Gå til innhold

FU: Hva skal dere spise på julaften?


Gjest Meegan

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Æsj - jeg får det for meg at jeg har smakt det :-(((( Altså med klumper.

Får seg hvor god tid vi får - den må vel forresten stå og stivne en stund. Hmmmmm - kanskje vi heller går for noe vi kan lage mens kjøttet koker.

Da kan du varme en pose med skogsbær fra frysedisken. Ha noen ss sukker i og servere med is. Det er deilig :) Jeg pleier også å ha en skål med Oboypulver på bordet, for det elsker ungene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    20

  • morsan

    16

  • candyqueen_83

    13

  • Dorthe

    11

Mest aktive i denne tråden

Da kan du varme en pose med skogsbær fra frysedisken. Ha noen ss sukker i og servere med is. Det er deilig :) Jeg pleier også å ha en skål med Oboypulver på bordet, for det elsker ungene :)

Det kan jeg gjøre :-) Vi har masse fryste bær - og hun ene som kommer har enormt med fryste bjørnebær, så hun kan sikkert ta med noe av dem - og så is til, Deilig! Tror jeg dropper Oboy - syntes ikke det var helt i blinken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror ikke jeg heller:-) Det som er mest plagsomt med pinnekjøtt er lukten som setter seg i alt som er. Til og med i sengetøyet:-) ALT lukter pinnekjøtt når jeg legger meg om kvelden :-(

Jeg eeeeelsker pinnekjøttlukta i huset på julaften formiddag :) Husker svigerfar ville dampe pinnekjøttet i trykkoker, men det nekta jeg! Da hadde det gått så fort at vi hadde gått glipp av julelukta i huset ;)

Forøvrig har jeg ikke opplevd at lukta har satt seg i klær, sengetøy etc. Kan det ha noe med om pinnekjøttet er røkt eller ikke? Vi pleier ikke å ha røkt pinnekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eeeeelsker pinnekjøttlukta i huset på julaften formiddag :) Husker svigerfar ville dampe pinnekjøttet i trykkoker, men det nekta jeg! Da hadde det gått så fort at vi hadde gått glipp av julelukta i huset ;)

Forøvrig har jeg ikke opplevd at lukta har satt seg i klær, sengetøy etc. Kan det ha noe med om pinnekjøttet er røkt eller ikke? Vi pleier ikke å ha røkt pinnekjøtt.

Jeg bruker heller ikke den røkte varianten. Men det setter seg lukt i alt som er. Jeg liker lukta før jeg spiser, men ikke etterpå. Akkurat som med fårikål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eeeeelsker pinnekjøttlukta i huset på julaften formiddag :) Husker svigerfar ville dampe pinnekjøttet i trykkoker, men det nekta jeg! Da hadde det gått så fort at vi hadde gått glipp av julelukta i huset ;)

Forøvrig har jeg ikke opplevd at lukta har satt seg i klær, sengetøy etc. Kan det ha noe med om pinnekjøttet er røkt eller ikke? Vi pleier ikke å ha røkt pinnekjøtt.

Både smalahove og pinnekjøtt er røykt, og det lukter veldig i huset både samme dag og gjerne dagen etter og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror ikke jeg heller:-) Det som er mest plagsomt med pinnekjøtt er lukten som setter seg i alt som er. Til og med i sengetøyet:-) ALT lukter pinnekjøtt når jeg legger meg om kvelden :-(

Vi fyrer alltid opp kongerøkelse når slike mmåltider tilberedes:-)

Men kanskje du har ekstra sensitiv nese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkun, det er standard julaftensmiddag hos oss.

Riskrem til dessert, vi spiser risengrynsgrøt på lille julaften og da lager jeg nok til at restene blir riskrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flirer* Når naboen koker huene, ligger den en liten eim av svidd skalle rundt hushjørnet. ;)

Jeg synes det er skikkelig eksotisk mat. Ser helt jævlig ut, der det huet ligger og stirrer på deg fra tallerknen, men det smaker jo nydelig. Også får han tilsendt hjemmebrygga øl sammen med huene, og det smaker nydelig! Haha, budet som kom og leverte påstod at det stinka sau i bilen hans. :D

Ha - ha :-)

Heimabrygg pleier vi ikke å ha - har ikke smakt det på 15 år, fordi mannen min var avholds før, og ikke vant med det hjemmefra, så dermed har vi ikke tatt med den tradisjonen. Men er det godt det ølet der da? Mener å huske at det var mye einersmak på det? Men jeg drakk ikke særlig med øl i det hele tatt i den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha - ha :-)

Heimabrygg pleier vi ikke å ha - har ikke smakt det på 15 år, fordi mannen min var avholds før, og ikke vant med det hjemmefra, så dermed har vi ikke tatt med den tradisjonen. Men er det godt det ølet der da? Mener å huske at det var mye einersmak på det? Men jeg drakk ikke særlig med øl i det hele tatt i den tida.

Jeg er ikke noen stor øldrikker, men synes det smaker nydelig til skallene. Det er mye søtere enn vanlig øl, og har en helt annen smak. Også er det sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fyrer alltid opp kongerøkelse når slike mmåltider tilberedes:-)

Men kanskje du har ekstra sensitiv nese?

Jeg lurer litt på det. Jeg er av typen som ikke får sove hvis det lukter mat eller parfyme o.l. rundt meg. Men det hjelper jo å sette opp vinduet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha pinnekjøtt, svineribbe og litt medistermat. Til dessert skal vi ha riskrem, multekrem og Dronning Maud pudding. Vi skal ha noen gjester, og jeg ønsker at alle skal få noe de synes er kjempegodt. Jeg vet at den ene gjesten ikke spiser fårekjøtt, og et par andre ser ikke for seg julaften uten pinnekjøtt.

Åhh, dronning Maud pudding er jo sååå godt :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig en fromasj, så aner ikke hvorfor den kalles pudding. Det er vaniljefromasj med raspa sjokolade mellom lagene og på toppen. Det er den beste desserten jeg vet om :)

Vi kaller det visst dronning Maud-fromasj kom jeg på nå ja. Det er vel litt alkohol i den og? Hvertfall i den oppskriften jeg har. Bittelitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Vi kaller det visst dronning Maud-fromasj kom jeg på nå ja. Det er vel litt alkohol i den og? Hvertfall i den oppskriften jeg har. Bittelitt.

Jeg har sett oppskrifter med alkohol i, men akkurat den sorten har jeg aldri i hus, så jeg holder meg til den uten. Er det rom det er i den, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett oppskrifter med alkohol i, men akkurat den sorten har jeg aldri i hus, så jeg holder meg til den uten. Er det rom det er i den, mon tro?

Sherry, tror jeg.

Og sherry hører så til de grader jula til, at vi har alltid sherryfromasj til kaffen på julaften. Mmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal til svigerfamilien, der er det alltid ribbe. Jeg synes ribbe er godt, men liker ikke medisterkaker eller -pølser, og ihvertfall ikke surkål. Jeg har håp om andre grønnsaker i år....

Pinnekjøtt er noe av det beste jeg vet, skulle ønske alle mente det samme som meg. Da hadde alt vært så meget enklere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Sherry, tror jeg.

Og sherry hører så til de grader jula til, at vi har alltid sherryfromasj til kaffen på julaften. Mmmm.

Det er sikkert kjempegodt, men Sherry er ikke noe jeg bruker til noe annet. Whiskyen vi har her går til delfiakake, hehe. Noen stusser over at jeg har whisky i den, men det gir en utrolig god smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert kjempegodt, men Sherry er ikke noe jeg bruker til noe annet. Whiskyen vi har her går til delfiakake, hehe. Noen stusser over at jeg har whisky i den, men det gir en utrolig god smak :)

Jeg bruker også whisky i delfiakaka. Det er kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sherry, tror jeg.

Og sherry hører så til de grader jula til, at vi har alltid sherryfromasj til kaffen på julaften. Mmmm.

Ja, jeg tror det er sherry, eller portvin. Men jeg har aldri laget fromasjen selv så jeg er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...