Gå til innhold

Dissekering av grisunger i 7. kl vanlig?

frosken

Anbefalte innlegg

Gjest Husker det

Vår naturfaglærer kom med en søppelsekk full av griselunger og hjerter en gang ja. Det var ikke nok med en til hver, så vi var vel grupper på fire og fire som skulle blåse inn i lungene og se de utvidet seg ol. Det var fra voksne griser, så greit vi slapp å partere dem! Husker det som veldig gøy, og flirte av de pysete jentene som syns det var SÅÅÅ ekkelt. Stakkars pysete guter foresten, at de kunne synes det var ekkelt falt oss ikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• mariaflyfly

2

• grot

2

• cathlin

2

Mest aktive i denne tråden

Vi dissekerte griselunger i 9. klasse. Hva som er vanlig, er jeg usikker på, men jeg veit at dette gjøres på 10. trinn og på vgs. Av læreplanen er det jo umulig å vite hva som praktiseres, siden læreren har fullstendig metodefrihet. ;) Der jeg var i praksis, gjorde de forsøk med dissekering av griseinnvoller på 10. trinn.

Griser brukes fordi de er veldig like mennesker organmessig. Det var vel noe om dette de skulle lære. Jeg er litt nysgjerrig på hva som var hensikten med forsøket, for jeg synes det blir meningsløst å skulle sette elever til å gjøre forsøk på for lave alderstrinn, slik at de ikke får ut av undervisninga det de kunne fått om et par år. Så derfor mistenker jeg at det er en overivrig naturfaglærer ute og går. ;)

Naturfaglæreren her syntes forsøket var litt kult, men han mente læreren kunne tatt seg bryet med å blø ut grisene først. *s* Og så mente han masse om at unger i dag har godt av å se hvor kjøttet vi spiser kommer fra og sånn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så dissikerte vi en frosk på skolen ;o)

Jeg tuller ikke

''Faktisk så dissikerte vi en frosk på skolen ;o)

''

Det tror jeg jommen meg vi gjorde, også! Tilbake på 70-tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

har jeg aldri hørt om, eller opplevd selv. Vet at de to eldste hadde det på videregående,men det var oppdeling av slakt til mat, og en del av den linja de hadde valgt. Syns dette høres direkt motbydlig ut, og hadde jeg opplevd noe sånt hadde jeg spydd! Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, hadde det ikke vært for signaturen din hadde jeg trodd det var et troll som skrev ;-) Men hvorfor ikke egentlig, det er ikke så dumt å få se inni, og hvis det var dødfødte grisunger var det jo ingen skade skjedd, jeg mener, "ingen dyr ble skadet for å lage denne disseksjonen"... Vi hadde ikke noe sånt på skolen, lurer på om vi så på noen frosker en gang, ille nok... og så hadde vi rottedisseksjon på videregående. Det må vel være litt steds- og læreravhengig antagelig, hva man får tilgang til av materiale?

Lov å bli litt kvalm da, det er jo ikke hverdagskost lenger å se døde dyr og kjenne lukta av død.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så dissikerte vi en frosk på skolen ;o)

Jeg tuller ikke

Hva - dissekerte dere en av mine artsfrender?!?

*fornærmet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes egentlig det er fint at de lærer å få et litt nærere og mer "realistisk" forhold til naturen. Mange barn i dag har aldri sløyet en fisk engang og har aldri opplevd dyrene vi spiser som annet enn plastpakkede biffer. Skjønner godt at det var en litt sterk opplevelse for mange av barna, men det virker som læreren håndterte det godt. Jeg vil tro at når de får summet seg litt, så har de lært mye av denne timen :)

Jeg synes også det virker som om læreren håndterte det godt. Tenker allikevel at det kanskje er litt voldsomt å velge bittesmå grisunger som objekter. Det gir kanskje litt for sterke assosiasjoner til kjæledyr. Det ville vel ha vært utenkelig å dissekert en katt - eller hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det virker som om læreren håndterte det godt. Tenker allikevel at det kanskje er litt voldsomt å velge bittesmå grisunger som objekter. Det gir kanskje litt for sterke assosiasjoner til kjæledyr. Det ville vel ha vært utenkelig å dissekert en katt - eller hva tror du?

Jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min dissekerte ikke noe som helst i løpet av skoletiden. Det er riktignok 6 - 7 år siden hun gikk i 7. klasse.

Vi renset fisk, men det var i forbindelse med skolekjøkkenet, ikke naturfag.

Jeg tror ikke døde grisunger er normalutstyr på skolene.

Kanskje en usedvanlig velutstyrt skole...*s*

Jeg ble litt opptatt av hvor læreren hadde skaffet alle grisungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gris er tross alt et husdyr som avles opp for at vi skal ha mat. Og alle dyr er små en gang.. Synest dette hørtes helt greitt ut jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, hadde det ikke vært for signaturen din hadde jeg trodd det var et troll som skrev ;-) Men hvorfor ikke egentlig, det er ikke så dumt å få se inni, og hvis det var dødfødte grisunger var det jo ingen skade skjedd, jeg mener, "ingen dyr ble skadet for å lage denne disseksjonen"... Vi hadde ikke noe sånt på skolen, lurer på om vi så på noen frosker en gang, ille nok... og så hadde vi rottedisseksjon på videregående. Det må vel være litt steds- og læreravhengig antagelig, hva man får tilgang til av materiale?

Lov å bli litt kvalm da, det er jo ikke hverdagskost lenger å se døde dyr og kjenne lukta av død.... ;-)

''Lov å bli litt kvalm da, det er jo ikke hverdagskost lenger å se døde dyr og kjenne lukta av død.... ;-)

''

Det er jeg enig i. Men hvis det var slik at dyrene var dødfødte, har i det minste ikke tarmsystemet o.l.rukket å komme i gang, og de slapp unna lukta. I det minste. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men griser spiser vi jo til middag, tross alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men griser spiser vi jo til middag, tross alt :)

Det er jo en grunn til at det er så lett å få barn til å bli vegetarianere. Det er bare å vise frem noen søte grisunger og lam, og så er det unødvendig med videre argumentasjon...*s*

Jeg har ingen bestemt oppfatning om hvorvidt det er en god løsning med dissekering av grisunger når elevene er tolv år eller ikke. Men jeg synes nok det er tankevekkende at såpass mange av elevene reagerte så sterkt; det var ikke bare han jeg kjenner som fikk problemer. Tror det villle vært annerledes om ikke det var nettopp bittesmå grisunger, men skjønner jo at det neppe er overkommelig å skaffe en seks utvokste griser til en skoleklasse!

Skal spørre ham neste gang jeg ser ham om hva han selv tenker. Da han fortalte om dissekeringen, så klaget han ikke, men var fortsatt kvalm og blek og med stort formidlingsbehov:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

har jeg aldri hørt om, eller opplevd selv. Vet at de to eldste hadde det på videregående,men det var oppdeling av slakt til mat, og en del av den linja de hadde valgt. Syns dette høres direkt motbydlig ut, og hadde jeg opplevd noe sånt hadde jeg spydd! Rett og slett.

Husker at vi (eller jeg) disikerte en hoggorm i naturfagtimen. Jeg var interessert i å få en god karakter så jeg ble med på det. Forøvrig har jeg fobi mot ormer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...