Gå til innhold

Julestrømpen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi viderefører den tradisjonen mannen min vokste opp med. Julestrømpa dukker første gang opp natt til 1. juledag. Og så blir den fyllt igjen hver natt frem til nyttårsaften.

Det er mest i strømpa til å begynne med, og så blir det mindre og mindre.

I begynnelsen er det julehefte i den, noe godteri og en mandarin.

Skrevet

''Skal jammen si at tradisjonene utarter seg, ja. Julestrømpen er en ikke-norsk skikk. ''

Ja, her er det omtrent null mostand - i skarp kontrast til enkeltes syn på Halloween! ;-)

Sant nok. Men vi har en avart av julestrømpen, vi... Bruker å ha strømpe på Luciadagen, men ikke pga Sankta Lucia, men hennes noe mørkere Lussi, som på den mørkeste natta suste omkring og sjekket at alle stelte dyrene sine godt. Og hun la igjen gaver i strømpen hvis alt var ok.

Så ungene er jo heldige, da, som får følge både mors tradisjon med Luciastrømpe og fars julestrømpe...

Skrevet

Pleier å henge den på rommet deres,- men nå er de jo så store og våkne så lenge at det av og til kan bli litt trøblete ;-)

Begynner nok å bli litt problematisk når ungene er så store at mor og far må holde seg våkne til ungene har sovna, ja ;)

Skrevet

Skal jammen si at tradisjonene utarter seg, ja.

Julestrømpen er en ikke-norsk skikk. I USA henger de den opp natt til 1.juledag, så kommer julenissen gjennom peisen og putter gaver oppi sokken. (Og alle steder rundt den, etter hvert). Det er jo den dagen de får gavene der.

Jeg er vant til "julestrømpe" fra min oppvekst, det samme var min far vant til og min farmor som nå ville vært nesten 100. Om hundre år er det kanskje ikke så stor motstand mot den amerikanske halloween - feiringen heller.

Skrevet

Vi fikk julestrømpe juleaften formiddag. Innholdet var et par klementiner, en eske rosiner og litt julekaker. I tillegg fikk vi sjokolade i kalenderen.

Skrevet

De får en strømpe og den får de på julaften (evt. morgenen etter at de kommer til oss i romjula når det er mammahelg i nyttårshelga). Strømpen blir ikke etterfylt utover i jula nei.

Strømpen er den siste kalendergaven og gjemmes på et lurt sted på enden av en skattejakt-rebus. :o)

Det var jo litt moro med rebusløp! Takk for et godt tips. :0)

God jul til deg & dine.

Skrevet

Vi viderefører den tradisjonen mannen min vokste opp med. Julestrømpa dukker første gang opp natt til 1. juledag. Og så blir den fyllt igjen hver natt frem til nyttårsaften.

Det er mest i strømpa til å begynne med, og så blir det mindre og mindre.

I begynnelsen er det julehefte i den, noe godteri og en mandarin.

Ahr, så det ikke bare oss som har den over flere dager!

Julehefte er kjempe koslig tradisjon.

God jul til deg og dine. :0)

Skrevet

Vi fikk julestrømpe juleaften formiddag. Innholdet var et par klementiner, en eske rosiner og litt julekaker. I tillegg fikk vi sjokolade i kalenderen.

Rosiner ja, hm, kanskje jeg skulle kjøpe et par pakker av de. Det er det lenge siden jeg har hatt!

God jul til deg og dine Orio! :0)

Skrevet

Han får bare julestrømpe på morgenen julaften.

God jul til deg og dine Glimtipper! :0)

Skrevet

Strømpa henger på peisen julaften morgen og er full av mandariner, rosiner, litt godteri, julehefter og eventuelt en bitteliten gave. Slik stagger man den værste "vente på gavene"- hysterien. Sånn har det vært i mitt barndomshjem og sånn er det hos oss.

Ja, det er ikke dumt å gi noe på morraen. Her åpner alle hversin pakke i sengen vår. kjempe koslig!

God jul til deg & dine! :0)

Skrevet

Det var jo litt moro med rebusløp! Takk for et godt tips. :0)

God jul til deg & dine.

Har handlet det siste til julestrømpene i dag og ser at jeg har tatt i ikke bare litt i meste laget... Må jo nesten bruke soveposene til ungene som julestrømper skal jeg få plass til alt dette! :-D

God jul til dere også! :o)

Skrevet

Har handlet det siste til julestrømpene i dag og ser at jeg har tatt i ikke bare litt i meste laget... Må jo nesten bruke soveposene til ungene som julestrømper skal jeg få plass til alt dette! :-D

God jul til dere også! :o)

*LOL* Da blir de nok fornøyde!

Jeg har kjøpt julefilm til ungene, "Santas buddies". Den ser så koslig ut. Gleder meg til å se den med de i morgen.

(De får den i kalenderen)

:0)

Skrevet

Ahr, så det ikke bare oss som har den over flere dager!

Julehefte er kjempe koslig tradisjon.

God jul til deg og dine. :0)

I lige måde, mora2 :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...