Speak Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Ikke hvis du leser en tråd inne på Åpnet om det å få hjemmelaget marsipan og annet spiselig laget av barnehender...;-) Leste den etterpå. Vi får håpe at de i det minste tar det som en hyggelig handling. Men i fjor så jeg at treneren åpnet glasset og smakte mens jeg var der. Og jeg tror ikke at ho egentlig så at jeg var der og at det var grunnen til at ho smakte. Men her er det jo snakke om eldre barn enn barnehagebarn + at ting er lagd hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 *he he* Og noen ganger bidrar foreldrene til at det blir litt 'usj' ogs: Husker også en venninne som var på besøk med sin da lille sønn. Ungen forsynte seg én gang for mye fra et fat med kjeks (etter sin mors oppfatning), hvorpå hun bestemt tok fra han kjeksen og la den tilbake på fatet. Det hører med til historien at ungen hadde skikkelige snørrstolper, og at jeg hadde observert han pille rundt oppi der flere ganger og at fingeren fortsatt var glinsende da han tok kjeksen som ble lagt tilbake....;-/ Enkelte foreldre er vel heller ikke så omtenktsomme... DET hadde jeg synes var skikkelig ekkelt:-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Enkelte foreldre er vel heller ikke så omtenktsomme... DET hadde jeg synes var skikkelig ekkelt:-( Ja der var ekkelt, men tror nok at denne moren var enda mer oppsatt på at ungen ikke skulle fremstå som grådig og frekk...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Mener du det er å snakke stygt ved å si at den andre har behandlet deg dårlig/stygt? Alvorlig talt dette har ikke noe med å snakke stygt å gjøre. Det handler kun om at barnet ikke skal finne seg i å bli trakkasert og at det ikke skal føle seg skyld i at andre mobber de. Jeg synes det er utrolig skremmende å lese hvor lite kunskaper lærere har om hvordan et mobbeoffer føler det. Er du klar over at mange som tar selvmord gjør det nettopp p.ga at de har blitt mobbet på skoeln? Hadde desse fortvile menneskene forstått at det er den som mobber som er trollet og ikke de så kunne mange psykiske problemer vært spart. Mange barn våger ikke å fortelle hverken lærer eller forelder at de har blitt mobbet fordi de ikke føler seg forstått. De får ikke noe hjelp til å sette ord på hvordan de føler det, de får ikke hjelp til å skjønne at det er den som mobber det er noe galt med og ikke mobbeofferet. I dag får mobberen langt mere støtte enn mobbeofferet. Jeg synes det er skilleig frekt å sammenligne det med å snakke stygt om andre som det å støtte et barn som nettopp har blitt utsatt for et slikt traume. Å snakke stygt om andre er noe helt annet. Det er når en snakker stygt om en person som ikke har skadet deg. For å ta et eksempel: Mener du en elev er frekk om hun sier hun blir skuffet og lei seg fordi du hadde latterliggjort henne? Er det frekt av en elev og si at det ikke finner seg i å bli latterliggjort? Om du mener det er frekt så er det du som har et problem og ikke eleven. Enten er jeg ekstremt dårlig til å forklare meg eller så vil du ikke forstå hva jeg sier... Når en lærer behandler elever dårlig, så skal man selvsagt si fra! Poenget er at dersom din sønn/datter forteller hjemme at læreren er ekkel og sier dumme ting, så skal ikke du fyke opp og fortelle barnet hvilken idiot læreren er. Du skal forholde deg rolig når du er sammen med barnet og vise barnet at du hører hva det sier om at dette er noe dere MÅ få ordnet opp i/at dette ikke kan fortsette/at du vil snakke med læreren/rektor etc. Du kan også forklare barnet at det har lov å sette grenser og si fra til læreren når det føler seg urettferdig behandla. Dette er mye mer konstruktivt enn at du fyker opp og forteller barnet ditt at læreren er en drittsekk, idiot osv. Da stopper du all mulig form for konstruktiv løsning av problemet. Tror du ikke rektor lettere tror på en mor/far som rolig og fattet forteller hva barnet deres har opplevd med læreren på skolen, enn på en hysterisk forelder som hyler opp om den idioten av en lærer? Det er mye lettere å stole på folk som virker fornuftige enn på folk som virker hysteriske. ''For å ta et eksempel: Mener du en elev er frekk om hun sier hun blir skuffet og lei seg fordi du hadde latterliggjort henne? Er det frekt av en elev og si at det ikke finner seg i å bli latterliggjort? Om du mener det er frekt så er det du som har et problem og ikke eleven.'' Hvor har jeg sagt det? Klart man skal si fra! Det er himmelvid forskjell på å si fra på denne måten enn å slenge dritt til læreren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaka11365381158 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Enten er jeg ekstremt dårlig til å forklare meg eller så vil du ikke forstå hva jeg sier... Når en lærer behandler elever dårlig, så skal man selvsagt si fra! Poenget er at dersom din sønn/datter forteller hjemme at læreren er ekkel og sier dumme ting, så skal ikke du fyke opp og fortelle barnet hvilken idiot læreren er. Du skal forholde deg rolig når du er sammen med barnet og vise barnet at du hører hva det sier om at dette er noe dere MÅ få ordnet opp i/at dette ikke kan fortsette/at du vil snakke med læreren/rektor etc. Du kan også forklare barnet at det har lov å sette grenser og si fra til læreren når det føler seg urettferdig behandla. Dette er mye mer konstruktivt enn at du fyker opp og forteller barnet ditt at læreren er en drittsekk, idiot osv. Da stopper du all mulig form for konstruktiv løsning av problemet. Tror du ikke rektor lettere tror på en mor/far som rolig og fattet forteller hva barnet deres har opplevd med læreren på skolen, enn på en hysterisk forelder som hyler opp om den idioten av en lærer? Det er mye lettere å stole på folk som virker fornuftige enn på folk som virker hysteriske. ''For å ta et eksempel: Mener du en elev er frekk om hun sier hun blir skuffet og lei seg fordi du hadde latterliggjort henne? Er det frekt av en elev og si at det ikke finner seg i å bli latterliggjort? Om du mener det er frekt så er det du som har et problem og ikke eleven.'' Hvor har jeg sagt det? Klart man skal si fra! Det er himmelvid forskjell på å si fra på denne måten enn å slenge dritt til læreren. Jeg vil gjerne at du siterer meg hvor jeg har skrevet at læreren ER en idiot. LES hva jeg skriver. Jeg har presisert SAK og ikke person. Hvor har jeg sagt at eleven kan svare frekt? ALDRI. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaka11365381158 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Du støtter ikke barnet ditt ved å si at læreren er teit, men ved å vise at du lytter til barnet ditt og tar saken videre for å løse problemet. Det er dette som er en voksen og ryddig måte å løse slike ting på. Når man prater stygt om læreren (uansett hva læreren har gjort), så gjør man bare barnet enda mer utrygg (som om ikke læreren har ødelagt nok...). Jgg begriper ikke at du som lærer ikke forstår hvilken forksjell det er på å si at en perosn er stygg og at det å si at det han/hun gjorde var stygt gjort. Barn trenger å lære seg forskjell på rett og galt. Når du som lærer kaller en elev for" teit" så har du sagt noe som er stygt gjort, enkelt og greit. Det betyr ikke at hele du bare er ond men det betyr at den ordbruken din var stygg. Jeg mener at en elev må ha lov til å si til en lærer at "det syns jeg var stygt sagt av deg" uten at de skal bli beskyldt for å si at læreren er stygg. Dessuten er det godt for barnet forstår at det er den voksne som har gjort noe stygt og ikke barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg er enig jeg og og forresten var jeg enig i at boka du leste var fin ;o) :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.