frosken Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Snakket nettopp med en tolv år gammel gutt som var noe satt ut - og fortsatt kvalm - etter dagens naturfagtime på skolen. De hadde dissekert dødfødte grisunger, og han hadde holdt på å besvime flere ganger i løpet av timen (heldigvis hadde læreren sendt ham ut for å få frisk luft flere ganger, og alle elevene hadde fått beskjed om at de kunne gå ut når de selv ønsket det.). Jeg ble også noe kvalm etter å fått høre historiene om at den ene grisungen hadde hatt indre blødninger slik at blodet fløt ut over bordet da de åpnet den og en annen av grisene hadde tarmene veltet ut av ... Tolvåringen hadde blitt mest kvalm da han hadde prøvd å holde litt fast i grisungen mens han skulle foreta et snitt, men da brakk det øverste ribbeinet på grisen... Tror det var noe med at anatomien hadde litt for store likhetspunkter med menneskets, og at det gjorde opplevelsen ekstra heftig. I allefall hadde han stort behov for å snakke om indre blødninger i etterkant - og at han trodde at grisemoren hadde ligget i stykker ungen sin.... Jeg er ganske glad vi kun så på bilder i naturfagboka den gangen jeg var tolv år! Og at det eneste jeg måtte dissekere i løpet av min skolegang var fisk, eller det er i allefall det eneste jeg kan huske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siameser Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Vi dissekerte sild, da jeg gikk på skolen. Det gjorde meg ingenting, jeg er og var ivrig fisker. Griser er alt for likt mennesker, jeg ville ha blitt kvalm...merket jeg ble litt kvalm bare av å lese dette. Det er sikkert annerledes med de som har vært med på slakting siden de var små sånn som jeg har med fisking, men magefølelsen min sier at dette burde være valgfritt for skoleelever. Vi måtte ikke dissekere noe som helst uten at vi hadde valgt biologi som fag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Høres ut som en skole som har vært litt overivrige i biologitimen for jeg nekter å tro at det der er normalt pensum - da hadde det garantert vært omtalt i landets største aviser forlengst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Tror ikke det er vanlig, nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Jeg har disekrert en hval. men var en del eldre en 12 år da denne hendelsen inntraff i livet mitt. Har han en veldig ivrig naturfagslærer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Jeg har disekrert en hval. men var en del eldre en 12 år da denne hendelsen inntraff i livet mitt. Har han en veldig ivrig naturfagslærer? Skolen hans er generelt sett en bra skole, så kanskje de har naturfag som satsningsområde.... Lærerne hadde imidlertid vært flinke til å presisere at alle kunne gå ut hvis de syntes det var vanskelig å være tilstede, og han jeg snakket med hadde tydeligvis blitt godt ivaretatt av læreren. Det var bare det at det hadde dunket så hardt i hodet hans at det hadde vært vanskelig å oppfatte hva læreren sa - ordene hadde liksom blitt så grøtete... *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Høres ut som en skole som har vært litt overivrige i biologitimen for jeg nekter å tro at det der er normalt pensum - da hadde det garantert vært omtalt i landets største aviser forlengst. Jeg hadde heller aldri hørt om det før. Men diskuterte det med en annen unge i dag som kunne fortelle at det hadde vært snakk om at de skulle gjøre det på hennes skole også, men at planen ikke hadde blitt noe av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Skolen hans er generelt sett en bra skole, så kanskje de har naturfag som satsningsområde.... Lærerne hadde imidlertid vært flinke til å presisere at alle kunne gå ut hvis de syntes det var vanskelig å være tilstede, og han jeg snakket med hadde tydeligvis blitt godt ivaretatt av læreren. Det var bare det at det hadde dunket så hardt i hodet hans at det hadde vært vanskelig å oppfatte hva læreren sa - ordene hadde liksom blitt så grøtete... *s* Hm. Jeg tenker at hvis man ser på det fra et naturvitenskapelig perspektiv er det ikke ekkelt. Men mange vil nok syns det er det likevel. Lurer litt på hvorfor akkuart nå, men det er vel på grunn av blod og tarmer og sånt? Sikkert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Jeg så et innslag på TV nylig (en uke eller to siden) om dissekering av grisunger av noen unger. Husker ikke hvor gamle de var. Slik innslaget ble presentert, var dette veldig positivt mottatt blant barna. Jeg har ikke dissekert annet enn fisk, ei høne og ei rotte (høna og rotta var i studeitida og da var jeg over 20 år. Jeg syntes det var kjempeinteressant, men vil tro at jeg hadde vært mer skeptisk som 12-åring. Hvis foreldrene var informert på forhånd og elevene kunne gå ut hvis de ville, så synes jeg egentlig at dette var ok. Jeg synes jo det er synd at de fleste barn og unge (og mange voksne) ikke forholder seg til at kjøtt kommer fra dyr (egentlig en annen diskusjon) - men også det at det er viktig å se hvordan de ulike delene av kroppen henger sammen. Jeg syntes det var veldig interessant å se lungene på rotta - og vi blåste luft inni dem med et glassrør. Fascinerende! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Usjameg! Jeg har også en 7. klassing, og de har ikke dissekert noe som helst. I min tid hadde jeg kun én dissekering på skolen. det var på videregående, der vi iht biologipensum skulle dissekere en kreps. Men skolen hadde dårlig råd, og lot oss få hver vår reke å dissekere... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Usjameg! Jeg har også en 7. klassing, og de har ikke dissekert noe som helst. I min tid hadde jeg kun én dissekering på skolen. det var på videregående, der vi iht biologipensum skulle dissekere en kreps. Men skolen hadde dårlig råd, og lot oss få hver vår reke å dissekere... Ha ha!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Faktisk så dissikerte vi en frosk på skolen ;o) Jeg tuller ikke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Faktisk så dissikerte vi en frosk på skolen ;o) Jeg tuller ikke Hysj.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Usjameg! Jeg har også en 7. klassing, og de har ikke dissekert noe som helst. I min tid hadde jeg kun én dissekering på skolen. det var på videregående, der vi iht biologipensum skulle dissekere en kreps. Men skolen hadde dårlig råd, og lot oss få hver vår reke å dissekere... Vi dissikerte også en reke, faktisk. Men det var på ungdomsskolen. Vi limte den til og med inn i arbeidsboka! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Vi dissikerte også en reke, faktisk. Men det var på ungdomsskolen. Vi limte den til og med inn i arbeidsboka! ''Vi limte den til og med inn i arbeidsboka! '' Haha, det luktet nok godt etterhvert! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Nei, dissikering av smågris har jeg ikke hørt om. Vi dissikerte torsk, husker jeg, men det tror jeg var på videregående. For oss som hadde fisket en del var jo ikke det særlig skremmende (om enn litt ekkelt og klissete), men jeg husker noen syntes det var grusomt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Datteren min dissekerte ikke noe som helst i løpet av skoletiden. Det er riktignok 6 - 7 år siden hun gikk i 7. klasse. Vi renset fisk, men det var i forbindelse med skolekjøkkenet, ikke naturfag. Jeg tror ikke døde grisunger er normalutstyr på skolene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 ''Vi limte den til og med inn i arbeidsboka! '' Haha, det luktet nok godt etterhvert! Det gikk overraskende bra selv om jeg husker jeg var skeptisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Jeg synes egentlig det er fint at de lærer å få et litt nærere og mer "realistisk" forhold til naturen. Mange barn i dag har aldri sløyet en fisk engang og har aldri opplevd dyrene vi spiser som annet enn plastpakkede biffer. Skjønner godt at det var en litt sterk opplevelse for mange av barna, men det virker som læreren håndterte det godt. Jeg vil tro at når de får summet seg litt, så har de lært mye av denne timen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 JEg husker at jeg misunnte de skolene som hadde disseksjon, for det hadde aldri vi... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.