Gjest stemor 38 Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Hei! Ganske kort oppsummert: Jeg er samboer med en mann som jeg elsker. Han har to barn fra et tidligere forhold; gutt på 9 og jente på 11. Vi har vært sammen i ca 3 år. Han og barnas mor har 50-50 samværsordning, hvilket betyr at jeg er mye sammen med barna hans. Selv har jeg en datter på 5 år hvor jeg har foreldreansvaret alene og hvor faren er lite inne i bildet. Samarbeidet mellom min samboer og hans eks fungerer helt greit, selv om de er veldig ulike. Det er ingen krangling eller drama, men så har de heller ingen inngående samtaler om barneoppdragelse eller andre "dypere" ting. Jeg har også et helt greit forhold til henne, og prater egentlig mer med henne enn min samboer gjør. Hun og jeg er veldig ulike og har ulik bakgrunn, men hun har aldri vært annet enn grei mot meg. I hverdagen er det jeg som ser mest til barna. Jeg er først hjemme fra jobb, lager middag til dem og hjelper med lekser. Far tar også sin tørn når han kommer hjem. Jeg føler jeg har et ganske nært forhold til dem, og at jeg stiller opp for dem. Jeg sliter imidlertid med at jeg synes de er veldig krevende barn. De mangler rutiner som jeg ser på som en selvfølge, og det er tydelig at de er vant til at ting er litt på halvt hold. Ingenting er så nøye liksom; enten det er å pusse tenner eller børste håret. Sønnen har ADHD, noe som selvfølgelig er en ekstra utfordring for alle. Jenta er veldig humørsyk og har vært det siden jeg traff henne. Hun er ekstremt bortskjemt og blir veldig sur når ting ikke går helt som hun hadde tenkt. Hun kjefter og smeller rett som det er, og dessverre klarer ikke far å sette henne på plass. Jeg har hatt mine feider med henne, men kjenner nå at jeg har brukt for mye energi på noe jeg ikke får gjort noe med. Det er tydelig at hun sliter med seg selv. Hun er temmelig overvektig, og jeg tror maten blir en trøst foe henne. Hennes mor er psykisk syk med angst, depresjoner og ADD. For å komme til mitt spørsmål; vi har vært på noen ferieturer sammen og det har vært pyton hver gang. Jenta finner alltid noe å klage på og det er akkurat som om hun går inn for å være ekkel. Far kommer ikke skikkelig på banen, og det blir til at jeg tar fighten. Hun kan gjerne være muggen en dag av gangen. Vi har gode samtaler når hun er rolig, og hun sier at hun føler at jeg er moren hennes og at far er stefaren.. Hun savner ifølge henne selv at han er mer bestemt. Han har en endeløs lang lunte og evner ikke å sette henne på plass. Han lar det gå for langt før han snakker skikkelig til henne. Jeg føler at jeg har et ansvar for at datteren min skal ha det hyggelig også. Jeg ønsker ikke at hun skal oppleve spetakkel hver gang vi drar noe sted. I romjulen er det snakk om å reise til en hytte samboeren min sin familie disponerer. Jeg har tenkt å foreslå at de tre reiser dit alene og har egentid uten meg og min datter. Delvis fordi det sikkert er godt for dem å være alene med pappa, delvis fordi jeg ikke orker tanken på å være på en hytte sammen med stebarna mine. Er dette greit eller er jeg slem som ønsker å gjøre det på denne måten? Jeg sier ikke at vi aldri skal reise på ferie sammen igjen, men de siste månedene har jeg følt at jeg blir sugd tom for energi av å være stemor, og det går også utover kjæresteforholdet vårt. Jeg orker pr i dag ikke tanken på en felles sommerferietur langt avsted. Vi prøvde i sommer, og det tok lang tid før jeg kom meg etter den turen. Jeg gjorde stort sett ikke annet enn å ha samtaler med jenta. Resten av tiden satt hun med mobilen og sendte meldinger til sin mamma om hvor fælt hun hadde det i strandbyen hvor vi var i Danmark. Kommentarer?? Hvor mye ansvar skal jeg ta? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340057-m%C3%A5-hele-den-nye-familien-dra-p%C3%A5-ferie-sammen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Å være stemor er en stor og vanskelig oppgave. Jeg sitter i samme båt. Ferier er det som nesten har vært vanskeligst. Men vi ble fort enige om at far og mor har likt ansvar for ferier. Derfor var min stesønn med på annenhver ferie. På den måten fikk jeg også lov til å ha ferie på mine premisser. Jeg synes at du godt kan si at de kan reise på hyttetur alene. På den måten må også faren ta 100% ansvar alene, og det tror jeg kan være en bra ting. Da kan ikke du komme inn å "redde" situasjonen når det trengs. Jeg kan også anbefale "steforeldre-boka". Den hjalp meg med mine følelser. Der finn jeg det liksom svart på hvitt at jeg ikke var et dårlig menneske selv om jeg ikke elsket min stesønn. Jeg vil bare ønske deg lykke til. Ikke ta for mye ansvar. Det kommer til å drukne/kvele deg. Dette er farens ansvar, og du kan faktisk velge å snu ryggen til når det blir for mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340057-m%C3%A5-hele-den-nye-familien-dra-p%C3%A5-ferie-sammen/#findComment-2869016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 I utgangspunktet må jeg si at ja, jeg synes hele den nye familien skal dra på ferie sammen. Min erfaring er at i ferier har man TID og at det er utrolig verdigfullt for familien. Noen fighter blir det kanskje men sånn tror jeg faktisk det er med barn i den alderen. Husk det er ikke så mange år til de absolutt ikke vil være med på ferie. Jeg er imidlertid ikke i din situasjon, så jeg ønsker ikke å være absolutt. Jeg kan godt forstå ønsket ditt, men samtidig må du være forsiktig med at de eldste barna synes det blir urettferdig at minstejenta får være med. Kan dere ta opp temaet FØR turen neste gang, hvordan kan alle bidra til at det blir en bra ferie. Bruk eksempler fra forrige tur? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340057-m%C3%A5-hele-den-nye-familien-dra-p%C3%A5-ferie-sammen/#findComment-2869118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stemor38 Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 I utgangspunktet må jeg si at ja, jeg synes hele den nye familien skal dra på ferie sammen. Min erfaring er at i ferier har man TID og at det er utrolig verdigfullt for familien. Noen fighter blir det kanskje men sånn tror jeg faktisk det er med barn i den alderen. Husk det er ikke så mange år til de absolutt ikke vil være med på ferie. Jeg er imidlertid ikke i din situasjon, så jeg ønsker ikke å være absolutt. Jeg kan godt forstå ønsket ditt, men samtidig må du være forsiktig med at de eldste barna synes det blir urettferdig at minstejenta får være med. Kan dere ta opp temaet FØR turen neste gang, hvordan kan alle bidra til at det blir en bra ferie. Bruk eksempler fra forrige tur? Men minstejenta får ikke være med.. Det er de to eldste som drar med faren. Mitt barn og jeg blir hjemme:) Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340057-m%C3%A5-hele-den-nye-familien-dra-p%C3%A5-ferie-sammen/#findComment-2869185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Det må da være kjempefint at far kan ta med seg sine særkullsbarn på en hyttetur uten stemor og stesøster innimellom! Jeg har null erfaring fra området, men tenker at mange barn sikkert vil sette pris på å ha forelderen sin litt for seg selv en gang i blant. Og spesielt når det, som du skriver om, er slik at barna noen ganger føler at faren deres er "sekundær" i forhold til deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340057-m%C3%A5-hele-den-nye-familien-dra-p%C3%A5-ferie-sammen/#findComment-2869188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 I enhver familie kan vel deler av familien dra på en tur alene? Så det hadde jeg ikke tenkt på med mindre det var julaften eller noe. Ellers er det bare en ting å si. Kom dere på et familierådgivningskontor. Hvor dere kan bli enig om hvordan dere skal ha det. Blant annet med grensesetting. Faren ser neppe hvor mye det ødelegger at den ene jenta styrer hele familien. Det må da være en vel verdt investering når du sier at det går utover forholdet slik dere har det i dag. Lykke til og klem fra meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340057-m%C3%A5-hele-den-nye-familien-dra-p%C3%A5-ferie-sammen/#findComment-2869193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Høres da helt greit ut å sende far med sine barn på ferie alene. Alle kan trenge en liten pause iblant. Vi drar rett som det er på ferie uten at alle er med. Far og de to eldste eller jeg og de to eldste, eller far og jeg og den yngste osv.. Høres ut som far er litt for lite på banen i forhold til egne barn her, og en liten ferie uten deg vil tvinge han til å "se" barna sine på en annen måte kanskje? Ta stilling til ting han har klart å unngå, fordi du har vært tilstede? Han må sette grenser og være der for barna sine, noe som kan være sunt og fint for både han og barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340057-m%C3%A5-hele-den-nye-familien-dra-p%C3%A5-ferie-sammen/#findComment-2869228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stemor38 Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 I enhver familie kan vel deler av familien dra på en tur alene? Så det hadde jeg ikke tenkt på med mindre det var julaften eller noe. Ellers er det bare en ting å si. Kom dere på et familierådgivningskontor. Hvor dere kan bli enig om hvordan dere skal ha det. Blant annet med grensesetting. Faren ser neppe hvor mye det ødelegger at den ene jenta styrer hele familien. Det må da være en vel verdt investering når du sier at det går utover forholdet slik dere har det i dag. Lykke til og klem fra meg. Takk for svar. Vi har vært på familievernkontoret til samtaler og vi var enige om hva som er problemet og hva vi bør gjøre. Problemet er at det ligger i fars personlighet å være vag og konfliktsky.Dette er ikke lett å endre over natten. Det er blitt NOE bedre, men det er en lang vei.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340057-m%C3%A5-hele-den-nye-familien-dra-p%C3%A5-ferie-sammen/#findComment-2869308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Uff da...dette kan ikke være lett. Etter å ha lest innlegget ditt er jeg ikke i tvil om at du må sende de avgårde aleine. Pappaen ser jo at du er flink med ungene hans og dermed bakker han litt ut og hviler på deg. Han Må mer på banen!!! Han må ta tak i disse ungene NÅ. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340057-m%C3%A5-hele-den-nye-familien-dra-p%C3%A5-ferie-sammen/#findComment-2869314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg har ingen personlig erfaring med mine og dine barn, men jeg synes det virker helt naturlig at de gjør ting sammen uten deg og datteren din iblant. Også når det gjelder å reise bort. Jeg ville ment dette uansett om dere / barna hadde spesielle problemer eller ikke. Ut fra det du skriver, virker det som om både faren, barna og du (med datteren din) ville ha godt av litt tid hver for seg. Det er på ingen måte noe nederlag. Jeg synes det er naturlig at dere drar på noen ferieturer sammen, men like naturlig at dere ikke er sammen alle fem hver eneste gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340057-m%C3%A5-hele-den-nye-familien-dra-p%C3%A5-ferie-sammen/#findComment-2869319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest likt nivå på oplevelser er et must Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Det er noget med at dele sol og vind likt for barn som utgjør en familie. Ingen ting i veien med at dele sig op og gøre ting med den ene forelder - det gjør jo "kjernefamilier" like gjerne som sammensatte familier. Men alle barn, om de er fælles, dine eller mine, må på et vis få lov at få de samme oplevelser. Når mine barns venner kommer og fortæller at lillesøster skal med far og stemor på sydenferie, mens barnet selv skal være hos mamma - ja da høres det jo fint ud, indtil vennen så tilføjer - jeg har aldrig vært i syden, så jeg lurer på når det blir min tur..... Da knyter det sig lidt i mig, når jeg hører barnet i stedet skal en tur sammen med far til bestefars hytte. Ikke at det ikke kan være en fin oplevelse, men alle barn drømmer jo om sydentur. I andre tilfælle er det det fælles barn som går glip af oplevelser, og som må høre på at stesøskende oplever masse fine og spændende ting (dyre) med den anden forælder som da har bedre råd til dyre reiser eller dyrt utstyr. Ikke enkelt med moderne storfamilier nej. Tid er et utroligt vigtigt gode, men når unger når en vis alder, så handler det også om at oplevelser som 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340057-m%C3%A5-hele-den-nye-familien-dra-p%C3%A5-ferie-sammen/#findComment-2869352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Det høres ut som du har blitt litt utbrent i din rolle som stemor. Det er selvsagt flott at du er inkluderende og engasjert i dine stebarn. Men i dette tilfellet har du kanskje "overtatt" litt vel mye av farens rolle / oppgaver? Og dette er jo ikke helt bra når du føler at du blir "oppbrukt", og han ikke kommer aktivt nok på banen. Angående spørsmålet ditt, så synes jeg i prinsippet at det er helt greit at både "ekte" og sammensatte familier av og til kan feriere hver for seg. Dette kan jo i mange tilfeller være gunstig pga motsetninger i interesser, aldersforskjell på barna, ulik anledning til å feriere etc. I familier med dine/mine barn, er det selvsagt også et argument med "alenetid" for biologiske foreldre og barn. Jeg synes derfor du bør ta en ordentlig prat med samboeren din og forklare hva du tenker om denne hytteturen. Du trenger jo ikke å legge så mye vekt på at du blir "sliten" av hans barn, men fokusere på at det kan være positivt med litt tid hver for seg, og at du ønsker dette med din datter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340057-m%C3%A5-hele-den-nye-familien-dra-p%C3%A5-ferie-sammen/#findComment-2869427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Så lenge dere bare har særkullsbarn, må det da være fullstendig uproblematisk å feriere hver for seg, så lenge det er du og barnet ditt som velger å være hjemme. Jeg ville reagert dersom det var din mann, ditt barn og du som dro, mens hans barn måtte være hjemme. Jeg hadde også reagert dersom dere hadde felles barn, og hans andre to barn hadde blitt utelatt fra settinger som felles barnte og barnet ditt hadde fått vært med på. Når jeg skriver "reagere", så betyr det i at jeg ikke kan tenke meg at jeg hadde valgt en sånn løsning for egen del. Hva andre gjør, har jeg ikke noe med Men ellers synes jeg det høres ut som om hverdagen er et større problem for dere enn feriene er - eller rettere sagt at problemene som er der hele tiden , forsterkes i ferier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340057-m%C3%A5-hele-den-nye-familien-dra-p%C3%A5-ferie-sammen/#findComment-2869475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.