Gå til innhold

Kjøpe julegave til lærer?

Gjest usikker på om vi skal kjøpe

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ikke lest hva de andre har svart her, men du verden.... Involverte du virkelig datteren din i dette her? Greit nok at du ikke er fornøyd med læreren, men du viser selvsagt ikke dette overfor din datter?? Det er ikke mye som kan virke mer "ødeleggende" for et klassemiljø enn elever som, med støtte i foreldrene, viser misnøye mot en lærer.... Jeg skulle ønske alle foreldre var så oppegående at de skjønte at det ikke er alt barn bør involveres i.

Enig (som jeg også sa lengre ned her)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• trollemor;o)

14

• Kaka11365381158

7

• puttelulle

6

Nå har jeg ikke lest hva de andre har svart her, men du verden.... Involverte du virkelig datteren din i dette her? Greit nok at du ikke er fornøyd med læreren, men du viser selvsagt ikke dette overfor din datter?? Det er ikke mye som kan virke mer "ødeleggende" for et klassemiljø enn elever som, med støtte i foreldrene, viser misnøye mot en lærer.... Jeg skulle ønske alle foreldre var så oppegående at de skjønte at det ikke er alt barn bør involveres i.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gir dere gaver til snille barn også da eller, men de mindre snille ikke får?

''

Julenissen har differensiert mellom barn på denne måten i alle år. Hva er det som er så galt med det?

;)

''Julenissen har differensiert mellom barn på denne måten i alle år. Hva er det som er så galt med det?

''

Jeg har ikke helt inntrykk av at julenissen opererer etter dette prinsippet, virker som han praktiserer svært vidtrekkende amnesti rett før julaften hvert eneste år. Alternativt at han sliter med hukommelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Julenissen har differensiert mellom barn på denne måten i alle år. Hva er det som er så galt med det?

''

Jeg har ikke helt inntrykk av at julenissen opererer etter dette prinsippet, virker som han praktiserer svært vidtrekkende amnesti rett før julaften hvert eneste år. Alternativt at han sliter med hukommelsen...

''Alternativt at han sliter med hukommelsen...

''

Eller at unger juger så det renner av dem når de skriver til han, og at han ikke sjekker kildene sine ordentlig. Makan til slurvete fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har "gavekasse" i hver klasse - og foreldrekontakt kjøper gave til lærer + assistent hver jul og hver sommer.

Om det er vanlig å gi personlige gaver i tillegg til dette, aner jeg ikke. Vi har aldri gitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Alternativt at han sliter med hukommelsen...

''

Eller at unger juger så det renner av dem når de skriver til han, og at han ikke sjekker kildene sine ordentlig. Makan til slurvete fyr.

Du kan jo evt. prøve å gjøre en egen henvendelse på vegne av familien for å forsikre deg at han holder styr på regnskapet,,,*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo evt. prøve å gjøre en egen henvendelse på vegne av familien for å forsikre deg at han holder styr på regnskapet,,,*s*

Det kunne kanskje vært en fordel. *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Vi har "gavekasse" i hver klasse - og foreldrekontakt kjøper gave til lærer + assistent hver jul og hver sommer.

Om det er vanlig å gi personlige gaver i tillegg til dette, aner jeg ikke. Vi har aldri gitt det.

Sånn er det her også, men læreren til sønnen min skal få en personlig gave når han går ut av 7. klasse. Det er høyst fortjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det her også, men læreren til sønnen min skal få en personlig gave når han går ut av 7. klasse. Det er høyst fortjent!

Det er litt annerledes hvis de har fulgt elevene over flere år, synes jeg. 8-åringen har hatt samme lærer disse tre årene, og får henne muligens neste år også - og det er jo helt fantastisk. 10-åringen har hatt ca 10 kontaktlærere på 5 år.... :-((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det er litt annerledes hvis de har fulgt elevene over flere år, synes jeg. 8-åringen har hatt samme lærer disse tre årene, og får henne muligens neste år også - og det er jo helt fantastisk. 10-åringen har hatt ca 10 kontaktlærere på 5 år.... :-((((

''10-åringen har hatt ca 10 kontaktlærere på 5 år.... :-((((''

Er det mulig? Er jo verre enn jeg som bytta lærer hvert år fram til 7. klasse.

Jeg synes det er fint å ha den samme læreren, hvis han er dyktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''10-åringen har hatt ca 10 kontaktlærere på 5 år.... :-((((''

Er det mulig? Er jo verre enn jeg som bytta lærer hvert år fram til 7. klasse.

Jeg synes det er fint å ha den samme læreren, hvis han er dyktig :)

1. klasse: En fantastisk lærer (1), men hun ble gravid og sykelmeldt fra januar. Fikk vikar som fungerte freit nok (2)

2.: Klassen ble splittet opp og gutten min måtte bytte klasse, og fikk da lærer nr 3. Snill og grei, men litt lite tak i. Hun ble sykemeldt i november. Inn kom en mannlig uerfaren lærer (4), som ikke hadde nok respekt med seg. Klassen utviklet seg itl et mareritt, og vi hadde utallige møter med rektor og denne læreren.

3.: En ny flott lærer (5)ble satt inn i denne "vanskelige klassen". HUn hadde struktur og respekt med seg, og klarte å bygge opp klassen oåp nytt. Helt fantastisk. Men hun var gravdi da hun startet, og gikk ut i permisjon i november. Denne gangen stod vi veldig på for å få overlapp + en dyktig lærer som kunne videreføre det gode arbeidet. Hun kom og var suveren (6). Men hun ble også gravid, og flyttet dessuten langt avgårde...

4. En ny vikar kom inn (7) - og hun fungerte greit denne høsten. Kontaktlærer (5)kom tilbake fra permisjon i desember, men jobbet bare 50% resten av året, sammen med lærer nr 5.

5. Kontaktlæreren begynte skoleåret, men ble fort sykemeldt igjen, og inn kom en helt ny vikar. Vi var temmelig frustrerte i høst, og kunne ikke skjønne hvorfor ikke lærer nr 6 heller kunne komme tilbake som vikar. Men han som kom nå (8) har vært helt fantastisk i høst, og nå håper vi nesten at han kan bli ut hele skoleåret, men det er vel kanksje lite trolig....

Jeg ser at jeg bare kom til 8. Det var trolig noen inne i kortere perioder i 1 og 2 trinn, som jeg ikke husker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

1. klasse: En fantastisk lærer (1), men hun ble gravid og sykelmeldt fra januar. Fikk vikar som fungerte freit nok (2)

2.: Klassen ble splittet opp og gutten min måtte bytte klasse, og fikk da lærer nr 3. Snill og grei, men litt lite tak i. Hun ble sykemeldt i november. Inn kom en mannlig uerfaren lærer (4), som ikke hadde nok respekt med seg. Klassen utviklet seg itl et mareritt, og vi hadde utallige møter med rektor og denne læreren.

3.: En ny flott lærer (5)ble satt inn i denne "vanskelige klassen". HUn hadde struktur og respekt med seg, og klarte å bygge opp klassen oåp nytt. Helt fantastisk. Men hun var gravdi da hun startet, og gikk ut i permisjon i november. Denne gangen stod vi veldig på for å få overlapp + en dyktig lærer som kunne videreføre det gode arbeidet. Hun kom og var suveren (6). Men hun ble også gravid, og flyttet dessuten langt avgårde...

4. En ny vikar kom inn (7) - og hun fungerte greit denne høsten. Kontaktlærer (5)kom tilbake fra permisjon i desember, men jobbet bare 50% resten av året, sammen med lærer nr 5.

5. Kontaktlæreren begynte skoleåret, men ble fort sykemeldt igjen, og inn kom en helt ny vikar. Vi var temmelig frustrerte i høst, og kunne ikke skjønne hvorfor ikke lærer nr 6 heller kunne komme tilbake som vikar. Men han som kom nå (8) har vært helt fantastisk i høst, og nå håper vi nesten at han kan bli ut hele skoleåret, men det er vel kanksje lite trolig....

Jeg ser at jeg bare kom til 8. Det var trolig noen inne i kortere perioder i 1 og 2 trinn, som jeg ikke husker....

Uansett høres det ille ut, skikkelig uflaks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, det reagerte jeg på også. Det er langt over grensen å involvere barnet i dette - og attpåtil med å holde gave tilbake som et slags gissel for ikke-mottatt mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje litt tankeløst å svare min datter ærlig på dette. Skjønner det.

Men på samme tid så er det også veldig frustrerende med en lærer som ikke gjør jobben sin. Jeg for min del jobber 100 prosent og kun på dagtid. Jeg har flere ganger prøvd å ringe læreren på skolen men det er helt håpløst å få tak i henne. Det er heller ikke lett for meg å ringe i min arbeidstid og jeg har fått noen litt stygge blikk fra kollegaer på at jeg driver å ringe privat. Men de private telefonene jeg har tatt har stort sett vært til denne læreren som er håpløs å få tak i. Men hva gjør man ikke for sine barn?

Skriver jeg mail så er det så som så med svar. I forrige uke sendte jeg en mail som jeg enda ikke har fått svar på. En vikitg mail også hvor jeg skrev at min datter ikke ville på skolen p.g.a veninneproblemer. Dette har jeg ikke fått noe svar på. Denne læreren er tafatt og slapp. Så jeg føler lite for å gi henne en gave.

Skjønner at man ikke skal snakke negativt om læreren til barna og dette er første gang jeg har gjort det og det tankeløst. Når frutrasjonene blir store nok så tror jeg desverre ungene merker det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis læreren ikke følger opp henvendelser, så ville jeg tatt det opp med rektor.

Privat gave til lærer ville jeg uansett ikke gitt. Synes det er best å håndtere det gjennom FAU eller klassekasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var svært fornøyd med den læreren dattera vår hadde o første og andre klasse-Hun var bare helt enestående, så mulig vi ble litt bortskjemt:) For oss var det da en selfølge å kjøpe gaver og vi skrev også på kortene at hun var verdens beste lærer. Det fikk denne læreren høre både til jul og sommer. Samarbeidet gikk også veldig bra. Hun svarte på hver eneste mail og ringte opp igjen om hun ikke hadde mulighte for å svare på telefoner. Alt gikk strålende.

Så fikk dattera mi en nye lærer i høst. Hun er ok på mange måter men også tafatt. Umulig å nå henne på telefon, ringer ikke tilbake og svarer av og til på mail. Frustrasjonene har derfor begynt å vokse og jeg kjente inegn lyst til å gi noe gave i såfall. Rosende ord ville blitt falske. Jeg er desverre en elendig skuespiller.

Så når dattera mi plutselig spurte om vi ikke skulle kjøpe julegave til læreren så føltes det desverre ikke rikitg denne gangen og dum som jeg var så røpte jeg også min misnøye. Jeg mener allikevel det er læreres ansvar å gjøre sin jobb og ikke legge opp til slike frustrasjoner som de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat gave til lærer... virker litt korrupt, synes jeg.

Bedre å gjøre det felles med hele klassen.

Korrupt? Alvorlig talt!

Har aldri vært annet enn en liten konfekt eller en liten blomst til under 100-lappen. Om vi skal få lov til å gi såpass så er det noe alvorlig galt et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en slik gavekasse. Personlig er jeg ikke så begeistret for dette da vi da liksom føler oss presset til å være med på å spleise. Det er jo fint for de foreldrene som er fornøyd men hva med de som ikke har lsyt til å være med på gaven i det hele tatt og som helst ønsket læreren dit pepperen gror. En vil kanskje heller ikke begynne å snakke med andre foreldre om sin misnøye heller.

Jeg synes hver og en bør få gi en oppmerksomhet som de har lyst til å gi og ikke noe sånnt "påtvunget" greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...