Gå til innhold

Lager du surkål fra bunn av?

Anbefalte innlegg

Gjest Surrikål
Skrevet

Jeg kjøper ei pakke i butikken jeg, funker helt fint for meg. Men lurer på om det er mange som lager den selv. Kommer vel litt an på generasjon også, min mor laget den selv. Selv er jeg 50.

Skrevet

Jeg har laget det en gang og det ble kjempegodt, men det var ikke til jul da. :o) Tenkte jeg skulle lage det til jul i år, men det blir nok å gjøre uansett så vi har kjøpt ferdigpakke i år også. :o)

Gjest Så mye annet å gjøre før jul
Skrevet

Nope, nope, nope :) Posene er så gode at jeg klarer meg heeelt fint med dem. Både vanlig og rød har jeg hver jul :D

Skrevet

Er ikke så glad i surkål, men lager rødkål fra scratch.

Skrevet

Neida :o) her kjøper vi ferdig,synes det smaker bedre jeg da.

Skrevet

Ja, jeg lager surkålen fra bunnen av, til jul, synes den er mye bedre enn den ferdigkjøpte. Egentlig burde jeg gjøre det ellers i året også, for greit å fryse i melkekartonger. Lukter jo SÅ godt i huset når surkålen koker så det hører julen til her.

Skrevet

Jeg har laget det en gang og det ble kjempegodt, men det var ikke til jul da. :o) Tenkte jeg skulle lage det til jul i år, men det blir nok å gjøre uansett så vi har kjøpt ferdigpakke i år også. :o)

Lag den på forhånd om du har tid, den tåler godt å fryse. Det trodde jeg ikke, men fulgte rådet til ei venninne og går helt greit.

Gjest friDOLine
Skrevet

Den ferdige er helt fin. Hellstrøm dro for øvrig en frekk en med hvitvin forrige uka.

Skrevet

Kjøper ferdig, ja.

Laget rødkål fra bunnen av for noen år siden, og den ble god, men ikke såååå fantastisk mye bedre enn ferdigkjøpt at jeg synes det er verdt alt arbeidet, all oppvasken, og at jeg har en kokeplate opptatt med dette fremfor å bare varme det oppå potetene.

Gjest jul med din glede
Skrevet

Jeg bruker aldri surkål til jul, men rødkål som jeg kjøper i pakke og koker opp med rødvin. Da blir den ekstra god:-)

Skrevet

Ja, den lager vi fra bunnen av.

Fast tradisjon hver lille julaften, da hentes kjøkkenmaskinen frem på sin årlige visitt :-) Når surkålen er ferdig smakt til, må mannen og jeg ha en liten tallerken hver oss.

Fortæres på hver vår kortende av langbordet, sammen med en aquevitt. Fast tradisjon :-)

Forøvrig, det er hverken tidkrevende eller mye jobb å lage surkål. Den blir mye bedre enn kjøpesurkålen, vi lager en stor kjele og har hele julen. I tillegg gir den god julelukt i huset.

Skrevet

Jeg bruker aldri surkål til jul, men rødkål som jeg kjøper i pakke og koker opp med rødvin. Da blir den ekstra god:-)

''men rødkål som jeg kjøper i pakke og koker opp med rødvin'' Det skal jeg prøve i år! Har pleid å lage surkål selv når vi er her, men i år har jeg så mange andre ting jeg må gjøre 23 at jeg gidder ikke bruke tid på det... Men rødvin til rødkål og hvitvin til surkål - jess! ;)

Skrevet

Nope. Aldri gjort det. Kanskje fordi jeg ikke liker surkål????

Skrevet

Ja, den lager vi fra bunnen av.

Fast tradisjon hver lille julaften, da hentes kjøkkenmaskinen frem på sin årlige visitt :-) Når surkålen er ferdig smakt til, må mannen og jeg ha en liten tallerken hver oss.

Fortæres på hver vår kortende av langbordet, sammen med en aquevitt. Fast tradisjon :-)

Forøvrig, det er hverken tidkrevende eller mye jobb å lage surkål. Den blir mye bedre enn kjøpesurkålen, vi lager en stor kjele og har hele julen. I tillegg gir den god julelukt i huset.

''Den blir mye bedre enn kjøpesurkålen, vi lager en stor kjele og har hele julen. I tillegg gir den god julelukt i huset.''

Jeg tror man må være oppvokst med hjemmelaget surkål for å synes at den er _mye_ bedre enn kjøpesurkål og ikke minst til å mene at den gir god lukt i huset! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...