Gjest JUSTaMinute Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Surkål, rødkål, tyttebær og rosenkål. Det er vår blanding inntil ribbe, pølse og medisterkaker. 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Skrevet 20. desember 2009 Ribbe, poteter, pølser, rødkål, kålrabistappe (svoger'n kommenterte det i fjor da vi ikke hadde...), rosenkål (stort sett bare til meg og svigerfar), sjysaus. Dropper medisterkakene fordi ingen av oss egentlig liker det. Sannsynligvis bare svigermor som kommer til å legge merke til at de ikke er der. Var på julemiddag med jobben, og der fikk vi ribbe med potet, surkål og kålrabistappe. ''(svoger'n kommenterte det i fjor da vi ikke hadde...)'' Jeg synes det er litt sært å drive og kommentere slikt... 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Vi har ribbe, julepølse, medisterkake, saus, tyttebær, surkål, poteter. 0 Siter
Gjest Bertatine Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Potetmos og ketchup her i heimen. 0 Siter
Gjest dolberta Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 ''(svoger'n kommenterte det i fjor da vi ikke hadde...)'' Jeg synes det er litt sært å drive og kommentere slikt... ''Jeg synes det er litt sært å drive og kommentere slikt...'' Enig. Mangel på normal folkeskikk spør du meg (har en svoger som KUN kommenterer når det er noe han ikke liker - kjekt ha?) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 ''(svoger'n kommenterte det i fjor da vi ikke hadde...)'' Jeg synes det er litt sært å drive og kommentere slikt... Enig. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Det skal da ikke være andre grønnsaker enn kålrabi til ribbe! ''Det skal da ikke være andre grønnsaker enn kålrabi til ribbe!'' Jeg tror aldri jeg har fått kålrabi til ribbe. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 For meg er det litt underlig med tyttebær til ribbe, jeg forbinder tyttebær mer med vilt. Men er ikke sær på det, og serverer det gjerne, om noen tenkes å ville ha det. Har gjerne hatt noe grønt til, det blir antakelig rosenkål, det er enkelt og godt. Har ikke servert saus til ribba, bare steksjy. Leste at noen nevnte Hellstrøm her og googlet frem denne - lager du en lignende saus? http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=1886 0 Siter
annegunn Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 '''liker-ikke-vil-ikke-ha'-kategorien'' Oooooh, samma kategori som risengrynsgrøt...? Risengrynsgrøt er forsåvidt greit nok, bare det ikke er til middag og jeg slipper å spise mer enn en posjon. Jentungen syntes ikke grøt var mat før hun var ganske mange år. 0 Siter
Gjest hønse-Magda Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Nå måååå jeg bare spørre igjen, har spurt før men ikke fått svar. Hvordan lager du stuede tyttebær? Har før hørt om gulrotstuing etc,men hvordan man lager stuede tyttebær er meg en gåte. På samme måte som stua kål. 0 Siter
tiliti Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 * Sossiser (varmet i ribbefettet etter at ribben er stekt (lav temperatur)) * svisker (stekt i panna sammen med ribba) * sjy kokt ut av panna & ribbefettet - blandet med 1 pose kjøttkakesaus. Får med noe av sviskesmaken. Nam! * poteter * surkål ev. rosenkål og gulerøtter. 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Skrevet 20. desember 2009 For meg er det litt underlig med tyttebær til ribbe, jeg forbinder tyttebær mer med vilt. Men er ikke sær på det, og serverer det gjerne, om noen tenkes å ville ha det. Har gjerne hatt noe grønt til, det blir antakelig rosenkål, det er enkelt og godt. Har ikke servert saus til ribba, bare steksjy. Leste at noen nevnte Hellstrøm her og googlet frem denne - lager du en lignende saus? http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=1886 Jeg så Hellstrøm-programmet og har notert flittig vedr både sprø svor og saus! :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Jeg så Hellstrøm-programmet og har notert flittig vedr både sprø svor og saus! :-) Er selv ikke begeistret for ribbefett, og synes sausen høres bedre ut, men undres om den blir litt for "sprek" for noen av de eldre medlemmene av familien :-) 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Skrevet 20. desember 2009 Er selv ikke begeistret for ribbefett, og synes sausen høres bedre ut, men undres om den blir litt for "sprek" for noen av de eldre medlemmene av familien :-) Ja, en viss fare for det. Men uansett om jeg skulle kutte ut hvitløken, worcestersausen (de kan da umulig ha uttalt det korrekt??) og soyasausen, så har jeg iallfall lært noe nytt mht å øse bort mye av fettet! :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Ja, en viss fare for det. Men uansett om jeg skulle kutte ut hvitløken, worcestersausen (de kan da umulig ha uttalt det korrekt??) og soyasausen, så har jeg iallfall lært noe nytt mht å øse bort mye av fettet! :-) ''så har jeg iallfall lært noe nytt mht å øse bort mye av fettet! '' Øh, her er det noe jeg ikke har fått med meg, enlighten me, please. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Ja, en viss fare for det. Men uansett om jeg skulle kutte ut hvitløken, worcestersausen (de kan da umulig ha uttalt det korrekt??) og soyasausen, så har jeg iallfall lært noe nytt mht å øse bort mye av fettet! :-) Hvordan uttalte dem det? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Jeg har aldri laget til ribbe. Får det av og til hos mamma i jula, men det er ikke noe must for meg. Jeg smakte det da vi hadde julelunsj på jobb, og da hadde jeg potet, litt saus og rødkål til. Savnet ikke noe mer. Jeg er veldig glad i sprø svor! 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Skrevet 20. desember 2009 ''så har jeg iallfall lært noe nytt mht å øse bort mye av fettet! '' Øh, her er det noe jeg ikke har fått med meg, enlighten me, please. Jeg har tidligere laget saus og så hatt oppi bare deler av stekesjyen, for ellers synes jeg det blir med alt for mye fett. Men Hellstrøm silte av alt som var oppi langpanna. Men så tog han en øse som han lot gli langs kanten, helt i skorpa. Hans veipet leett på denne måten flere ganger for å øse bort mye av fettet. På den måten fikk han jo nyttiggjort seg hele den smakfulle sjyen. Dette var en ny teknikk for meg ihvertfall:-) 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Skrevet 20. desember 2009 Hvordan uttalte dem det? Oi, nå husker jeg det nesten ikke, men det var minst to ulike uttaler, og den ene var kanskje noe ala vårsester. Skal høre etter på opptaket en gag til ved leilighet:-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Jeg har tidligere laget saus og så hatt oppi bare deler av stekesjyen, for ellers synes jeg det blir med alt for mye fett. Men Hellstrøm silte av alt som var oppi langpanna. Men så tog han en øse som han lot gli langs kanten, helt i skorpa. Hans veipet leett på denne måten flere ganger for å øse bort mye av fettet. På den måten fikk han jo nyttiggjort seg hele den smakfulle sjyen. Dette var en ny teknikk for meg ihvertfall:-) Ok, takk for tips! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.