Gå til innhold

Urokkelige folk og stedet for julefeiring...


morsan

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Jeg vil feire jul i mitt eget hus. Dersom noen vil komme til oss, er de hjertelig velkommen, men jeg har ikke noe behov for å være sammen med andre enn oss selv på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    30

  • laban

    5

  • Dorthe

    4

  • AneM1365380603

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Jeg synes det blir sært å nekte å dra til de som man selv har hatt som gjester tidligere. Søsteren min med familie har feiret hos oss iblant, og da gjør vi selvsagt gjengjeld når vi blir bedt og det passer i forhold til resten av familien. Men siden vi har strukket småbarnsperioden lenger enn de fleste, har vi vært hjemme hos oss selv de fleste årene.

Jeg er ivrig motstander av urokkelige tradisjoner, f.eks. med at man _alltid_ er hos besteforeldre til stor middag en fast juledag, enten det er julaften eller en annen. Det blir så utrolig slitsomt og styrete den dagen alle unntatt denne bestemoren forstår at det egentlig ikke går lenger. Så vi bestemmer oss fra år til år.

Noen år var det et veldig puslespill med de eldste i svigerfamilien, det var mange som var blitt alene og måtte bes bort. Da hadde vi ofte minst én av ungenes grandtanter på farssiden sammen med deler av min familie. Nå er det bare jeg som har noen i den generasjonen i live, så det er færre gjester som skal fordeles.

Vi har all nær familie i osloområdet, slik at det aldri har vært aktuelt å stappe julen inn i bilen og kjøre over et fjell for å feire hos noen andre i dagevis. Akkurat det er jeg veldig glad for å slippe.

''Vi har all nær familie i osloområdet, slik at det aldri har vært aktuelt å stappe julen inn i bilen og kjøre over et fjell for å feire hos noen andre i dagevis. Akkurat det er jeg veldig glad for å slippe.

''

Samme her, det hadde vært utrolig slitsomt. Og kanskje kom man hjem annen juledags kveld og skulle på jobb tredjedag... puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst feire jul hjemme, aller helst sammen med mann og barn.

*føler meg veeeldig sær*

Jula kan føles sår og vanskelig for mange - det er nok kanskje derfor folk blir litt sære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi har vanligvis sånn annenhvert år-jul, mine/hans forledre, og jeg synes forsåvidt at det er greit å dra til et hus noen _andre_ har vasket ned, kjøpt inn mat og øl og vin, mekket alt som mekkes til på forhånd og så kan jeg ta med julegavene og tannbørsten og komme. Egentlig helt greit ''

Jeg syntes også det før jeg fikk barn, men etter at jeg fikk barn synes jeg det ble veldig mye pakking og styr for å reise bort og overnatte julaften. Med barn er det kjekt bare å kunne legge barna etterhvert, og så ha litt voksenkveld etterpå.

Vi er ikke så nøye på å vaske ned huset og bake syv slag, og selve julemiddagen synes jeg ikke det er så mye mer styr med enn en vanlig gjestemiddag.

Er ikke så bastant på å måtte feire hjemme, men må nok innrømme at jeg absolutt foretrekker det, både mhp kos og med hensyn på praktisk gjennomføring.

''Med barn er det kjekt bare å kunne legge barna etterhvert, og så ha litt voksenkveld etterpå.''

Det er jeg enig i så lenge barna er så små at de legger seg mye tidligere enn foreldrene i feriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også feiret jul i en annen verdensdel - og syntes det var en super opplevelse! Da jeg var atten år, dog. (altså, et par år siden). (Nåja, kanskje LITT mer enn et par år, da) (For å være ærlig, det kunne vel likegodt vært i et annet liv ;-)

*he he* Ja, kjenner igjen følelsen av at det var 'et annet liv'! :-)

Det er nå 23 år siden jeg var på dette utenlandsoppholdet. og mann og barn fantes ikke i tankene engang;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, ja nå som vi har tre barn er vi ikke så interessert i å være borte julaften.

Feiret tidligere jul annenhver gang hos mine og hans foreldre, helt til rett før tredjebarnet kom. Sånn holdt vi på i 6-7 år

Men nå er det bare så mye styr med alle pakkene som skal være med og huskes på og oppgira barn som skal legge seg og som ikke roer seg så lett. Da er det veldig deilig å være hjemme. I egne senger og barna kan leke litt med nye og gamle leker om hverandre, og vi kan legge nye ting på plass.

Men om en tre-fire års tid kanskje er jeg klar for å dra bort, for

da er yngstejenta skolejente og litt enklere å tøye leggetider, samt at trassen er vekk og alt blir bare rett og slett lettere.

Synes fremdeles "forflytninger" av oss 5 samtidig er litt småpes, med alt en skal huske på av skift og utstyr, samt at alle er rimelig mettte og de to yngste må ha gått på do! *lol*

For ikke å snakke om når vi skal være i finstasen, med å ordne hår, klær osv. i forkant! Misunner gubben litt der, for han trenger 10 min på badet og er klar!

Ja, det er stor forskjell på barnas alder (og sikkert også antall *S*) når detg jelder forflytninger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt fram til i fjor syntes jeg det var helt nødvendig å være hjemme pga ungene på julaften. Nå er de blitt så store at jeg antageligvis hadde takket ja om noen hadde bedt oss bort. Skulle f.eks gjerne feiret jul sammen med søstra mi og hennes unger, men vi må dele på skilte foreldre som ikke snakker sammen og synes vi må "ha" den særeste av dem annenhver jul. Vil jo ikke at noen skal bli sittende alene heller.

Meeen, nå er det vi som får besøk av oldemor, grandonkel med MS, farmor, farfar, morfar, grandtante og hennes sønn og de forventer nok at vi lager jul i år også. De vil gjerne være der våre unger er.

-og det er jo deilig å slippe å stappe unger og gaver inn i bilen seint på julaften (samt å kunne ta en liten juleøl til maten)

''vi må dele på skilte foreldre som ikke snakker sammen og synes vi må "ha" den særeste av dem annenhver jul. Vil jo ikke at noen skal bli sittende alene heller.''

Uff, ja, mange potensielle problemer med jula. Vi har heller 'manko' på besteforeldre, ettersom deling ikke går opp på annethvert år, så her risikerer vi at det blir juler uten besteforeldre på besøk. Og da blir vi jo litt få med bare oss tre, synes jeg.

'' besøk av oldemor, grandonkel med MS, farmor, farfar, morfar, grandtante og hennes sønn ''

Høres ut som en god grunn for å slippe å ''stappe unger og gaver inn i bilen seint på julaften''

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tilbringer annenhver jul sammen med mine og gubbens foreldre. Vi har da både vært hos dem, og de har vært hos oss. Det synes jeg er veldig greit.

I år skal vi til hytta til foreldrene mine. Selv om det bare er ca. 30 minutters kjøring, så skal vi overnatte. Jeg elsker også julemorgen med en god og lat frokost:-)

''Jeg elsker også julemorgen med en god og lat frokost:-)''

Enig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir sært å nekte å dra til de som man selv har hatt som gjester tidligere. Søsteren min med familie har feiret hos oss iblant, og da gjør vi selvsagt gjengjeld når vi blir bedt og det passer i forhold til resten av familien. Men siden vi har strukket småbarnsperioden lenger enn de fleste, har vi vært hjemme hos oss selv de fleste årene.

Jeg er ivrig motstander av urokkelige tradisjoner, f.eks. med at man _alltid_ er hos besteforeldre til stor middag en fast juledag, enten det er julaften eller en annen. Det blir så utrolig slitsomt og styrete den dagen alle unntatt denne bestemoren forstår at det egentlig ikke går lenger. Så vi bestemmer oss fra år til år.

Noen år var det et veldig puslespill med de eldste i svigerfamilien, det var mange som var blitt alene og måtte bes bort. Da hadde vi ofte minst én av ungenes grandtanter på farssiden sammen med deler av min familie. Nå er det bare jeg som har noen i den generasjonen i live, så det er færre gjester som skal fordeles.

Vi har all nær familie i osloområdet, slik at det aldri har vært aktuelt å stappe julen inn i bilen og kjøre over et fjell for å feire hos noen andre i dagevis. Akkurat det er jeg veldig glad for å slippe.

''Jeg er ivrig motstander av urokkelige tradisjoner, f.eks. med at man _alltid_ er hos besteforeldre til stor middag en fast juledag, enten det er julaften eller en annen. Det blir så utrolig slitsomt og styrete den dagen alle unntatt denne bestemoren forstår at det egentlig ikke går lenger. Så vi bestemmer oss fra år til år.''

Enig, slik gjør vi det også: Bestemmer oss fra år til år. Men akkurat den periodden før jul før selve _julaften_ er fastlagt synes jeg kan blli litt slitsom. Jeg skulle ofte ønske at vi hadde helt fast rytme på hvem-skal-hvor hvert år.

Men hadde vi hatt det, hadde jeg sikkert irritert meg over nettopp det

*he he*

''Vi har all nær familie i osloområdet, slik at det aldri har vært aktuelt å stappe julen inn i bilen og kjøre over et fjell for å feire hos noen andre i dagevis. Akkurat det er jeg veldig glad for å slippe.''

Ja, det skjønner jeg veldig godt!! :-) Før vi fikk barn, dro vi til langtvekkistan annethvert år - nå nærmer vi oss jul nr 13 med barn, og bare to av dem har vi dratt han med dit. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er ikke urokkelig. I fjor var sønnen hos faren sin, så jeg var hos mamma, samboern min var hos sin tante med familien hans. I år skal vi feire hjemme i vår nye leilighet med min famile og svigermor, og jeg gleder meg vilt! :o) Blir vi bedt bort neste år så sier jeg jatakk til det. Hyggelig å være vert og gjest synes jeg, så greit å bytte litt på..

I forfjor var jeg hos mamma med sønnen min, reiste hjem kl. 21 fordi han var trøtt, men det gikk helt fint det. Litt styr da å være alenemor med barn på vei til parkeringsplassen med en trøtt unge, snøstorm og ørten gaver å dra på da.. :o) Jeg er tilpassningsdyktig kan du si.. :)

Synes det er litt sært å ikke ville bytte på som du foreslår. Det spiller ingen rolle hvor man er, bare man er sammen med familien mener nå jeg. :)

''Jeg er tilpassningsdyktig kan du si.. :) ''

Ja, det vil jeg absolutt si:-) Neste gang får du be moren din elelr andre som du har feiret sammen med om å hjelpe deg inn i bilen med unge og stæsj:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst feire jul hjemme, aller helst sammen med mann og barn.

*føler meg veeeldig sær*

Jula kan føles sår og vanskelig for mange - det er nok kanskje derfor folk blir litt sære.

Sårhet kan jeg skjønne, men det er ikke alltid særhet kan unnskyldes med det, da. Noen ganger virker det som om folk er sære nesten fordi de har bestemt seg for ikke å fire en tøddel, f eks på hva slags dessert som er "godtatt"! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fram til i fjor syntes jeg det var helt nødvendig å være hjemme pga ungene på julaften. Nå er de blitt så store at jeg antageligvis hadde takket ja om noen hadde bedt oss bort. Skulle f.eks gjerne feiret jul sammen med søstra mi og hennes unger, men vi må dele på skilte foreldre som ikke snakker sammen og synes vi må "ha" den særeste av dem annenhver jul. Vil jo ikke at noen skal bli sittende alene heller.

Meeen, nå er det vi som får besøk av oldemor, grandonkel med MS, farmor, farfar, morfar, grandtante og hennes sønn og de forventer nok at vi lager jul i år også. De vil gjerne være der våre unger er.

-og det er jo deilig å slippe å stappe unger og gaver inn i bilen seint på julaften (samt å kunne ta en liten juleøl til maten)

'...'vi må dele på skilte foreldre som ikke snakker sammen og synes vi må "ha" den særeste av dem annenhver jul. Vil jo ikke at noen skal bli sittende alene heller.''

Sånn har søsteren min det med sin svigerfamilie. I min egen svigerfamilie var det de siste årene de fleste fra den eldste generasjonen levde, alltid noen som var uvenner. Så det gikk ikke an at én av søsknene feiret med alle fra foreldregenerasjonen sammen.

Nå er de på hver sin kirkegård. Gravlys er veldig enkelt i forhold til middagspuslespillet.

Jeg håper virkelig ikke at jeg blir et problem for ungene når jeg blir gammel enke. Da håper jeg at jeg har vett til å reise bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fram til i fjor syntes jeg det var helt nødvendig å være hjemme pga ungene på julaften. Nå er de blitt så store at jeg antageligvis hadde takket ja om noen hadde bedt oss bort. Skulle f.eks gjerne feiret jul sammen med søstra mi og hennes unger, men vi må dele på skilte foreldre som ikke snakker sammen og synes vi må "ha" den særeste av dem annenhver jul. Vil jo ikke at noen skal bli sittende alene heller.

Meeen, nå er det vi som får besøk av oldemor, grandonkel med MS, farmor, farfar, morfar, grandtante og hennes sønn og de forventer nok at vi lager jul i år også. De vil gjerne være der våre unger er.

-og det er jo deilig å slippe å stappe unger og gaver inn i bilen seint på julaften (samt å kunne ta en liten juleøl til maten)

Beklager at sitat-tegnene ble feilplassert. Men du forsto nok hva jeg mente :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'...'vi må dele på skilte foreldre som ikke snakker sammen og synes vi må "ha" den særeste av dem annenhver jul. Vil jo ikke at noen skal bli sittende alene heller.''

Sånn har søsteren min det med sin svigerfamilie. I min egen svigerfamilie var det de siste årene de fleste fra den eldste generasjonen levde, alltid noen som var uvenner. Så det gikk ikke an at én av søsknene feiret med alle fra foreldregenerasjonen sammen.

Nå er de på hver sin kirkegård. Gravlys er veldig enkelt i forhold til middagspuslespillet.

Jeg håper virkelig ikke at jeg blir et problem for ungene når jeg blir gammel enke. Da håper jeg at jeg har vett til å reise bort.

''Jeg håper virkelig ikke at jeg blir et problem for ungene når jeg blir gammel enke. Da håper jeg at jeg har vett til å reise bort.''

Enig.

Og som deg, bruker jeg helst formen "når" sammen med "enke" og ikke "hvis"! *høh høh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg håper virkelig ikke at jeg blir et problem for ungene når jeg blir gammel enke. Da håper jeg at jeg har vett til å reise bort.''

Enig.

Og som deg, bruker jeg helst formen "når" sammen med "enke" og ikke "hvis"! *høh høh*

* fnis *

Det er såpass aldersforskjell på oss (og da mener jeg ikke deg og meg), at jeg etter all sannsynlighet har blitt enke før jeg i det hele tatt kan betegnes som "gammel". Jeg har nemlig planer om å være "godt voksen" svært lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Håper hun klarer å få sprø svor på ribba da ;o)

Det blir ikke ribbe, men pinnekjøtt;-)

Tro bare ikke at hun ordner det selv. Hun blir som en gjest å regne i eget hus;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* fnis *

Det er såpass aldersforskjell på oss (og da mener jeg ikke deg og meg), at jeg etter all sannsynlighet har blitt enke før jeg i det hele tatt kan betegnes som "gammel". Jeg har nemlig planer om å være "godt voksen" svært lenge.

Hos oss er det 'bare' 5 års aldersforskjell, så hvis/når-problematikken er ikke så selvsagt;-)

Men det hender seg at jeg sier at jeg skal skaffe meg ditt eller datt som husbonden er motstander av "når jeg blir enke"...;-) Han bare flirer.

Han skal bare være glad til - hadde han blitt sur, hadde jeg heller begynt å si at jeg skal skaffe meg det "når jeg blir skilt"! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke ribbe, men pinnekjøtt;-)

Tro bare ikke at hun ordner det selv. Hun blir som en gjest å regne i eget hus;-)

Jeg tuller litt, men mora mi hadde aldri laget maten hvis hun måtte dratt bort. Nå er ikke alle bestemødre like strikte, men hun hadde forventet å komme til ferdig hus og mat hvis hun ble bedt bort. 5 på 5 var ankomsten på julaften ja og maten skulle på bordet klokka fem til Sølvguttene og jeg var ikke så mye eldre første gangen jeg sto der med ribba alene.

Men nå er jo pinnekjøtt mye mer lettvint å lage da sånn i tilfelle ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tuller litt, men mora mi hadde aldri laget maten hvis hun måtte dratt bort. Nå er ikke alle bestemødre like strikte, men hun hadde forventet å komme til ferdig hus og mat hvis hun ble bedt bort. 5 på 5 var ankomsten på julaften ja og maten skulle på bordet klokka fem til Sølvguttene og jeg var ikke så mye eldre første gangen jeg sto der med ribba alene.

Men nå er jo pinnekjøtt mye mer lettvint å lage da sånn i tilfelle ;o)

Men om ikke din mor ville laget mat til _deg_, så hadde hun kanskje villet gjøre det til et av barna dine? :-)

Min mor er ekstremt mye greiere overfor barnebarna enn hun var da hun selv var småbarnsmor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om ikke din mor ville laget mat til _deg_, så hadde hun kanskje villet gjøre det til et av barna dine? :-)

Min mor er ekstremt mye greiere overfor barnebarna enn hun var da hun selv var småbarnsmor...

Nei, det skal jeg love deg ikke var noen forskjell :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...