caprice Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Da jeg var yngre var det helt bannlyst å ta inn juletreet før 23. desember. Det skulle helst ikke pyntes før på kvelden heller... Julekort var en hyggelig hilsen fra slekt og venner hvor de faktisk skrev en hilsen også. I år har jeg sett at mange allerede i helgen hadde ferdigpyntetede juletrær, og jeg har til nå ikke mottatt et eneste julekort med skrift på. Det er et bilde, og så står det God jul hilsen xxx ferdig trykket opp. Navnet mitt er dog skrevet for hånd utenpå konvolutten da. Det absolutt mest latterlige julekortet var et flott brettet kort med et fint bilde av noen barn på forsiden. Jeg åpnet kortet, og det stod _ikke et ord_ i kortet! Hadde de glemt å skrive noe tro? (neppe...) Men hva er vitsen spør jeg meg.... Jeg tror jeg begynner å bli gammel..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Mitt inntrykk er at tidligere var det kvalitet som gjaldt, nå er det kanskje kvantitet - i alle fall når det gjelder julekort.. Når man skal skrive julekort til "alt som kan krype og gå" av bekjentskaper og venner og familie, har man jo ikke tid til å skrive noe særlig på hvert kort...? Tidligere skrev jeg personlige julekort/brev med noen ord om året som har gått til venner og familie, men ettersom vi nå får julekort fra ganske så perifere bekjente (f.eks. vennene til foreldrene våre), øker antall julekort _betraktelig_. Angående pynting og juletrær vet jeg ikke hvilke tradisjoner andre har, men vi har i alle fall beholdt vår tradisjon med å kjøpe og pynte treet lille julaften. Slik er vi oppvokst med begge to. Annen pynt blir lagt ut etterhvert i hele desember. All baking av julekaker skjer også i desember. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Juletreet blir tatt inn og pyntet lille juleaften hos oss. Noe annet blir helt galt.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Mitt inntrykk er at tidligere var det kvalitet som gjaldt, nå er det kanskje kvantitet - i alle fall når det gjelder julekort.. Når man skal skrive julekort til "alt som kan krype og gå" av bekjentskaper og venner og familie, har man jo ikke tid til å skrive noe særlig på hvert kort...? Tidligere skrev jeg personlige julekort/brev med noen ord om året som har gått til venner og familie, men ettersom vi nå får julekort fra ganske så perifere bekjente (f.eks. vennene til foreldrene våre), øker antall julekort _betraktelig_. Angående pynting og juletrær vet jeg ikke hvilke tradisjoner andre har, men vi har i alle fall beholdt vår tradisjon med å kjøpe og pynte treet lille julaften. Slik er vi oppvokst med begge to. Annen pynt blir lagt ut etterhvert i hele desember. All baking av julekaker skjer også i desember. Oj, kjøper dere treet den 23. også? Er det ikke veldig utplukket for pene trær da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg synes det er hyggelig å få julekort uansett om det er håndskrevet eller ei Tidene har forandret seg, det er sikkert og visst. Nå oppdateres venner og familie via internett, så det er i grunnen ikke så mye å skrive om på kortet. I fjor skreiv jeg for hånd, og resulatat var et skikkelig vondt håndledd, men det er en annen sak 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Mitt inntrykk er at tidligere var det kvalitet som gjaldt, nå er det kanskje kvantitet - i alle fall når det gjelder julekort.. Når man skal skrive julekort til "alt som kan krype og gå" av bekjentskaper og venner og familie, har man jo ikke tid til å skrive noe særlig på hvert kort...? Tidligere skrev jeg personlige julekort/brev med noen ord om året som har gått til venner og familie, men ettersom vi nå får julekort fra ganske så perifere bekjente (f.eks. vennene til foreldrene våre), øker antall julekort _betraktelig_. Angående pynting og juletrær vet jeg ikke hvilke tradisjoner andre har, men vi har i alle fall beholdt vår tradisjon med å kjøpe og pynte treet lille julaften. Slik er vi oppvokst med begge to. Annen pynt blir lagt ut etterhvert i hele desember. All baking av julekaker skjer også i desember. Skal innrømme at jeg har forsøkt å unngå at julekort haugen vokser mer enn nødvendig, og man trenger jo ikke skrive mange ordene heller, men akkurat det kortet som definitivt var designet som et "julekort man åpner for å finne skrift inni" - og som så var helt blottet for et eneste pennestrøk, det var riktig merkelig... Vi har kjøpt juletre, men det kommer ikke inn i stua før 23. desember altså. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Skjønner hva du mener, men som du sier - ting endrer seg! Jeg synes det er kjempekoselig å få julekort selv om det ikke står så mye tekst. At avsender i det hele tatt sender kort til meg/oss betyr jo at de har tenkt på oss, og det betyr ikke mye for meg at de ikke har brukt lang tid på å skrive mye. Mange jeg kjenner kopierer opp et julebrev fra hele familien og legger ved, da får de jo tilfredsstilt de som ønsker mer tekst, uten at det tar for mye tid med hvert kort/brev. Jeg synes ofte slike brev blir litt klamme ("Ja, nå har vi det travelt med førjulkos, dere"), men det kan jo være hyggelig å høre litt nytt fra noen man kanskje ikke har snakket med på en stund. Vi er også konservative når det gjelder juletre og julepynting av huset - det skal først skje lillejulaften. Ønsker ikke å "ødelegge" kosen ved å våkne opp første gang til et julepyntet hus julaften :-). Har det da vært pyntet en uke allerede, begynner man kanskje å gå litt lei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Her pyntet vi tre den 12. Så får vi litt glede av det før vi reiser i fra det. Men så har vi plasttre også da. Da jeg vokste opp pyntet vi tre lillejulaften. Med ekte tre var det greit at det var friskt og fint på julekvelden. Det med pynting av juletre er mest for ungene sin skyld, og hvis de vil pynte det den 12. så gjør vi det. Julekort er stor stas. De henger vi på ei snor på veggen. Ungene synes det er spennende å hente posten nå før jul, og så henger vi opp kortene ettervært som vi får dem. Jeg synes det er kjekt å få bilder av barna til vennene min, for det er ikke så ofte jeg ser dem, i og med at vi ikke bor i hjembygda lenger. Selv sender jeg ut ca 50 kort, og da blir det ikke tid tid å skrive personlig hilsen til alle. Noen få utvalgte som jeg ikke treffer så ofte, skriver jeg gjerne noen ord til. Hvis det ikke sto noe som helst inni kortet du fikk, tror jeg det er en forglemmelse. Fort gjort å ta feil kort inni konvorlutten i disse travle førjulstider. Ha en fin jul! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bortreist i jula Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Vi pynta juletreet i går. Siden vi er bortreist i jula, må det nesten gjøres nå, skal vi få noen glede av det. Synes folk skal få gjøre akkurat hva de vil ang. juletradisjoner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg tror nok at treet kommer inn 22. hos oss. Etter at vaskehjelpen er ferdig. Jeg venter besøk 23. og da er det greit at det er klart før det. Jeg har LAGET julekort med bilder og påskrift om god jul osv. MEN jeg har også skrevet for hånd bak på kortet. Det er slikt det passer for meg:-) Før hadde jo de fleste helt upersonlige kort. Nå bruker de fleste bilder. Hyggelig synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blanke ark Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Vi tok inn treet (bygde kunsttreet, rettere sagt) i helga, for da hadde byggmestrene god tid. Innspurten til jul er ellers preget av årsavslutning, og veldig hektisk. Så da gjør vi de store oppgavene når vi har tid. Da jeg var liten gjorde vi og pappa det alltid på julaften, mens min tildels hjemmeværende mor hadde rydda, vaska og bakt det meste på forhånd. De som har begge foreldre ute i jobb vil vel helst gjøre oppgavene når de har tid til å legge litt kos i det. I tillegg vet jeg at flere av mine skilte venner, som ikke har barna i jula, har valgt å tjuvstarte jula. Det kan også være en årsak - blant mange andre I fhd til julekort kan jeg ikke se at noe har endret seg siden jeg var liten, annet enn at både min familie og foreldrene mine får langt flere kort enn før. Kontaktnettet til de fleste er vel større i vår mer mobile verden. Jeg mottar både julekort og brev, riktignok stadig flere av den ferdigtrykte varianten. Men alltid med personlig hilsen påskrevet for hånd. Og kortene som går ut herfra er alltid personlige. Må innrømme at min utrenede høyrehånd var rimelig utkjørt etter at 50 kort ble skrevet på 2-3 dager. Men såpass får den tåle. Jeg har lyst til å vise mottakerne at jeg tenker på dem, og ikke bare at jeg har lyst til å vise fram ungene i år igjen. Selv om det selvsagt er halve poenget 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Vi skal pynte treet i morgen, alltid ferdig til jul dagen før lille julaften for synes lille julaften er en koselig start på julen. Har aldri ventet til 23.12 med å pynte, synes dagene før julen er så koselige. Jeg skriver fortsatt personlige hilsner til jul, mere til noen enn andre, spørs hvor mye kontakt vi har hatt gjennom året. Er nok forandra ja, vi får også mange julekort uten personlig skrift, noen har kutta ut og sender sms eller e-post i stedet. Blir ikke det samme synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 De siste 4-5 årene har vi alt klart på kvelden 22. desember. Lille julaften bruker vi til å kose oss sammen - en fin start på juletida. Og jeg er en av de som bestiller julekort med bilde og ferdig trykt tekst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Juletreet pynter vi lille julaften, etter at vi er fedige med alt det andre. Men mann og barn maser så i år tror jeg det kommer opp den 22. Vi er litt sent ute i år pga diverse omstendigheter så juletreet skal vi ut og kjøpe i kveld. Finnes vel en ålreit busk igjen noe sted, håper jeg. Vi får håndskrevne julekort, ferdigtrykte med bilder, og julebrev. Selv sender vi ut julebrev, med litt kort om hva som har skjedd i året som har gått, og gjerne med ett bilde av hele ungeflokken, og kanskje oss også. I år sendte vi ut 52, til familie og gode venner. Alle gir tilbakemelding om at de syns det er hyggelig, så da fortsetter vi med det. Riktignok skrevet på PC, men med håndskrevet underskrift og konvolutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niccola Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Tradisjonene endrer seg nok ja. Men det med tidlig pynting av tre kan jo skyldes at man reiser bort til slektninger i jula? Man vil ha glede av treet hjemme før man reiser. Julekort bør ha en hilsen, der er jeg enig med deg. Men jeg har de siste årene sett at slike julekort med bilde av ungene ofte har ferdig trykket hilsen, uten noe håndskrevet på. Så jeg har funnet ut at jeg også like gjerne kan gjøre det slik - men den helt nære slekten får en hilsen påskrevet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Juletrepynting den 23. desember er min siste skanse!! Mannen min vil gjerne ha alt ferdig i god tid før jul - han sier at ikke liker stress. Var det opp til han hadde nok treet blitt tatt inn i dag ;D Jeg vokste opp med at vi ikke pyntet til jul heller før 23. desember, men det prinsippet røk før lenge siden. Så nå sitter vi i julepyntet hus - og er i grunnen ferdig med det aller meste. Når det gjelder julekort/julebrev, er jeg enig i at det er litt kjedelig å få kort hvor det enten ikke står noe eller at det bare står "God jul og godt nytt år". Selv lager vi et julebrev (pc) med oppsummering av ting fra året - og i spedd ulike bilder. I tillegg tar vi julekortbilde av ungene hos fotograf - og på baksiden av disse skriver jeg en personlig hilsen (for hånd) til de aller fleste. I år har vi sendt julehilsen til ca. 30 stk. .... Men jul blir det åkke som!! God jul! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jul med din glede Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg reiser vekk i julen (i morgen) og har ikke juletre. Kommer ikke hjem før 4. januar. Jeg vil gjerne pynte treet før 23. des, men barna mine har stått imot. Til neste år er jeg helt sikker på at jeg kommer til å gjøre det. Jeg liker ikke stress og mas, og lillejuleaften vil jeg være ferdig med det meste. Da forbereder jeg vanligvis julemiddag og/eller går og spiser lunsj sammen med venninner på en god restaurant. Om kvelden spiser jeg alltid lutefisk sammen med min eks, våre barn, hans kone og hennes sønn. Jeg feirer jul på en annen måte etter at jeg ble alene og barna ble voksne. Pynter mye mer i begynnelsen av advent f.eks. Det er tiden og det er ikke bare juletradisjoner som forandrer seg. Livet forandrer seg stadig. Jeg kan ikke sammenligne julen i dag med julen da jeg var barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Er litt enig med deg. Når det kommer til julekortene, så syndet jeg litt i år. Folk jeg ser og snakker med jevnlig fikk ingen personlig hilsen i år, men det fikk de jeg ikke ser så ofte. Juletreet kommer ikke opp før 23. desember. Vi hang opp julegardiner, og fant frem julekrybben 1. advent. Resten av julepynten kommer opp i løpet av 23. desember. Slik har vi vært vant til både mannen og jeg, og vi ønsker å videreføre det til barna våre. Hører mange sier at julen er best før jul, men jeg er ikke enig. Jeg synes det er stas å glede seg til julepyntingen, og så sette seg ned på kvelden lille julaften, og se så fint det har blitt. Roe helt ned, og kjenne forventning og glede over dagen som venter. Jeg nyter romjula også, og "kaster ut jula" 13. dag jul Da har jeg fått nok 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg satte opp juletreet i går, selv om jeg egentlig har som prinsipp å ikke pynte før 23. desember. Årsaken er at jeg skal reise bort 2. juledag og at jeg gjerne vil ha litt jul her hjemme sammen med ungene før det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Alle julekortene jeg har fått, har vært håndskrevet med kortere eller lengre julehilsen på. Hos oss skal ikke juletreet inn før den 23. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.