Gå til innhold

Han vil ikke lenger ha hund....

Gjest Hudeeier og småbarnsmor.

Anbefalte innlegg

Det er forskjell på hvor mye mosjon hunder trenger. Dersom dere har en godt inngjerdet hage eller at hunden aldri går utenfor hagen, så er det jo et alternativ at han går en del løs der:-)

Hagen er litt inngjerdet - ikke godt - men av en eller annen grunn er hunden superflink til å holde seg innenfor gjerdet. Har ikke stukket utenfor siden den var valp, tror jeg. Ufattelig, egentlig. Selv når andre hunder går forbi står han og kikker gjennom rekkverket - og avfyrer noen bjeff når de har kommet seg godt forbi - feigingen :-) Og så er den ikke aggressiv mot noen (hverken mennesker eller dyr) - så jeg er ikke redd for at den skal skade noen heller. Veldig praktisk.

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

13

• waxo

12

• frosken

6

• løvinne71

4

Gjest Hundevenn og realist

Man kan muligens også snu lidt på problemstillingen. Det kan jo være du har overdrevet hvor stor en andel af turene og jobben med hunden du og evt. barns skulle tage før hunden kom i hus i forhold til hvordan situationen er blitt. Det kan jo være at han har god grund til at mene at hans del af jobben er større end det som var forespeilet på forhånd.

Hyggeligt med hund, men av og til glemmer de som maser mest om hund før den blir anskaffet at ta like stor del av jobben som de lovede i forkant......

At mannen din er såpass umoden og uforutsigbar er nå en ting. Men at du overhodet vurderer å gå med på å omplassere hunden for å blidgjøre mannen, det skjønner jeg ikke bæret av. Mannen din er da voksen og får pent forstå at man tar ansvar for et kjæledyr når man først har anskaffet det.

Du kan ikke tvinge han til å gå tur med hunden selvfølegelig. Men du bør vel overta den biten alene og så bare overser du sure, grinete utspill fra mannen din, om at hunden er i veien osv. .For meg høres det ut som om han er typen som alltid har fått det som han ønsker seg, og som bare kan knipse med fingrene for å få det som han vil. ..

Vel, så enkelt er det nok ikke!

Det jeg regner med har skjedd her, er at hun har ytret et sterkt ønske om å ha hund, og han har villet imøtekomme dette ønsket.

Den store forskjellen er at HUN visste 100% hva hundehold innebar og var klar for dette ansvaret. Mens HAN bare hadde en teoretisk oppfatning av "oppgaven" og ingen erfaring om hva det ville si i praksis.

Det er jo ingen tvil om at en hund tar utrolig mye tid og "plass" i en familie. Og en stor hund krever desto mere.

Så uansett hvor gode intensjoner han hadde, og hvor positiv han var i utgangspunktet, så kan han nok ha blitt litt "tatt på senga" av at hundeholdet ble noe helt annet enn han hadde forestillt seg!

Gjest også hundeeier

Unnskyld meg, men mannen din høres ut som en skikkelig drittsekk. Jeg har selv en hannhund på 9,5 måned. Mannen min er i utgangspunktet ikke spesielt intr, i hund og det er jeg som har hovedansvaret for ham, men mannen tar også sin tørn når jeg er forhindret. Han klager innimellom over at det er mye styr osv, men han bryr seg om hunden og han ville aldri ha foreslått at vi skulle gi den fra oss!! Hadde han stilt meg et slikt ultimatum hadde jeg valgt bort den som stilte meg ultimatumet....

Dessuten skriver du at du lufter de i skogkanten hos deg. Og det syns jeg også er noe annet enn å kun ha den i hagen. Jeg mener ikke at man må gå tre laange turer, men syns ikke den kun skal slippes ut i hagen. Den trenger å få snuse og utfolde seg litt også.

Neida, og jeg er igrunn enig med deg :-)

Men det er jo forskjell på hva folk mener med tur også. For meg er en tur over en time, alt annet er lufting.

Når jeg tar med bikkjene og slipper de i skogen en halvtime er ikke det tur, det er en lufting.

Og lufte, det gjør jeg noen ganger om dagen :-)

Ellers bor jeg sabla heldig til i forhold til det å ha hund. Det er bare å slippe de ut så løper de noen runder på jordet, hvis det ikke er tid til annet eller jeg er syk o.l.

Annonse

Gjest majas mamma

Ta ansvaret for dyret selv så langt det er mulig, og dernest et dressurkurs, slik at hunden vet at når den skal legge seg så SKAL den legge seg og bli liggende! Skaff deg et stort bur, som er hundens faste plass, og sett det evt i entreen. Det bør være låsbart i tilfelle dere skal få besøk som er redd for hund e.l Avtal et par rom som hunden ikke får lov å være på ( som fars hobbyrom, kjellerstua e.l) hvor han kan trekke seg tilbake og vekk fra hunden hvis det blir mye.

Ja, det er mye jobb med hund, store hunder krever mer enn små, rent plass og pelsstelmessig. Tror mange som ikke er vant med hund ikke er klar over det rent praktisk. De to første årene er de to verste, så roer det seg ned. Overtal han til å vente litt med omplassering til ting har gått seg mer til. På den andre siden er det jo slik at noen ganger kan omplassering faktisk være nødvendig. Man skal ikke la et dyr ødelegge et ekteskap,eller la et dyr bo i et hus hvor den tydelig blir mislikt av den ene parten.

Vel, så enkelt er det nok ikke!

Det jeg regner med har skjedd her, er at hun har ytret et sterkt ønske om å ha hund, og han har villet imøtekomme dette ønsket.

Den store forskjellen er at HUN visste 100% hva hundehold innebar og var klar for dette ansvaret. Mens HAN bare hadde en teoretisk oppfatning av "oppgaven" og ingen erfaring om hva det ville si i praksis.

Det er jo ingen tvil om at en hund tar utrolig mye tid og "plass" i en familie. Og en stor hund krever desto mere.

Så uansett hvor gode intensjoner han hadde, og hvor positiv han var i utgangspunktet, så kan han nok ha blitt litt "tatt på senga" av at hundeholdet ble noe helt annet enn han hadde forestillt seg!

Ble tatt på senga??? Javel, men det er en voksen mann vi snakker om, er det ikke? Så får han vel bare leve med at det ikke var _helt_ slik han hadde tenkt seg da.

Jeg forstår både deg - og mannen din!

Husk at for deg, som har vokst opp med hund, så er hunden, og arbeidet den medfører, en "selvfølge" og du ser den som en del av familien.

For mannen din derimot, så var dette "ukjent terreng" han gikk inn i.

Så selvom han hadde de beste intensjoner i utgangspunktet, så visste han egentlig ingenting om hva hundehold innebar i praksis.

Det er jo ingen tvil om at en hund tar veldig mye oppmerksomhet, tid og plass i en familie. Og en stor hund, desto mere.

En hund er ikke et dyr man kan "ta frem og legge bort" etter eget ønske, slik som f.eks dyr som holdes i bur. Tvert imot gjør den så mye av seg, og krever såpass mye, at både rutiner og familieliv blir påvirket og sentrert rundt hunden.

Det er antagelig dette mannen din ikke liker, og ikke blir fortrolig med.

Han føler nok at hunden tar en mye større plass enn forventet. Og hvis han heller ikke opplever den samme glede og interesse for den som du gjør, så oppveies ikke "ulempene" av fordelene, i hans øyne.

Jeg er ganske sikker på at mannen din har tenkt på dette en god stund før han snakket med deg. Han vet nok at hunder betyr mye for deg, og har vært villig til å gjøre et realt forsøk på å ha hund.

Allikevel har han kommet frem til at han ikke trives som hunde-eier. Og med tanke på at en hund kan leve i 10-15 år, så skjønner jeg godt at han sier ifra nå, på et tidlig stadium, fremfor å leve med denne "belastningen" i så lang tid.

Jeg skjønner at dette er fortvilende for deg. Og har egentlig ikke noe annet råd enn at du evt. kan forhandle med ham ved å påta deg ALT ansvar for hunden, og be ham gå med på en prøvetid til hunden er over valpestadiet.

Alternativt kan dere kanskje bli enige om andre "regler" rundt hundeholdet som passer bedre for alle?

F.eks at hunden bare får lov til å være visse steder i huset - ikke "overalt"?

Er det mulig å ha en hundegård ute, så hunden ikke er inne sammen med dere hele tiden?

Ble tatt på senga??? Javel, men det er en voksen mann vi snakker om, er det ikke? Så får han vel bare leve med at det ikke var _helt_ slik han hadde tenkt seg da.

En hund lever faktisk i 10-15 år!

Da er det ikke "bare" å innfinne seg med noe man ikke trives med for såpass lang tid!

Jeg regner med at han har tenkt seg om mer enn en gang før han la frem sin mening. Og at han ikke sier dette for å være vanskelig eller slem.

Han er rett og slett bare ærlig på at han ikke trives med en stor hund som midtpunkt i familien.

En hund lever faktisk i 10-15 år!

Da er det ikke "bare" å innfinne seg med noe man ikke trives med for såpass lang tid!

Jeg regner med at han har tenkt seg om mer enn en gang før han la frem sin mening. Og at han ikke sier dette for å være vanskelig eller slem.

Han er rett og slett bare ærlig på at han ikke trives med en stor hund som midtpunkt i familien.

Jeg tror vi er på hver vår planet her. For meg så er det "bare" å innfinne seg med noe som man finner ut ikke var helt etter forventingene, når man faktisk er en voksen mann og dette er et kjæledyr man har anskaffet seg. Det er ikke så stas som han trodde, neivel...men hva så? For meg høres det helt merkelig ut at ting kan være så "lett" for voksne personer. Hadde det vært et barn det var snakk om så...

Ikke rart det settes ut katter overalt på høstparten når disse voksne menneskene plutselig fant ut at kattungen de anskaffet seg i sommerferien faktisk ble stor, og kanskje ikke fullt så sjarmerende lenger.... huff, blir bare sur av slikt jeg..

Jeg tror vi er på hver vår planet her. For meg så er det "bare" å innfinne seg med noe som man finner ut ikke var helt etter forventingene, når man faktisk er en voksen mann og dette er et kjæledyr man har anskaffet seg. Det er ikke så stas som han trodde, neivel...men hva så? For meg høres det helt merkelig ut at ting kan være så "lett" for voksne personer. Hadde det vært et barn det var snakk om så...

Ikke rart det settes ut katter overalt på høstparten når disse voksne menneskene plutselig fant ut at kattungen de anskaffet seg i sommerferien faktisk ble stor, og kanskje ikke fullt så sjarmerende lenger.... huff, blir bare sur av slikt jeg..

Jeg forsvarer ikke at man skal kvitte seg med dyr som en lettvint løsning eller ikke ta ansvar for sine valg.

Jeg er glad i dyr, og både har, og har hatt, mange dyr selv gjennom tidene. Har for øyeblikket rotter, hamster, 2 akvarier og hest (hadde to), så jeg vet godt hva det innebærer å ha ansvar for dyr!

Derfor er jeg også den første til å forstå at dette absolutt ikke passer for alle, og at ikke alle opplever den samme gleden ved dyra som meg!

Mannen min f.eks er ikke så begeistret for bur-dyra, og har heller ingen kunnskaper eller interesse for hesten. Derfor er det en selvfølge at jeg og datteren min som tar alt stell og ansvar.

Men siden disse dyra ikke angår ham eller "plager" ham, så aksepterer han at vi gjerne vil ha dem.

Men nettopp hund er jo litt i en særstilling når det gjelder å kreve tid og plass i en familie!

Den kan ikke gjemmes bort eller ignoreres av den /de familiemedlemmene som evt. ikke interesserer seg for dyret.

Tvert imot blir det ofte slik at hunden er "sentrum" i familien og at mye av dagens gjøremål og rutiner kretser rundt den.

( Dette er faktisk en av grunnene til at jeg IKKE ville hatt hund. )

M a.o er hundehold et "familieprosjekt." Så hvis en eller flere av familiemedlemmene bare føler den som en belastning, så er det nok vanskelig å finne kompromisser som gjør alle til lags.

Jeg vet jo ikke i hvilken grad denne mannen hadde satt seg inn i hundeholdet på forhånd, eller i hvilken grad han selv ønsket hund, eller om han mest lot seg overtale for hennes skyld.

Mulig han ikke har prøvd hardt nok, vært positiv nok, tatt ansvaret alvorlig nok etc..

Det føler han nok best selv..

Men selv når det gjelder kjæledyr, så må det være lov til å innse at man gjorde et "galt" valg, og dermed "velge på nytt"

Hverken dyr eller mennesker er tjent med å bli boende under samme tak for enhver pris, kun fordi man MÅ stå ved det ansvaret man påtok seg.

Omplassering er ikke akkurat verdens undergang. Tvert imot tror jeg mange dyr kunne fått et vel så godt liv hvis de kom til folk som virkelig ønsket dem, og ikke bare beholdt dem av plikt-følelse.

Men det er ikke lett når man har så forskjellige ønsker!

Neida, og jeg er igrunn enig med deg :-)

Men det er jo forskjell på hva folk mener med tur også. For meg er en tur over en time, alt annet er lufting.

Når jeg tar med bikkjene og slipper de i skogen en halvtime er ikke det tur, det er en lufting.

Og lufte, det gjør jeg noen ganger om dagen :-)

Ellers bor jeg sabla heldig til i forhold til det å ha hund. Det er bare å slippe de ut så løper de noen runder på jordet, hvis det ikke er tid til annet eller jeg er syk o.l.

Da tror jeg vi er ganske enige, men jeg sa tur og du lufting :o)

For jeg tror det er ganske mange som lufter hunden i 20 min, og det er den turen for dagen.

Jeg mener ikke at man må gå tre timesturer hver dag. Sånn som du gjør høres jo helt supert ut. Få løpe litt løs og snuse rundt i en halvtime kan være like bra noen ganger som å gå i en time.

Men jeg husker fra da vi hadde hage med forrige hunden. Slapp vi henne ut der løp hun ikke og rasa fra seg, men lunta rundt. Da kaller jeg det ikke lufting lenger eller mosjon.

Annonse

Da tror jeg vi er ganske enige, men jeg sa tur og du lufting :o)

For jeg tror det er ganske mange som lufter hunden i 20 min, og det er den turen for dagen.

Jeg mener ikke at man må gå tre timesturer hver dag. Sånn som du gjør høres jo helt supert ut. Få løpe litt løs og snuse rundt i en halvtime kan være like bra noen ganger som å gå i en time.

Men jeg husker fra da vi hadde hage med forrige hunden. Slapp vi henne ut der løp hun ikke og rasa fra seg, men lunta rundt. Da kaller jeg det ikke lufting lenger eller mosjon.

''Men jeg husker fra da vi hadde hage med forrige hunden. Slapp vi henne ut der løp hun ikke og rasa fra seg, men lunta rundt. Da kaller jeg det ikke lufting lenger eller mosjon''

Enig, det blir omtrent det samme som å være inne :-)

Litt annerledes når vi er ute sammen med de, pluss at de er to hunder. Blir en del mer action da. Vi har stor hage på 3 mål, pluss 17 mål til med jorde som vi er på i øyesyn fra huset. Er vi ute en hel dag vi og ungene med bikkjer er de dønn slitne når kvelden kommer. Er jo litt gjeting i schæferen, så de gjeter unger hele tiden :-)

Stor forskjell på hvordan man bor, og det krever nok mer å ha hund hvis du bor i byggefelt med en hage på 500 m2 enn om man bor i skogen som vi gjør.

Unnskyld meg, men mannen din høres ut som en skikkelig drittsekk. Jeg har selv en hannhund på 9,5 måned. Mannen min er i utgangspunktet ikke spesielt intr, i hund og det er jeg som har hovedansvaret for ham, men mannen tar også sin tørn når jeg er forhindret. Han klager innimellom over at det er mye styr osv, men han bryr seg om hunden og han ville aldri ha foreslått at vi skulle gi den fra oss!! Hadde han stilt meg et slikt ultimatum hadde jeg valgt bort den som stilte meg ultimatumet....

Er han en drittsekk fordi han ikke vil ha hund?

''Men jeg husker fra da vi hadde hage med forrige hunden. Slapp vi henne ut der løp hun ikke og rasa fra seg, men lunta rundt. Da kaller jeg det ikke lufting lenger eller mosjon''

Enig, det blir omtrent det samme som å være inne :-)

Litt annerledes når vi er ute sammen med de, pluss at de er to hunder. Blir en del mer action da. Vi har stor hage på 3 mål, pluss 17 mål til med jorde som vi er på i øyesyn fra huset. Er vi ute en hel dag vi og ungene med bikkjer er de dønn slitne når kvelden kommer. Er jo litt gjeting i schæferen, så de gjeter unger hele tiden :-)

Stor forskjell på hvordan man bor, og det krever nok mer å ha hund hvis du bor i byggefelt med en hage på 500 m2 enn om man bor i skogen som vi gjør.

Eller i blokk uten hage som oss ;O))

:o) Men det går bra det også. Vi har ikke mer enn ca 10 min gangvei til skogen så det går fint å få la han løpe litt løs :o)

Alt blir en vanesak :-)

Litt vanskelig for meg å sette meg inn i det ettersom jeg alltid har kunne slippe bikkjene rett ut og la de lufte seg mens jeg ordner inne til morran og bilen varmer seg opp :-)

Også jeg som er så trøtt om morran da :-) Orker jo ikke gå med bikkjer før i lunchen på jobben :-) Så de er med på jobb fram til formiddagsturen og da går jeg de til hundegården :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...