Gå til innhold

Hvordan inspirere til leseglede?

Luska

Anbefalte innlegg

Førsteklassingen min har lært seg å lese. Tilbakemeldingene fra lærer er veldig positive, hun mener blant annet at jenta er mer på 2. klassenivå enn 1. klasse.

Vi blir naturlig nok rådet til å oppmuntre henne til å øve og øve på lesing slik at hun ikke stagnerer.

Vel, jeg prøver. Skulle jo tro at hun selv syns det er moro at hun har lært seg å lese og at hun skulle være ivrig etter å lese enkle bøker etc., men det er hun ikke. Ofte blir det pes og et lite minihelvete når det er leselekser. Hun klarer jo å lese, men gidder ikke/er ikke motivert.

Det er det samme hvis jeg prøver å oppmuntre til lesing utenom leksesituasjoner også. Vi kan sammen finne frem en bok, og jeg foreslår at vi leser litt hver, men hun går stort sett i vranglås og blir sur etter å ha lest en setning.

Dermed vil jeg ikke mase og true, for jeg vil jo at leseopplæringen skal være lystbetont. Jeg er bare så overrasket over at hun ikke er mer motivert, når hun faktisk klarer å lese. Unger som sliter med å lære å lese er det jo lett å forstå at kan bli frustrerte, men det er jo ikke tilfelle her.

Er det noen som har gode råd? Skal jeg la det bero hjemme en stund og heller la skolen ta seg av leseopplæringen, til tross for at læreren sier vi skal øve hjemme også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest majas mamma

I denne perioden er det ikke så viktig hav de leser, men at de leser. Hvis tegneserier er tingen så kjøp det. Det viktigste er å trene lesehastighet og leseforståelse, og så får fornuftig lesestoff komme etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne perioden er det ikke så viktig hav de leser, men at de leser. Hvis tegneserier er tingen så kjøp det. Det viktigste er å trene lesehastighet og leseforståelse, og så får fornuftig lesestoff komme etterhvert.

Takk for svar. :o)

Hun leser reklameplakater, skilt, overskrifter i blader, tekstmeldingene mine (lille svinet!) etc. Får kanskje si meg fornøyd med det da, og vente litt med å introdusere bøker av tyngre kaliber.

Det er vel nettopp leseforståelsen det skorter på. Teknisk leser hun greit, men jeg ser jo at hun stort sett ikke får med seg innholdet i lengre tekster. Får være litt tålmodig da. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Hun leser reklameplakater, skilt, overskrifter i blader, tekstmeldingene mine (lille svinet!) etc. Får kanskje si meg fornøyd med det da, og vente litt med å introdusere bøker av tyngre kaliber.

Det er vel nettopp leseforståelsen det skorter på. Teknisk leser hun greit, men jeg ser jo at hun stort sett ikke får med seg innholdet i lengre tekster. Får være litt tålmodig da. ;o)

Husker vesla mi var velidig ivrig på juleheftene første året. Særlig var Knoll og Tott veldig morsomme. Det var mange ord hun ikke forstod da men dem fikk vi bare forklare underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn ville ikke lese eller skrive hjemme, selv om han greide seg godt på skolen. Men da han fikk chatte med tante på facebook, da ble han ivrig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være fordi ho ikke finner riktige bøker?

Husker at snuppa likte Frans-bøkene godt i starten. Etter en stund overtok Rampete Robin.

Det er jo viktig å finne noe som er artig.

Dersom ho liker at du leser for henne, så kan du jo oppmuntre til at ho følger med på hvor du er i setningen mens du leser. Det er også god trening.

Jeg vil også tro at lydbøker kan hjelpe til å finne lesegleden. Det er det jo enkelt å teste. Biblioteket har mange gode lydbøker.

Lesing er så utrolig viktig, så jeg hadde nok ikke gitt opp med en gang. Men mas fører ikke noe godt med seg. Da tror jeg heller du bør la det bero litt og prøve igjen om en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipset til majas mamma er også supert. Tom og Jerry var en stor slager en periode. Lettlest og korte setninger. Husker at vi "støvsugde" bruktbutikken en periode. (De kommer jo ikke ofte nok i butikken etter snuppas mening....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det gjerne går lang tid fra man knekker lesekoden til man har noen nytte av å lese bøker. Det er ingen mening å lese lange historier for et barn som akkurat har knekekt lesekoden. De bruker så mye energi på å komme seg gjennom ordene at de ikke husker hva de har lest.

Men f.eks pc-spill der man må lese små instruksjoner osv kan være veldig nyttig i denne perioden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal la være å presse henne. Hun bør gjøre leseleksene (selvsagt), men ellers har jeg stor tro på at leseglede får man av å bli lest for - mye!

Så finn en bok hun synes er spennende, og sett dere ned sammen. Ikke mas om at hun skal lese, bare la henne kose seg med den verden boken åpner ved at hun blir lest for i ro og mak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er vår nå 2 klassing også. Med det resultat at hun nå er på middels nivå. De andre har tatt henne igjen og en del forbi henne.

Storesøster er heller ikke interressert i lesing, selv hadde jeg lest 300 bøker som 9 åring.... så jeg forstår ikke helt.

Men vi hadde jo ikken Pc, ørten kanaler mm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en liten kosestund for dere to!!! Rigg dere til i sofaen, i ro og mak, og så kan DU lese for henne!!! Kanskje hun etterhvert vil være med og lese ei setning eller to, og så kan dere ha "lesestafett". Veldig viktig å finne ei bok/blad/hefte som HUN har interesse for. Og- ikke mas for mye om at hun skal lese, fokuser heller på at dere skal kose dere sammen... Det fungerer her, iallefall...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er vår nå 2 klassing også. Med det resultat at hun nå er på middels nivå. De andre har tatt henne igjen og en del forbi henne.

Storesøster er heller ikke interressert i lesing, selv hadde jeg lest 300 bøker som 9 åring.... så jeg forstår ikke helt.

Men vi hadde jo ikken Pc, ørten kanaler mm....

''Storesøster er heller ikke interressert i lesing, selv hadde jeg lest 300 bøker som 9 åring.... så jeg forstår ikke helt.''

Det var ikke mange bøkene i (den forholdsvis beskjedne) ungdomsavdelingen på den lille, lokale bibkliotekfilialen jeg ikke hadde lest på den alderen også. :o)

Men selv om jeg jobber i bibliotek i dag har jeg klart å få to unger som ikke er videre interessert i å lese noe ærlig utover Donald og Tom&Jerry.... *Sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Storesøster er heller ikke interressert i lesing, selv hadde jeg lest 300 bøker som 9 åring.... så jeg forstår ikke helt.''

Det var ikke mange bøkene i (den forholdsvis beskjedne) ungdomsavdelingen på den lille, lokale bibkliotekfilialen jeg ikke hadde lest på den alderen også. :o)

Men selv om jeg jobber i bibliotek i dag har jeg klart å få to unger som ikke er videre interessert i å lese noe ærlig utover Donald og Tom&Jerry.... *Sukk*

Ja jeg skulle ønske at de forstod hva de går glipp av... Har liksom enda et håp. De får ihvertfall 2 bøker hver til jul :)

Husker vi var på biblioteket støtt og stadig, med fulle bæreposer. Var helt umettelig på bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Vi har en film som jeg tror heter "Som to dråper vann". 1. klassingen min liker den filmen, og hun er så nysgjerrig på hva de prater om at hun leser tekstingen.

Her hjelper det altså å sette på spennende filmer som er tekstet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke er å lese i seg selv som er spennende selv om dette er en nyoppdaget kunnskap. Det er helt vesentlig at det er noe som er gøy å lese.

Min eldste gutt likte godt Rampete Robin-bøkene på den alderen. Jeg pleide å lese dem for han om kvelden og passet på å stoppe midt i et kapittel, gjerne et veldig spennende sted. Da klarte han ikke å vente til neste kveld, og leste videre selv. Denne lesingen fikk han til å ta et kjempesteg fremover i lesetempo og leseforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En periode "snakket" vi sammen med lapper som vi sendte fram og tilbake under kveldsmaten. Av typen "HVA VIL DU HA PÅ BRØDSKIVA?" og "NÅ MÅ DU PUSSE TENNER!"

Da fikk vi øvd litt på korte setninger helt i starten av lesetreningen.

Donald, tegneserier, vitser og gåter er populært.

Vi fant også fram noen småbarnsbøker med enkel tekst. (Bø&Bæ bl.a)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 2.klassing som leser veldig bra. Men han vil ikke lese bøker, kun lekser. Han elsker nintendo dsen sin over alt på jord, og kunne nok spilt en hel uke i strekk viss han hadde fått lov.

Her er regelen en time hver lørdag og søndag med spilling! MEN leser han 15 minutter i en valgfri bok så får han 15 minutter spilletid i løpet av uka! Denne uka har han faktisk lest 1 time og 20 minutter, kun for å få lov til å spille litt!!!!

Kan anbefale gruffalobøkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hanna min kanna

Det høres ut som hun har blitt en teknisk leser, men har ikke leseforståelsen og lesegleden. La henne lese leseleksene og så kan du prøve å oppmuntre og finne hva hun liker. Hvis ikke du vet helt eller finner ut hva hun liker å lese så slapp av. Og nå når julen er i neste uke skal du ikke stresse med slike ting. Kos dere sammen i jula:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...