morsan Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Etter at jeg første gang hadde jul hjemme og serverte ribbe med kun surkål, rødkål, svisker, tyttebær og saus, passet svigermor på å si høyt og tydelig og gjentatte ganger "er det ikke det ikke deilig med mer grønnsaker til, da dere?" da vi senere har spist ribbe hos henne...;-) Og etter det har jeg også servert ribba med mer grønnsaker til, så hintene hadde utvilsomt oppdragende effekt - adskillig mer enn om jeg skulle servere min saus og si med et smil "er det ikke deilig med saus som ikke er så fryktelig tynn, da dere?"... ;-) Men så la jeg merke til at selveste Hellstrøm serverte ribba (og medisterkaker og -pølser) med kun surkål og saus - ikke engang tyttebær! :-) HA! ;-) Men hva bruker dol-folket? 0 Siter
blanke ark Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Her i huset serveres ribbe med rød og grønn surkål, svisker, av og til kokte eplebåter, ribbefett som saus og mandelpotet. Ofte serveres det kålrabistappe til også, fordi det serveres parallelt med pinnekjøttet til jul. Og da har vi vennet oss til å ha stappen er også. 0 Siter
cathlin Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Surkål, rødkål, saus, svisker, dampede gulerøtter og potet. 0 Siter
Gjest Gleder meg masse til ribbe Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Denne doldama bruker surkål, rødkål, tyttebærsyltetøy og grønnsaker. Elsker grønnsaker 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Skrevet 20. desember 2009 Her i huset serveres ribbe med rød og grønn surkål, svisker, av og til kokte eplebåter, ribbefett som saus og mandelpotet. Ofte serveres det kålrabistappe til også, fordi det serveres parallelt med pinnekjøttet til jul. Og da har vi vennet oss til å ha stappen er også. Grønn surkål? Lages den av grønnkål? Poteter er en selvfølge - det glemte jeg å nevne:-) Stekte eplebåter høres godt ut. 0 Siter
blanke ark Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Grønn surkål? Lages den av grønnkål? Poteter er en selvfølge - det glemte jeg å nevne:-) Stekte eplebåter høres godt ut. Det heter vel strengt tatt surkål og rødkål når jeg leser det de andre skriver... Den ene er grågrønn, og den andre rød. For å være ærlig så rører jeg ingen av delene selv, men vet at de andre vil ha sånt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Jeg er oppdratt til surkål, rødkål, rosenkål, svisker og tyttebær og bare ribbefett, ikke saus. Jeg bruker surkål, rosenkål, tyttebær og saus. Hvis vi er fler enn to bruker jeg rødkål også. 0 Siter
Gjest Gleder meg masse til ribbe Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 (ved siden av mandelpotet og skysaus da) 0 Siter
annegunn Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Vi har mer grønnsaker ja, ikke nødvendigvis noe fancy, men litt broccoli gjør underverker for sånne som ikke er glade i rødkål/surkål eller poteter. Litt kjedelig med bare ribba, lissom... Jeg anser meg for veldig lite kresen, men akkurat ribbetilbehøret havner i 'liker-ikke-vil-ikke-ha'-kategorien, for å sitere treåringen. Nevnte jeg at jeg ikke er glad i farseprodukter heller? 0 Siter
AAA Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Ribbe, poteter, medisterpølser, saus, rødkål, tyttebær, svisker, erter, gulrøtter og som regel rosenkål. Namnam. ;-) 0 Siter
Gjest hønse-Magda Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Kun surkål, svisker, (stua)tyttebær, saus og poteter. Enkelt og greit. 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Tja... Vi pleier ikke å ha ribbe, men stek, men tilbehør er surkål og/eller rødkål, gulrot, ertestuing, rosenkål (når vi husker den og ikke glemmer den i fryseren...), poteter og saus. Stekt sopp har vi også hatt til viltstek, men det spiser ikke jeg. 0 Siter
-ssi Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Ribbe, poteter, pølser, rødkål, kålrabistappe (svoger'n kommenterte det i fjor da vi ikke hadde...), rosenkål (stort sett bare til meg og svigerfar), sjysaus. Dropper medisterkakene fordi ingen av oss egentlig liker det. Sannsynligvis bare svigermor som kommer til å legge merke til at de ikke er der. Var på julemiddag med jobben, og der fikk vi ribbe med potet, surkål og kålrabistappe. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Ribbe, hjemmelagde medisterkaker (grove, medisterfarse blandes med karbonadedeig), medisterpølse, poteter, ribbefett, hjemmelagd surkål, svisker, epler og rørte tyttebær. Hender jeg også lager rødkål, spørs hvor mange vi er. Selv synes jeg saus er bedre enn ribbefett, men flertallet vil ha ribbefett og da blir det det. Sikkert godt med andre grønnsaker til også, men synes det holder med sukål når jeg har litt småtilbehør attåt (epler, svisker og fatpynt) 0 Siter
Gjest så basta Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Det skal da ikke være andre grønnsaker enn kålrabi til ribbe! 0 Siter
Gjest Megler Smekk Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Det skal da ikke være andre grønnsaker enn kålrabi til ribbe! Kålrabi til ribbe? Går det virkelig an? 0 Siter
Hønemoren Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Det skal da ikke være andre grønnsaker enn kålrabi til ribbe! Aldri servert, blitt servert kålrabi til ribbe, jeg, men ser jo her at det er vanlig. Kanskje verdt å prøve.... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Vi har bare poteter, medisterkaker (hjemmelaga) og -pølser til. Og surkål i min mormors dager. Nå har kjæresten og jeg laga skikkelig rødkål, for det synes vi er mye bedre. Må visst sjekke ut sausen til Hellstrøm etterpå. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Vi har mer grønnsaker ja, ikke nødvendigvis noe fancy, men litt broccoli gjør underverker for sånne som ikke er glade i rødkål/surkål eller poteter. Litt kjedelig med bare ribba, lissom... Jeg anser meg for veldig lite kresen, men akkurat ribbetilbehøret havner i 'liker-ikke-vil-ikke-ha'-kategorien, for å sitere treåringen. Nevnte jeg at jeg ikke er glad i farseprodukter heller? '''liker-ikke-vil-ikke-ha'-kategorien'' Oooooh, samma kategori som risengrynsgrøt...? 0 Siter
winx Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Kun surkål, svisker, (stua)tyttebær, saus og poteter. Enkelt og greit. Nå måååå jeg bare spørre igjen, har spurt før men ikke fått svar. Hvordan lager du stuede tyttebær? Har før hørt om gulrotstuing etc,men hvordan man lager stuede tyttebær er meg en gåte. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.