Gå til innhold

Når læreren mobber!

Gjest Kaka 1

Anbefalte innlegg

Ble litt inspirert av tråden under om en skal kjøpe gave til læreren.

Hva ville du som mor/far gjort om barnet ditt kom hjem og fortalte at det ble latterliggjort og ble kalt for dum av læreren stadig vekk?

Ville dere snakker positivt om læreren og skolen?

Ville dere droppet å svare barnet? Ville dere forsvart læreren, ettersom det er veldig viktig at vi ikke snakker negativt om skolen? Eller ville dere ha støttet barnet og sagt at det læreren sa var stygt gjort?

Jeg vet at spesilet mange lærere får hetta om foreldrene sier noe negativt om skolen. Men skal barn lære seg at det er greit at andre tråkker på de når det er en voksen som gjør det? Bør de ikke lære seg at de heller ikke skal godta at voksne er stygge mot de?

Ganske skremmende synes jeg at det er såpass mange lærere som fritt frem får lov til å mobbe enkelte elever.

http://www.fug.no/cgi-bin/fug/imaker?id=40964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaka11365381158

Jeg skiftet skole på dattera mi etter å ha meldt fra til sosiallærer.

Nå kjenner ikke jeg ditt tilfelle og kan derfor ikke uttale meg. Men jeg for min del vil lære barna mine at de ikke skal rømme unna når de kommer i konflikter. Livet er ikke alltid så enkelt og en viktig lærdom er hva vi gjør når andre er ufyselige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville støttet mitt barn i at ingen har lov til å si at andre er dum. Så ville jeg tatt kontakt med rektor på skolen og tatt opp problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mobbet av lærer

Det som er mer skremmende er at mange barn som mobbes av læreren ikke velger å si det hjemme pga den skammen de føler over det hele. Jeg hadde en lærer som kalte meg dum foran hele klassen. Jeg fikk så angst i de timene at alt jeg gjorde ble helt feil, og det ble annonsert i klassen. Men etter en tid så tror du jo på det selv. At det bare er deg det er noe galt med. Som barn vet vi ikke nok om psykopater, og at noen har behov for å finne en hakkekylling.

skremmende at slike lærere får fortsette å undervise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg ditt tilfelle og kan derfor ikke uttale meg. Men jeg for min del vil lære barna mine at de ikke skal rømme unna når de kommer i konflikter. Livet er ikke alltid så enkelt og en viktig lærdom er hva vi gjør når andre er ufyselige.

Hun er overhode ikke konfliktsky idag og skammer seg ikke over at hun har dysleksi og er en slank, nydelig jente. Skikkelig utdannelse og tør ta igjen når hun synes noe er urettferdig på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mobbet av lærer

Jeg ville støttet mitt barn i at ingen har lov til å si at andre er dum. Så ville jeg tatt kontakt med rektor på skolen og tatt opp problemstillingen.

Jeg har erfart at lærere som mobber ikke sier sånne ting direkte som at " du er dum". De gjør det mere indirekte gjennom andre utsagn. Da er det vanskeligere å ta dem på det. Læreren som mobbet meg hadde en svært nedlatende tone ovenfor meg, som han serverte til de andre. Han fikk alle til å vite at jeg var bare dum, uten å bruke akkurat det ordet. Men å sitte og himle med øynene og gjøre masse negative kroppstegn var nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaka11365381158

Jeg har erfart at lærere som mobber ikke sier sånne ting direkte som at " du er dum". De gjør det mere indirekte gjennom andre utsagn. Da er det vanskeligere å ta dem på det. Læreren som mobbet meg hadde en svært nedlatende tone ovenfor meg, som han serverte til de andre. Han fikk alle til å vite at jeg var bare dum, uten å bruke akkurat det ordet. Men å sitte og himle med øynene og gjøre masse negative kroppstegn var nok.

Når barn som i ditt tilfelle i tillegg opplever at foreldrene ikke tar det alvorlig og nærmest støtter læreren så er det ikke rart om de påfører de psykiske skader. Foreldrene mener det nok ikke vondt men skjønner ikke bedre. De er hjernevasket fra skolens ledelse at de ikke må på noe som helst være negative mot skolen så barna merker det. I det stille lider desverre alt for mange barn nettopp p.g.a dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaka11365381158

Hva om ikke ledelsen tok det på alvor da? Ville du ikke lært barnet til å si i fra at det ikke akspeterer slik oppførsel fra læreren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om ikke ledelsen tok det på alvor da? Ville du ikke lært barnet til å si i fra at det ikke akspeterer slik oppførsel fra læreren?

En ting er i allefall sikkert, jeg ville ikke rolig godtatt at mitt barn har det vondt på skolen. Hvis ingenting annet nytter er det ikke annet å gjøre enn å ta barnet ut fra skolen.

Selvsagt må barn kunne si ifra til lærer hvis de føler seg mobbet, men jeg tipper det kan være ganske vanskelig.

Jeg mener at det å lære barn å ha respekt for sine medmennesker, inkludert lærere, ikke er i konflikt med det å lære barn å sette grenser for seg selv og kunne si ifra hvis ting ikke er som de skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaka11365381158

En ting er i allefall sikkert, jeg ville ikke rolig godtatt at mitt barn har det vondt på skolen. Hvis ingenting annet nytter er det ikke annet å gjøre enn å ta barnet ut fra skolen.

Selvsagt må barn kunne si ifra til lærer hvis de føler seg mobbet, men jeg tipper det kan være ganske vanskelig.

Jeg mener at det å lære barn å ha respekt for sine medmennesker, inkludert lærere, ikke er i konflikt med det å lære barn å sette grenser for seg selv og kunne si ifra hvis ting ikke er som de skal være.

Da er vi enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri forsvart en lærer som gjorde noe slikt mot et barn, men hadde vist barnet at jeg ville undersøke dette nærmere og få en slutt på det.

Det ville ikke hjulpet at jeg, overfor barnet, rakka ned på læreren som person. Jeg ville forklart at ingen har lov å gjøre slik mot hverandre og at jeg ville få en slutt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linken du viser til hevder at 10% av elevene i grunnskolen er blitt mobbet av en lærer. Det jeg savner her er å få vite hvordan "mobbing" er definert i undersøkelsen.

Hvis man vet at barnet virkelig blir mobbet av en lærer skal man selvfølgelig ikke støtte læreren og forsvare det denne gjør. Det er barnet som trenger støtte her.

Men det kan være vanskelig å vite om barnet faktisk blir mobbet av en lærer, eller om det er andre grunner til at barnet er misfornøyd/klager på læreren. Det man da kan gjøre er å forholde seg til den konkrete situasjonen barnet beskriver. Still spørsmål, prøv å finne ut mest mulig om hva som faktisk har foregått. Hvis læreren har gjort noe "galt" i den aktuelle situasjonen skal man selvfølgelig støtte barnet. Si at læreren ikke burde gjort sånn og slik, ikke burde sagt det han/hun sa, uten å karakterisere læreren negativt. Hold deg til den konkrete situasjonen, ikke si at læreren er dum, en dårlig lærer el., læreren har handlet galt i en konkret situasjon.

En tråd reiste spørsmål om julegave til en lærer, der det bl.a ble sagt at hvis mor/far ikke fikk svar på en mail ble det heller ingen gave, noe barnet hadde fått vite om og vært enig i. Det er noe helt annet, foreldrenes problemer med læreren bør i størst mulig grad holdes unna barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å lære barn at det ikke er riktig å "rømme" når det kommer konflikter. Det er like viktig å lære barn at det ikke er alle kamper det er verdt å kjempe, at man noen ganger må velge "den enkle" løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket alvorlig med barnet for å finne ut av det. Jeg vile sagt at dette skal vi tilbunns i. Deretter ville jeg tatt kontakt med rektor og forlangt at de ordet opp i dette. Spark gjerne læreren, men hold alt på et profesjonelt plan, ikke baksnakk sammen med barna.

Om barnet mitt fortalte at læreren har sagt ditt og datt så ville jeg selvsagt støttet barnet i at det ikke er bra, men ville ikke snakket stygt om læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket alvorlig med barnet for å finne ut av det. Jeg vile sagt at dette skal vi tilbunns i. Deretter ville jeg tatt kontakt med rektor og forlangt at de ordet opp i dette. Spark gjerne læreren, men hold alt på et profesjonelt plan, ikke baksnakk sammen med barna.

Om barnet mitt fortalte at læreren har sagt ditt og datt så ville jeg selvsagt støttet barnet i at det ikke er bra, men ville ikke snakket stygt om læreren.

Godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går du til FAU også får de ta det videre opp i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mobbesituasjon er ingen _konflikt_. En konflikt er hvis to likeverdige motstandere er i klammeri med hverandre. Å forlange at et mobbeoffer skal delta i _konfliktløsning_ er for meg fullstendig hjerteløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...