Gå til innhold

Hva MÅ du ha av tilbehør til julemiddagen?


Spirello

Anbefalte innlegg

Som dere skjønner gleder jeg med vilt til jul. :o)

Lurer på hva dere MÅ ha til julemiddagen? Skal ha ribbe, medisterkaker og julepølse eller sossiser.. Tenkte å ha saus (så klart) poteter, tyttebærsyltetøy, surkål, rød kål, minigulrøtter, sylteagurk og rosenkål. Er det vanlig med svisker? Er de varma? Liker ikke svisker selv så har ikke peil på det.. :)

Noe jeg mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    8

  • Axcia

    8

  • AneM1365380603

    5

  • candyqueen_83

    4

Mest aktive i denne tråden

Etter lange diskusjoner, tidligere utprøvinger av andre forslag etc etc har jeg til slutt akseptert at ribbe er julemiddag hos oss når vi ikke er hos mine foreldre og får det jeg vil ha - kalkun. I fjor forsøkte vi oss på Hellstrøms juleribbe - med stor suksess - ribbe kunne jo faktisk være godt. MEN - få nå endelig med den gode fruktchutneyen: "Kok en blanding av tørket frukt (fiken, aprikoser, rosiner) i rødvin og noen spiseskjeer rødvinseddik i ca en halv time, eller til væsken er fordampet" - det må stå som det tilbehøret jeg MÅ ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svisker må til, de varmes sammen med ribba mot slutten av steketiden. Da legger du også inn noen eplebiter. Av annet tilbehør jeg må ha, er rødkål og sennep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til ribbe synes jeg det holder med poteter, rødkål (foretrekker det framfor surkål) og 1 - 2 grønne grønnsaker, f.eks. valgt blant erter, brokkoli og rosenkål.

Jeg spiser verken svisker eller sylteagurk hvis jeg kan unngå det.

Men det er mange som har bestemte meninger om julemat-tilbehør, så det er viktig å sjekke med gjestene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lange diskusjoner, tidligere utprøvinger av andre forslag etc etc har jeg til slutt akseptert at ribbe er julemiddag hos oss når vi ikke er hos mine foreldre og får det jeg vil ha - kalkun. I fjor forsøkte vi oss på Hellstrøms juleribbe - med stor suksess - ribbe kunne jo faktisk være godt. MEN - få nå endelig med den gode fruktchutneyen: "Kok en blanding av tørket frukt (fiken, aprikoser, rosiner) i rødvin og noen spiseskjeer rødvinseddik i ca en halv time, eller til væsken er fordampet" - det må stå som det tilbehøret jeg MÅ ha.

Mmmm, det der hørtes veldig godt ut! Prøv med en dæsj portvin i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ribbe må det være surkål, mandelpotet, gulrøtter, ribbefett (ikke brun saus, fy og fy), og selvfølgelig svisker som legges sammen med ribba siste halvtime i stekovnen.

Til pinnekjøtt poteter, kålrabistappe, gulrøtter, smeltet smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lange diskusjoner, tidligere utprøvinger av andre forslag etc etc har jeg til slutt akseptert at ribbe er julemiddag hos oss når vi ikke er hos mine foreldre og får det jeg vil ha - kalkun. I fjor forsøkte vi oss på Hellstrøms juleribbe - med stor suksess - ribbe kunne jo faktisk være godt. MEN - få nå endelig med den gode fruktchutneyen: "Kok en blanding av tørket frukt (fiken, aprikoser, rosiner) i rødvin og noen spiseskjeer rødvinseddik i ca en halv time, eller til væsken er fordampet" - det må stå som det tilbehøret jeg MÅ ha.

Hmmm... Serveres den chutneyen varm eller kald? Hvor mye vin i forhold til frukt? Sånn at det dekker før koking eller litt mer? Hørtes i grunnen godt ut og jeg tror vi har noe rødvin stående som ingen av oss drikker, om den ikke er utgått på dato forlengst da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Sviskene må varmes (og myknes) med ribben siste steketiden.

Når det gjelder surkål og rødkål - lager alle gode DOL-mødre denne fra scratch, eller gjør de som jeg og kjøper på pose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også ribbe.

Saus, tyttebær til den som vil ha (det vil ikke jeg), surkål til meg og erterstuing til mannen min.

Vi liker alle sammen ribba best, så til oss nytter det lite med pølse og meisterkaker... Det blir ikke spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sviskene må varmes (og myknes) med ribben siste steketiden.

Når det gjelder surkål og rødkål - lager alle gode DOL-mødre denne fra scratch, eller gjør de som jeg og kjøper på pose?

Pose, ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes surkål og rosenkål hører med til julemiddag enten det er ribbe, kalkun eller noe annet.

Vi pleier å bruke pose-surkål, har laget fra grunnen et par ganger, men synes egentlig posesurkålen er like bra.

Men det er egentlig ikke noe jeg MÅ ha. Det er vel samværet, pyntingen og forventningene som lager julaften for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes surkål og rosenkål hører med til julemiddag enten det er ribbe, kalkun eller noe annet.

Vi pleier å bruke pose-surkål, har laget fra grunnen et par ganger, men synes egentlig posesurkålen er like bra.

Men det er egentlig ikke noe jeg MÅ ha. Det er vel samværet, pyntingen og forventningene som lager julaften for meg.

''Vi pleier å bruke pose-surkål, har laget fra grunnen et par ganger, men synes egentlig posesurkålen er like bra.

''

Samme erfaring har jeg gjort etter å ha laget det én gang, men var litt nysgjerrig på om alle de skikkelige dol-mødrene laget fra scratch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sviskene må varmes (og myknes) med ribben siste steketiden.

Når det gjelder surkål og rødkål - lager alle gode DOL-mødre denne fra scratch, eller gjør de som jeg og kjøper på pose?

''Når det gjelder surkål og rødkål - lager alle gode DOL-mødre denne fra scratch''

*tørker en tåre av latter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...