Gå til innhold

Ribba - hvordan lager du den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kan det være ulikheter.

I disse juletider; hva er _din_ variant?

Jeg funderer litt på om jeg skal gjøre som jeg pleier, eller om jeg skal forsøke en ny vri i år..

Skrevet

Jeg steker den slik mor steker den.

Deler den opp i serveringsstykker. Skærer av det meste av svoren. Legger stykkene med fettsiden ned på plata, og legger svoren på plata også.

Har selvsagt krydret med salt og pepper på forhånd.

Steker på rundt 200 grader, og snur stykkene slik at de blir stekt på alle sider.

Ribbefettet som legger seg i bunnen av plata samles opp og brukes som "saus" når man spiser ribba til middag.

Vi spiser ribba kald på lefse 1. dag, og da brukes det stivnede ribbefettet som "smør".

Mmmmmm!!!!!

Gjest nissekjerringa
Skrevet

1. Hvis ribba ikke er rutet opp må du gjøre dette. Skjær gjennom svoren og litt ned i fettet. 1-3 dager før steking gnir du den inn med salt og pepper. 1/2 ts pepper og 2-3 ts salt pr 2 kg ribbe. En tapetkniv kan være fint å bruke til dette.

2. Når du skal steke ribba legger du den i en langpanne med svoren opp. Under ribba legger du en asjett slik at midten på ribba blir det høyeste punktet.

3. Ha 2 dl vann i langpannen og dekk langpannen med folie.

4. Ovnen skal være forvarmet til 230 grader og ribba skal stå i ovnen å dampes i 45 minutter. Da fjerner du folien, skrur ned ovnen til 200 grader og lar ribba steke videre i ca 1 time for tynnribbe og 2 timer hvis det er familieribbe/midtribbe.

5. Hvis ikke svoren ser sprø og "boblete" ut når det nærmer seg slutten av steketiden kan du flytte langpanna høyere opp i ovnen og øke temperaturen til 250 grader. Grillelementet i ovnen kan også brukes, men uansett hva du gjør er det viktig at du følger nøye med! Svoren kan brenne seg veldig fort. Hvis deler av svoren allerede er sprø kan du dekke til denne delen med folie igjen.

Kriseråd for sprø svor: Finn frem varmluftspistolen. Rett den mot svoren og fyr løs.

Her skal ribba stekes imorgen (lille julaften), jeg skjærer av den forhåpentligvis sprøe svoren å lar den ligge på en tallerken, på julaften deler jeg ribba opp i serveringsstore biter å varmer den like før servering, svoren serveres kald.

Gjest nissekjerringa
Skrevet

I år blir det Hellstrøm-varianten: http://www.vgtv.no/?id=6468

mmmmm den så kjempegod ut, men er usikker på om jeg vil ha hvitløk til ....

ellers vil jeg følge denne oppskriften i år.

Skrevet

Deler den opp i serveringsstykker. Skærer av det meste av svoren. Legger stykkene med fettsiden ned på plata, og legger svoren på plata også.

Steker på rundt 200 grader, og snur stykkene slik at de blir stekt på alle sider.

Ribbefettet som legger seg i bunnen av plata samles opp og brukes som "saus" når man spiser ribba til middag.

Vi spiser ribba kald på lefse 1. dag, og da brukes det stivnede ribbefettet som "smør".

Mmmmmm!!!!!

Skjærer du av svoren??? Svoren er jo det eneste som er godt på ribba!

Skrevet

Skjærer du av svoren??? Svoren er jo det eneste som er godt på ribba!

Nei, der tar du helt feil, Lillemus. Svoren er jo ikke god i det hele tatt. Det er kjøttet som er godt. Og når det er godt krydret og godt stekt er det helt utrolig nydelig :)

Men, når man "koker" ribba slik at svoren blir sprøstekt, da smaker ikke kjøttet særlig godt heller :)

Skrevet

Nei, der tar du helt feil, Lillemus. Svoren er jo ikke god i det hele tatt. Det er kjøttet som er godt. Og når det er godt krydret og godt stekt er det helt utrolig nydelig :)

Men, når man "koker" ribba slik at svoren blir sprøstekt, da smaker ikke kjøttet særlig godt heller :)

Sprøstekt svor er det eneste jeg spiser på ribba i alle fall! :-D Kan spise litt av kjøttet om jeg er buden bort og får ribbe servert da, så uhøflig er jeg jo ikke, men synes ikke så veeeeldig om ribbe nei. Bortsett fra svoren.

Skrevet

Sprøstekt svor er det eneste jeg spiser på ribba i alle fall! :-D Kan spise litt av kjøttet om jeg er buden bort og får ribbe servert da, så uhøflig er jeg jo ikke, men synes ikke så veeeeldig om ribbe nei. Bortsett fra svoren.

Men har du smakt den skikkelig godt stekt?

Skrevet

Men har du smakt den skikkelig godt stekt?

Jeg spiser så og si ikke ribbe så jeg kan ikke si jeg har smakt den sånn og sånn - jeg aner jo ikke hvordan den har vært tilberedt. :o) Men de rundt meg som har spist samtidig med meg mener nå ribba er sånn som den skal være.

Skrevet

Jeg spiser så og si ikke ribbe så jeg kan ikke si jeg har smakt den sånn og sånn - jeg aner jo ikke hvordan den har vært tilberedt. :o) Men de rundt meg som har spist samtidig med meg mener nå ribba er sånn som den skal være.

Jeg har også spist ribbe "slik den skal være". Da blir svoren skikkelig sprø, men kjøttet blir nesten kokt, og ikke stekt - fordi svoren "stenger for" - om du skjønner hva jeg mener.

Da synes ikke jeg ribba er særlig god i det hele tatt. Det smaker litt "blah" ;)

Men... - du skjønner hvor jeg vil hen ;)

Skrevet

Mmmmmm!!!!!

Jeg steker den også oppdelt i serveringsstykker, krydret med salt og pepper på alle kanter og snur og snur mens den stekes. Men jeg lar svoren sitte på under stekingen, siste snuing ender med svoren opp, og da blir den som oftest sprø helt av seg selv.

(slik far lager den)

-tror ikke jeg har hørt om andre som gjør det slik!

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har også spist ribbe "slik den skal være". Da blir svoren skikkelig sprø, men kjøttet blir nesten kokt, og ikke stekt - fordi svoren "stenger for" - om du skjønner hva jeg mener.

Da synes ikke jeg ribba er særlig god i det hele tatt. Det smaker litt "blah" ;)

Men... - du skjønner hvor jeg vil hen ;)

Jeg skjønner hva du mener, og jeg er matvrak og liker begge deler. Av den grunn får jeg både mamma og svigermor til å servere meg ribbe, mamma kjører sprø svor, svigermor har stekt kjøtt slik som deg.

Her i heimen er det sambo som står for ribba, og han varierer mellom de to metodene.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1261475638' post='4273432]

Jeg skjønner hva du mener, og jeg er matvrak og liker begge deler. Av den grunn får jeg både mamma og svigermor til å servere meg ribbe, mamma kjører sprø svor, svigermor har stekt kjøtt slik som deg.

Her i heimen er det sambo som står for ribba, og han varierer mellom de to metodene.

Godt å høre at det er flere som liker ribba god ;)

Gjest Hellstrøm sin er best.
Skrevet

Hellstrøm sin ribbe, er super god, og det er ikke mulig å ikke få sprø svor. Den er bare sinnsykt mye bedre enn vanlig ribbe.

Skrevet

Hellstrøm sin ribbe, er super god, og det er ikke mulig å ikke få sprø svor. Den er bare sinnsykt mye bedre enn vanlig ribbe.

Du har testet ut oppskriften?

Skrevet

Men svoren stekes jo på plata skriver hun, så den kan jo serveres ved siden av. Ikke noe problem det da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...