

  • candyqueen_83

    13

  • Dorthe

    11

Mest aktive i denne tråden

Jeg presterte å si hos svigermor dengangen jeg var helt fersk i familien og fikk servert surkål:

"Tenk så heldige vi er som kan kjøpe gode produkter ferdiglaget, mens man før i tiden måtte stå og finsnitte all den kålen"

Faderullan, altså, her skulle jeg ha hatt en oppmerksom mann med en spiss sko, for hun hadde jo selvsagt laget den fra bunnen av....

*fnis*

Håper svigermor tok det med godt humør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke jul uten den faste menyen! Basta ;)

Men man kan jo ha en _ny fast meny_ når man blir et par?

Søsteren min og mannen gjorde det - hun var vant med ribbe, han med lutefisk, så de bestemte seg for å ha pinnekjøtt på julaften. Uansett går de jo gjennom alle tre rettene i løpet av juledagene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O jul med din glede

Hos oss er det Ribbe også, nyyyyyydelig :D

Er heldig og får til flott sprø svor hvert år også. Vi er alle så glade i ribbe at vi ikke har hatt noe pølser og sånt i tillegg heller, med mindre vi har hatt besøk av andre.

Så god gammeldags meny her, Ribbe med nydelige poteter, hærlig saus, tyttebær, grønnskaker, surkål og riskrem med rød saus til dessert.

Gleder meg masse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis*

Håper svigermor tok det med godt humør ;)

Hun lo ikke! ;-)

Det verste var at jeg ikke synes det var store forskjellen. Surkålen må jo koke så innmari lenge uansett, så da merkes det lite at den var fersk samme dag. Men hennes er ikke så sur/sterk som "vanlig" ferdigsurkål, men smaker ganske likt som den som heter "Parisertype". Jeg kjøper uansett sistnevnte type.

Mulig hun selv kjenner forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presterte å si hos svigermor dengangen jeg var helt fersk i familien og fikk servert surkål:

"Tenk så heldige vi er som kan kjøpe gode produkter ferdiglaget, mens man før i tiden måtte stå og finsnitte all den kålen"

Faderullan, altså, her skulle jeg ha hatt en oppmerksom mann med en spiss sko, for hun hadde jo selvsagt laget den fra bunnen av....

*Hehehehehe* Men du - er det godt med epler i surkålen? Ser det er med i mange oppskrifter. Har laget det bare en gang selv og kan ikke huske om vi hadde epler i eller ikke.

Fikk nemlig veldig lyst til å imponere med selvlaget surkål på julaften! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Hehehehehe* Men du - er det godt med epler i surkålen? Ser det er med i mange oppskrifter. Har laget det bare en gang selv og kan ikke huske om vi hadde epler i eller ikke.

Fikk nemlig veldig lyst til å imponere med selvlaget surkål på julaften! :o)

Jeg har laget rødkål selv en gang, husker ikke helt hva jeg da hadde oppi, men mener å huske at den skulle tilsetes noe eplejuice el noe slikt? Den var dessuten adskillig mer "julekrydret" enn ferdig-rødkål.

Jeg er sikker på at jeg ville likt epler i surkålen, men vi har flere i den utvidede familien som har ganske spesielle oppfatninger mht frukt i mat.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke ennå. Jeg har vokst opp med ribbemiddag, men etter at besteforeldra mine døde, har vi heller spist pinnekjøtt, for det liker både jeg og faren min mye bedre. ;)

Jeg hadde tenkt å servere pinnekjøtt og ha litt hjemmelaga medisterkaker ved siden av, for det liker ungene så godt. Men i går kom Guttungen og hadde ønske om ribbe. Så mulig det blir begge deler. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presterte å si hos svigermor dengangen jeg var helt fersk i familien og fikk servert surkål:

"Tenk så heldige vi er som kan kjøpe gode produkter ferdiglaget, mens man før i tiden måtte stå og finsnitte all den kålen"

Faderullan, altså, her skulle jeg ha hatt en oppmerksom mann med en spiss sko, for hun hadde jo selvsagt laget den fra bunnen av....

*LOL*! Håper svigermor tok det pent:)

Jeg smaker overhodet ikke forskjell på hjemmelaget og ferdigkjøpt surkål jeg, så jeg kunne fint gjort det samme. Da sier det seg vel også selv at jeg ikke gidder å lage surkålen selv...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*LOL*! Håper svigermor tok det pent:)

Jeg smaker overhodet ikke forskjell på hjemmelaget og ferdigkjøpt surkål jeg, så jeg kunne fint gjort det samme. Da sier det seg vel også selv at jeg ikke gidder å lage surkålen selv...;)

Nei, jeg tror man må ha "vokst opp" med hjemmelaget surkål for å kjenne forskjellen:-)

Heldigvis liker ikke sønnen hennes surkål whatsoever, så han blåser iallfall en lang marsj i dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Meegan - håper kokken får masse hjelp:-)

Tør jeg spørre hvorfor dere har dobbeltmeny og hvor mange dere er?

Jeg tror ikke jeg er tilstrekkelig menyekstremist til å orke noe slikt - hadde husbonden nektet for ribbe og tviholdt på lutefisk f eks, ja så hadde det bare blitt lutefisk...;-)

Hehe, vi er enten to eller tre og har dobbelt meny hvis jeg har to unger hjemme. Den ene vil ha pinnekjøtt og den andre vil ha ribbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Meegan - håper kokken får masse hjelp:-)

Tør jeg spørre hvorfor dere har dobbeltmeny og hvor mange dere er?

Jeg tror ikke jeg er tilstrekkelig menyekstremist til å orke noe slikt - hadde husbonden nektet for ribbe og tviholdt på lutefisk f eks, ja så hadde det bare blitt lutefisk...;-)

Vi har alltid hatt ribbe, pinnekjøtt, medisterpølser/kaker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke jul før pinnekjøttlukta sprer seg i huset! Og hjemmelaga rotmos med en fløyteskvett er obligatorisk tilbehør.

Mannen sverger til ribbe, så vi bruker å slenge en sånn liten kjøttklump inn i ovnen også... Og ærlig talt, så forstår jeg ikke alt peset omkring det å få sprø svor. Det er jo bare å varme opp ovnen, slenge inn kjøttet, og så står det der og blir stekt og sprøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som du skriver under så er mye av tilbehøret likt, så da kan det jo gå greit likevel.

Men du har ikke vurdert skinkesteik, da? Den har mindre fett enn ribba, men svorentusiaster får den.

Noe så kjedelig som skinkestek på julaften da.. greit nok en vanlig søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Meegan - håper kokken får masse hjelp:-)

Tør jeg spørre hvorfor dere har dobbeltmeny og hvor mange dere er?

Jeg tror ikke jeg er tilstrekkelig menyekstremist til å orke noe slikt - hadde husbonden nektet for ribbe og tviholdt på lutefisk f eks, ja så hadde det bare blitt lutefisk...;-)

I år blir vi sju til bords.

Synes ikke det er noe pes å lage både ribbe og pinnekjøtt. På julaften synes jeg det er greit at alle vil spise noe av det som settes på bordet. Jeg er ikke noe glad i pinnekjøtt, resten av familien liker pinnekjøtt bedre enn ribbe, men setter pris på å kunne spise litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan jo ha en _ny fast meny_ når man blir et par?

Søsteren min og mannen gjorde det - hun var vant med ribbe, han med lutefisk, så de bestemte seg for å ha pinnekjøtt på julaften. Uansett går de jo gjennom alle tre rettene i løpet av juledagene:-)

Det er derfor vi har to ulike retter ;-P

Jeg orker ikke svineribbe og mannen min orker ikke pinnekjøtt, så da må det bare bli begge deler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun lo ikke! ;-)

Det verste var at jeg ikke synes det var store forskjellen. Surkålen må jo koke så innmari lenge uansett, så da merkes det lite at den var fersk samme dag. Men hennes er ikke så sur/sterk som "vanlig" ferdigsurkål, men smaker ganske likt som den som heter "Parisertype". Jeg kjøper uansett sistnevnte type.

Mulig hun selv kjenner forskjell.

Jeg har igrunnen aldri tenkt tanken at det går an å lage surkål fra bunnen av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha ribbe, pølser og medisterkaker. Det er jo godt, men ikke så forferdelig godt, synes jeg. Og så er man som regel mett når man setter seg til bords etter å ha prøvesmakt både det ene og det andre underveis, i tillegg til at man befinner seg i lukten i timesvis:-)

Jeg er mye mer glad i lutefisk og kalkun egentlig. Men det er ikke tradisjon hos oss å bruke det som måltid på julaften. Så det kommer senere i jula :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...