Gå til innhold

Dilemma nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Problemet" her er vel at det ikke er gutten selv som har takket ja til invitasjonen fra den første familien. Det er jo litt dumt at han blir bundet til et løfte han ikke selv har gitt sitt samtykke til.

Selv hadde jeg latt ham dra på turen med kompisen. Men jeg ville avklart med foreldrene til den andre gutten, og foreslått at de kanskje kunne la ham invitere en jevnaldrende kompis eller noe slikt så han ikke ble gående alene.

Skrevet

Jeg synes dere i utgangspunktet bør forholde dere til den invitasjonen dere fikk først dersom dere har sagt ja til den. Sønnen din er en viktig del av familien som har blitt invitert, og derfor bør han ikke trekke seg.

synes

Skrevet

Har dere først svart ja til vennene så synes jeg dere alle bør dra.

Hadde dere derimot sagt med en gang at gutten deres var invitert på hyttetur med kompisen hadde det vært annerledes. Dette er hva jeg synes og hadde gjort selv.

Skrevet

Her er jeg ikke enig med AneM. For er han egentlig gammel nok til å skjønne konsekvensene av dette valget? Dersom han får velge å dra på hyttetur i stedetfor, lærer jhan jo bare at det ok å velge det han han har mest lyst til og det han synes er kjekkest til tross for at han egentlig allerede hadde en avtale.

Enten man er barn eller voksen så syns jeg ikke det er riktig å bryte en avtale fordi det har oppstått noe som virker enda kjekkere og det synes jeg godt han kan lære seg først som sist.

Jeg er også helt enig i dette, de unge må lære seg at "sånn er det" og at de også i mange tilfeller må velge mellom flere ting dem har lyst til (når ikke noe er avtalt på fohånd altså). Virker som dette også kan være vanskelig for de unge og at de må lære det, men sånn er det jo bare, ikke alltid man kan gjøre alt man vil....

Skrevet

Jeg har veldig trøbbel med sånt - vil nettopp gjøre alle til lags, og synes det er vanskelig å si helt klart NEI.

Jeg svarte kameraten at vi må diskutere det, siden vi har invitasjon til et annet sted.

Uff, vanskleig...

Huff, prust, det er ikke alltid vi får gort alle til lags....dessverre. Lykke til uansett hva dere gjør.

Gjest ikke umiddelbart enig
Skrevet

Her er jeg ikke enig med AneM. For er han egentlig gammel nok til å skjønne konsekvensene av dette valget? Dersom han får velge å dra på hyttetur i stedetfor, lærer jhan jo bare at det ok å velge det han han har mest lyst til og det han synes er kjekkest til tross for at han egentlig allerede hadde en avtale.

Enten man er barn eller voksen så syns jeg ikke det er riktig å bryte en avtale fordi det har oppstått noe som virker enda kjekkere og det synes jeg godt han kan lære seg først som sist.

Men har egentlig gutten valgt det første valget? Slik jeg forstå er det foreldrene som har valgt, ikke han?

Skrevet

Jeg er enig med deg. Mest fordi hytteturinvitasjonen kom i etterkant. :)

Skrevet

Jeg er enig med deg. Mest fordi hytteturinvitasjonen kom i etterkant. :)

Vel - nå har vi bestemt oss. Gutten får reise på hyttetur.

Årsakene var flere:

*Nyttårsaften sammen med bestekameraten var ikke bare én kveld, men 3-5 dagers opplevelse på hytte m/ skigåing og slalåm - nyttårsaften sammen med oss hos vennene våre gjaldt bare nyttårsaften.

*Det passet veldig godt, i og med at vi passerer denne hytta når vi skal tilbake fra julebesøk litt før nyttårsaften

*Gutten satt ved frokostbordet og gråt stille i morges over at han trolig ikke kunne bli med på hytteture, Veldig sjelden han griner...

*Jeg snakket med venninna mi og hun ønsket ikke å komme med noe fasit på det, hun forstod gutten vår og oss, samtidig som hun visste at hennes sønn ville bli skuffet...

Vet ikke om det ble rett - men slik ble det nå i alle fall...

Skrevet

Ja, jeg mener det, men jeg synes også det er viktig å informere dem om at han har en annen invitasjon.

Han får reise - se svar til Mariaflyfly.

Skrevet

Helt enig i at barn bør lære seg konsekvenser av egne valg, men her hadde jo ikke gutten valgt. Det var vel prust som har takket ja for hele familien.

Jeg støtter gutten her, og synes ikke han bør føle seg forpliktet til å følge med familien i dette tilfellet.

Skrevet

Årsakene var flere:

*Nyttårsaften sammen med bestekameraten var ikke bare én kveld, men 3-5 dagers opplevelse på hytte m/ skigåing og slalåm - nyttårsaften sammen med oss hos vennene våre gjaldt bare nyttårsaften.

*Det passet veldig godt, i og med at vi passerer denne hytta når vi skal tilbake fra julebesøk litt før nyttårsaften

*Gutten satt ved frokostbordet og gråt stille i morges over at han trolig ikke kunne bli med på hytteture, Veldig sjelden han griner...

*Jeg snakket med venninna mi og hun ønsket ikke å komme med noe fasit på det, hun forstod gutten vår og oss, samtidig som hun visste at hennes sønn ville bli skuffet...

Jeg tror jeg ville gjort det samme. Særlig synes jeg det veier tungt at det er en hyttetur over flere dager han vil gå glipp av.

AneM1365380603
Skrevet

Han får reise - se svar til Mariaflyfly.

Så kjekt for han :o)

Jeg ville ikke svart som jeg gjorde om han ønsket å være sammen med en annen familie akkurat den kvelden, men en hyttetur noen dager er noe helt annet.

Håper den andre gutten også får det kjekt, og det tror jeg nok når dere skal være så mange :) Han får også god tid på seg til å svelge skuffelsen.

Skrevet

Årsakene var flere:

Vi stod for (nesten) samme valget i sommerferien. Vi var bedt bort hele familien.

Så ble eldstejenta bedt på hyttetur en langhelg, og hadde veldig lyst til det.

Vi tenkte oss om lenge og vel, og fant ut at hun skulle få lov.

Tenkte som deg at denne hele familien var bedt bort til én dag, mens hytteturen var flere dager.

Venninnen var ei jente som hadde vært mye hos oss, mens vår jente hadde knapt vært bedt til henne. Så både moren og venninnen ville blitt veldig skuffet om ikke vår jente kunne være med. Dette var deres anledning til å be med vår jente.

Han får det sikkert fint, og med tanke på han andre gutten, er det jo mange andre barn der også som han sikkert kan ha det gøy med.

Skrevet

Så kjekt for han :o)

Jeg ville ikke svart som jeg gjorde om han ønsket å være sammen med en annen familie akkurat den kvelden, men en hyttetur noen dager er noe helt annet.

Håper den andre gutten også får det kjekt, og det tror jeg nok når dere skal være så mange :) Han får også god tid på seg til å svelge skuffelsen.

Jeg håper det går greit.

Men jeg oppdaget akkurat nå seint i kveld at denne 11-åringen har kommet med gave til min 10 åring (de har aldri gitt hverandre gaver før) - og vi har ikke gitt ham... og på toppen av det hele kommer ikke min gutt på nyttårsaften.... Det ble litt leit. Min gutt spurte faktisk tidlig i desember om han kunne kjøpe til ham, men jeg sa nei, fordi vi har hatt det som regel tidligere, at vi bare gir til foreldre + det barnet en er fadder til.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg håper det går greit.

Men jeg oppdaget akkurat nå seint i kveld at denne 11-åringen har kommet med gave til min 10 åring (de har aldri gitt hverandre gaver før) - og vi har ikke gitt ham... og på toppen av det hele kommer ikke min gutt på nyttårsaften.... Det ble litt leit. Min gutt spurte faktisk tidlig i desember om han kunne kjøpe til ham, men jeg sa nei, fordi vi har hatt det som regel tidligere, at vi bare gir til foreldre + det barnet en er fadder til.

Mine to eldste har fra de var ca 10 år ønsket å gi gaver til de aller nærmeste vennene, og det synes jeg er greit. Jeg gir dem penger, så kjøper de en liten gave selv. Kanskje sønnen din er en slik nær venn for denne gutten? Jeg synes det er flott at de ønsker å gi en gave til noen de er glade i.

De handler for mellom 50 og 100 kr, mens kjærester får litt mer. Sønnen min sin kjæreste får en gave for 200 kr i år. De har vært kjærester snart et par år, med en pause.

Skrevet

Mine to eldste har fra de var ca 10 år ønsket å gi gaver til de aller nærmeste vennene, og det synes jeg er greit. Jeg gir dem penger, så kjøper de en liten gave selv. Kanskje sønnen din er en slik nær venn for denne gutten? Jeg synes det er flott at de ønsker å gi en gave til noen de er glade i.

De handler for mellom 50 og 100 kr, mens kjærester får litt mer. Sønnen min sin kjæreste får en gave for 200 kr i år. De har vært kjærester snart et par år, med en pause.

Ja, gutten min har gitt gave til bestekameraten hvert år, og muligens var det en gave til en annen også fjor. Jentene har ikke gitt til noen venner. Disse to guttene det nå er snakk om har lekt mer dette siste året enn tidligere, så jeg ser jo at han kanskje burde ha fått gave... Men nå rekker vi ikke det :-(

Må få lagt meg. Fant akkurat ut at 8-åringen trenger slalåmbriller også - det hadde vi glemt. De hun har var helt elendige i fjor. Hun skal få slalåmstøvler og langrennski, pluss litt smått - så vi hadde ikke tenkt å kjøpe mer til henne - men det må vel til.

Mangler en liten ting til minstejenta. Hun får DS + et spill + dokketøy. Tenker jeg kjøper en lydbok til henne.

AneM1365380603
Skrevet

Ja, gutten min har gitt gave til bestekameraten hvert år, og muligens var det en gave til en annen også fjor. Jentene har ikke gitt til noen venner. Disse to guttene det nå er snakk om har lekt mer dette siste året enn tidligere, så jeg ser jo at han kanskje burde ha fått gave... Men nå rekker vi ikke det :-(

Må få lagt meg. Fant akkurat ut at 8-åringen trenger slalåmbriller også - det hadde vi glemt. De hun har var helt elendige i fjor. Hun skal få slalåmstøvler og langrennski, pluss litt smått - så vi hadde ikke tenkt å kjøpe mer til henne - men det må vel til.

Mangler en liten ting til minstejenta. Hun får DS + et spill + dokketøy. Tenker jeg kjøper en lydbok til henne.

Jeg satt akkurat gavene til småsnuppene på lading :) De får hver sin DS Lite.

De får spill av bestemor. Utenom det får de hver sin bag og litt klær. Den minste får bag med prinsesser på, den andre Bjørn Borg. Den var veldig fin, og har akkurat passe størresle :)

Jeg skal også legge meg nå. Natta :)

Skrevet

Jeg satt akkurat gavene til småsnuppene på lading :) De får hver sin DS Lite.

De får spill av bestemor. Utenom det får de hver sin bag og litt klær. Den minste får bag med prinsesser på, den andre Bjørn Borg. Den var veldig fin, og har akkurat passe størresle :)

Jeg skal også legge meg nå. Natta :)

Det var jo lurt å lade den opp! Jeg har pakket den inn, uladet... Jaja, vi får lade den julaften kveld, så kan hun spille første juledag.

Må legge meg jeg og. Lang dag i morgen.

God natt!

Skrevet

Når situasjonen er såpass spesiell, ville jeg ringt faren til gutten (dere ikke har kjøpt gave til) og bedt ham om å kjøpe noe fra deres gutt, og legge ut (så får han igjen pengene på nyttårsaften). Så forstår de at dere har litt vondt av at det ble dobbeltbooking på nyttårsaften.

Evt ta med en fin gave til ham på nyttårsaften.

Skrevet

Når situasjonen er såpass spesiell, ville jeg ringt faren til gutten (dere ikke har kjøpt gave til) og bedt ham om å kjøpe noe fra deres gutt, og legge ut (så får han igjen pengene på nyttårsaften). Så forstår de at dere har litt vondt av at det ble dobbeltbooking på nyttårsaften.

Evt ta med en fin gave til ham på nyttårsaften.

Det å gi en gave på nyttårsaften var lurt. Jeg synes det blir veldig kunstig at foreldrene hans skal kjøpe en gave til ham - gutten min skal heller få kjøpe en ting til ham som vi tar med.

Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...