Gå til innhold

Facebook fordeler og ulemper

Gjest Må man?

Anbefalte innlegg

Gjest Må man?

Jeg kjenner et vist press for å melde meg inn i Facebook. Ser jo at det kanskje kan øke kontakten med folk, at det blir litt lettere med småprat med folk du sjelden treffer.

Men hva med privatlivet? Jeg liker ikke helt at alle mine bekjente og venner, skal deles med alle. Jeg synes det er greit med litt avgrensete områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Jeg meldte meg inn.

Men er sjelden der.

Det jeg liker er at jeg ikke trenger huske mailadresser mer. Det holder skrive fornavn, så "popper" navn opp- og jeg kan sende mail via facebook. Liker også å plutselig få kontakt med familie i periferien der på facebook.

Men når spenningen har avtatt og man har fått vite hva alle gjør og hvor de er...så ble jeg mindre interessert i facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg inn.

Men er sjelden der.

Det jeg liker er at jeg ikke trenger huske mailadresser mer. Det holder skrive fornavn, så "popper" navn opp- og jeg kan sende mail via facebook. Liker også å plutselig få kontakt med familie i periferien der på facebook.

Men når spenningen har avtatt og man har fått vite hva alle gjør og hvor de er...så ble jeg mindre interessert i facebook.

''Men når spenningen har avtatt og man har fått vite hva alle gjør og hvor de er...så ble jeg mindre interessert i facebook.''

Helt enig, det var morsomst i begynnelsen da man stadig fikk kontakt med gamle kjente.

Uansett synes jeg ikke det er noe stort poeng ved FB, og ville aldri tenkt på "fordeler og ulemper" ved det - det er først og fremst bare litt artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Må man?

Du kan ha ganske strenge settinger på hvem som får se hva. Ingen trenger engang å se hvem du er "venn" med.

Men den er det vel ingen som velger? Tipper man fort blir kjedelig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den er det vel ingen som velger? Tipper man fort blir kjedelig da?

Jo da - selv har jeg satt innstillingene slik at det kun er venner som ser profilen min, bilder, veggen osv. Men alle kan søke meg opp og se hvem vennene mine er (har ikke noe å skjule).

Hvis man bare klarer å begrense seg litt så ser jeg ingen ulemper med Facebook. Med begrense mener jeg at man ikke trenger å endre status hver time og legge ut masse bilder av andre for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Må man?

Jo da - selv har jeg satt innstillingene slik at det kun er venner som ser profilen min, bilder, veggen osv. Men alle kan søke meg opp og se hvem vennene mine er (har ikke noe å skjule).

Hvis man bare klarer å begrense seg litt så ser jeg ingen ulemper med Facebook. Med begrense mener jeg at man ikke trenger å endre status hver time og legge ut masse bilder av andre for eksempel.

At det kun er venner som ser profilen din? Men folk adder jo så mange. Så plutselig er det 100 eller 200 som ser alt om deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruk hodet og finn de positive sidene, eller la være

For det første så skal man som et voksent, selvstendig menneske ikke la seg presse til å bli med i facebook, eller noen andre slike steder.

For det andre så legger man til de venner man selv velger.

For det tredje så deler man kun det man selv vil, både av hva en skriver eller hva en legger inn av bilder eller informasjon

Det styres så veldig rundt facebook at jeg har ikke lest maken, kan ikke folk bare styre dette etter sitt eget hode da? Det er da ingen minste tillatte antall private bilder eller info som må legges ut der liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det kun er venner som ser profilen din? Men folk adder jo så mange. Så plutselig er det 100 eller 200 som ser alt om deg?

Ja men den saken styrer du jo 100% selv da, hvor mange du vil ha på vennelisten din. I tillegg kan du legge venner inn på egne lister. Jeg har bare et lite mindretall som kan se bildene mine, de andre ser hva jeg skriver på veggen men det er helt greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som grot sier kan man la kun noen få venner se hele profilen, bildene osv.

Og man TRENGER jo ikke legge ut et eneste bilde, ikke profilbilde engang.

Jeg tviler på at flesteparten av "vennene" mine har vært inne og sett på profilen min. Jeg har ihvertfall kun sett på et fåtall av deres.

Jeg skjønner ikke hva som er så "farlig" med Facebook. Jo - jeg skjønner at det er dumt hvis en klassekamerat har lagt ut bilder der du er dritings el, men det gjør han vel uansett om DU er på facebook eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Så plutselig er det 100 eller 200 som ser alt om deg''

For at vennene dine skal se alt om deg, kreves det jo faktisk at du legger ut "alt" om deg selv, også. Du trenger ikke brette ut hele tilværelsen din på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...