Gå til innhold

Dilemma nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er invitert til en vennefamilie nyttårsaften sammen med en tredje familie. Kjempekoselig! Det blir da tilsammen 11 barn og 7 voksne. Det er flest jenter, men gutten min på 10 er god kamerat med en av guttene på 11.

Men så i dag fikk gutten min invitasjon fra sin bestekamerat om å være med dem på hytta noen dager og feire nyttår der sammen med dem.

Hva gjør vi nå? Gutten min har mest lyst på hyttetur med bestekompisen - men jeg vet at denne 11-åringen blir veldig skuffet dersom ikke min gutt kommer til dem nyttårsaften. Det er da bare én gutt til (broren hans) på 7 år, som min 8-åring leker veldig greit med, så jeg ser for meg at 11-åringen får en kjip kveld...

Mannen min støtter vel gutten vår, jeg føler forpliktelse til vennene våre.....

Hva gjør vi?

AneM1365380603
Skrevet

Jeg støtter sønnen din. Han er så stor at han kan ta valg og konsekvenser av sine valg selv.

Dere andre blir såpass mange at jeg tror den andre gutten får det trivelig. Det må jo det med så mange barn, bare dere forbereder han først :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Først til mølla først malt, mener jeg;)

Skrevet

Jeg støtter sønnen din. Han er så stor at han kan ta valg og konsekvenser av sine valg selv.

Dere andre blir såpass mange at jeg tror den andre gutten får det trivelig. Det må jo det med så mange barn, bare dere forbereder han først :)

Mener du det?

Jeg vet jo at min gutt hadde blitt skuffet dersom denne 11-åringen ikke hadde vært der nyttårsaften når vi kom.... Men han er forsåvidt god venn med jentene også da...

Jeg er så veldig i tvil.... Jeg vet også at venninna mi (vertinna altså) vil synes at det er litt dårlig gjort når vi har takket ja til å komme til dem...., på vegne av sønnen sin altså.....

Uff - jeg får sove på det.

Skrevet

Først til mølla først malt, mener jeg;)

Med det mener du at når vi har takket ja til å komme til vennene våre, så holder vi oss til det, inkludert alle familiemedlemmene?

Ja - det er jo det jeg også føler er det rette, men jeg skjønner også at gutten min har lyst på hyttetur....

AneM1365380603
Skrevet

Mener du det?

Jeg vet jo at min gutt hadde blitt skuffet dersom denne 11-åringen ikke hadde vært der nyttårsaften når vi kom.... Men han er forsåvidt god venn med jentene også da...

Jeg er så veldig i tvil.... Jeg vet også at venninna mi (vertinna altså) vil synes at det er litt dårlig gjort når vi har takket ja til å komme til dem...., på vegne av sønnen sin altså.....

Uff - jeg får sove på det.

Ja, jeg mener det, men jeg synes også det er viktig å informere dem om at han har en annen invitasjon.

hidi, the scorpion
Skrevet

Med det mener du at når vi har takket ja til å komme til vennene våre, så holder vi oss til det, inkludert alle familiemedlemmene?

Ja - det er jo det jeg også føler er det rette, men jeg skjønner også at gutten min har lyst på hyttetur....

Skjønner også at gutten har lyst på hyttetur;)

Hvorfor ikke ta en telefon til venneparet og "lufte" stemningen? Jeg vil også gjerne gjøre alle til lags, men noen ganger er det umulig!

Skrevet

Skjønner også at gutten har lyst på hyttetur;)

Hvorfor ikke ta en telefon til venneparet og "lufte" stemningen? Jeg vil også gjerne gjøre alle til lags, men noen ganger er det umulig!

Jeg har veldig trøbbel med sånt - vil nettopp gjøre alle til lags, og synes det er vanskelig å si helt klart NEI.

Jeg svarte kameraten at vi må diskutere det, siden vi har invitasjon til et annet sted.

Uff, vanskleig...

Gjest Hiroshima
Skrevet

Her er jeg ikke enig med AneM. For er han egentlig gammel nok til å skjønne konsekvensene av dette valget? Dersom han får velge å dra på hyttetur i stedetfor, lærer jhan jo bare at det ok å velge det han han har mest lyst til og det han synes er kjekkest til tross for at han egentlig allerede hadde en avtale.

Enten man er barn eller voksen så syns jeg ikke det er riktig å bryte en avtale fordi det har oppstått noe som virker enda kjekkere og det synes jeg godt han kan lære seg først som sist.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg husker at når ungene var yngre, inviterte jeg venner som hadde barn i vår alder, slik at begge ungene hadde noen å være sammen med.

Tror jeg hadde blitt litt skuffet om de først svarte ja og deretter nei. Jeg forstår sønnen din, men jeg tror ikke det skader å lære barna at en avtale er en avtale:-) Jeg er altså enig med deg.

Det blir jo det samme med oss voksne. Vi kan ikke avlyse om det kommer en senere invitasjon fra noen vi liker bedre, når vi allerede har sagt ja.

Skrevet

Jeg husker at når ungene var yngre, inviterte jeg venner som hadde barn i vår alder, slik at begge ungene hadde noen å være sammen med.

Tror jeg hadde blitt litt skuffet om de først svarte ja og deretter nei. Jeg forstår sønnen din, men jeg tror ikke det skader å lære barna at en avtale er en avtale:-) Jeg er altså enig med deg.

Det blir jo det samme med oss voksne. Vi kan ikke avlyse om det kommer en senere invitasjon fra noen vi liker bedre, når vi allerede har sagt ja.

Hmmm - takk for svar....

Jeg hadde jo egentlig håpet på at mannen min fikk all støtte fra dere - slik at jeg kunne sette kryss over min samvittighet og la gutten min reise på den hytteturen....

Skrevet

Her er jeg ikke enig med AneM. For er han egentlig gammel nok til å skjønne konsekvensene av dette valget? Dersom han får velge å dra på hyttetur i stedetfor, lærer jhan jo bare at det ok å velge det han han har mest lyst til og det han synes er kjekkest til tross for at han egentlig allerede hadde en avtale.

Enten man er barn eller voksen så syns jeg ikke det er riktig å bryte en avtale fordi det har oppstått noe som virker enda kjekkere og det synes jeg godt han kan lære seg først som sist.

Mjo - du er jo enig med meg - og det er vel dette som er det mest "korrekte" svaret her....

Joda -. han er jo stor nok til å skjønne dette....

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hmmm - takk for svar....

Jeg hadde jo egentlig håpet på at mannen min fikk all støtte fra dere - slik at jeg kunne sette kryss over min samvittighet og la gutten min reise på den hytteturen....

Jeg skjønner det:-)

Jeg skal ikke si for sikkert hva jeg selv ville ha gjort. Det er så enkelt å sitte å mene noe her på nettet.

Du får vel bare vurdere hvordan venninna di og hennes sønn vil ta det. Hvis de hadde en mening med at disse to guttene skulle være sammen på nyttårsaften og at det var noe av grunnen til at nettopp dere ble bedt, så er det jo litt leit at han ikke blir med.

AneM1365380603
Skrevet

Det er helt greit at du ikke er enig med meg, men jeg tror at prust har takket ja på vegne av hele familien. Jeg har en sønn som er ett år eldre enn prust sin sønn, og jeg ville latt han få velge selv i dette tilfellet.

Det er så mange barn i selskapet at gutten uansett vil få det hyggelig. Ett barn avgjør ikke om festen blir bra eller ei. Mener jeg da :)

Skrevet

Jeg skjønner det:-)

Jeg skal ikke si for sikkert hva jeg selv ville ha gjort. Det er så enkelt å sitte å mene noe her på nettet.

Du får vel bare vurdere hvordan venninna di og hennes sønn vil ta det. Hvis de hadde en mening med at disse to guttene skulle være sammen på nyttårsaften og at det var noe av grunnen til at nettopp dere ble bedt, så er det jo litt leit at han ikke blir med.

Nei - det var nok ikke grunnen til at nettopp vi var bedt - vi tre familiene har vært mye sammen, og har feiret nyttårsaften sammen mange ganger.

Men det passer veldig greit - med 2 store ungdomsjenter - 3 jenter på 10-12 år, disse guttene på 10-11 år, de to på 7 og 8 - pluss de to minste på 5 og 3 (de to minste leker egentlig ikke særlig sammen, og min 5-åring blir litt 5. hjul på vogna...).

Jeg ser veldig godt det du sier - og skal snakke med mannen min en gang til før vi bestemmer noe.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har veldig trøbbel med sånt - vil nettopp gjøre alle til lags, og synes det er vanskelig å si helt klart NEI.

Jeg svarte kameraten at vi må diskutere det, siden vi har invitasjon til et annet sted.

Uff, vanskleig...

Kjempevanskelig:(

Men så er det noe med de man har sagt ja til, ikke sant?

Skrevet

Kjempevanskelig:(

Men så er det noe med de man har sagt ja til, ikke sant?

Jeg skal treffe hun venninna mi i morgen, og får vel kanskje lufte det for henne. Hun er såpass ærlig mot meg at jeg vet at hun sier det hun mener.

Vanskelig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg skal treffe hun venninna mi i morgen, og får vel kanskje lufte det for henne. Hun er såpass ærlig mot meg at jeg vet at hun sier det hun mener.

Vanskelig.

Gjør det;)

Og du er sensitiv nok til å lese bak ordene! Masse lykke til, prust, og ikke la det ødelegge nyttårsfeiringen;)

Skrevet

Gjør det;)

Og du er sensitiv nok til å lese bak ordene! Masse lykke til, prust, og ikke la det ødelegge nyttårsfeiringen;)

Takk, hidi!

Nå må jeg i seng! God natt!

Skrevet

Den som først fikk jatakk på invitasjonen, der kommer hele familien. Først til mølla prinsippet gjelder. Så da ser det ut til at deres gutt følger dere på nyttårsaften.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...