jubalong70 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Hæ!!! Lærerhets på DOL??? Mitt inntrykk er at vi som foreldre setter utrolig pris på jobben dere lærere gjør. At vi innimellom surver litt, og stiller spørsmålstegn ved noe de lærerene vi er kontakt med gjør, betyr ikke at vi ikke er utrolig takknemlige. Jeg bøyer meg i støvet av beundring for det dere lærere får til. Dere klarer faktisk å lære bort mye til en gjeng med utrolig forskjellige barn!!! At det finnes småting vi er misfornøyde med skulle nesten bare mangle. Vi er jo alle mennesker 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 ja, det er kjedelig å ha et så lite verdsatt yrke. Jeg jobber ikke i vanlig skole, men er lærer på en kulturskole. Jeg har lærerutdanning og har selvsagt prøvd meg i barneskolen. Jeg beundrer alle lærere som jobber der, jeg beundrer tålmodigheten, jeg beundrer engasjementet, jeg beundrer at dere holder utå r etter år!!!!!!! Selvfølgelig finnes det lærere som ikke burde vært lærere, men slik er det i alle yrker og på alle arenaer i samfunnet. Det finnes desverre ikke et system som luker bort verstingene. Men la ikke alle de UTROLIG DYKTIGE lærerne som finnes få svi for det! Stå på, vi er mange som verdsetter dere og som vet hvilken fantastisk viktig jobb dere gjør!!!! (Jeg ble nærmes hengt i et annet innlegg her på DOL, egentlig bare fordi jeg er lærer....) Er man ikke fornøyd med læreren, må man få lov å si fra om det. Jeg vedder på at mange som har forsøkt, føler at de stanger hodet i veggen i møte med skoleledelsen/læreren. Rektor er øyensynlig først og fremt(eller hovedsaklig) arbeidsgiver her i gården iallfall. Når man ikke føler at man blir hørt og frustrasjonen stiger, da er veien kort til Dol og andre fora ;-) Vi roser når roses skal og har heldigvis mye å rose for, men forbeholder oss også retten til å si fra når vi ikke er fornøyd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Selv er jeg også lærer ( på vgs), og mor. Jeg tror også jeg gjør en grei jobb, og har fått positiv tilbakemelding fra elevene mine. Syns ikke det er mye lærerhets her inne, men noen berettige klager er det jo, uten at jeg tar meg nær av det. Og dette er vel et forum hvor man kan lufte sine tanker, og be om råd og tips til ting man syns virker litt rart. I læreryrket finnes det som i mange andre yrker dyktige lærere, og mindre gode lærere. Som mor reagerer jeg også på mye av det min datters lærere gjør, men siden jeg selv er bak kateteret i min jobbhverdag vet jeg jo at en del avgjørelser som ser rare ut stort sett er trykket ned over hodet på oss fra ledelsens side. Det som imidlertid har irritert meg, og irritert meg GRUNDIG, er våre politikeres nedrakking på meg, og mine lærerkollegers jobb, i det offentlige rom. I siste velgkamp var det bare skole, skole, skole, skole og selvfølgelig er det viktig, MEN, politikerenes løsning på alle problemene er FLERE OG BEDRE LÆRERE, som om alle landets lærere gjør en dårlig jobb! Det er ingen som snakker om stadig nye skolereformer som man ikke kan få gjennomført og evaluert før det kommer en ny, og svært lite snakk om alle kommuners salderingspost, nemlig skolen og retten til tilpasset opplæring. Det er ikke lett å skulle utføre en bedre jobb på stadig mindre budsjett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Nå har de kuttet så ille her at det ikke finnes lærerlønn nok til å dekke de lovpålagte antall timer. Det er ingen sterk foreldregruppe bak her, kanskje mye på grunn av den store prosenten innvandrer-elever med foreldre som ser litt anderledes på skoleengasjement. Er litt usikker på hvordan jeg skal gripe det an med å skaffe dokumentasjon på at ungene ikke får de timene de har krav på? Det mest spesifikke jeg fikk med meg var at de ikke fikk en økning i gymtimer de hadde krav på, og vi mistenker også at økningen fra 01-04 klasse ble for liten i forhold til vedtatt. Noen som vet hvor man finner oversikten over hvor mange timer de skal ha i forhold til læreplan etc? Det er ille! Her finner du kanskje noe: http://www.skolenettet.no/nyUpload/23750/samfunnsfag.pdf 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Nå har de kuttet så ille her at det ikke finnes lærerlønn nok til å dekke de lovpålagte antall timer. Det er ingen sterk foreldregruppe bak her, kanskje mye på grunn av den store prosenten innvandrer-elever med foreldre som ser litt anderledes på skoleengasjement. Er litt usikker på hvordan jeg skal gripe det an med å skaffe dokumentasjon på at ungene ikke får de timene de har krav på? Det mest spesifikke jeg fikk med meg var at de ikke fikk en økning i gymtimer de hadde krav på, og vi mistenker også at økningen fra 01-04 klasse ble for liten i forhold til vedtatt. Noen som vet hvor man finner oversikten over hvor mange timer de skal ha i forhold til læreplan etc? Prøv å sjekke denne siden. Kaskje du finner det du leter etter. http://www.udir.no/grep 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 ja, det er kjedelig å ha et så lite verdsatt yrke. Jeg jobber ikke i vanlig skole, men er lærer på en kulturskole. Jeg har lærerutdanning og har selvsagt prøvd meg i barneskolen. Jeg beundrer alle lærere som jobber der, jeg beundrer tålmodigheten, jeg beundrer engasjementet, jeg beundrer at dere holder utå r etter år!!!!!!! Selvfølgelig finnes det lærere som ikke burde vært lærere, men slik er det i alle yrker og på alle arenaer i samfunnet. Det finnes desverre ikke et system som luker bort verstingene. Men la ikke alle de UTROLIG DYKTIGE lærerne som finnes få svi for det! Stå på, vi er mange som verdsetter dere og som vet hvilken fantastisk viktig jobb dere gjør!!!! (Jeg ble nærmes hengt i et annet innlegg her på DOL, egentlig bare fordi jeg er lærer....) Det er da ikke standard her at dyktige lærere eller lærere i sin alminnelighet får gjennomgå? ''Jeg ble nærmes hengt i et annet innlegg her på DOL, egentlig bare fordi jeg er lærer...'' Nå tror jeg du tolker ting med i overkant negative briller på. Det er faktisk like ille å skjære alle foreldre (eller DOL-brukere) over én kam, som å la én ubrukelig lærer sette standarden for alle lærere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Lærere er verken bedre eller verre enn andre yrkesgrupper, naturligvis. Noen gjør en strålende jobb, andre skulle aldri fått lov til og vært i nærheten av en skoleklasse. Den spesielle utfordringen lærere har, er at dere er satt til å forvalte våre barns hverdag. Det aller kjæreste vi har, overlater vi til skolen og til barnas lærere. Det er klart vi har skyhøye forventnninger til de menneskene vi overlater barna våre til. Hadde vi ikke stilt store krav, hadde vi ikke gjort jobben vår som foreldre. Samtidig utgjør lærere og skolene en del av "det offentlige" som mange har dårlige erfaringer med. Det er en kjennsgjerning at det er vanskelig å få gjennomslag for "feilbehandling" i offentlig regi - det gjelder Nav, skatteetaten, sykehusene... Og jeg kjenner til flere tilfeller hvor frustrerte foreldre opplever å ikke få forståelse for det de opplever er en mobbesak, med deres barn som offer. (Jeg kjenner også til flere saker hvor mobbesituasjoner har blitt tatt tak i umiddelbart, bare så det er sagt) Kanskje overdriver foreldrene, kanskje overser skolen - uansett er det et tegn på dårlig kommunikasjon når slike saker ikke blir oppklart slik at partene i det minste har en felles forståelse av situasjonen. Og det må være skolens ansvar å sørge for at slike saker blir løst. Skolen har/bør ha kompetanse på konflikthåndetering, og ikke minst må man forvente at skolens ansatte har en større distanse til slike situasjoner enn foreldre har, og derfor i utgangspunktet har større mulighet til å påvirke resultatene. Skolen har en enorm makt over hverdagen til barna våre. Min erfaring er at skoler med flinke rektorer kan takle nesten hva som helst av mobbesaker, foreldre - skole-konflikter, andre utfordringer - skoler hvor rektor ikke strekker til, takler nesten ingenting. Mine barn har fantastiske lærere i dag, men vi har sannelig også vært borti lærere med antisosiale trekk, og vel så det. Akkurat som i andre yrker... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Dette handler vel mye om urealistiske forventninger. Foreldrene vil selvsagt det beste for sine barn. Samtidig har mange vanskeligheter med å se eget og barnets ansvar for det som er vanskelig. I stedet har en forventninger om at skolen og lærerne skal ordne opp i alle vanskeligheter og gjøre en vanskelig verden mindre vanskelig og umodne og til dels slemme mennesker snille. Når forventningene ikke innfris, vurderer en ikke realismen i forventningene, men gir ansvaret til dem som ikke innfrir de urealistiske forventninger. Som lærer må du dessverre leve med disse urealistiske forventningene og foreldrenes misfornøydhet. Som en motvekt må du og dine kolleger gjøre egne faglige evalueringer av det arbeidet dere gjør. Ut fra disse må dere være fornøyde med det som gjøres bra og søke å bedre det som dere vurderer trenger forbedringer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaka11365381158 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Dette handler vel mye om urealistiske forventninger. Foreldrene vil selvsagt det beste for sine barn. Samtidig har mange vanskeligheter med å se eget og barnets ansvar for det som er vanskelig. I stedet har en forventninger om at skolen og lærerne skal ordne opp i alle vanskeligheter og gjøre en vanskelig verden mindre vanskelig og umodne og til dels slemme mennesker snille. Når forventningene ikke innfris, vurderer en ikke realismen i forventningene, men gir ansvaret til dem som ikke innfrir de urealistiske forventninger. Som lærer må du dessverre leve med disse urealistiske forventningene og foreldrenes misfornøydhet. Som en motvekt må du og dine kolleger gjøre egne faglige evalueringer av det arbeidet dere gjør. Ut fra disse må dere være fornøyde med det som gjøres bra og søke å bedre det som dere vurderer trenger forbedringer. Urealistiske forventninger? Vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente. Jeg synes nesten motsatt at en vi heller burde forvente mere av lærerene. En må kunne forvente at en lærer ikke mobber elevene og at de gjør noe aktivt når et barn blir mobbet. En bør forvente at en lærer og rektor viser forståelse og lytter til en mor som er i en svært fortvilet situasjon p.g.a barnet blir mobbet. En må også kunne forvente at lærerne ikke mobber foreldrene når foreldre varsler om mobbing. Det er jo det de siste diskusjonene har dreid seg om og så kommer det pluteselig en tråd om at vi hetser lærerne. http://www.afam.no/cgi/oulie.pl 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mor også Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Dette handler vel mye om urealistiske forventninger. Foreldrene vil selvsagt det beste for sine barn. Samtidig har mange vanskeligheter med å se eget og barnets ansvar for det som er vanskelig. I stedet har en forventninger om at skolen og lærerne skal ordne opp i alle vanskeligheter og gjøre en vanskelig verden mindre vanskelig og umodne og til dels slemme mennesker snille. Når forventningene ikke innfris, vurderer en ikke realismen i forventningene, men gir ansvaret til dem som ikke innfrir de urealistiske forventninger. Som lærer må du dessverre leve med disse urealistiske forventningene og foreldrenes misfornøydhet. Som en motvekt må du og dine kolleger gjøre egne faglige evalueringer av det arbeidet dere gjør. Ut fra disse må dere være fornøyde med det som gjøres bra og søke å bedre det som dere vurderer trenger forbedringer. At en skole tar tak i mobbeproblematikk som tross alt skjer i skolemiljøet, er ikke for mye å forvente. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Lærerhets? Har ikke merket det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Natna Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Dette handler vel mye om urealistiske forventninger. Foreldrene vil selvsagt det beste for sine barn. Samtidig har mange vanskeligheter med å se eget og barnets ansvar for det som er vanskelig. I stedet har en forventninger om at skolen og lærerne skal ordne opp i alle vanskeligheter og gjøre en vanskelig verden mindre vanskelig og umodne og til dels slemme mennesker snille. Når forventningene ikke innfris, vurderer en ikke realismen i forventningene, men gir ansvaret til dem som ikke innfrir de urealistiske forventninger. Som lærer må du dessverre leve med disse urealistiske forventningene og foreldrenes misfornøydhet. Som en motvekt må du og dine kolleger gjøre egne faglige evalueringer av det arbeidet dere gjør. Ut fra disse må dere være fornøyde med det som gjøres bra og søke å bedre det som dere vurderer trenger forbedringer. Og hvem sitt ansvar er barna når de er på skolen? Hvis ikke lærerene takler jobben sin bør de få hjelp utenfra,kanskje de skulle hatt en spesiell "gruppe" som tok seg av problemene. En ting er jo sikkert,mange av dem takler det ikke..problemer på skolen. Hvis de kun er der for å lære fra seg,bør noen andre ta seg av problemene som oppstår. Troor det hadde vært veldig lurt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Takk for mange velformulerte og gjennomtenkte svar. Lister meg tilbake til rettebunkene mens kjenner varmen fra alle som er sååå fornøyde med jobben vi gjør. Bukke og neier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg vil bare si at jeg er strålendes fornøyd med lærerne til ungene mine. De er helt fantastiske :-) Nå er det oftest innlegg fra de som er misfornøyd, selv om jeg tror at de aller fleste er fornøyde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mor også Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg synes dette er et innlegg som får meg til å undres, og virker umodent. Det er vel kanskje det vi ønsker vi foreldre når det er problemer at skolen skal lytte, og ikke sette seg på sin høye hest og med en martyrisk tone, vi gjør jo så mye bra og har en så slitsom jobb. Innlegget til NHD sjokkerer meg om mulig enda mer. Det er faktisk slik at enten du er på jobb eller skole så har du krav på et bra arbeidsmiljø. Og dette må ledelsen se til blir ivaretatt, og på en skole også for elevene. Men å tenke at det er foreldre som er storforlangende, ja det tror jeg ikke man kommer langt med. Man må handle i respekt fra begge sider, og lytte til hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg synes du og trollemor og de andre lærerne som ikke er i stand til å lese frustrerte innlegg om dårlige erfaringer med en enkelt lærer uten å generalisere det til lærerhets, bør ta dere jobb som parkeringsvakter eller i skatteetaten i stedet. Det finnes faktisk bransjer der de ansatte blir enda mindre elsket enn i skolevesenet. Jeg synes det er få her som klager over at alle lærere er udugelige. Det er enkelte som har opplevd avmakt og frustrasjon i forhold til enkeltpersoner eller -episoder, akkurat som mange har tilsvarende erfaringer med helsevesenet. Etter hva jeg kan se, klages det mer over sistnevnte bransje her enn over de som jobber med barn. Jeg synes generelt at folk bør skille mellom enkeltpersoner og en hel yrkesgruppe. Men det ville være rart om det ikke fantes enkelte ubrukelige lærere, leger eller psykologer også, akkurat som i alle andre yrker. Enig, jeg synes ikke dol er spesielt anti lærere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skoleskoleskoleskoleskole Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg har ikke merket noe til lærerhets her. Det må da være lov å stille spørsmål rundt en del av av det skolen gjør uten at det kalles hets. Jeg jobber i NAV, så jeg har en anelse om hva det vil si å bli hetset. Er foreldre storforlangende? Noen er helt sikkert det. Men jeg synes jo skolen kan være ganske storforlangende til tider. For eksempel møter på kort varsel og mye oppfølging i skolearbeidet. Vi driver leseopplæringen selv, det er ikke skolen som gjør det. Jeg føler meg på ingen måte storforlangende når jeg mener at skolen skal drive med leseopplæring. Jeg skal selvsagt bidra, men ikke ha hele leseopplæringen. Mange lærere gjør en utmerket jobb, og sikkert langt mer enn en kan forvente av dem. Noen er ikke kompetente til å utføre jobben sin. Slike fins i alle yrker. Jeg skulle ønske lærerne fikk litt flere virkemidler for å slå ned på uro og bråk. Skolen kan sikkert si tydeligere fra til foreldre hva som er hvem sitt ansvar. På sist foreldremøte ble en del tid brukt på å fortelle at det er viktig å komme i tide til skolestart hver dag, og at det er viktig å ha klær etter vær. Det irriterer meg grenseløst at lærerne skal bruke tid på slikt. Det er helt soleklart foreldrenes ansvar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaka11365381158 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Dette handler vel mye om urealistiske forventninger. Foreldrene vil selvsagt det beste for sine barn. Samtidig har mange vanskeligheter med å se eget og barnets ansvar for det som er vanskelig. I stedet har en forventninger om at skolen og lærerne skal ordne opp i alle vanskeligheter og gjøre en vanskelig verden mindre vanskelig og umodne og til dels slemme mennesker snille. Når forventningene ikke innfris, vurderer en ikke realismen i forventningene, men gir ansvaret til dem som ikke innfrir de urealistiske forventninger. Som lærer må du dessverre leve med disse urealistiske forventningene og foreldrenes misfornøydhet. Som en motvekt må du og dine kolleger gjøre egne faglige evalueringer av det arbeidet dere gjør. Ut fra disse må dere være fornøyde med det som gjøres bra og søke å bedre det som dere vurderer trenger forbedringer. Les også denne: http://www.moss-dagblad.no/lokalnytt/article2451036.ece Litt merkelig at du skriver noe sånnt når så mange andre fagfolk slår alarm om norsk skole. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Dette handler vel mye om urealistiske forventninger. Foreldrene vil selvsagt det beste for sine barn. Samtidig har mange vanskeligheter med å se eget og barnets ansvar for det som er vanskelig. I stedet har en forventninger om at skolen og lærerne skal ordne opp i alle vanskeligheter og gjøre en vanskelig verden mindre vanskelig og umodne og til dels slemme mennesker snille. Når forventningene ikke innfris, vurderer en ikke realismen i forventningene, men gir ansvaret til dem som ikke innfrir de urealistiske forventninger. Som lærer må du dessverre leve med disse urealistiske forventningene og foreldrenes misfornøydhet. Som en motvekt må du og dine kolleger gjøre egne faglige evalueringer av det arbeidet dere gjør. Ut fra disse må dere være fornøyde med det som gjøres bra og søke å bedre det som dere vurderer trenger forbedringer. Jeg er selv lærer og skjønner hva du mener, men samtidig er jeg ikke helt enig i det du sier.... Man kan ikke forvente at et barn automatisk skal kunne klare å ordne opp selv når det blir mobba. Her må foreldre og lærere på banen med en gang. Hovedproblemet ligger hos foreldre som ikke greier å oppdra barna sine til å bli empatiske mennesker som vet det er helt galt å mobbe. I skolen burde det være nulltoleranse for mobbing. Mobbere skulle blitt tatt ut av klassen og blitt holdt unna den /de h*n mobbet. Problemet er ressursene. Man har ingen steder å gjøre av mobberen.... Mange foreldre er flinke og kommer på banen med det samme. Problemet er vel gjerne at barn som mobber oftere enn andre barn ikke har foreldre man kan forvente veldig mye av... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest juletreet Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det er vel bare å innse at noen er gode lærere, andre sånn midt på (jule) treet og andre skulle aldri gått inn i dette yrket. Det samme gjelder her som alle andre steder. Ikke ta det personlig om noen kommer med klager her inne, dette gjelder jo ikke deg. Men jeg vet det finnes lærere som elsker å finne "hakkekyllinger" for å kunne hevde seg selv. Disse bør lukes ut og dette problemet kan ikke gjemmes under en stol. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339855-jeg-er-s%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5-dritalei-l%C3%A6rerhetsen-p%C3%A5-dol/page/2/#findComment-2866737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.