Gå til innhold

FU: Hva skal dere spise på julaften?


Gjest Meegan

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å lage rødkål selv. Ikke noen lettvintheter tillates med julemiddagen :-) Jeg lager medisterkakene selv også :-)

Jeg har også som oftest lagd medisterkakene selv, men jeg kjøper ferdig deig, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    20

  • morsan

    16

  • candyqueen_83

    13

  • Dorthe

    11

Mest aktive i denne tråden

Å bli kvalm altså :o)

Ja, absolutt....Stinn og mett og kvalm:-(

(Jeg bestilte forresten kattemat ut i fra den linken du oppga til meg i dag. Så da blir det spennende å se om de liker den:-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg skulle ha julaften så var jeg så sliten at jeg begynte å grine. Da var vi åtte stykker og jeg fikk sammenbrudd da potetene ikke var ferdige til klokka fem. Sølvguttene begynte å synge før vi satt til bords - krise. Jeg husker mora mi lo. Etter det har jeg laget mest mulig på lille julaften. Men vi blir færre og færre og jeg blir mer og mer avslappet og dattera mi mer og mer fornøyd over julaften hjemme.

Jeg kjenner ganske mange 30-åringer som aldri har laget julaften sjøl, men en dag er det jo deres tur også.

Jeg lærte et potettriks en gang, som jeg benytter meg av i slike situasjoner: Kokes opp, hell av vannet, pakk inn kjelen i et stort håndkle og sett det hele under dyna. Holder seg rykende varmt kjempelenge, så slipper man å stresse med potetene mens man venter på at svoren skal poppe opp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også som oftest lagd medisterkakene selv, men jeg kjøper ferdig deig, da.

Det gjør jeg også:-) Og ikke lager jeg egne julepølser heller. Et sted får grensen gå:-) Synes jeg ser meg selv med kjøttkvern og tarmer :-) Men jeg foretrekker "juleknakkpølser" har jeg funnet ut, og ikke sosisser eller vanlige julepølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Risgrøten kokes av den risen som tar lengst tid. Jeg lager sausen til riskremen av friske bær. Osv...osv.''

*Hehe* Hos oss er vi ikke bare uenige om middagen på julaften, desserten er også et kapittel for seg... Han er vant med multekrem og krumkaker, godt det også, men for tamt i smaken. Jeg MÅ ha riskrem med varm/lunken kirsebærsaus - han spiser den helst med kald jordbærsaus.... Jadda. :o)

Steike - nå fikk jeg lyst på riskrem! *Sikle*

Når det gjelder dessert, byttet jeg tradisjon på et blunk!

Hjemmefra var jeg vant med multekrem (æsj), så svigers sin tradisjon med riskrem overtok jeg glatt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff ja..jeg minns også noen slike julaftener. Det er ikke bare, bare å stå ansvarlig for en så viktig kveld når det kommer til mat. Jeg skal til datteren min i år, og hun har laget i stand mat til julaften et par ganger allerede. Det blir noen telefoner før det hele er i boks da:-)

På torsdag var jeg hos henne og spiste lutefisk med ertestuing, bacon, ribbe og hele pakka. Det var det eneste julemåltidet hun hittil ikke hadde prøvd å lage selv. Men det smakte fantastisk:-)

Jeg kommer ikke inn til dattera mi så jeg får nok ha kvelden sjøl. Hun har aldri laget julemat og ikke sett på når jeg har gjort det for hun har jobbet dagvakt hvert år Men hun er bare 24 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK:-) Og du blir ikke engang ørlite kvalm etterpå? :-)

Her spises også riskremen:-) En jul fant mannen min mandelen, men klarte å gjemme den så godt at vi ikke skjønte han hadde den, og vi andre forsynte oss enda en gang for å se om vi fant mandelen...;-)

Så vi lo godt da vi senere så den episoden fra The Julekalender der Gjertrud Sand sier: "Huske du det året vi glømt å ha mandel oppi risgrøten? Ja, DA spist vi opp alt, da!" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spises også riskremen:-) En jul fant mannen min mandelen, men klarte å gjemme den så godt at vi ikke skjønte han hadde den, og vi andre forsynte oss enda en gang for å se om vi fant mandelen...;-)

Så vi lo godt da vi senere så den episoden fra The Julekalender der Gjertrud Sand sier: "Huske du det året vi glømt å ha mandel oppi risgrøten? Ja, DA spist vi opp alt, da!" ;-)

*haha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte et potettriks en gang, som jeg benytter meg av i slike situasjoner: Kokes opp, hell av vannet, pakk inn kjelen i et stort håndkle og sett det hele under dyna. Holder seg rykende varmt kjempelenge, så slipper man å stresse med potetene mens man venter på at svoren skal poppe opp:-)

Det går greit nå, men da jeg var 30 og knapt hadde sett middagen bli laget, jeg var jo vant til å komme til ferdig bord, så jeg hadde ikke engang peiling på hvor langt til ribba tok.

Nå spiser vi bare kålrabistappe til og har ikke poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spises også riskremen:-) En jul fant mannen min mandelen, men klarte å gjemme den så godt at vi ikke skjønte han hadde den, og vi andre forsynte oss enda en gang for å se om vi fant mandelen...;-)

Så vi lo godt da vi senere så den episoden fra The Julekalender der Gjertrud Sand sier: "Huske du det året vi glømt å ha mandel oppi risgrøten? Ja, DA spist vi opp alt, da!" ;-)

Så dere pleier å ha mandel i riskremen? Da ungene var små pleide vi å ha mandel i risgrøten som vi tvangsspiste lille julaften, for å kunne lage riskrem på julaften :-) For risengrynsgrøt er jo heller ikke godt :-( Jeg liker rømmegrøt mye bedre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere pleier å ha mandel i riskremen? Da ungene var små pleide vi å ha mandel i risgrøten som vi tvangsspiste lille julaften, for å kunne lage riskrem på julaften :-) For risengrynsgrøt er jo heller ikke godt :-( Jeg liker rømmegrøt mye bedre:-)

jeg liker risgrøt også. Men dette med mandel i riskremen er noe vi har fra min manns side. En ypperlig juledessert - jeg synes riskrem er veldig godt, og den mandelen er moro for store og små:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker risgrøt også. Men dette med mandel i riskremen er noe vi har fra min manns side. En ypperlig juledessert - jeg synes riskrem er veldig godt, og den mandelen er moro for store og små:-)

Riskrem er kjempegodt:-) Jeg er ikke så glad i moltekrem. Synes det er veldig oppskrytt. Det er noe med at det molter mangler den friskheten som andre bær har. Jeg synes bringebær og kirsebær er de beste bærene.

Det er klart det er moro med mandel - enten det er i risengrynsgrøt eller i riskremen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tro meg - her nytter det ikke å kjøpslå med skinestek. Ribbe skal det være. Med så mye fett som overhodet mulig. Yæk.

Jeg synes ribbe kan være godt, kaldt dagen etter, men da må jeg skjære av alt fett. Men jeg holder meg stort sett unna. Jeg tåler det rett og slett ikke.

Jeg bryr meg stor sett lite om maten (hva som skal lages). Men jeg er god på kjøkkenet, og lager det jeg får beskjed om. Nå lurer jeg i grunnen på hvem/hvor mange som kommer hit på middag på julaften. Har en mistanke om at vi blir 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kalkun - som vanlig. Vi har spist kalkun på julaften i mer enn 40 år i min familie, så jeg har vunnet kampen om julemiddagen her i huset.Ellers i jula blir det både ribbe og pinnekjøtt, ingen av delene noen favoritt hos meg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multekrem er aldeles nydelig, men det spiser ikke dattera mi og ikke spiser hun riskrem heller så vi skipper desserten i år.

Jeg er enig med datra di. Jeg synes begge deler smaker hai. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage rødkål selv. Ikke noen lettvintheter tillates med julemiddagen :-) Jeg lager medisterkakene selv også :-)

Når sant skal sies så spiser jeg ikke surkål eller rødkål selv, så det er gubben som tar ansvar for den delen ;)

Jeg spiser pinnekjøtt med kålrotstappe, poteter, julepølse, sjy og sennep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sant skal sies så spiser jeg ikke surkål eller rødkål selv, så det er gubben som tar ansvar for den delen ;)

Jeg spiser pinnekjøtt med kålrotstappe, poteter, julepølse, sjy og sennep :)

Jeg synes at jeg er helt avhengig av noe syrlig til svinekjøtt. Som epler, surkål eller rett og slett tyttebær. Og svisker. Ellers blir det en merkelig flat matopplevelse:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med datra di. Jeg synes begge deler smaker hai. :(

Jeg synes multekrem er kjempegodt, men jeg kan jo kjøpe multesyltetøy og ha på kremtopp sjøl og spise det en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...