Gå til innhold

Hva tåler spedbarn fysisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Engstelig far 2

Min sønn er 5 uker gammel og veier ca 5,3 kg. Når jeg skulle løfte ham opp av sengen på ettermiddag søndag 13.12 tok jeg grep under begge armene og la ham inntil brystet. Idet ”sekundet” jeg bruker på å slippe grepet med den ene armen og plassere den under rumpa hans føler jeg at det meste av hans vekt blir liggende på de fingrene som støtter opp nakken/hodet hans. Hvor stor del av vekten hans det kan dreie seg om er vanskelig å anslå da jeg lente meg litt bakover, hold ham inntil meg (friksjon) og hadde fortsatt en tommel under den ene armen som jeg følte ikke løftet noe da armen hans skled opp (i et ”sekund”). Han grein litt 10-20 sekunder senere når jeg la ham ned på stellebordet uten at jeg følte det var pga løftet.(smågrining ca et minutt før han roet seg) Han var rolig og fin som han pleier resten av kvelden og i dagene som har gått. Sover og spiser godt. Han har hatt litt sprutgulping tirsdag og onsdag (ca en gang per dag), spiser litt fort og mye tror vi. Tisser og bæsjer som før. Mitt spørsmål er om han på noen som helst måte kan ha tatt skade av dette løftet (nakke, hode, hjerne, nerver, muskler, sener)? Jeg lurer også på hvor mye spedbarn tåler, slik at jeg kan slappe bedre av i framtiden når lignende situasjoner oppstår? Eventuelt hva symptomene er når de skader seg fysisk? Hilsen engstelig far.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339910-hva-t%C3%A5ler-spedbarn-fysisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg tror ikke på noen måte at du har skadet barnet ditt ved det grepet du beskriver. De er myke og robuste og tåler å bli tatt i. Tenk bare på påkjenningene når barnet blir født,det er press og trykk fra omgivelsene,fødselsveiene, også drag både i hodet/nakke og under armer, armhuler, fra jordmor eller lege.

Har barnet fått en skade vil det vise seg ved at det skriker pga smerte, og skrikingen vil holde seg noen tid, minutter timer. Det vil også kunne vise smerte ved at der skriker nå du tar på skaden/ det skadede stedet.

De symptomer du beskriver er normalt for et spedbarn,sprutgulp.Barnet vise god trivsel.

Jeg synes du kan ta det med ro

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...