Gå til innhold

Hva MÅ du ha av tilbehør til julemiddagen?


Spirello

Anbefalte innlegg

candyqueen_83

Syns det er godt med noen få chips til ja. Men ikke som erstatter for noe av det andre tilbehøret. :0)

Synes potetgull er godt til kylling osv, men har ikke prøvd til "sausemiddag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    8

  • Axcia

    8

  • AneM1365380603

    5

  • candyqueen_83

    4

Mest aktive i denne tråden

Synes potetgull er godt til kylling osv, men har ikke prøvd til "sausemiddag".

Potetgull er dødsgodt til middagspølser, ketchup og sennep - uansett hvor rart det enn høres ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes potetgull er godt til kylling osv, men har ikke prøvd til "sausemiddag".

Det er veldig godt. Men jeg glemmer det alltid..

Men på julaften gjør jeg alltid klar godterboller og kakefat, så da kommer jeg på det. ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Sviskene må varmes (og myknes) med ribben siste steketiden.

Når det gjelder surkål og rødkål - lager alle gode DOL-mødre denne fra scratch, eller gjør de som jeg og kjøper på pose?

Rødkålen har jeg aldri laget selv, og det gidder jeg ikke å bruke tid på heller. Den ferdige smaker utmerket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til svineribba liker jeg veldig godt bearnaise og rødkål.

gulp!! Bearnaise??

Like før du begynner å foreslå rekecocktail og stuede tyttebær også? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

gulp!! Bearnaise??

Like før du begynner å foreslå rekecocktail og stuede tyttebær også? ;-)

Jeg vet det er utrolig sært, men jeg synes bearnaise til svin er så godt. Spesielt om det er råkost med rå løk i på bordet. Det blir bare helt himmelsk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ribba skal det være mandelpoteter, rødkål, surkål og salt potetgull. Enkelt og greit. Medisterkaker og julepølse får jeg mindre og mindre smaken på for hvert år. Og saus og tyttebær har ingenting sammen med ribbe å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er utrolig sært, men jeg synes bearnaise til svin er så godt. Spesielt om det er råkost med rå løk i på bordet. Det blir bare helt himmelsk ;)

*S* Kanskje jeg skulle prøvd det ut med ribberestene? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er utrolig sært, men jeg synes bearnaise til svin er så godt. Spesielt om det er råkost med rå løk i på bordet. Det blir bare helt himmelsk ;)

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Ja, jeg liker bearnaise, men spiser det vel bare til biff.

Jeg liker også bearnaise til biff, men varierer med en saus jeg lærte av en kokk. Først steiker jeg løk. I sjyen steiker mannen min biff. Han krydrer. I sjyen som er igjen har jeg i en boks Crème Fraîche og litt fløte. Jeg har i litt timian og/eller andre urter, noen dråper Worchestersauce og salt og pepper. Når det er blandet godt blander jeg det med løken og har i en skål. Mannen min elsker den sausen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Potetgull er dødsgodt til middagspølser, ketchup og sennep - uansett hvor rart det enn høres ut ;)

''Potetgull er dødsgodt til middagspølser, ketchup og sennep - uansett hvor rart det enn høres ut ;)

''

Husker mine amerikanske venner gjerne brukte potetgull (chips) til pølser og annen rask mat, og da med ketchup som dip til chipsen! Husker jeg syntes det var godt da, men tror ikke jeg kunne tenke meg det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ribbe og kjøttkaker 1. juledag og siden jeg var liten fikk vi da (som eneste gang i året) salt potetgull til maten. Kjempegodt, og nå hører det sammen med ribbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sviskene må varmes (og myknes) med ribben siste steketiden.

Når det gjelder surkål og rødkål - lager alle gode DOL-mødre denne fra scratch, eller gjør de som jeg og kjøper på pose?

Jeg har overhodet ingen planer om å lage det selv nei :o) Ferdigpose blir det her.. mamma pleier også ha det. Spiser det ikke selv, så vet ikke om det er noen forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Bruker pose, ja. Jeg synes det er like godt. Dvs jeg bruker Parisertype av surkålen.

Ett år laget jeg rødkål fra scratch, og det var mye jobb for noe som smakte helt likt som den på pose (bortsett fra ett elelr annet krydder som jeg osgå kunne hatt oppi poserødkålen).

Et annet stort pluss med pose, er at den varmes oppå potetene slik at man sparer plass på komfyren.

''Dvs jeg bruker Parisertype av surkålen.

''

Er det ikke parisertypen som er litt søtlig? Slik er det i hvertfall med de vanlige sylteagurkene.

Selv foretrekker jeg at både sylteagurker og surkål _ikke_ er søtlig, hvilken skal jeg da velge, tro? *amatør*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

På juleaften er det kalkun, med erter, gulerøtter, potetgull, poteter, tyttebærsyltetøy og sylteagurker. Mannen foretrekker fløtesaus til kalkunen mens jeg helst vil ha bare stekesjy. Så de seneste årene har det blitt fløtesaus.Til dessert er det riskrem med mandel og rød saus.

1. dag er det ribbe, med medisterkaker og julepølse, ribbefett, rødkål (fra pose :-( ), erter, potetgull, og poteter. litt usikkert til dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...