Gjest Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Er lærer - og tror selv jeg gjør en god jobb. MEN har mer enn én gang de siste årerne spurt meg selv hva det er jeg holder på med - og denne tvilen forsterker seg alltid når jeg leser lærer/skolefiendtlige innlegg på DOL. Heldigvis opplever jeg hver dag å få bekreftelse på hva det er som gjør yrket mitt så utrolig givende slik at jeg fortsetter som lærer - i hvertfall en stund til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 De aller fleste lærere gjør en super jobb. Husk at det er et bitte lite mindretall lærere som er lei eller som mobber eller oppfører seg lite hyggelige mot foreldre. Hva skulle vi gjort uten lærere som er så viktige for barnas fremgang og utvikling? Dere er jo rett og slett uunnværlige! Jeg ville aldri ha klart å gi barna mine samme kunnskap og lærdom de får på skolen. Vi er veldig heldig med våre lærere. Den ene læreren vi har, følger alle elevene utrolig nøye opp og er utrolig flink til å se hvert enkelt barn hver dag. Gir gode komplimenter og styrker selvtilliten. Masse tilbakemeldinger i bøker og muntlig til barnet og vi synes denne læreren er helt uunnværlig. Skjønnner rett og slett ikke at hun klarer å følge opp alle så bra i løpet av en arbeidsdag. Det er jo også mye forberedelser og møter og en del usynlige oppgaver lærerne har i tillegg. Gir raske og gode tilbakemeldinger på mail når vi henvender oss til henne, og hun er veldig fleksibel og alltid positiv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg tror det bildet man får av folks syn på lærere blir helt skjevt hvis du leser her. Det er det samme som med f.eks. leserinnlegg i aviser o.l. De færreste skriver om det de er sånn pass fornøyd med. Men er man misfornøyd, er det godt å få klage litt, og kanskje tom. overdrive misnøyen. Jeg er i hvert fall kjempefornøyd med lærerne til mine barn :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 ja, det er kjedelig å ha et så lite verdsatt yrke. Jeg jobber ikke i vanlig skole, men er lærer på en kulturskole. Jeg har lærerutdanning og har selvsagt prøvd meg i barneskolen. Jeg beundrer alle lærere som jobber der, jeg beundrer tålmodigheten, jeg beundrer engasjementet, jeg beundrer at dere holder utå r etter år!!!!!!! Selvfølgelig finnes det lærere som ikke burde vært lærere, men slik er det i alle yrker og på alle arenaer i samfunnet. Det finnes desverre ikke et system som luker bort verstingene. Men la ikke alle de UTROLIG DYKTIGE lærerne som finnes få svi for det! Stå på, vi er mange som verdsetter dere og som vet hvilken fantastisk viktig jobb dere gjør!!!! (Jeg ble nærmes hengt i et annet innlegg her på DOL, egentlig bare fordi jeg er lærer....) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Vi legger vel alle mest merke til ting som på en eller annen måte berører oss selv. Jeg har ikke tenkt at dol er preget av hets mot lærere, tvert i mot synes jeg det er mange av oss som fra tid til annen trekker frem positive erfaringer knyttet til lærere. Men det er vel ingen tvil om at det er få ting som oppleves vanskeligere for foreldre enn det at deres barn ikke ivaretas eller behandles dårlig. I slike tilfeller vil dol kunne være en egnet arena for å drøfte hva man kan gjøre for å få til en bedring av situasjonen. Jeg har ikke egne barn, men er mye sammen med barn i ulike sammenhenger. Barn som har lærere med stor evne til å ivareta dem både faglig og menneskelig, synes jeg er utrolig priviligerte. Jeg er når som helst villig til å forgylle de lærerne som de siste årene har hatt ansvar for mine tantebarn. Hvis det ikke hadde blitt oppfattet som ganske på skrå, så kunne jeg godt tenkt meg å funnet en måte å markere den respekt og taknemlighet man ofte føler i forhold til de lærerne som gjør en god innsats for unger man er glad i. God jul til både deg og de av dine kollegaer som gjør en god innsats:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg må si meg enig med frosken, jeg synes ikke DOL er preget av lærer- eller skolefiendlighet. Personlig setter jeg veldig stor pris på den jobben lærerne gjør. Jeg er også fornøyd med de lærerne mine barn har og har hatt, men det betyr ikke at jeg er enig i alt de gjør. Jeg sier fra når jeg er uenig eller føler at det er behov for å endre noe eller trenger hjelp til noe. Mitt ansvar er først og fremst at barna har det bra og får den undervisningen de har behov for, lærernes følelser kommer i andre rekke. Jeg håper likevel at lærerne ikke føler at jeg hetser dem eller er generelt misfornøyd, jeg prøver så godt jeg kan å oppføre meg høflig og vise respekt for deres kompetanse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg synes du og trollemor og de andre lærerne som ikke er i stand til å lese frustrerte innlegg om dårlige erfaringer med en enkelt lærer uten å generalisere det til lærerhets, bør ta dere jobb som parkeringsvakter eller i skatteetaten i stedet. Det finnes faktisk bransjer der de ansatte blir enda mindre elsket enn i skolevesenet. Jeg synes det er få her som klager over at alle lærere er udugelige. Det er enkelte som har opplevd avmakt og frustrasjon i forhold til enkeltpersoner eller -episoder, akkurat som mange har tilsvarende erfaringer med helsevesenet. Etter hva jeg kan se, klages det mer over sistnevnte bransje her enn over de som jobber med barn. Jeg synes generelt at folk bør skille mellom enkeltpersoner og en hel yrkesgruppe. Men det ville være rart om det ikke fantes enkelte ubrukelige lærere, leger eller psykologer også, akkurat som i alle andre yrker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det er jo lett for at man først og fremst sier det når man er misfornøyd med noe, så da er det kanskje ikke så rart at lærere får så hatten passer Lærere er tross alt med på å forme et lite menneske og det er ganske skummelt for foreldre å tenke på. Jeg har selv barn i skolealder _og_ er lærer. Jobben vår krever at vi virkelig tenker over hvordan vi ivaretar barna vi omgåes daglig. Nå har jeg jobbet på mange skoler og jeg kan heldigvis si at det er uhyre sjelden jeg har møtt lærere som ikke burde vært lærere i det hele tatt. Det er bare så leit hvis akkurat _den_ læreren blir læreren til _mitt_ barn :-( Jeg tror nesten alle lærere har et dypt ønske om å virkelig gjøre en innsats for at alle barn skal ha det bra. Både du og jeg vet at diskusjoner og tanker om dette er en av de viktigste tingene vi tar opp på jobben. Hovedfokuset er å ivareta alle barns følelser og rettigheter, og med flotte og engasjerte foreldre er dette enda lettere å få til på en god måte Jeg forstår hjertesukket ditt, for jeg kan også noen ganger føle at utenforstående ikke verdsetter jobben min (innad føler jeg meg verdsatt fordi jeg ofte får positive tilbakemeldinger både fra elever og foreldre, så der er jeg heldig som har en liten elevgruppe og dermed blir mer "synlig"? ). Jeg tror allikevel det er viktig at vi ikke tar slik utenforstående kritikk inn på oss. _De_ vet jo ingenting om hvordan _du_ gjør jobben din 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Nå er det jo dessverre slik at det finnes en del dårlige lærere. Og det er jo forferdelig for de elevene det gjelder. Men jeg tror vel at de fleste gjør en bra jobb. Spesielt tatt i betraktning hvilke ressurser som stilles til rådighet. Har selv ei snuppe i 5-klasse som har en fantastisk lærer. For meg virker det som en håpløs oppgave å lære 27 5-klassinger noe. Så jeg tar av meg hatten for henne. Og det har jeg sagt til henne også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma til to tenåringer Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 He he, det hetses da mye mer enn lærere her på DOL Du har et veldig spesiellt yrke. Din fremtoning kan forme unges fremtid noe veldig. Hvis du lykkes i din jobb så kan du gjøre noe veldig stort med en hel fremtid til et mennske, når du feiler så kan du være med på å ødelegge mange muligheter for et menneske. Trivsel med lærere og med skolen kan gi en god karakterbok, dårlig trivsel det motsatte. Det er klart at en slik posisjon må medføre store krav og forventninger. Når jeg gikk på barneskolen så ble ei jente i klassen mobbet, jeg ble ikke det men ble på en måte litt ekskludert forde jeg var hennes venninde. Det gikk til vi sa i fra, selv om mobbinga var ganske synlig i skolegården På ungdomsskolen (første skolen) så ble jeg et mobbeoffer. Forde jeg ikke hadde merkeklær. Ingen så noe før jeg selv måtte sette i gang noe større. På ungd.skole nr. to så var det en gutt i klassen min som var en urokråke. Læreren var så drittlei vedkommende, og han ble sammen med en annen urokråke klassens hakkekyllinger. Det ble selvsakt ikke gjort lekser eller noe der i gården, kun kjeft og bråk. Vi leide huset etter den ene av disse guttene. Rundt omkring på bad og over alt var blod og klin. Gutten hadde det ikke godt hjemme. Til slutt måtte jeg gå til læreren og si til ham at jeg synes han håndterte situasjonen veldig dårlig, og jeg fortalte hvordan det så ut hjemme etter dem. Jeg ba læreren ha mer tålmodighet og angripe situasjonen på en annen måte, at den unge gutten faktisk trengte litt forståelse. Det ble bedre, en stund. Har to barn selv, og jeg må si jeg er sjeleglad over at barneskolen er over for vår del. Det er ingen kontroll på klassene. Jeg føler de overser mye fordi de ikke orker å ta tak i det. Min barneskoleunge gikk hjem fra skolen forde han ble mobbet så ille i skolegården. Han ble mobbet i klasserommet mens lærere var til stede, han ble mobbet i dusjen forde lærerne hele tiden gikk ut av garderobene. Jeg hadde et forferdelig styr med å få ordnet opp i dette. Og i butikken holdt lærerne med meg, på kontoret til rektor gikk de i bresjen for skolen! Fikk melding av videregåendeklassingen min for en stund tilbake hvor han siterte en samtale mellom lærer og elev. Der var det en irritabel lærer som holdt på ja. Dere er mennesker, akkurat som oss. Men når dere feiler, er overslitne, ikke orker, så kan dette få store konsekvenser for våre barn. F.eks. min ene som ble mobbet i 2, 5 år, den klassen mistet omtrent alt av skoleturer, dagsturer ol. All undervisning gikk på halv tolv hele den tiden. Hva gjør det for ungene når de skal begynne på ungd.skolen på lik linje med andre med helt annet grunnlag? Barna er det kjæreste vi har, vi ønsker at de skal vokse opp trygge og rolige i fine miljø. Vi ønsker de skal få den lærdommen hver enkelt hjerne tillater dem å ta til seg, og vi ønsker at ungene våre blir sett, også av andre enn oss selv. Barn får et veldig tillitsforhold til lærerne sine, de er med dem mange timer pr dag. Dere er noen særdeles viktige voksenpersoner i deres liv. Det er ikke rart, og ikke mer enn rett og riktig at vi har store krav og forhåpninger til dere. Og at vi reagerer når dere svikter, for dere svikter ikke bare oss, men våre barn. Jeg har ingen sans for å bråke unødvendig, og det er mange lærere som gjør en bra jobb. Men jeg har gått på skolen selv i mange år, og har to skolebarn, nå er en i vgskole. og en i ungd.skole, og jeg må si at jeg synes kvaliteten både på skoler og lærere har forringet seg noe veldig. Til opplysning så har ikke jeg problembarn, men heller motsatt problem. Veldig stille og rolige barn som ikke dytter seg frem i køen. Du får gjøre jobben din så godt du kan. Da har du gjort det du kan. Så får du sile ut det du mener er riktig og feil kritikk av deg og din jobb. (og jeg må bare presisere at jeg selvsakt er veldig klar over vårt ansvar som foreldre, men gidder ikke ta med dette i dette svaret da det er kritikk mot lærere som var temaet) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma til barn med spesielle behov Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det er da et velkjent fenomen at de som har noe negativt å si om andre gjerne sier det høyt og tydelig, men rosen er vi mer tilbakeholden med. Hvis det var sånn at det store flertall ser ned på lærere ville du nok opplevd langt flere innlegg om det. Selv synes jeg at lærere flest gjør en fantastisk jobb. Det jeg beundrer mest er at noen orker, år ut og år inn. Det har skjedd mange endringer i skolen som har gjort læreryrket mer krevende, spesialskoler er lagt ned og nå er det opp til lærerne å løse problemer som tidligere ble henvist til spesialskoler. Det verste er at det ikke ble mer penger til kommunene som følge av denne raseringen av spesialskolene. Det er barna og dens medelever samt lærere som betaler prisen for dette. Samtidig er det enkelt for folk å si at lærere har det så fint, de har jo så lang ferie. Vet nå ikke det, de fleste lærere er vel segneferdig når ferien kommer. Selvfølgelig tror jeg ikke hverdagen bare er slit og strev, sikkert mange lyspunkt og eksempler på at det man gjør har verdi. Ellers ville vel ingen orket. I stedet for å kritisere læreren når ting går galt kan man kanskje spørre hva skal til for at ting skal fungere optimalt for barnets klasse. Er det kanskje for lite ressurser i klassen i forhold til behov hos elevene. En aktiv foreldregruppe kan hjelpe læreren med å fremme krav om flere ressurser. De foreldrene som har barn med spesielle behov kan i samarbeid med læreren søke om ressurser og kanskje forsøke å se at selv en lærer er et menneske med sine begrensinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg synes du og trollemor og de andre lærerne som ikke er i stand til å lese frustrerte innlegg om dårlige erfaringer med en enkelt lærer uten å generalisere det til lærerhets, bør ta dere jobb som parkeringsvakter eller i skatteetaten i stedet. Det finnes faktisk bransjer der de ansatte blir enda mindre elsket enn i skolevesenet. Jeg synes det er få her som klager over at alle lærere er udugelige. Det er enkelte som har opplevd avmakt og frustrasjon i forhold til enkeltpersoner eller -episoder, akkurat som mange har tilsvarende erfaringer med helsevesenet. Etter hva jeg kan se, klages det mer over sistnevnte bransje her enn over de som jobber med barn. Jeg synes generelt at folk bør skille mellom enkeltpersoner og en hel yrkesgruppe. Men det ville være rart om det ikke fantes enkelte ubrukelige lærere, leger eller psykologer også, akkurat som i alle andre yrker. ''Jeg synes du og trollemor og de andre lærerne som ikke er i stand til å lese frustrerte innlegg om dårlige erfaringer med en enkelt lærer uten å generalisere det til lærerhets, bør ta dere jobb som parkeringsvakter eller i skatteetaten i stedet. '' :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det er da et velkjent fenomen at de som har noe negativt å si om andre gjerne sier det høyt og tydelig, men rosen er vi mer tilbakeholden med. Hvis det var sånn at det store flertall ser ned på lærere ville du nok opplevd langt flere innlegg om det. Selv synes jeg at lærere flest gjør en fantastisk jobb. Det jeg beundrer mest er at noen orker, år ut og år inn. Det har skjedd mange endringer i skolen som har gjort læreryrket mer krevende, spesialskoler er lagt ned og nå er det opp til lærerne å løse problemer som tidligere ble henvist til spesialskoler. Det verste er at det ikke ble mer penger til kommunene som følge av denne raseringen av spesialskolene. Det er barna og dens medelever samt lærere som betaler prisen for dette. Samtidig er det enkelt for folk å si at lærere har det så fint, de har jo så lang ferie. Vet nå ikke det, de fleste lærere er vel segneferdig når ferien kommer. Selvfølgelig tror jeg ikke hverdagen bare er slit og strev, sikkert mange lyspunkt og eksempler på at det man gjør har verdi. Ellers ville vel ingen orket. I stedet for å kritisere læreren når ting går galt kan man kanskje spørre hva skal til for at ting skal fungere optimalt for barnets klasse. Er det kanskje for lite ressurser i klassen i forhold til behov hos elevene. En aktiv foreldregruppe kan hjelpe læreren med å fremme krav om flere ressurser. De foreldrene som har barn med spesielle behov kan i samarbeid med læreren søke om ressurser og kanskje forsøke å se at selv en lærer er et menneske med sine begrensinger. ''I stedet for å kritisere læreren når ting går galt kan man kanskje spørre hva skal til for at ting skal fungere optimalt for barnets klasse. Er det kanskje for lite ressurser i klassen i forhold til behov hos elevene. En aktiv foreldregruppe kan hjelpe læreren med å fremme krav om flere ressurser. De foreldrene som har barn med spesielle behov kan i samarbeid med læreren søke om ressurser og kanskje forsøke å se at selv en lærer er et menneske med sine begrensinger.'' Det hadde vært supert med en sterk foreldregruppe som krevde at politikerne ikke skjærte ned på ekstra ressurser, ja! Hvert eneste år opplever vi at vi får færre stillinger pga innsparinger.. Da _vet_ vi at vi ikke kan klare å dekke alle behov på en god nok måte :-( Hverdagen som lærer er svært travel, som også i mange andre yrker. Forskjellen er vel at når man jobber med små barn så trenger man mer tid til den enkelte og til de mange arbeidsoppgavene man skal gjøre. Min drøm er at alle skoler MÅ ha minst en miljøterapeut ansatt (helst en terapeut pr. feks. 50 elever). Denne har _et_ hovedområde å forkusere på og det er å bidra til et sunt miljø mellom elevene, dvs. jobbe aktivt imot f.eks. mobbing. Lærere gjør også dette, men i en travel hverdag der man løper fra det ene klasserommet til det andre, så kan det noen ganger være vanskelig å virkelig gripe fatt i alle enkeltepisoder som skjer mellom elevene. Jeg tror heldigvis de aller fleste lærere prøver så godt de kan, men vi er ikke overmennesker vi heller :-/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaka11365381158 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Lærerhets? Når både både psykiatrien og barneombud slår alarm om problemet så mener jeg det er all grunn til å reagere. Jeg synes det er viktig at de lærerne som gjør en dårlig jobb skjønner at vi foreldre følger med på hva som skjer der ute. Vi har alle et ansvar for å bry oss om de som lider stor smerte hver eneste dag p.g.a dette. Det er også viktig at vi som ikke har desse problemene bryr oss. Det ene barnet mitt hadde tidligere en lærer som mobbet ungen min men i dag har barnet mitt fått en dyktig lærer. I dag stortrives ungen min på skolen.Jeg vet derfor en del om hva det vil si og være i den situasjonen. http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/laerere-som-mobber-er-et-stort-problem-i-skolene-3013562.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Er det mer lærerhets her enn andre steder? Det er garantert mange flinke lærere. Men det er også sikkert at det er mange uegnede - og når man kommer ut for dem blir man veldig oppgitt - og rasende over at det tydeligvis er så vanskelig å bli kvitt dem. For de har en viktig jobb - en av de aller viktigste. Og de kan ødelegge så mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Vi er kjempefornøyde med "hovedlæreren" til begge våre og har ingen problemer med å gi uttrykk for det både overfor barna og direkte til læreren. ) De er helt supre! Men har selv vært borti begge deler på lærerfronten i egen skoletid... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaka11365381158 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 I et sånnt yrke er du desverre nødt til å reflektere over hva du gjør. Hvis du bare tenker over dette de gangene du leser om kritikk til skolen på DOL så synes jeg du reflekterer alt for lite. Å tenke over hva en driver med er viktig for å se om en gjør feil som en ikke må fortsette med, det er også viktig for å se om du bør be om ynnskyldning for noe du ikke buurde gjøre. Om du ikke føler deg trffet av den kritikken som gies mot dårlige lærere etter å ha tnekt nøye over det så kan du være stolt. Du kan selfølgelig ikke ta på deg det ansvaret andre lærere gjør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Trenger du å ta det personlig da? Hvis du selv vet at du gjør en god jobb? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 I et sånnt yrke er du desverre nødt til å reflektere over hva du gjør. Hvis du bare tenker over dette de gangene du leser om kritikk til skolen på DOL så synes jeg du reflekterer alt for lite. Å tenke over hva en driver med er viktig for å se om en gjør feil som en ikke må fortsette med, det er også viktig for å se om du bør be om ynnskyldning for noe du ikke buurde gjøre. Om du ikke føler deg trffet av den kritikken som gies mot dårlige lærere etter å ha tnekt nøye over det så kan du være stolt. Du kan selfølgelig ikke ta på deg det ansvaret andre lærere gjør. ''Om du ikke føler deg trffet av den kritikken som gies mot dårlige lærere etter å ha tnekt nøye over det så kan du være stolt. '' Tror nok en del av de dårlige lærerne ikke reflekterer over det, og kanskje ikke forstår hvor misfornøyde foreldre og elever er. Noen er bare veldig fornøyd med seg selv. På den andre side kan det finnes gode lærere som daglig møter ressursmangelen og sin egen utilstrekkelighet, og som sådan ikke sier seg fornøyd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ressursmangel an mass Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 ''I stedet for å kritisere læreren når ting går galt kan man kanskje spørre hva skal til for at ting skal fungere optimalt for barnets klasse. Er det kanskje for lite ressurser i klassen i forhold til behov hos elevene. En aktiv foreldregruppe kan hjelpe læreren med å fremme krav om flere ressurser. De foreldrene som har barn med spesielle behov kan i samarbeid med læreren søke om ressurser og kanskje forsøke å se at selv en lærer er et menneske med sine begrensinger.'' Det hadde vært supert med en sterk foreldregruppe som krevde at politikerne ikke skjærte ned på ekstra ressurser, ja! Hvert eneste år opplever vi at vi får færre stillinger pga innsparinger.. Da _vet_ vi at vi ikke kan klare å dekke alle behov på en god nok måte :-( Hverdagen som lærer er svært travel, som også i mange andre yrker. Forskjellen er vel at når man jobber med små barn så trenger man mer tid til den enkelte og til de mange arbeidsoppgavene man skal gjøre. Min drøm er at alle skoler MÅ ha minst en miljøterapeut ansatt (helst en terapeut pr. feks. 50 elever). Denne har _et_ hovedområde å forkusere på og det er å bidra til et sunt miljø mellom elevene, dvs. jobbe aktivt imot f.eks. mobbing. Lærere gjør også dette, men i en travel hverdag der man løper fra det ene klasserommet til det andre, så kan det noen ganger være vanskelig å virkelig gripe fatt i alle enkeltepisoder som skjer mellom elevene. Jeg tror heldigvis de aller fleste lærere prøver så godt de kan, men vi er ikke overmennesker vi heller :-/ Nå har de kuttet så ille her at det ikke finnes lærerlønn nok til å dekke de lovpålagte antall timer. Det er ingen sterk foreldregruppe bak her, kanskje mye på grunn av den store prosenten innvandrer-elever med foreldre som ser litt anderledes på skoleengasjement. Er litt usikker på hvordan jeg skal gripe det an med å skaffe dokumentasjon på at ungene ikke får de timene de har krav på? Det mest spesifikke jeg fikk med meg var at de ikke fikk en økning i gymtimer de hadde krav på, og vi mistenker også at økningen fra 01-04 klasse ble for liten i forhold til vedtatt. Noen som vet hvor man finner oversikten over hvor mange timer de skal ha i forhold til læreplan etc? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/#findComment-2866408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.