Gå til innhold

Aiiii, mus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå piler det rundt ei lita mus her ute på plattingen min. Hva i alledager gjør jeg med det? Aldri sett spor av noe her inne, eller ute for den saks skyld. Men det lever tydeligvis minst en her ute. Må sette opp musefelle? Eller holder det at naboen (i samme hus) har to katter(ja, si at det er nok)? Hunden duger vel ikke til dette, selv om han nok ville ha jaktet på den. Hundeforet står ute i en stor plastdunk, bør vel kanskje flytte denne så musa ikke gnager hull. De kommer seg vel lett inn hvis de vil? Usj, så heslig!

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tror jeg hadde smisket voldsomt med de nabokattene hvis det var meg... Hva med å sette ut en smule fisk på et sted som er utilgjengelig for musa. Da kan det hende kattene kommer smygende i hvert fall. Men ikke så mye at kattene blir mette av fisken og ikke gidder å ta musa ;)

Gjest Voff Voff
Skrevet

Sett ut mat til den. Stakkars lille mus som må overleve ute i denne kulden.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde smisket voldsomt med de nabokattene hvis det var meg... Hva med å sette ut en smule fisk på et sted som er utilgjengelig for musa. Da kan det hende kattene kommer smygende i hvert fall. Men ikke så mye at kattene blir mette av fisken og ikke gidder å ta musa ;)

''Hva med å sette ut en smule fisk på et sted som er utilgjengelig for musa.''

Finner du et sted katta kommer til, men ikke ei mus er du jaggu god! ;o)

Skrevet

Det er helt normalt å ha mus utenfor et hus. Nå i kulden trekker de mot der det er varme å finne. Så lenge huset er tett er det vel ikke noe problem? Musene gjør ikke noe skade der de tusler rundt utenfor. Bare pass på at det ikke står mat tilgjengelig utenfor.

Skrevet

Det er vel bare å henge den i en tråd et stykke over bakken? Eller sette den i ei skål som skrår utover, slik at musa ikke kommer seg opp? Med mindre det er ei ingeniørmus, så bør det være uproblematisk.

Annonse

Skrevet

Det er vel bare å henge den i en tråd et stykke over bakken? Eller sette den i ei skål som skrår utover, slik at musa ikke kommer seg opp? Med mindre det er ei ingeniørmus, så bør det være uproblematisk.

''Det er vel bare å henge den i en tråd et stykke over bakken? Eller sette den i ei skål som skrår utover, slik at musa ikke kommer seg opp? Med mindre det er ei ingeniørmus, så bør det være uproblematisk.''

Hvordan skal katten få tak i den da? Jeg tror du undervurderer mus nå altså.

Gjest Voff Voff
Skrevet

Kjøp en "human musefelle" som ikke dreper musa, men fanger den. Har lest at de selges på Jernia.

Skrevet

Kjøp en "human musefelle" som ikke dreper musa, men fanger den. Har lest at de selges på Jernia.

''Kjøp en "human musefelle" som ikke dreper musa, men fanger den. Har lest at de selges på Jernia.''

Men hva skal hun gjøre med musa etterpå da? Hjelper jo lite om hun slipper den ut i hagen igjen, da er hun like lagt... Og å kjøre til nærmeste skog og slippe den ut er vel i drøyeste laget?

Skrevet

''Kjøp en "human musefelle" som ikke dreper musa, men fanger den. Har lest at de selges på Jernia.''

Men hva skal hun gjøre med musa etterpå da? Hjelper jo lite om hun slipper den ut i hagen igjen, da er hun like lagt... Og å kjøre til nærmeste skog og slippe den ut er vel i drøyeste laget?

Tett alle åpninger i huset hvor de kommer inn er første bud! Da slipper man evt. å drepe de.

Skrevet

Mus UTE er da ingenting å få panikk for. Værre når jeg må fly rundt inne for å fange dem....

Gjest majas mamma
Skrevet

Ta inn dunken med hundefor. Mus er altetende i vinterkulda og hundemat er smaskens. Hadde ikke hatt den helt store panikken for ei mus ute, men da katten kom trekkende inn med en halvdød en, som viste seg å være temmelig levende likevel da katten slapp den, det var ikke så moro akkurat da. Men ganske moro sånn i ettertid da, med meg klemt inn i et hjørne, med et sånn hysterisk ; iiiik, mus- hyl parat, og mannen og katten som begge jaktet rundt på musa inne i entreen. Mannen for anledningen bevæpnet med kost og feiebrett. Heldigvis vant mannen, og musa kom ut av døra i kanonfart. Katten etter, dødelig fornærmet, og mannen er ennå ikke tilgitt. Av katten, altså.

Gjest majas mamma
Skrevet

''Det er vel bare å henge den i en tråd et stykke over bakken? Eller sette den i ei skål som skrår utover, slik at musa ikke kommer seg opp? Med mindre det er ei ingeniørmus, så bør det være uproblematisk.''

Hvordan skal katten få tak i den da? Jeg tror du undervurderer mus nå altså.

I kampen om å være smartest for å få tak i mat, setter jeg en ekstra knapp på musa!! Hvis katten ikke får tak i maten går den bare inn til skåla med tørrfor, mens musa må skaffe maten selv, for å overleve.

Annonse

Skrevet

Ta inn dunken med hundefor. Mus er altetende i vinterkulda og hundemat er smaskens. Hadde ikke hatt den helt store panikken for ei mus ute, men da katten kom trekkende inn med en halvdød en, som viste seg å være temmelig levende likevel da katten slapp den, det var ikke så moro akkurat da. Men ganske moro sånn i ettertid da, med meg klemt inn i et hjørne, med et sånn hysterisk ; iiiik, mus- hyl parat, og mannen og katten som begge jaktet rundt på musa inne i entreen. Mannen for anledningen bevæpnet med kost og feiebrett. Heldigvis vant mannen, og musa kom ut av døra i kanonfart. Katten etter, dødelig fornærmet, og mannen er ennå ikke tilgitt. Av katten, altså.

Nei, hadde vært hakket værre med mus i huset. Huset er såpass nytt og uten kjeller, så håper det ikke finnes smutthull for den. Skal iallefall ikke ha verandadøra på gløtt lenger. Hundeforet er satt utenfor rekkevidde, så får vi håpe kattene kan komme å ta den, men de er nok vel bedagelige tror jeg:)

Skrevet

Mus UTE er da ingenting å få panikk for. Værre når jeg må fly rundt inne for å fange dem....

usj, vil helst ikke tenke på det nei:)

Skrevet

Også kommer hvem å tar musa? Nei, har ikke dårlig samvittighet for å ta livet av en mus, så kvir meg ikke for å bruke en vanlig. Men jeg vil ikke ta den av fella selv...

Skrevet

Det er helt normalt å ha mus utenfor et hus. Nå i kulden trekker de mot der det er varme å finne. Så lenge huset er tett er det vel ikke noe problem? Musene gjør ikke noe skade der de tusler rundt utenfor. Bare pass på at det ikke står mat tilgjengelig utenfor.

Har gjemt hundeforet og ellers håper jeg huset er tett. Skal være mer påpasselig med dørene som åpnes. Hadde fått avsky om jeg så ei mus pile over gulvet her ja!

Skrevet

Sett ut mat til den. Stakkars lille mus som må overleve ute i denne kulden.

Mater den nok ikke. Selv om jeg også kan se at den var litt søt, så liker jeg ikke disse skapningene, med tanke på at de kan rase rundt inni skap og vegger her om de kommer inn.

Skrevet

Jo, skulle lurt de kattene hit, men tror de er så "fine" på det at de sikkert ikke spiser mus. De sitter helst utenfor soveromsvinduet mitt og lager leven natterstid... Ikke sett de på andre siden av huset engang.

Skrevet

tror jeg og.(hvis man greier å få maten etsted katten men ikke musa når altså) ;-)For noen år siden fant jeg mus i pepperkakehuset. Pepperkakehuset sto høyt oppe, og med ingen ru flater i nærheten som musa kunne fått feste på for å klatre opp så den må ha hoppet ganske høyt, og drev og smasket seg på innsiden av pepperkakehuset da jeg kom. Det var faktisk veldig enkelt å bli kvitt den musa. Jeg bar bare bar hele brettet med pepperkakehus og mus ut. Løftet på huset. Der vardet selvsagt ingen mus å se for musa hadde i et forsøk på å gjemme seg klatret opp innunder mønet på huset og hang altså oppned uppi spissen, jeg ristet litt i huset og musa falt ned og pilte avgårde, men uheldigvis for musa lå en katt på lur like ved, og den gjorde kort prosess på musa og fikk seg et deilig musemåltid. Og snipp snapp snute så var det museeventyret ute. Det var ikke særlig morsomt der og da, men det er en artig historie å kunne fortelle i ettertid :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...