Gå til innhold

Urokkelige folk og stedet for julefeiring...


morsan

Anbefalte innlegg

Jeg er en slik fastgrodd person som du beskriver. Jeg orker ikke å dra pakker til fire unger ut av huset. Det ender bare opp med at de helst ikke bør åpne lekene ut av pakningene, for da blir det kaos i tillegg til at alt skal sorteres og sendes hjem igjen.

En annen ting er at jeg synes det er koselig å feire jul her hvor vi har pyntet og forberedt oss. Det er stas å legge pakkene under eget juletre.

Jeg skjønner likevel hva du mener. Det er sikkert kos for sønnen deres å ha gjester i sitt eget hjem julaften. Det er kjekt å dele gleden med noen der en selv har pyntet.

Tidligere dro vi hit og dit hvert år, men jeg ble veldig sliten av det. Kanskje saken stiller seg annerledes den dagen barna er så store at de ikke får så mye leker, og at de ikke plutselig må legges pga trøtthet.

''En annen ting er at jeg synes det er koselig å feire jul her hvor vi har pyntet og forberedt oss. Det er stas å legge pakkene under eget juletre.''

Ja, det synes vi også.

Men her er det dem med fler enn ett barn har den luksusen at de kan si at de uansett er hjemme hos seg selv, enten det kommer gjester eller ikke. Vi blir jo så få hvis ingen besteforeldre kan komme.

Men så er den andre ettbarnsfamilien i slekta like sære som dem som har

to barn, og i fjor var vi hos dem... ;-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    30

  • laban

    5

  • Dorthe

    4

  • AneM1365380603

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg har hørt at i det ene tilfellet er det moren i huset som nekter å være noe annet sted enn eget hus, og i den andre familien er det faren. Ingen av dem har skyvd barna foran seg.

Ok, da så ;)

Du får tenke at det jo ikke er noe gøy å få besk av folk som egentlig ikke vil være hos dere på julaften ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Husker fra min egen barndom at jeg likte best å feire hjemme, da var det liksom mest "ordentlig jul". Av og til var vi hos besteforeldre, husker ingen systematikk her, men som sagt var det mest attraktivt å feire der vi tross alt hadde vært med å forberede julen.

Må innrømme at jeg nå liker best å feire jul hjemme hos oss, og gjerne at flest mulig av vår lille familie kommer hit. Men jeg vil gjerne også være sammen med søsken, og om vi av praktiske grunner måtte reise til dem for å kunne feire jul sammen, kunne jeg gjerne gjort det.

Mannen min er ganske fleksibel, men liker nok best å feire her hos oss, når vi først har etablert denne tradisjonen.

Tror vi er sånn midt på treet - vi reiser til andre om det er nødvendig for å være sammen, men ser helst at de kommer hit :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da så ;)

Du får tenke at det jo ikke er noe gøy å få besk av folk som egentlig ikke vil være hos dere på julaften ;)

Det er sant, men jeg tenker at de kanskje også ville ha funnet ut at det går helt fint å feire jul borte, om de bare hadde våget å prøve! :-)

Som sagt var vi også slik i mange, mange år at vi helst ville feire hjemme. Det var etter at vi først feiret med en søster og hennes barn at junior fant ut at det var ekstra morsomt å være mange. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker fra min egen barndom at jeg likte best å feire hjemme, da var det liksom mest "ordentlig jul". Av og til var vi hos besteforeldre, husker ingen systematikk her, men som sagt var det mest attraktivt å feire der vi tross alt hadde vært med å forberede julen.

Må innrømme at jeg nå liker best å feire jul hjemme hos oss, og gjerne at flest mulig av vår lille familie kommer hit. Men jeg vil gjerne også være sammen med søsken, og om vi av praktiske grunner måtte reise til dem for å kunne feire jul sammen, kunne jeg gjerne gjort det.

Mannen min er ganske fleksibel, men liker nok best å feire her hos oss, når vi først har etablert denne tradisjonen.

Tror vi er sånn midt på treet - vi reiser til andre om det er nødvendig for å være sammen, men ser helst at de kommer hit :P.

Mener du med det å si at du kunne vært villig til å lee på liket dersom det var en slags pay back eller forutsetning om du vil for at de andre har kommet til dere i x år på rad? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mener du med det å si at du kunne vært villig til å lee på liket dersom det var en slags pay back eller forutsetning om du vil for at de andre har kommet til dere i x år på rad? ;-)

Nei, hvorfor sier du det?

Som sagt prioriterer jeg å være sammen med vår lille familie (dvs. søsken m. barn og besteforeldre), og jeg drar til dem om det var forutsetning for samvær. Grunnet noens jobb er de mer bundet til hjemmet/hjemstedet enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

''Men samtlige av min manns og mine søsken, hva enten de har ett, to eller tre barn, kunne ikke tenke seg _noensinne_ å flytte rævva utenfor stuedøra på julekvelden..''

Jeg er som dem og ungene er slik også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor sier du det?

Som sagt prioriterer jeg å være sammen med vår lille familie (dvs. søsken m. barn og besteforeldre), og jeg drar til dem om det var forutsetning for samvær. Grunnet noens jobb er de mer bundet til hjemmet/hjemstedet enn oss.

Jeg forsto det først som om dere (nesten) alltid var hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men samtlige av min manns og mine søsken, hva enten de har ett, to eller tre barn, kunne ikke tenke seg _noensinne_ å flytte rævva utenfor stuedøra på julekvelden..''

Jeg er som dem og ungene er slik også.

Min ville også helst bare være hjemme inntil første gangen vi IKKE var det...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Min ville også helst bare være hjemme inntil første gangen vi IKKE var det...;-)

Det kommer aldri til å skje her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''En annen ting er at jeg synes det er koselig å feire jul her hvor vi har pyntet og forberedt oss. Det er stas å legge pakkene under eget juletre.''

Ja, det synes vi også.

Men her er det dem med fler enn ett barn har den luksusen at de kan si at de uansett er hjemme hos seg selv, enten det kommer gjester eller ikke. Vi blir jo så få hvis ingen besteforeldre kan komme.

Men så er den andre ettbarnsfamilien i slekta like sære som dem som har

to barn, og i fjor var vi hos dem... ;-/

Hvis jeg hadde ett barn ville jeg nok for mitt barns del satt stor pris på om det kom noen i jula, og spesielt andre barn. Våre fire deler gledene med hverandre, så for oss har den biten alltid vært på plass.

Må likevel si at våre barn gleder seg ekstremt til denne jula, for da kommer det fire gjester. Det er virkelig stas for barna. Når jeg tenker på den gleden de har hatt i seg lenge pga gjestene, så skjønner jeg også hva dere går glipp av. Den eldste datteren er den som snakker mest om dette.

Håper dere også får gleden av å være vertskap før eller siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Min ville også helst bare være hjemme inntil første gangen vi IKKE var det...;-)

Eller rettere sagt så blir det litt spesielt i år da og det var et unntak for 2 år siden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men jeg tenker at de kanskje også ville ha funnet ut at det går helt fint å feire jul borte, om de bare hadde våget å prøve! :-)

Som sagt var vi også slik i mange, mange år at vi helst ville feire hjemme. Det var etter at vi først feiret med en søster og hennes barn at junior fant ut at det var ekstra morsomt å være mange. ;-)

Kan godt være slik, ja ;)

Jeg tror forresten også at dersom vi hadde bare et barn, så ville vi ha feiret sammen med flere (og det tror jeg så absolutt ungene hadde villet også) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg hadde ett barn ville jeg nok for mitt barns del satt stor pris på om det kom noen i jula, og spesielt andre barn. Våre fire deler gledene med hverandre, så for oss har den biten alltid vært på plass.

Må likevel si at våre barn gleder seg ekstremt til denne jula, for da kommer det fire gjester. Det er virkelig stas for barna. Når jeg tenker på den gleden de har hatt i seg lenge pga gjestene, så skjønner jeg også hva dere går glipp av. Den eldste datteren er den som snakker mest om dette.

Håper dere også får gleden av å være vertskap før eller siden :)

Ja, vi har vært vertskap flere ganger for besteforeldre, samt et par av søstrene før de selv fikk barn.

Det går helt greit at vi skal være borte på julekvelden i år også, men jeg blir litt lei meg ved tanken om at det er tredje jul på rad uten at vi er hjemme, og ettersom søstrene er såpass sta, er det lite utsikter til endring i årene som kommer. Skulle ønske minst én av dem tenkte at "ja, nå har vi vært hjemme alle de siste ti årene - det kan umulig ødelegge julestemningen at vi ett enslig år besøker noen andre, etter at de så mange år har vært dem som har vært fleksible."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jentungen feiret julaften hjemme for første gang sist jul... Hun er 13.

Men vi har unger som er våkne lenge (ihvertfall om de får lov, og helst uansett). Evt har de sovnet og så har vi tatt buss eller gått hjem, med sovende barn i vogn. Eller overnattet.

Vil man, så finner man en løsning, mener nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, vi har vært vertskap flere ganger for besteforeldre, samt et par av søstrene før de selv fikk barn.

Det går helt greit at vi skal være borte på julekvelden i år også, men jeg blir litt lei meg ved tanken om at det er tredje jul på rad uten at vi er hjemme, og ettersom søstrene er såpass sta, er det lite utsikter til endring i årene som kommer. Skulle ønske minst én av dem tenkte at "ja, nå har vi vært hjemme alle de siste ti årene - det kan umulig ødelegge julestemningen at vi ett enslig år besøker noen andre, etter at de så mange år har vært dem som har vært fleksible."

Vi har det veldig enkelt slik, da alle helst vil være for seg selv og ingen blir fornærmet. Vi har heller mye kontakt i romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jentungen feiret julaften hjemme for første gang sist jul... Hun er 13.

Men vi har unger som er våkne lenge (ihvertfall om de får lov, og helst uansett). Evt har de sovnet og så har vi tatt buss eller gått hjem, med sovende barn i vogn. Eller overnattet.

Vil man, så finner man en løsning, mener nå jeg...

:-)

Husker forresten jeg feiret julen i et fjerntliggende utenland da jeg var 20 år, på besøk hos noen slektninger der. Flere av mine barndomsvenner var helt sjokkert over tanken på at jeg skulle reise _bort_ i julen, og ikke være i barndomshjemmet med alle tradisjonene og vanene der.

Selv om jeg også da hadde feiret jul hjemme med mine foreldre hvert år, stusset jeg over at andre (presumtivt) voksne mennesker var nesten trist på mine vegne istedenfor å synes at det er litt spennende at jeg skulle oppleve noe annet:-)

De samme venninnene som aakket seg da, var også de verste til å akke seg over at de etterhvert feiret annenhver jul hos svigers (inntil de fikk egne barn)...

Men det er tydleigvis mye som er "hellig" med jula, og da tenker jeg IKKE på Jesusbarnet! *hi hi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Ja, vi har vært vertskap flere ganger for besteforeldre, samt et par av søstrene før de selv fikk barn.

Det går helt greit at vi skal være borte på julekvelden i år også, men jeg blir litt lei meg ved tanken om at det er tredje jul på rad uten at vi er hjemme, og ettersom søstrene er såpass sta, er det lite utsikter til endring i årene som kommer. Skulle ønske minst én av dem tenkte at "ja, nå har vi vært hjemme alle de siste ti årene - det kan umulig ødelegge julestemningen at vi ett enslig år besøker noen andre, etter at de så mange år har vært dem som har vært fleksible."

Ja, det skjønner jeg. Vi har aldri hatt det problemet. Den ene gjesten vår misliker det meste med jula, så hun er glad vi lager jul for barnet hennes. Vi kommer aldri til å få invitasjon dit. De eldre i familien synes også det er greit å komme til ferdigdekket bord. Vi med mange barn er ikke bortskjemt med for mange invitasjoner. I romjula blir vi bedt bort, heldigvis :)

Håper familiemedlemmene setter pris på en romjulsinvitasjon. Det er også koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det veldig enkelt slik, da alle helst vil være for seg selv og ingen blir fornærmet. Vi har heller mye kontakt i romjula.

Da er jo alt såre vel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

:-)

Husker forresten jeg feiret julen i et fjerntliggende utenland da jeg var 20 år, på besøk hos noen slektninger der. Flere av mine barndomsvenner var helt sjokkert over tanken på at jeg skulle reise _bort_ i julen, og ikke være i barndomshjemmet med alle tradisjonene og vanene der.

Selv om jeg også da hadde feiret jul hjemme med mine foreldre hvert år, stusset jeg over at andre (presumtivt) voksne mennesker var nesten trist på mine vegne istedenfor å synes at det er litt spennende at jeg skulle oppleve noe annet:-)

De samme venninnene som aakket seg da, var også de verste til å akke seg over at de etterhvert feiret annenhver jul hos svigers (inntil de fikk egne barn)...

Men det er tydleigvis mye som er "hellig" med jula, og da tenker jeg IKKE på Jesusbarnet! *hi hi*

''Men det er tydleigvis mye som er "hellig" med jula, og da tenker jeg IKKE på Jesusbarnet! *hi hi*''

Hi hi. Jegsusbarnet er veld det minst hellige med jula for de fleste:-)

Den eldste skal feire med besteforeldre i år. Hun hadde gitt klar beskjed om at enten kom de til henne, eller så ble hun alene.

Hun skulle ha jul i egen stue nemlig;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...