Gå til innhold

Sykt-barn-dag, hvem?

Gjest Aimabel

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel

Hvem bestemmer hvem av foreldrene som skal være hjemme med sykt barn? Skal vi avtale oss imellom, og ta hensyn til hvilken jobb som det er greiest for at dagen går uten oss? Bør vi bytte på dagene så ikke en er borte hele sykeperioden? Hvis jeg først har vært syk selv, bør mannen min være hjemme når barnet blir sykt etterpå? Hvordan fungerer dette egentlig? Vi har vært heldige å unngått noe særlig sykdom hittil, men nå kom den her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

VI har pleid å ta annenhver dag, men tilpasser i forhold til møter etc på jobb. Så vi pleier å ende på like mange dager i løpet av året, men er litt fleksible med hvem som tar fri når.

Nå er minsten vår mye syk, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvem bestemmer hvem av foreldrene som skal være hjemme med sykt barn?'' Foreldrene selv

''Skal vi avtale oss imellom, og ta hensyn til hvilken jobb som det er greiest for at dagen går uten oss?''

Ja

''Bør vi bytte på dagene så ikke en er borte hele sykeperioden?'' det kommer an på, men jeg synes det bør være med i vurderingen at en ikke skal være for mye borte fra sin jobb. Men OK at det er umulig/vanskelig å fordele enhver sykdomsperiode.

''Hvis jeg først har vært syk selv, bør mannen min være hjemme når barnet blir sykt etterpå?''

Nei, ikke noen automatikk i dette. Men det er jo naturlig at diverse fravær som man har hatt, enten pga sykdom eller abeidsreise osv tas med i betraktning når foreldrene bestemmer seg for hvem som skal være hjemme den dagen.

''Hvordan fungerer dette egentlig?'' Arbeidsgiverne deres kan ikek tvinge dere til en bestemt fordeling eller rekkefølge, ei heller at det må være jevnt fordelt. Etter loven kan den ene være hjemme i alle sine dager og den andre forelderen ingen dager. Men rent moralsk synes jeg man burde ta hensyn til begges jobber og arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regler for dette, foreldrene har ti dager hver og kan bruke dem som det passer.

Vi pleier å ta ca. annenhver dag, men justert for møter og andre ting på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi avtaler dag til dag og er ærlige på når det er ok å være hjemme, og hvilke dager en bare MÅ på jobb. I løpet av året fordeler deg seg ca likt, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vi gjør det slik

Vi diskuterer hvem som bare må på jobb den dagen. Noen ganger er det kaos på en jobb av ulike grunner f.eks ekstra mye sykdom fra før. Da tar vi hensyn til dette og går på denne jobben.

Ellers er annenhver dag veldig greit for de fleste.

Men vi opplever stadig på vår jobb med mange damer at noen av dem alltid er hjemme og ikke får sin mann til å stille opp. Da blir det feil. Hva de gjør utover disse 10 dagene vet jeg ikke, men det er slitsomt for oss andre som skal få vaktene til å gå ihop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar stort sett annenhver dag hjemme med sykt barn sånn at det skal fordeles noenlunde jevn på begges arbeidsgivere. Har en av oss noe særlig viktig en dag justerer vi bare etter det. Det har også hendt at vi har delt dagen i to og tatt før og etter lunsj, men da etter spesialavtale med arbeidsgiver ettersom det egentlig ikke finnes halve sykt-barn-dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke regler for dette, en må bare finne ut hva som fungerer best for familien og selvfølgelig også ta hensyn til arbeidsgiverne, evt. avtalte møter etc. Jeg synes det er naturlig å dele sykedager mellom foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foreldre avtaler oss i mellom ut fra arbeidspresset vi har i perioden. Noen ganger deler vi dagene. Dvs. at vi tar halve dagen hver. Det er nok det gunstigste da vi begger jobber over 1/2 dag. (En begynner tidlig mens den andre slutter sent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi bodde sammen delte vi det jo mellom oss etter samme kriterier som mange andre her nevner - hvem som har den "viktigste" arbeidsdagen akkurat den dagen, hvem som var hjemme sist osv.

Nå bor vi hver for oss og etter noen runder endte vi opp med å ha faste rutiner på at om barnet blir syk så er det hos den foreldren det ble syk hos samme morgen selv om det skal til den andre på ettermiddagen. Men i helt spesielle tilfeller kan den andre trå til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler likt. Som regel annenhver dag, eller hvordan det ellers måtte passe inn i kabalen mtp jobb, møter osv.

Selv om det ikke står noe i lovverket om fordelingen av dagene, syns jeg det er mest redelig å dele dagene mellom foreldrene, så sant som mulig. Lista for at det skal være umulig for en av foreldrene bør være høy. Det har noe med respekt for _begges_ jobb og arbeidsgivere å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjør det sånn: De dagene det overhodet ikke passer for meg, er han hjemme. De dagene det overhodet ikke passer for han, er jeg hjemme. Dager begge kan være hjemme - deler vi mellom oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det sånn: De dagene det overhodet ikke passer for meg, er han hjemme. De dagene det overhodet ikke passer for han, er jeg hjemme. Dager begge kan være hjemme - deler vi mellom oss.

Sånn gjør vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det også sånn. Og han tar nok noen flere dager enn meg, ettersom han har mulighet til å ta hjemmekontor og dermed kan jobbe litt på slike dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har mannen jobbet nattevakt, så han er uansett hjemme på dagtid, så jeg har sluppet å være borte fra jobben med sykt barn. I tillegg er vi velsignet med et barn med uhyre godt immunforsvar hittil i hvertfall, så han har *bank i bordet* omtrent ikke vært syk på 8,5 år.

Det er motsatt på jobben min for en kollega, hun er alltid hjemme når det er sykt barn, for mannen har en så viktig jobb (og det har ikke hun??!??) så det er helt umulig at han er hjemme, det har skjedd én gang tror jeg. Det er jo forskjell på folk og på jobbene, det skjønner jeg, men for arbeidsgiver må det være littegranne surt at det alltid er samme arbeidstager som er borte hver gang, med flere barn, og man vet at mannens arbeidsgiver alltid slipper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker greit å se an dagene. Har den ene et viktig møte en dag, kan jo kanskje den andre være hjemme den dagen. Eller man kan bytte etter en halv dag.

Smidighet og kommunikasjon tror jeg er cluet for å få også dette til å gli greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til nå har det vært jeg som har vært hjemme. Tror ikke gubben har brukt en eneste sykt barn dag på våre 3 noen gang. Han har jobbet borte på anlegg så det har vært vanskelig, og ettersom vi har jobbet i samme firma til nå i høst har det vært meg som det har vært minst tap på at er borte som har tatt den støyten :-)

Nå skiftet han beite i august, men vi har ennå ikke hatt syke barn.

Gammel vane er vond å vende, så det skulle ikke forundre meg mye om det fortsatt er jeg som blir hjemme :-)

Nå har jeg ikke i løpet av 13 år med barn klart å bruke opp syk barn dagene mine, så hvis det ikke forandrer seg skulle det nok gå bra. I et normalår har jeg nok ikke vært hjemme mer enn 5 dager tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det også slik. Fungerer greit det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...