Gå til innhold

Urokkelige folk og stedet for julefeiring...


morsan

Anbefalte innlegg

Er dere urokkelige når det gjelder _hvor_ dere skal være på selve julekvelden?

Vi var nok det litt da vi hadde lite barn som skulle legges relativt tidlig - da ville vi helst være hjemme for å slippe å måtte hanskes med en overtrøtt og sur unge i bil og kanskje at kvelden borte hos andre måtte avsluttes litt for tidlig etter vårt ønske fordi barnet måtte legges.

Men nå når han (og alle søskenbarna) er såpass store at dette ikke lenger er noe problem, synes vi det er helt greit å dra bort til andre, og har gjort det noen år nå (kort avstand og overnatter ikke).

Men samtlige av min manns og mine søsken, hva enten de har ett, to eller tre barn, kunne ikke tenke seg _noensinne_ å flytte rævva utenfor stuedøra på julekvelden... Vi er fortsatt velkomne til dem, men synes at det hadde jo vært trivelig om vi kanskje hvert tredje eller fjerde år hadde noen som kom hjem til _oss_ for en forandring..

Trodde det bare var gamle sære gubber som var slik, foruten dem med små barn som må legges tidlig...;-)

*letter litt på trykket* ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    30

  • laban

    5

  • Dorthe

    4

  • AneM1365380603

    3

Mest aktive i denne tråden

Vi har aldri vært fastgrodde :)

Vi har variert med å være hjemme eller hos svigers (min familie bor så langt unna at det bare blir stress. 7 juler siden vi var der sist og lovde aldri mer så lenge ungene var små ;)).

Er vi hos svigers så overnatter vi. Er vi her, reiser svigers hjem utpå senkvelden.

Hadde heller ikke hatt noen problemer med å feire hos min manns søster m/familie, men det er jo mulig vi hadde valgt å overnatte hos svigers (som er nærmeste nabo - 1 km unna) i stedet for å reise den halvtimen det tar for oss å komme hjem.

Det viktigste er jo at man er sammen, ikke hvor man er sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer jul annethver år med mine foreldre og mannens familie. Annen hver gang vi feirer med hans familie er vi hos oss, det blir altså hvert 4. år hos oss.

Vi er altså veldig fleksible;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ne, vi er ikke urokkelig på hvor vi er.

Jeg trodde også det ikke var så nøye med hva man hadde til middag, helt til heg kom til et hjem hvor de ikke hadde julemiddag! Grøt til formiddagsmat, og så ikke mat før til kvelds hvor de hadde koldtbord, men et svært enkelt et. :( Jeg følte meg lurt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Må innrømme at vi alltid er hjemme hos oss selv, og at det er det som er jul for oss. Annethvert år er vi flere enn oss 4 - og annethvert år er det deilig bare å være oss som bor her fast... Så, jeg vurrderer faktisk ikke å dra noe annet sted juleaften, nei. Siden ungene alltid har vært hjemme den dagen tror jeg ikke det ville føltes "ordentlig" for dem heller å være hjemmefra akkurat den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Må innrømme at vi alltid er hjemme hos oss selv, og at det er det som er jul for oss. Annethvert år er vi flere enn oss 4 - og annethvert år er det deilig bare å være oss som bor her fast... Så, jeg vurrderer faktisk ikke å dra noe annet sted juleaften, nei. Siden ungene alltid har vært hjemme den dagen tror jeg ikke det ville føltes "ordentlig" for dem heller å være hjemmefra akkurat den dagen.

''Siden ungene alltid har vært hjemme den dagen tror jeg ikke det ville føltes "ordentlig" for dem heller å være hjemmefra akkurat den dagen.''

Det sa min også før første gangen vi dro ut fra hjemmet og feiret med masse søskenbarn;-) Etter det har det vært konstant mas om å feire jul sammen med flere *he he* Dummeste vi har gjort, ettersom alle de andre er så "sære" på stedet...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ne, vi er ikke urokkelig på hvor vi er.

Jeg trodde også det ikke var så nøye med hva man hadde til middag, helt til heg kom til et hjem hvor de ikke hadde julemiddag! Grøt til formiddagsmat, og så ikke mat før til kvelds hvor de hadde koldtbord, men et svært enkelt et. :( Jeg følte meg lurt! :)

Det hørtes litt stusselig ut, ja.

Jeg er også litt slik at det ikke er så bråviktig hva man spiser, bortsett fra at jeg helst vil ha _julemat_ og ikke mat som man spiser resten av året. Men jeg skjønner av tråder her på dol og samtaler med kolleger osv at visse har helt bestemte meninger om at man bare kan spise ditt eller datt, og at det da av og til må to ulike menyer til...;-) Slitsomt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri vært fastgrodde :)

Vi har variert med å være hjemme eller hos svigers (min familie bor så langt unna at det bare blir stress. 7 juler siden vi var der sist og lovde aldri mer så lenge ungene var små ;)).

Er vi hos svigers så overnatter vi. Er vi her, reiser svigers hjem utpå senkvelden.

Hadde heller ikke hatt noen problemer med å feire hos min manns søster m/familie, men det er jo mulig vi hadde valgt å overnatte hos svigers (som er nærmeste nabo - 1 km unna) i stedet for å reise den halvtimen det tar for oss å komme hjem.

Det viktigste er jo at man er sammen, ikke hvor man er sammen :)

''Hadde heller ikke hatt noen problemer med å feire hos min manns søster m/familie, men det er jo mulig vi hadde valgt å overnatte hos svigers (som er nærmeste nabo - 1 km unna) i stedet for å reise den halvtimen det tar for oss å komme hjem. ''

Ja, den ene søsteren min bor på samme sted som moren min, og mellom dem og oss er det kjempelangt. Så overnatting er påkrevet og det i minst to netter:-) De gangene vi har vært der i jula, sover vi i min mors hus, men feirer julaften hjemme hos søsteren min. Hun har den største stua, mens moren min har flest små rom (=masse soveplass!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hadde heller ikke hatt noen problemer med å feire hos min manns søster m/familie, men det er jo mulig vi hadde valgt å overnatte hos svigers (som er nærmeste nabo - 1 km unna) i stedet for å reise den halvtimen det tar for oss å komme hjem. ''

Ja, den ene søsteren min bor på samme sted som moren min, og mellom dem og oss er det kjempelangt. Så overnatting er påkrevet og det i minst to netter:-) De gangene vi har vært der i jula, sover vi i min mors hus, men feirer julaften hjemme hos søsteren min. Hun har den største stua, mens moren min har flest små rom (=masse soveplass!)

Lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke, men jeg foretrekker at vi slipper å dra noe sted etter pakkeåpningen med ungene, altså at de er et sted der de skal legge seg etterpå.

For min egen del er hovedsaken at jeg er sammen med mennesker jeg er glad i. :o) Men jeg liker meg jo best der jeg får det som for meg er julemat og som har skikker som ikke er helt ulike mine da, det innrømmer jeg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ne, vi er ikke urokkelig på hvor vi er.

Jeg trodde også det ikke var så nøye med hva man hadde til middag, helt til heg kom til et hjem hvor de ikke hadde julemiddag! Grøt til formiddagsmat, og så ikke mat før til kvelds hvor de hadde koldtbord, men et svært enkelt et. :( Jeg følte meg lurt! :)

''Grøt til formiddagsmat, og så ikke mat før til kvelds hvor de hadde koldtbord, men et svært enkelt et. :( Jeg følte meg lurt! :)''

Da hadde jeg vært dritskuffa! Jeg er ikke engang veldig begeistret for koldtbord så hadde jeg fått et enkelt koldtbord på julaftren hadde jeg faktisk neppe feiret jul der igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Ne, vi er ikke urokkelig på hvor vi er.

Jeg trodde også det ikke var så nøye med hva man hadde til middag, helt til heg kom til et hjem hvor de ikke hadde julemiddag! Grøt til formiddagsmat, og så ikke mat før til kvelds hvor de hadde koldtbord, men et svært enkelt et. :( Jeg følte meg lurt! :)

Da hadde jeg også følt meg snytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hehe*

Jeg vil helst vært hjemme ja. Må innrømme at det skal noe til for å få meg ut døra den dagen.

Jeg har alltid sagt at 24. er vi hjemme, og døra er åpen for alle. Som regel er det fullt hus her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Jeg er en slik fastgrodd person som du beskriver. Jeg orker ikke å dra pakker til fire unger ut av huset. Det ender bare opp med at de helst ikke bør åpne lekene ut av pakningene, for da blir det kaos i tillegg til at alt skal sorteres og sendes hjem igjen.

En annen ting er at jeg synes det er koselig å feire jul her hvor vi har pyntet og forberedt oss. Det er stas å legge pakkene under eget juletre.

Jeg skjønner likevel hva du mener. Det er sikkert kos for sønnen deres å ha gjester i sitt eget hjem julaften. Det er kjekt å dele gleden med noen der en selv har pyntet.

Tidligere dro vi hit og dit hvert år, men jeg ble veldig sliten av det. Kanskje saken stiller seg annerledes den dagen barna er så store at de ikke får så mye leker, og at de ikke plutselig må legges pga trøtthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en slik fastgrodd person som du beskriver. Jeg orker ikke å dra pakker til fire unger ut av huset. Det ender bare opp med at de helst ikke bør åpne lekene ut av pakningene, for da blir det kaos i tillegg til at alt skal sorteres og sendes hjem igjen.

En annen ting er at jeg synes det er koselig å feire jul her hvor vi har pyntet og forberedt oss. Det er stas å legge pakkene under eget juletre.

Jeg skjønner likevel hva du mener. Det er sikkert kos for sønnen deres å ha gjester i sitt eget hjem julaften. Det er kjekt å dele gleden med noen der en selv har pyntet.

Tidligere dro vi hit og dit hvert år, men jeg ble veldig sliten av det. Kanskje saken stiller seg annerledes den dagen barna er så store at de ikke får så mye leker, og at de ikke plutselig må legges pga trøtthet.

Enig. Det er veldig hyggelig å dele den gleden med andre. Så jeg skjønner alle parter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det er lettere for oss med ett barn å forflytte oss på julaften enn for de med tre.

Har dere forsøkt å invitere noen som er barnløse, eventuelt kun har ett barn, eventuelt har store barn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være ungene deres som helst vil feire jul hjemme da?

Vi har alltid vært hjemme på julaften de siste ti årene. Grunnen er at svigers (som er skilte) bor over 50 mil unna og de bytter på å komme til oss i jula. Vi kunne alternativt vært hos mine foreldre og søstre, men de bor maks 4 km unna oss og vi sees ofte. 1.juledag samles vi alle til frokost hos foreldrene mine.

For min og mannen min sin del kunne vi like gjerne feira jul hos andre (dette gjorde vi jo i mange år før vi etablerte oss), men ungene våre vil helst at vi skal være i vårt hus. Er jo huset vårt jukekvelden alltid har vært ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det er lettere for oss med ett barn å forflytte oss på julaften enn for de med tre.

Har dere forsøkt å invitere noen som er barnløse, eventuelt kun har ett barn, eventuelt har store barn? :)

''Jeg tror kanskje det er lettere for oss med ett barn å forflytte oss på julaften enn for de med tre.''

Så sant som det er sagt! Når vi hadde bare et barn så spilte det ingen rolle om vi var hos andre eller hjemme hos oss selv. Nå som vi har tre stk, så er det absloutt mye enklere å være hjemme. Bare tanken på overflytning av alle gavene får det til å bikke over her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det er lettere for oss med ett barn å forflytte oss på julaften enn for de med tre.

Har dere forsøkt å invitere noen som er barnløse, eventuelt kun har ett barn, eventuelt har store barn? :)

Ja, det er helt klart en forskjell på det. Men det var litt feil å nevne hun med tre barn, for hun bor så langt unna at det da ikke bare blir snakk om hvor man er på jule_kvelden_, men i flere dager og netter. Annerledes når vi drar til henne for hun bor på mitt barndoms sted og vi sover i min mors hus da.

De andre søstrene våre bor nærme oss, og verken de med to store barn eller dem med ett nesten like stort barn vil ut av eget hus.... ;-) Og _så_ ekstremt mye mer jobb å dra to større unger med ut i bil enn én er det neppe:-)

Vi har ingen barnløse søsken (eller andre nærstående som det kunne vært aktuelt å feire med). Det nærmeste blir besteforeldre til vårt barn, som jo kommer innimellom, men det hender seg vi har år uten at noen kan komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være ungene deres som helst vil feire jul hjemme da?

Vi har alltid vært hjemme på julaften de siste ti årene. Grunnen er at svigers (som er skilte) bor over 50 mil unna og de bytter på å komme til oss i jula. Vi kunne alternativt vært hos mine foreldre og søstre, men de bor maks 4 km unna oss og vi sees ofte. 1.juledag samles vi alle til frokost hos foreldrene mine.

For min og mannen min sin del kunne vi like gjerne feira jul hos andre (dette gjorde vi jo i mange år før vi etablerte oss), men ungene våre vil helst at vi skal være i vårt hus. Er jo huset vårt jukekvelden alltid har vært ;-)

Jeg har hørt at i det ene tilfellet er det moren i huset som nekter å være noe annet sted enn eget hus, og i den andre familien er det faren. Ingen av dem har skyvd barna foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...