Gå til innhold

Hvor mye tilbehør har dere til ribbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, takk for tips! :)

Ja, han er jo proff, så det er bare å ta til seg:-)

Noe annet han gjorde, som jeg aldri har gjort før, er å øse ribba på slutten av steketiden. Dette skal prøves ut i år, og sausen også, så da tror jeg at jeg ihvertfall ikke skal lage surkål fra scratch!! ;-)

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• mariaflyfly

3

• candyqueen_83

3

• AneM1365380603

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har aldri laget til ribbe. Får det av og til hos mamma i jula, men det er ikke noe must for meg.

Jeg smakte det da vi hadde julelunsj på jobb, og da hadde jeg potet, litt saus og rødkål til. Savnet ikke noe mer. Jeg er veldig glad i sprø svor!

Pst,ikke si det til noen, men jeg er ikke spesielt glad i ribbe, egentlig,. Jeg synes likevel det liksom ikke blir ordentlig jul uten! :-)

Skrevet

Pst,ikke si det til noen, men jeg er ikke spesielt glad i ribbe, egentlig,. Jeg synes likevel det liksom ikke blir ordentlig jul uten! :-)

:-)

Ikke det beste jeg vet heller, men likevel godt 'nok' og det hører jo med. I år skal vi bort på julaften og får da pinnekjøtt, så vi serverer ribba hos oss juldagen.

Jeg har egentlig skydd "familieribbe" tidligere da jeg satte det i samme bås som "familiedeig" og annet grums som får tilnavnet familie for å øke salgbarheten... Men prøvde det første gang for et par år siden og ble veldig fornøyd, fordi det har et mye tykkere kjøttdel, samtidig som man får med den tradisjonelle fete ribben også.

Skrevet

He - he .-)

Vi har alltid pinnekjøtt julaften, og det synes jeg er kjempegodt. Frem til jeg giftet meg hadde jeg alltid torsk (min far fisket, så den var helt fersk) - og det var litt tungt å svelge at mannen min ikke ville ha torsk julaften. Men nå synes jeg det er kjempegreit - men prøver å lage til en torskemiddag en av juledagene!

Svineribbe synes jeg er godt, men ikke så godt at jeg vil har det på julaften. Skikkelig eldhusrøykt pinnekjøtt er ordenlig snadder!

AneM1365380603
Skrevet

He - he .-)

Vi har alltid pinnekjøtt julaften, og det synes jeg er kjempegodt. Frem til jeg giftet meg hadde jeg alltid torsk (min far fisket, så den var helt fersk) - og det var litt tungt å svelge at mannen min ikke ville ha torsk julaften. Men nå synes jeg det er kjempegreit - men prøver å lage til en torskemiddag en av juledagene!

Svineribbe synes jeg er godt, men ikke så godt at jeg vil har det på julaften. Skikkelig eldhusrøykt pinnekjøtt er ordenlig snadder!

Torsk julaften høres veldig spesielt ut, men når det er en tradisjon skal det bare være sånn :) Vi hadde kokt laks noen år. Den tradisjonen var det lett å kvitte seg med når jeg selv stiftet familie. Her er det enten pinnekjøtt eller svineribbe. I år blir det begge deler pga at vi skal ha gjester :)

Annonse

Skrevet

Torsk julaften høres veldig spesielt ut, men når det er en tradisjon skal det bare være sånn :) Vi hadde kokt laks noen år. Den tradisjonen var det lett å kvitte seg med når jeg selv stiftet familie. Her er det enten pinnekjøtt eller svineribbe. I år blir det begge deler pga at vi skal ha gjester :)

Det er torsk som er den opprinnelige Kristiansandstradisjonen, og som barn var det helt klart at vi skulle ha torsk. Min søster har aldri likt fisk, og hun fikk ofte noe annet - en kotelett e.l., så hadde vi svineribbe 1. juledag,

Jeg elsker kokt torsk, men skjønner at det høres litt spess ut å ha det julaften...

Skrevet

Ikke det beste jeg vet heller, men likevel godt 'nok' og det hører jo med. I år skal vi bort på julaften og får da pinnekjøtt, så vi serverer ribba hos oss juldagen.

Jeg har egentlig skydd "familieribbe" tidligere da jeg satte det i samme bås som "familiedeig" og annet grums som får tilnavnet familie for å øke salgbarheten... Men prøvde det første gang for et par år siden og ble veldig fornøyd, fordi det har et mye tykkere kjøttdel, samtidig som man får med den tradisjonelle fete ribben også.

Jeg syns den kotelettkammen fort blir tørr jeg. Liker best tynnribbe.

AneM1365380603
Skrevet

Det er torsk som er den opprinnelige Kristiansandstradisjonen, og som barn var det helt klart at vi skulle ha torsk. Min søster har aldri likt fisk, og hun fikk ofte noe annet - en kotelett e.l., så hadde vi svineribbe 1. juledag,

Jeg elsker kokt torsk, men skjønner at det høres litt spess ut å ha det julaften...

For meg er torsk hverdagsmat. Hjemme ville faren min ha fisk til middag flere ganger pr uke..

Her er det kun den eldste datteren og jeg som blir glad over et torskemåltid. Hun på 6 år synes det er godt, men de er litt gnålete når det kommer til bein, he he.

Skrevet

For meg er torsk hverdagsmat. Hjemme ville faren min ha fisk til middag flere ganger pr uke..

Her er det kun den eldste datteren og jeg som blir glad over et torskemåltid. Hun på 6 år synes det er godt, men de er litt gnålete når det kommer til bein, he he.

Den som gnåler mest over bein i fisken, er far i huset... ;-)

AneM1365380603
Skrevet

Den som gnåler mest over bein i fisken, er far i huset... ;-)

''Den som gnåler mest over bein i fisken, er far i huset... ;-)''

Samme her, men han har forbud mot å klage mens barna hører på ;)

Skrevet

''Den som gnåler mest over bein i fisken, er far i huset... ;-)''

Samme her, men han har forbud mot å klage mens barna hører på ;)

Jeg prøver å si det jeg også, men han slipper ut en kommentar her og der. Han er fryktelig bortskjemt med beinfri fisk, og foreldre som rensket beina bort for ham hvos de en sjelden gan hadde fikk med bein i :-(

Men han er glad i fisk da, og det er jo fint!!!!

Skrevet

Jeg har gjort samme observasjon når det gjelder familieribbe, men ektemannen nekter og synes ikke den er "ekte" juleribbe :(

Annonse

Skrevet

Jeg prøver å si det jeg også, men han slipper ut en kommentar her og der. Han er fryktelig bortskjemt med beinfri fisk, og foreldre som rensket beina bort for ham hvos de en sjelden gan hadde fikk med bein i :-(

Men han er glad i fisk da, og det er jo fint!!!!

''Han er fryktelig bortskjemt med beinfri fisk, og foreldre som rensket beina bort for ham hvos de en sjelden gan hadde fikk med bein i :-(''

Da svarer du bare blidt:"Ring din mor og få henne til å komme og renske fisken din du!" :o)

Skrevet

Jeg vokste opp med ribbe til julemiddag. Vi hadde: Ribbe, ribbefett, poteter, surkål (hjemmelaget), julepølse, innmatspølse og tyttebær. Ikke noe grønnsaker til ribba da (hvis man ser bort fra surkålen som jeg ikke spiste ;))

Skrevet

Risengrynsgrøt er forsåvidt greit nok, bare det ikke er til middag og jeg slipper å spise mer enn en posjon.

Jentungen syntes ikke grøt var mat før hun var ganske mange år.

Datra påstår at nå liker hun risengrynsgrøt. Så skraper hun av alt sukkeret på toppen og sier "Jeg liker det visst ikke så godt alikevel"...

Skrevet

Haha, jeg var også vant til bare surkål / rødkål og skysaus hjemmefra. Mannen min var vant til digert grønnsaksfat i tillegg, pluss jevnet saus såvidt jeg husker, så han syntes det var rart. Han er dessuten ikke glad i kål, så da ble det jo litt redusert.

Vi spiser kalkun julaften. Hvis vi har ribbe en av juledagene, er det med noen grønne grønnsaker (f.eks. erter, brokkoli og aspargesbønner) og rødkål (og poteter).

Skrevet

Jeg har gjort samme observasjon når det gjelder familieribbe, men ektemannen nekter og synes ikke den er "ekte" juleribbe :(

Sære menn, altså!! ;-)

Skrevet

''Han er fryktelig bortskjemt med beinfri fisk, og foreldre som rensket beina bort for ham hvos de en sjelden gan hadde fikk med bein i :-(''

Da svarer du bare blidt:"Ring din mor og få henne til å komme og renske fisken din du!" :o)

Fryktelig så mange skrivefeil det var i den ene setningen min :-(

Var det den kvelden jeg satt med plommelikør tro?

*s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...