Gå til innhold

Juletradisjonene forandrer seg

caprice

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Dette savner jeg fra min barndoms juletradisjoner:

* Tomtebrygg - mamma lager det alltid, så jeg får jo smake det i løpet av jula, men jeg lager det ikke slev (har gjort det en gang, men mannen min liker det ikke, så da blir det ikke til)

*Torsk julaften - jeg er veldig glad i pinnekjøtt, men av og til savner jeg torsdaken på julaften

*Vi sang mye mer julesanger og kunne alle versene

Dette synes jeg er bedre nå enn da jeg var liten:

*Vi pynter med lilla fra 1. søndag i advent til ca 20. desember - skiller mer mellom advent og jul. Treet blir som regel pyntet lille julaften, som da jeg var liten.

*Vi er mer ute i snøen nå enn da jeg var barn, fordi vi har et sted vi alltid er i jula eller nyttår med snø og fjell

*Vi tar alltid med ungene på en kosetur i byen og ser på juleutstillingene

*Ungene er enda mer med og pynter til advent/jul enn vi var

*Vi får mange julekort/-brev og sender mange. Vi selv velger et blide av barna eller hele familien + et julebrev på to sider der vi forteller om året som har gått. Skriver en liten setning med penn i tillegg. Vi setter stor pris på slike brev fra andre.

''*Torsk julaften - jeg er veldig glad i pinnekjøtt, men av og til savner jeg torsdaken på julaften

''

Kan du ikke ha det i tillegg på julaften? Vi har hatt det flere år vi. I årenes løp har det vært forskjellige tradisjoner, og dermed har vi hatt 2 retter, slik at alle får det som de forbinder med julemat. :o) Deriblandt torsk, for det vil bestefaren min gjerne ha.

I år skal jeg ha verdens beste pinnekjøtt! Og det er røkt på gamlemåten, ikke så langt fra der dere er :o) Det er det beste med å feire jul hjemme, da får jeg skikkelig kjøtt. Vi reiser i dag, og jeg tror julestemningen kommer på veien nå når det er snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• Lillemus

6

• Dorthe

5

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Dette savner jeg fra min barndoms juletradisjoner:

* Tomtebrygg - mamma lager det alltid, så jeg får jo smake det i løpet av jula, men jeg lager det ikke slev (har gjort det en gang, men mannen min liker det ikke, så da blir det ikke til)

*Torsk julaften - jeg er veldig glad i pinnekjøtt, men av og til savner jeg torsdaken på julaften

*Vi sang mye mer julesanger og kunne alle versene

Dette synes jeg er bedre nå enn da jeg var liten:

*Vi pynter med lilla fra 1. søndag i advent til ca 20. desember - skiller mer mellom advent og jul. Treet blir som regel pyntet lille julaften, som da jeg var liten.

*Vi er mer ute i snøen nå enn da jeg var barn, fordi vi har et sted vi alltid er i jula eller nyttår med snø og fjell

*Vi tar alltid med ungene på en kosetur i byen og ser på juleutstillingene

*Ungene er enda mer med og pynter til advent/jul enn vi var

*Vi får mange julekort/-brev og sender mange. Vi selv velger et blide av barna eller hele familien + et julebrev på to sider der vi forteller om året som har gått. Skriver en liten setning med penn i tillegg. Vi setter stor pris på slike brev fra andre.

Tomtebrygg hadde vi også - dte var fast takst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det fortsatt bannlyst å pynte treet før den 23.desember. Jeg er helt enig med deg. Mange starter jula tidlig i advent men for meg er det viktig med tradisjoner her. Advent er advent med sin sjarm og tradisjoner, jula starter på kvelden den 23.:-)

Og julekort, der man ikke så mye som skriver en personlig hilsen,. de kan man i grunnen la være å sende.

Så da var vi visst helt enige:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Før begynte jula på julaften kl 17 og varte til 13. januar.

Nå begynner jula 20 november og varer til 31. desember.

Jeg holder iherdig på å ikke julepynte før lille julaften, men må innrømme at jeg hiver ut jula lenge før "tjugendagen" og jeg må nødvendigvis begynne å øve julesanger før desember for at de skal sitte...

-og i år rakk jeg rett å slett ikke å skrive personlig hilsen på julekortene så jeg sendte ferdigtrykte. (bortsett fra et par utvalgte)

''og jeg må nødvendigvis begynne å øve julesanger før desember for at de skal sitte...''

Øver du virkelig på julesanger!? Hehe, det har jeg eller vi aldri gjort, men så blir det ikke så mange versene heller. Er ikke så mange sangene jeg/vi kan mer enn ett vers på. Men stotringen på vers to og tre, og latteren som følger, er noe som hører med :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært fjernt fra hvordan jeg forestiller meg deg.

Jeg tenker meg deg som et "naturbarn" og definitivt uten sigar. Dessuten er du litt rund (ikke tykk, bare litt "rund i kantene"), og du kler deg ganske tradisjonelt og norsk; i steden for denne vesten har du nok en lussekofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''og jeg må nødvendigvis begynne å øve julesanger før desember for at de skal sitte...''

Øver du virkelig på julesanger!? Hehe, det har jeg eller vi aldri gjort, men så blir det ikke så mange versene heller. Er ikke så mange sangene jeg/vi kan mer enn ett vers på. Men stotringen på vers to og tre, og latteren som følger, er noe som hører med :-).

Tror hun spiller i korps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun spiller i korps :)

Det er sant, ja :). Sånn øving blir jo noe annet. Så for meg at hun terpet på fjerde verset av "Du grønne glitrende tre" mens hun gikk rundt med støvfillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, ja :). Sånn øving blir jo noe annet. Så for meg at hun terpet på fjerde verset av "Du grønne glitrende tre" mens hun gikk rundt med støvfillen.

he he...

Men det hender seg at jeg synger (gauler?) med for full hals til "Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage" mens det julepusles i huset:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1261553238' post='4273906]

''*Torsk julaften - jeg er veldig glad i pinnekjøtt, men av og til savner jeg torsdaken på julaften

''

Kan du ikke ha det i tillegg på julaften? Vi har hatt det flere år vi. I årenes løp har det vært forskjellige tradisjoner, og dermed har vi hatt 2 retter, slik at alle får det som de forbinder med julemat. :o) Deriblandt torsk, for det vil bestefaren min gjerne ha.

I år skal jeg ha verdens beste pinnekjøtt! Og det er røkt på gamlemåten, ikke så langt fra der dere er :o) Det er det beste med å feire jul hjemme, da får jeg skikkelig kjøtt. Vi reiser i dag, og jeg tror julestemningen kommer på veien nå når det er snø.

Vi skal også ha verdens beste pinnekjøtt! Gleder meg :-)

Det er nydelig her i år!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er man dedikert til jula, vil jeg si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Her i huset får jeg en ganske misfornøyd tone fra min tenåringsdatter, hun er ganske oppgitt over at alt ikke er pyntet og fikset''

Det klarer vel tenåringen selv å gjøre noe med? Be henne slutte og klage og heller hjelpe til.

Nei, det er slett ikke alle tenaåringer som "greier" å gjøre noe i huset, min datter er en av dem.

Hun er så og si aldri hjemme, det er studier , trening, jobb, venner. Ber jeg henne f.eks om å vaske det sure trenigstøyet som liger på vaskerommet og stinker, får jeg bare til svar at det kan jeg gjøre hvis jeg ikke orker lukta. Det er slik med alt som er av praktisk arbeid her huset, hun vil gjerne være med å pynte til jul, men det må være når hun en sjelden gang har tid, ergo blir det meste gjort uten henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg i kulturskolen, som instrumentallærer, så det er ikke akkurat teksten vi terper på for å si det sånn...

For at små mennesker på 8-9 år skal klare å spille Bjelleklang etc må det mer enn en ukes øving til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-hender nok jeg gjør det også, men akkurat 4. vers sliter jeg litt med.

Prøysen sine kan jeg stort sett alle vers på, mens de andre kan jeg første strofe med tekst.

-men jeg er et råskinn på melodier da. (yrkesskade)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg et julekort du sikkert ville kasta i søpla... til og med navn og adresse var trykt... MEN, jeg blei glad for å bli huska på likevel jeg. Er ikke så innmari stor på det ser du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg i kulturskolen, som instrumentallærer, så det er ikke akkurat teksten vi terper på for å si det sånn...

For at små mennesker på 8-9 år skal klare å spille Bjelleklang etc må det mer enn en ukes øving til.

Åh - Bjelleklang var min først opptreden noensinne! Jeg var vel 5 1/2 år. Det var juleavslutning på musikkskolen, jeg rakte opp hånda for å synge en sang - men læreren foreslo at jeg heller skulle hente fløyta. :-)

Nå har jeg sunget julen inn i over 40 år. Jeg har gått gradene fra bitteliten korsanger på første rad i ullcape som klødde noe aldeles forferdelig, til veteran som kan alle versene utenat. Jeg venter fremdeles på å bli stoppet på gata og spurt om siste linje i fjerde vers på Glade jul :-|

Om 50 år er jeg hun demente damen som snakker latin med seg selv, etter litt for mange kirkekorkonserter... Jeg skal synge sammen med mariaflyfly i englekoret anno ca. 2065!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh - Bjelleklang var min først opptreden noensinne! Jeg var vel 5 1/2 år. Det var juleavslutning på musikkskolen, jeg rakte opp hånda for å synge en sang - men læreren foreslo at jeg heller skulle hente fløyta. :-)

Nå har jeg sunget julen inn i over 40 år. Jeg har gått gradene fra bitteliten korsanger på første rad i ullcape som klødde noe aldeles forferdelig, til veteran som kan alle versene utenat. Jeg venter fremdeles på å bli stoppet på gata og spurt om siste linje i fjerde vers på Glade jul :-|

Om 50 år er jeg hun demente damen som snakker latin med seg selv, etter litt for mange kirkekorkonserter... Jeg skal synge sammen med mariaflyfly i englekoret anno ca. 2065!

Jeg vil også være med i englekoret deres!!!! Har sunget mye i kor, men har ikke gjort det de siste 4 årene.....

Vi kan snakke latin sammen - min farfar gav meg en gang en haug med lærebøker i latin (tipper jeg var ca 14 år), og han håpte nok at jeg skulle fatte interesse for språket. Og det gjorde jeg forsåvidt bittelitt, men klarte ikke å l'ære nooe via de bøkene - men å synge på latin er jo flott da!!!!

*pusser glorien slik at den skinner fint i englekoret sammen med Laban og Flyfly*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg vil også være med i englekoret deres!!!! Har sunget mye i kor, men har ikke gjort det de siste 4 årene.....

Vi kan snakke latin sammen - min farfar gav meg en gang en haug med lærebøker i latin (tipper jeg var ca 14 år), og han håpte nok at jeg skulle fatte interesse for språket. Og det gjorde jeg forsåvidt bittelitt, men klarte ikke å l'ære nooe via de bøkene - men å synge på latin er jo flott da!!!!

*pusser glorien slik at den skinner fint i englekoret sammen med Laban og Flyfly*

''*pusser glorien slik at den skinner fint i englekoret sammen med Laban og Flyfly*''

Har du også husket å pusse sangstemmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...