Gå til innhold

Kjøpe julegave til lærer?

Gjest usikker på om vi skal kjøpe

Anbefalte innlegg

http://www.fug.no/cgi-bin/fug/imaker?id=40964

Om du som lærer mobber mitt barn skal mitt barn få min fulle støtte av meg. Du får ikke lov til å skade mitt barn slik alt for mange lærere fritt gjør hver dag. ¨Når barna ikke en gang får støtte hos sine foreldre fordi de ikke må si noe negativt om skolen, hvordan tror du det da føles for barnet? Skal de lære seg at det er greit å bli trakkasert? Hvordan vil da selvfølelsen bli etterhvert?

Ja du må gjerne komme med alleverdens grunner for hvorfor vi skal være så positive. Jeg vet det er viktig. Men når en lærer behandler mine barn dårlig så skal de også vite at de ikke skal godta det.

Du støtter ikke barnet ditt ved å si at læreren er teit, men ved å vise at du lytter til barnet ditt og tar saken videre for å løse problemet. Det er dette som er en voksen og ryddig måte å løse slike ting på. Når man prater stygt om læreren (uansett hva læreren har gjort), så gjør man bare barnet enda mer utrygg (som om ikke læreren har ødelagt nok...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• trollemor;o)

14

• Kaka11365381158

7

• puttelulle

6

http://www.fug.no/cgi-bin/fug/imaker?id=40964

Om du som lærer mobber mitt barn skal mitt barn få min fulle støtte av meg. Du får ikke lov til å skade mitt barn slik alt for mange lærere fritt gjør hver dag. ¨Når barna ikke en gang får støtte hos sine foreldre fordi de ikke må si noe negativt om skolen, hvordan tror du det da føles for barnet? Skal de lære seg at det er greit å bli trakkasert? Hvordan vil da selvfølelsen bli etterhvert?

Ja du må gjerne komme med alleverdens grunner for hvorfor vi skal være så positive. Jeg vet det er viktig. Men når en lærer behandler mine barn dårlig så skal de også vite at de ikke skal godta det.

Forresten kan du godt si at lærere ikke skal gjøre slik og at du derfor må ta en prat med læreren/rektor for å finne en løsning. Da viser du at du stoler på barnet ditt og at du vil rydde opp i problemet, men samtidig uten å rakke ned på læreren i barnets påsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du støtter ikke barnet ditt ved å si at læreren er teit, men ved å vise at du lytter til barnet ditt og tar saken videre for å løse problemet. Det er dette som er en voksen og ryddig måte å løse slike ting på. Når man prater stygt om læreren (uansett hva læreren har gjort), så gjør man bare barnet enda mer utrygg (som om ikke læreren har ødelagt nok...).

Det er ikke det jeg skriver. Les!

Jeg mener en kan si at det læreren sa var stygt sagt. Da kritiserer man det læreren gjør og ikke person.

Jeg mener at vi gjør barna våre en stor bjørnetjeneste ved og ikke lære de hvordan de skal forsvare seg når andre tråkker på de. Men det er nå min mening, så får du bare komme med dine ubegrunnede påstander så mye du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det jeg skriver. Les!

Jeg mener en kan si at det læreren sa var stygt sagt. Da kritiserer man det læreren gjør og ikke person.

Jeg mener at vi gjør barna våre en stor bjørnetjeneste ved og ikke lære de hvordan de skal forsvare seg når andre tråkker på de. Men det er nå min mening, så får du bare komme med dine ubegrunnede påstander så mye du vil.

Hvis du, normalt sett, er like hissig som du virker i denne tråden så skjønner jeg at du ikke greier å holde hodet kaldt dersom slike stuasjoner oppstår ;)

Jeg forsøker bare å forklare hva jeg mener er riktig å gjøre. Jeg har vært borti tilsvarende situasjoner i forbindelse med jobben min og har erfart hva som fungerer best for barnet som blir utsatt for slike ting. Nå har jeg jobbet på svært mange ulike skoler, så av den grunn våger jeg å skrive dette - men uten å gå inn på konkrete hendelser.

Hvis et av mine barn kommer hjem og forteller om et barn de ikke liker på skolen og at grunnen er at barnet oppfører seg frekt og er ekkel/mobbete etc., så vil jeg aldri gå rundt og kritisere dette barnet overfor mine barn. Da prater vi om hva dette barnet har gjort og jeg forteller at jeg skjønner at dette ikke var moro og at jeg vil finne ut mer om saken og forsøke å løse den. Det samme gjelder om problemet er en lærer.

Du må bare fortsette å gjøre som du mener er riktig, men jeg tror det skader barnet ditt mer enn det hjelper det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaka11365381158

Hvis du, normalt sett, er like hissig som du virker i denne tråden så skjønner jeg at du ikke greier å holde hodet kaldt dersom slike stuasjoner oppstår ;)

Jeg forsøker bare å forklare hva jeg mener er riktig å gjøre. Jeg har vært borti tilsvarende situasjoner i forbindelse med jobben min og har erfart hva som fungerer best for barnet som blir utsatt for slike ting. Nå har jeg jobbet på svært mange ulike skoler, så av den grunn våger jeg å skrive dette - men uten å gå inn på konkrete hendelser.

Hvis et av mine barn kommer hjem og forteller om et barn de ikke liker på skolen og at grunnen er at barnet oppfører seg frekt og er ekkel/mobbete etc., så vil jeg aldri gå rundt og kritisere dette barnet overfor mine barn. Da prater vi om hva dette barnet har gjort og jeg forteller at jeg skjønner at dette ikke var moro og at jeg vil finne ut mer om saken og forsøke å løse den. Det samme gjelder om problemet er en lærer.

Du må bare fortsette å gjøre som du mener er riktig, men jeg tror det skader barnet ditt mer enn det hjelper det...

Jeg synes du virker arrogant som om du var professor på området. Du må gjerne mene hva du vil for meg og hvis du tror at dine barn blir flinke til å forvsvare seg uten noe lærdom i hva som er lurt og ikke så tror jeg også at du skader langt mere enn gjør nytte. Eller skal du ordne opp for de i voksen alder også?

Jeg skjønner også at det er enklest at barnet ikke på noen måte tar igjen læreren men da gjør du bare noe som hjelper midlertidtig for å skape mest mulig behag. Men barnet har ikke lært noe som helst hva det skal gjøre for selv og kunne ta vare på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du virker arrogant som om du var professor på området. Du må gjerne mene hva du vil for meg og hvis du tror at dine barn blir flinke til å forvsvare seg uten noe lærdom i hva som er lurt og ikke så tror jeg også at du skader langt mere enn gjør nytte. Eller skal du ordne opp for de i voksen alder også?

Jeg skjønner også at det er enklest at barnet ikke på noen måte tar igjen læreren men da gjør du bare noe som hjelper midlertidtig for å skape mest mulig behag. Men barnet har ikke lært noe som helst hva det skal gjøre for selv og kunne ta vare på seg selv.

''Jeg synes du virker arrogant som om du var professor på området.''

Jeg er absolutt ingen professor på dette området og har bare _diskutert_ en sak. Jeg er ikke ute etter å krangle:)

''Du må gjerne mene hva du vil for meg og hvis du tror at dine barn blir flinke til å forvsvare seg uten noe lærdom i hva som er lurt og ikke så tror jeg også at du skader langt mere enn gjør nytte. Eller skal du ordne opp for de i voksen alder også?''

Du mener det er lurt å snakke stygt om andre mennesker i barns påhør. I så fall lærer dine barn at det er ok å snakke stygt om andre. Jeg lærer mine barn at de har lov til å forsvare seg, men at de vinner mer ved å gjøre det på en skikkelig måte. Mennesker som kjefter og rakker ned på andre vil ikke være de som virker mest troverdige til syvende og sist. Hva dette har med å "ordne opp for de i voksen alder" å gjøre skjønner jeg ikke... En lærer som oppfører seg som en idiot vil neppe lære å "oppføre" seg bedre mot et barn som begynner å oppføre seg frekt (for jeg oppfatter det som du mener at barnet skal svare læreren stygt for å oppnå respekt?)

''Jeg skjønner også at det er enklest at barnet ikke på noen måte tar igjen læreren men da gjør du bare noe som hjelper midlertidtig for å skape mest mulig behag. Men barnet har ikke lært noe som helst hva det skal gjøre for selv og kunne ta vare på seg selv.''

Klart barnet skal ta igjen! Barnet skal fortelle foreldrene (eller andre lærere) hva som har skjedd og den voksne bringer saken videre for å få slutt på trakasseringen fra lærerens side. Jeg vet av erfaring at foreldre som klarer å forholde seg saklig og kan diskutere saken på "voksent" vis mye lettere blir trodd enn foreldre som hyler opp og lærer barnet sitt å rakke ned på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaka11365381158

Jeg skjønner overhodet ikke hvorfor du lar alt dette gå utover meg!!???

Det er ikke sagt noe om hvorfor de ønsker å snakke med læreren i dette tilfellet, og såvidt jeg vet er det ikke snakk om at denne læreren mobber noen. Hvor har du fått det fra? trådstarter trodde kanskje ikke at hun ville kjøpe julegave til denne læreren fordi han/hun ikke svarte på lf og mail.

Jeg skjønner at du ikke har noe godt forhold til skolen og lærere og at du eller ditt barn har vært utsatt for mobbing ol. Det er utrolig trist og burde ikke forkomme. Slike lærere burde fått sparken, men du må ogs lære deg at det ikke er alle lærere som er slik.

For det første har du ingen forutsetninger for å si at det ikke gjaldt en mobbesak her. Det vet hverken jeg eller du noe ting om og trådstarter spørr heller ikke om hva andre mener om det hun sa til sin datter. Om det var det hun ønsket svar på så hadde det vært noe annet. Men det er ikke det hun spørr om!!!.

Alt vi vet er at både mor og datter er enige om at det ikke var særlig hyggelig å gi en julegave til en lærer som ikke tar datterens problemer på alvor. Når du bare buser ut at det var så teit av trådstareter å si det uten å kjenne noe til hva som lå bak så er du rask til å dømme. Når du kan få deg til å svare på en slik måte så er det også nærliggende å tro at du slenger med leppa til dine elever også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaka11365381158

''Jeg synes du virker arrogant som om du var professor på området.''

Jeg er absolutt ingen professor på dette området og har bare _diskutert_ en sak. Jeg er ikke ute etter å krangle:)

''Du må gjerne mene hva du vil for meg og hvis du tror at dine barn blir flinke til å forvsvare seg uten noe lærdom i hva som er lurt og ikke så tror jeg også at du skader langt mere enn gjør nytte. Eller skal du ordne opp for de i voksen alder også?''

Du mener det er lurt å snakke stygt om andre mennesker i barns påhør. I så fall lærer dine barn at det er ok å snakke stygt om andre. Jeg lærer mine barn at de har lov til å forsvare seg, men at de vinner mer ved å gjøre det på en skikkelig måte. Mennesker som kjefter og rakker ned på andre vil ikke være de som virker mest troverdige til syvende og sist. Hva dette har med å "ordne opp for de i voksen alder" å gjøre skjønner jeg ikke... En lærer som oppfører seg som en idiot vil neppe lære å "oppføre" seg bedre mot et barn som begynner å oppføre seg frekt (for jeg oppfatter det som du mener at barnet skal svare læreren stygt for å oppnå respekt?)

''Jeg skjønner også at det er enklest at barnet ikke på noen måte tar igjen læreren men da gjør du bare noe som hjelper midlertidtig for å skape mest mulig behag. Men barnet har ikke lært noe som helst hva det skal gjøre for selv og kunne ta vare på seg selv.''

Klart barnet skal ta igjen! Barnet skal fortelle foreldrene (eller andre lærere) hva som har skjedd og den voksne bringer saken videre for å få slutt på trakasseringen fra lærerens side. Jeg vet av erfaring at foreldre som klarer å forholde seg saklig og kan diskutere saken på "voksent" vis mye lettere blir trodd enn foreldre som hyler opp og lærer barnet sitt å rakke ned på andre.

Mener du det er å snakke stygt ved å si at den andre har behandlet deg dårlig/stygt? Alvorlig talt dette har ikke noe med å snakke stygt å gjøre. Det handler kun om at barnet ikke skal finne seg i å bli trakkasert og at det ikke skal føle seg skyld i at andre mobber de. Jeg synes det er utrolig skremmende å lese hvor lite kunskaper lærere har om hvordan et mobbeoffer føler det. Er du klar over at mange som tar selvmord gjør det nettopp p.ga at de har blitt mobbet på skoeln? Hadde desse fortvile menneskene forstått at det er den som mobber som er trollet og ikke de så kunne mange psykiske problemer vært spart. Mange barn våger ikke å fortelle hverken lærer eller forelder at de har blitt mobbet fordi de ikke føler seg forstått. De får ikke noe hjelp til å sette ord på hvordan de føler det, de får ikke hjelp til å skjønne at det er den som mobber det er noe galt med og ikke mobbeofferet. I dag får mobberen langt mere støtte enn mobbeofferet. Jeg synes det er skilleig frekt å sammenligne det med å snakke stygt om andre som det å støtte et barn som nettopp har blitt utsatt for et slikt traume.

Å snakke stygt om andre er noe helt annet. Det er når en snakker stygt om en person som ikke har skadet deg.

For å ta et eksempel: Mener du en elev er frekk om hun sier hun blir skuffet og lei seg fordi du hadde latterliggjort henne? Er det frekt av en elev og si at det ikke finner seg i å bli latterliggjort? Om du mener det er frekt så er det du som har et problem og ikke eleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har du ingen forutsetninger for å si at det ikke gjaldt en mobbesak her. Det vet hverken jeg eller du noe ting om og trådstarter spørr heller ikke om hva andre mener om det hun sa til sin datter. Om det var det hun ønsket svar på så hadde det vært noe annet. Men det er ikke det hun spørr om!!!.

Alt vi vet er at både mor og datter er enige om at det ikke var særlig hyggelig å gi en julegave til en lærer som ikke tar datterens problemer på alvor. Når du bare buser ut at det var så teit av trådstareter å si det uten å kjenne noe til hva som lå bak så er du rask til å dømme. Når du kan få deg til å svare på en slik måte så er det også nærliggende å tro at du slenger med leppa til dine elever også.

Nei du, jeg slenger ikke med leppa til mine elever. og jeg slenger heller ikke med leppa om andre lærere til mine barn.

Jeg reagerer sterk fordi jeg har sett elever (i min slekt) som misslykkes på skolen mye fordi foreldrene snakker negativt om skolen og lærerne så barna hører på. barna får et negativt inntrykk av lærerne og mister respekten. Dette er ikke bra for verken elever eller lærere. (Å nei, dette gjelder ikke mobbing, de er bare generellt negativ til lærere med lang ferie osv)

Ellers har jeg vel sagt at jeg er enig med deg i at lærere som mobber elever ikke har mye i en skole å gjøre. Jeg ville gjort alt som sto i min makt for å støtte mine barn i en slik situasjon, og jeg ville gjort alt jeg kunne for å få fjærnet denne læreren Men uansett så hjelper det ingen å snakke drit om læreren så barna hører det. Om ingenting hjalp så kan det godt tenkes at jeg ikke ville greid å holde kjeft og baksnakket læreren, rektor og alle andre involverte så barnet hørte det. men da skal det ha gått langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mottar gaver fra fornøyde elever og foreldre rett som det er, - og jeg liker det egentlig ikke...... Joda, det er kjempehyggelig at elevene og foreldrene liker meg for den jeg er og jobben jeg gjør. Men ehh... Føler det som smisk, ja....

Hm...har aldri tenkt på det på den måten. men nå har jeg stort sett en og en elev, så om noen gir meg gave er det ikke så mange andre som ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får hetta da så bare sett i gang å gjøre jobben din slik du bør så slipper du at foreldrene snakker negativt om deg. Hvis du tror du bare kan trakkasere elever og foreldre ved å kalle de teite som du også gjør her så må du faktisk regne med og ikke få så god omtale akkuratt. Gjør jobben din så vil du også bli positivt omtalt!

Jeg har sikkert svart degpå dette innlegget før, men jeg lurer på om det var mitt krasse svar til trådstarter som har gjort at du nærmest hiver deg over MEG og kveler meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaka11365381158

Nei du, jeg slenger ikke med leppa til mine elever. og jeg slenger heller ikke med leppa om andre lærere til mine barn.

Jeg reagerer sterk fordi jeg har sett elever (i min slekt) som misslykkes på skolen mye fordi foreldrene snakker negativt om skolen og lærerne så barna hører på. barna får et negativt inntrykk av lærerne og mister respekten. Dette er ikke bra for verken elever eller lærere. (Å nei, dette gjelder ikke mobbing, de er bare generellt negativ til lærere med lang ferie osv)

Ellers har jeg vel sagt at jeg er enig med deg i at lærere som mobber elever ikke har mye i en skole å gjøre. Jeg ville gjort alt som sto i min makt for å støtte mine barn i en slik situasjon, og jeg ville gjort alt jeg kunne for å få fjærnet denne læreren Men uansett så hjelper det ingen å snakke drit om læreren så barna hører det. Om ingenting hjalp så kan det godt tenkes at jeg ikke ville greid å holde kjeft og baksnakket læreren, rektor og alle andre involverte så barnet hørte det. men da skal det ha gått langt.

Jeg synes det er utrolig stygt å si at du snakker dritt om læreren fordi om en sier at det læreren gjorde var stygt gjort. Du kan da ikke sammenligne det med det å snakke dritt. Da misbruker du ordene grasalt. Det å snakke dritt er å snakke stygt om et menneske som ikke har gjort en noe, f.eks ved å si at han er så dum og eit, han er tykk og dum uten noen grunn for å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig stygt å si at du snakker dritt om læreren fordi om en sier at det læreren gjorde var stygt gjort. Du kan da ikke sammenligne det med det å snakke dritt. Da misbruker du ordene grasalt. Det å snakke dritt er å snakke stygt om et menneske som ikke har gjort en noe, f.eks ved å si at han er så dum og eit, han er tykk og dum uten noen grunn for å si det.

Men ..nei, vet du jeg gidder ikke mer.. Du får bare kjøre på også får vi snakkes når ungene er store....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har tenkt at litt marsipan takler de fleste av oss....

Ikke hvis du leser en tråd inne på Åpnet om det å få hjemmelaget marsipan og annet spiselig laget av barnehender...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis du leser en tråd inne på Åpnet om det å få hjemmelaget marsipan og annet spiselig laget av barnehender...;-)

Uff - angrer på at jeg leste den tråden!

Nå er ikke jeg noen stor fan av marsipan, men jeg blåser nå i om ungene har klisset på spiselige ting. Synes de er flinke med håndhygienen i barnehagen, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - angrer på at jeg leste den tråden!

Nå er ikke jeg noen stor fan av marsipan, men jeg blåser nå i om ungene har klisset på spiselige ting. Synes de er flinke med håndhygienen i barnehagen, jeg!

Ja, jeg har heller ikke tenkt på dette som noe problem.

Men det kan jo være annet enn rusk på hendene, da...;-) Husker et klipp på AFV, hvor et barn står og kjevler ut en deig, og så nyser så det spruter rett ned i deigen og førtsetter å kjevle.... ;-//

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har heller ikke tenkt på dette som noe problem.

Men det kan jo være annet enn rusk på hendene, da...;-) Husker et klipp på AFV, hvor et barn står og kjevler ut en deig, og så nyser så det spruter rett ned i deigen og førtsetter å kjevle.... ;-//

Usj.

Ja, vi har jo hatt noen tilfeller med at barna skal blåse ut lysene å kaka, og så blåser de med både luft og spytt.... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj.

Ja, vi har jo hatt noen tilfeller med at barna skal blåse ut lysene å kaka, og så blåser de med både luft og spytt.... :-(

*he he*

Og noen ganger bidrar foreldrene til at det blir litt 'usj' ogs:

Husker også en venninne som var på besøk med sin da lille sønn. Ungen forsynte seg én gang for mye fra et fat med kjeks (etter sin mors oppfatning), hvorpå hun bestemt tok fra han kjeksen og la den tilbake på fatet. Det hører med til historien at ungen hadde skikkelige snørrstolper, og at jeg hadde observert han pille rundt oppi der flere ganger og at fingeren fortsatt var glinsende da han tok kjeksen som ble lagt tilbake....;-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kanskje litt teit nå?

Kjøper ikke noen gaver til lærerne, det gjorde vi aldri når jeg var liten, og det gjør ikke jeg nå heller. Vi har en kjempefin lærer for tiden, og hun får et julekort av guttungen, men gaven står foreldrekontaktene for.

Det har egentlig ikke falt meg inn heller. Syns det er litt dumt hvis mange gir gaver i tillegg til fellesgaven også, særlig når de høylydt og stolt overrekker den i plenum så alle skal få med seg hvor flinke og snille de er som gir gave til læreren. Hva med de som ikke gir gave da? De føler seg kanskje litt dumme? Og det er vel ikke meningen. Enkelte særlig jenter kan være ganske brautende og synlige når de kommer med sånne ting på skolen spør du meg. Og ikke så enkelt for læreren heller, å ta i mot presanger fra noen mens andre ikke får gi noe, og ikke gjøre forskjell, men samtidig takke pent for det de får...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men jeg blir like overrasket hver gang noen er enig med meg;-)

Jeg er enig jeg og og forresten var jeg enig i at boka du leste var fin ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...