Gå til innhold

Juletradisjonene forandrer seg

caprice

Anbefalte innlegg

''*pusser glorien slik at den skinner fint i englekoret sammen med Laban og Flyfly*''

Har du også husket å pusse sangstemmen?

Sangstemmen er som den alltid har vært - jeg synger rent, men har litt mye luft på stemmen, noe jeg nok aldri får bort. Verre er det med stakkars sønnen min på ti år, han synger ikke rent - jeg hørte det veldig godt i kirka i dag. Merkelig egentlig for han hører veldig godt dersom andre synger eller spiller falskt/ikke treffer tonene.

Så derfor holder det at jeg pusser glorien :-) Blir du med i englekoret du og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• Lillemus

6

• Dorthe

5

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

Sangstemmen er som den alltid har vært - jeg synger rent, men har litt mye luft på stemmen, noe jeg nok aldri får bort. Verre er det med stakkars sønnen min på ti år, han synger ikke rent - jeg hørte det veldig godt i kirka i dag. Merkelig egentlig for han hører veldig godt dersom andre synger eller spiller falskt/ikke treffer tonene.

Ja, jeg synger altstemme;)

Noen kan ha gehør, uten å egentlig "høre" sin egen stemme;) Det kan også være litt kluss på stemmebåndet, men det kan trenes opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synger altstemme;)

Noen kan ha gehør, uten å egentlig "høre" sin egen stemme;) Det kan også være litt kluss på stemmebåndet, men det kan trenes opp!

Ja, jeg tror kanskje det er det - at han har gehør, men lytter ikke etter sin egen stemme når han synger sammen med andre. Han kan nemlig synge helt greit når han synger alene - da følger han melodien bra. Kanskje det er mer øving og lytting som skal til, men jeg har jo ikke lyst til å problemtaisere det heller da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså av mine tre så er det bare minstemann som sang reint da han var 10. Eldstemann synger reint nå, men dattera mi er det verre med. Så det kan forandre seg. Jeg husker faren min klagde på meg da jeg var unge også, men jeg tror jeg synger reint i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså av mine tre så er det bare minstemann som sang reint da han var 10. Eldstemann synger reint nå, men dattera mi er det verre med. Så det kan forandre seg. Jeg husker faren min klagde på meg da jeg var unge også, men jeg tror jeg synger reint i dag.

Håper det forandrer seg til det bedre for ham. Jentene på 8 og 5,5 synger rent.

Mamma har fortalt at jeg sang rent allerede da jeg var 2 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, jeg tror kanskje det er det - at han har gehør, men lytter ikke etter sin egen stemme når han synger sammen med andre. Han kan nemlig synge helt greit når han synger alene - da følger han melodien bra. Kanskje det er mer øving og lytting som skal til, men jeg har jo ikke lyst til å problemtaisere det heller da...

Alle som synger trenger å øve stemmebåndet sitt hver dag, sier du til han, om du mener at interessen hans er stor nok;) Om ikke, så sier du ingenting.

For å treffe tonene krever øvelse av både stemmebånd og hukommelse;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som synger trenger å øve stemmebåndet sitt hver dag, sier du til han, om du mener at interessen hans er stor nok;) Om ikke, så sier du ingenting.

For å treffe tonene krever øvelse av både stemmebånd og hukommelse;)

Vi synger kveldsbønn/kveldssang sammen hver kveld - i tillegg synger vi jo mer "uformelt" innimellom - så han synger nok hver dag - men jeg kan jo prøve å se om han er interessert i å lytte mer og dermed øve mer. Tror ikke han selv vet at han synger falskt, han er ganske perfeksjonist av seg, så jeg er ltt redd for at han da skal bli redd for å synge fordi det ikke er rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det forandrer seg til det bedre for ham. Jentene på 8 og 5,5 synger rent.

Mamma har fortalt at jeg sang rent allerede da jeg var 2 år...

Jeg tror det er mye trening jeg. Men minstemann har sunget rent hele tida som jeg kan huske, men jeg fikk ikke synge for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mye trening jeg. Men minstemann har sunget rent hele tida som jeg kan huske, men jeg fikk ikke synge for ham.

Ungene mine elsker den stunden i senga når de legger seg, at vi synger sammen. De får 1-3 sanger, litt avhengig av mitt humør og hvor sent det er. Det hender at jeg er så trøtt at de må synge for meg, og så sovner jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Vi synger kveldsbønn/kveldssang sammen hver kveld - i tillegg synger vi jo mer "uformelt" innimellom - så han synger nok hver dag - men jeg kan jo prøve å se om han er interessert i å lytte mer og dermed øve mer. Tror ikke han selv vet at han synger falskt, han er ganske perfeksjonist av seg, så jeg er ltt redd for at han da skal bli redd for å synge fordi det ikke er rent.

''Tror ikke han selv vet at han synger falskt, han er ganske perfeksjonist av seg, så jeg er ltt redd for at han da skal bli redd for å synge fordi det ikke er rent.''

Du skal selvfølgelig ikke si at han synger litt falskt avogtil, men øvelse gjør alltid mester, som jeg sa til mine;) Og det gjelder jo alle områder i livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine elsker den stunden i senga når de legger seg, at vi synger sammen. De får 1-3 sanger, litt avhengig av mitt humør og hvor sent det er. Det hender at jeg er så trøtt at de må synge for meg, og så sovner jeg :-)

Jeg har sunger mye med de to eldste, men minstemann ville ikke. Jeg har en anelse at han ikke synes jeg synger reint nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sunger mye med de to eldste, men minstemann ville ikke. Jeg har en anelse at han ikke synes jeg synger reint nok.

Uff da - av og til er det hardt å være en hjertevarm mor som vil synge for barnet sitt :-)

Nå må jeg i seng. Ha en fin julenatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da - av og til er det hardt å være en hjertevarm mor som vil synge for barnet sitt :-)

Nå må jeg i seng. Ha en fin julenatt!

Ingen andre som har klaget og jeg har også sunget i kor i mange år ;o)

Natta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh - Bjelleklang var min først opptreden noensinne! Jeg var vel 5 1/2 år. Det var juleavslutning på musikkskolen, jeg rakte opp hånda for å synge en sang - men læreren foreslo at jeg heller skulle hente fløyta. :-)

Nå har jeg sunget julen inn i over 40 år. Jeg har gått gradene fra bitteliten korsanger på første rad i ullcape som klødde noe aldeles forferdelig, til veteran som kan alle versene utenat. Jeg venter fremdeles på å bli stoppet på gata og spurt om siste linje i fjerde vers på Glade jul :-|

Om 50 år er jeg hun demente damen som snakker latin med seg selv, etter litt for mange kirkekorkonserter... Jeg skal synge sammen med mariaflyfly i englekoret anno ca. 2065!

''Om 50 år er jeg hun demente damen som snakker latin med seg selv, etter litt for mange kirkekorkonserter... Jeg skal synge sammen med mariaflyfly i englekoret anno ca. 2065!

''

*Highfive* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hadde aldri giddet bruke energi

Men det første du må gjøre er jo helt enkelt ikke bruke noen energi på hva andre gjør med sine juletrær!

Du tar jo inn ditt når du vil og følger de tradisjoner der du mener er best. Det må da være godt nok og det som bør være viktig i ditt hjem.

Du kan jo ikke hjelpe for å motta kort du ikke liker, men kast nå de i søpla med en gang da, og glem dem.

Du snakker om tradisjoner som blir forandret og at ting ikke er som før for alle og enhver, men julen har da vel aldri vært ment å være en irritasjon over hva andre folk gjør med sine juletrær og hvilken tid eller ork de legger i sine julekort!

Selv så har min sistefødt fødselsdag en uke før jul, og vår tradisjon er at jeg pynter treet etter at ungene har lagt seg. På morgenen står de opp til et amerikansk ;) pyntet juletre, levende lys over det hele, pakkene til bursdagsbarnet under juletreet, varm kakao og pepperkaker.

Vi fikk den tradisjonen pga at vi faktisk fikk barnet så tett opptil julen og dette har blitt en tradisjon vi alle er svært, svært glad i. Det går aldri i verden å gjøre om den :)

Treet og all julepynt ellers blir pakket ned første ledige helg i januar, nytt år er det for meg da.

Vedr. julekort så kjøper jeg slike med fine bilder på og skriver alle for hånd. Gjerne med gullskrift eller noe. Og jeg skriver alltid noe alà: ønsker dere en nydelig jul og det aller beste for kommende år, 2010"....altså ikke bare god jul, godt nytt år.

Men det er meg, og det funker helt supert for oss.

Synd at du og kanskje fler med deg skal gidde å bruke energi på å "irritere" dere over f.eks. juletretradisjonen vår når den funker så utrolig flott for oss som den gjelder for"

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også være med i englekoret deres!!!! Har sunget mye i kor, men har ikke gjort det de siste 4 årene.....

Vi kan snakke latin sammen - min farfar gav meg en gang en haug med lærebøker i latin (tipper jeg var ca 14 år), og han håpte nok at jeg skulle fatte interesse for språket. Og det gjorde jeg forsåvidt bittelitt, men klarte ikke å l'ære nooe via de bøkene - men å synge på latin er jo flott da!!!!

*pusser glorien slik at den skinner fint i englekoret sammen med Laban og Flyfly*

Det er vel strengt tatt ikke jeg som bestemmer hvem som får være med i englekoret. Men jeg er sikker på at vi korsangere kommer til å bli verdsatt for alvor på den andre siden. Det er sikkert plass til alle som klarer å innordne seg et såpass stort ensemble ;-)

Du vet det Dagbla'-intervjuet hvor siste spørsmål er "Hvis himmelen finnes, hva ønsker du å få høre når du ankommer?" eller noe sånt?

Jeg er ikke kjendis, så jeg får vel aldri det spørsmålet. Men jeg har svaret klart: "Fint du kom, vi trenger en ny sopran i englekoret. Foreldrene dine kommer for å høre på deg som vanlig."

Han kan gjerne si "førstesopran", men det er ikke nødvendig. Spesielt ikke hvis Han legger til "...og ikveld er det Paul Simon som leder øvelsen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre som har klaget og jeg har også sunget i kor i mange år ;o)

Natta

Selv Sissel Kyrkjebø har sagt på tv at døtrene hennes i perioder ikke har ønsket at hun skulle synge, så barn som nekter mor å synge har ikke nødvendigvis noen sammenheng med mors manglende evner å gjøre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke jeg som bestemmer hvem som får være med i englekoret. Men jeg er sikker på at vi korsangere kommer til å bli verdsatt for alvor på den andre siden. Det er sikkert plass til alle som klarer å innordne seg et såpass stort ensemble ;-)

Du vet det Dagbla'-intervjuet hvor siste spørsmål er "Hvis himmelen finnes, hva ønsker du å få høre når du ankommer?" eller noe sånt?

Jeg er ikke kjendis, så jeg får vel aldri det spørsmålet. Men jeg har svaret klart: "Fint du kom, vi trenger en ny sopran i englekoret. Foreldrene dine kommer for å høre på deg som vanlig."

Han kan gjerne si "førstesopran", men det er ikke nødvendig. Spesielt ikke hvis Han legger til "...og ikveld er det Paul Simon som leder øvelsen."

Likte dette ønsket :-)

Jeg er nok ingen førstesopran, heller førstealt - men jeg liker det godt. Men kanskje jeg blir førstesopran i himmelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv Sissel Kyrkjebø har sagt på tv at døtrene hennes i perioder ikke har ønsket at hun skulle synge, så barn som nekter mor å synge har ikke nødvendigvis noen sammenheng med mors manglende evner å gjøre:-)

Nå var du snill med meg morsan ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min uttalte i sin tid at "...mamma, du synger som en frosk som har fått gjørme i halsen."

Så den sammenhengen er selvsagt ikke-eksisterende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...