morsan Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Vi har fått flere kort med håndskrevet hilsen, enten som eneste skrift på kortet, eller i tillegg til den ferdigtrykte hilsenen. Jeg synes det er veldig hyggelig at man har tatt frem pennen og skrevet noe:-) Men på den annen side får man jo nå for tiden som oftest et _bilde_. Det er jo morsomt å se hvordan folk ser ut, og veldig hyggelig at de tar med hele familien. Men apropos hilsenen på kort i gamle dager: Jeg mener å huske at moren min sa at det var lavere porto på julekort der det kun sto fem ord i tillegg til "Hilsen xxx", og da typisk "God jul og godt nytt år". Mulig jeg er helt på viddene, men det høres litt kjent ut med 60 øre for de ordknappe kortene, og 80 øre for dem med mer tekst! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Vi har fått flere kort med håndskrevet hilsen, enten som eneste skrift på kortet, eller i tillegg til den ferdigtrykte hilsenen. Jeg synes det er veldig hyggelig at man har tatt frem pennen og skrevet noe:-) Men på den annen side får man jo nå for tiden som oftest et _bilde_. Det er jo morsomt å se hvordan folk ser ut, og veldig hyggelig at de tar med hele familien. Men apropos hilsenen på kort i gamle dager: Jeg mener å huske at moren min sa at det var lavere porto på julekort der det kun sto fem ord i tillegg til "Hilsen xxx", og da typisk "God jul og godt nytt år". Mulig jeg er helt på viddene, men det høres litt kjent ut med 60 øre for de ordknappe kortene, og 80 øre for dem med mer tekst! ;-) ''Mulig jeg er helt på viddene, men det høres litt kjent ut med 60 øre for de ordknappe kortene, og 80 øre for dem med mer tekst! ;-)'' Du har helt rett - en gang i tiden kostet det mer for å sende julekortet om man skrev med enn "God Jul og Godt Nyttår, hilsen...." på kortet! Som om kortet ble noe tyngre av den grunn liksom... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 ''Mulig jeg er helt på viddene, men det høres litt kjent ut med 60 øre for de ordknappe kortene, og 80 øre for dem med mer tekst! ;-)'' Du har helt rett - en gang i tiden kostet det mer for å sende julekortet om man skrev med enn "God Jul og Godt Nyttår, hilsen...." på kortet! Som om kortet ble noe tyngre av den grunn liksom... Ja, jeg husker jeg stusset over det den gangen også. Rar skikk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Ja, jeg husker jeg stusset over det den gangen også. Rar skikk! Syns å huske at det kostet mer om man limte igjen konvolutten også. La man bare trekantflippen nedi kostet det mindre. Eller husker jeg helt feil, tro? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Syns å huske at det kostet mer om man limte igjen konvolutten også. La man bare trekantflippen nedi kostet det mindre. Eller husker jeg helt feil, tro? Dermed kunne Posten sjekke at det virkelig ikke var mer enn de fem ordene . Samme gjalt vel for trykksaker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silver Fairy Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 I min generasjon sendes julebrevene på mail! Eller det sendes en link til bloggen der "julebrevet" ligger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 I min generasjon sendes julebrevene på mail! Eller det sendes en link til bloggen der "julebrevet" ligger. Hvilken generasjon er det da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firepile Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 ''Mulig jeg er helt på viddene, men det høres litt kjent ut med 60 øre for de ordknappe kortene, og 80 øre for dem med mer tekst! ;-)'' Du har helt rett - en gang i tiden kostet det mer for å sende julekortet om man skrev med enn "God Jul og Godt Nyttår, hilsen...." på kortet! Som om kortet ble noe tyngre av den grunn liksom... Når var det? Før krigen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firepile Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 I min generasjon sendes julebrevene på mail! Eller det sendes en link til bloggen der "julebrevet" ligger. Sånt er juks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Syns å huske at det kostet mer om man limte igjen konvolutten også. La man bare trekantflippen nedi kostet det mindre. Eller husker jeg helt feil, tro? Hmmm... ja det høres litt kjent ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Dermed kunne Posten sjekke at det virkelig ikke var mer enn de fem ordene . Samme gjalt vel for trykksaker. Trykksaker var vel forstadiet til dagens b-post? Bare at det da krevdes at alle brevene måtte være like? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Trykksaker var vel forstadiet til dagens b-post? Bare at det da krevdes at alle brevene måtte være like? Det holdt at det var ett eksemplar? Husker jeg sendte bøker i gave til utlandet - da kunne det maks være med noen få ord i kortet for at det skulle kunne sendes som trykksak (ble vel senere kalt B-post?). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Er litt enig med deg. Når det kommer til julekortene, så syndet jeg litt i år. Folk jeg ser og snakker med jevnlig fikk ingen personlig hilsen i år, men det fikk de jeg ikke ser så ofte. Juletreet kommer ikke opp før 23. desember. Vi hang opp julegardiner, og fant frem julekrybben 1. advent. Resten av julepynten kommer opp i løpet av 23. desember. Slik har vi vært vant til både mannen og jeg, og vi ønsker å videreføre det til barna våre. Hører mange sier at julen er best før jul, men jeg er ikke enig. Jeg synes det er stas å glede seg til julepyntingen, og så sette seg ned på kvelden lille julaften, og se så fint det har blitt. Roe helt ned, og kjenne forventning og glede over dagen som venter. Jeg nyter romjula også, og "kaster ut jula" 13. dag jul Da har jeg fått nok Enig med deg jubalong, slik gjør vi også. Men i dag fant jeg ut at jeg hadde glemt julegardinene i ert vindu så de kommer opp i morgen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Det holdt at det var ett eksemplar? Husker jeg sendte bøker i gave til utlandet - da kunne det maks være med noen få ord i kortet for at det skulle kunne sendes som trykksak (ble vel senere kalt B-post?). Ja, kanskje det var slik det var? Forbinder det litt med masseutsendelser av ferdig trykte standardgreier...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silver Fairy Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Hvilken generasjon er det da? De som er 10-20 år yngre enn gjennomsnittet her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silver Fairy Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Sånt er juks. Hvorfor det? Det er jo i grunnen det samme som å sende et brev som er skrevet i Word? Den eneste forskjellen er at man ikke sender det i posten. Tar dere vare på alle julebrevene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Når var det? Før krigen? Nei, kjenner ei som begynte i posten helt tidlig på 80-tallet og tror det var sånn ennå da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 De som er 10-20 år yngre enn gjennomsnittet her. Jeg aner ikke hva gjennomsnittet er her. Men jeg er nok noe eldre enn deg. Og tenk: også jeg kan finne på å både motta og sende julekort på nettet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest har våre egne tradisjoner Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Selvfølgelig forandrer tradisjonene seg, heldigvis vil jeg også si. Du har sikkert hørt foreldre/besteforeldre fortelle om hvordan jul var for dem ..... store forandringer. Men, jeg har vasket ned huset fra gulv til tak, laget tomtebrydd, jeg har bakt, om ikke 7 slag så 5 iallefall, idag skal jeg lage litt pålegg, imorgen skal jeg lage litt til, må bare vente på "den siste fløten" butikkene får inn, ribba skal stekes imorgen, juletreet skal pyntes, før vi imorgen kveld synker ned i sofaen med "Kvelden før kvelden" og rakefisk m/løk, rømme, poteter, lomper, rødbeter og et glass hjemmebrygget øl Juletreet kommer ikke inn her i huset før 23. desember, mens nissene har vært fremme i 14 dager nå. Jeg koser meg med nissene nå i desember, og ikke frem til 20. dag jul, da er julen kastet ut her for lengst. Julekort, jo jeg er nok av dem som sender bilde av barna, med ferdigtrykt tekst på. Til de jeg har god kontakt med legger jeg i tillegg med et håndskrevet lite julebrev. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firepile Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Hvorfor det? Det er jo i grunnen det samme som å sende et brev som er skrevet i Word? Den eneste forskjellen er at man ikke sender det i posten. Tar dere vare på alle julebrevene? Ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.