Gå til innhold

Muslimske barn og mat i skolen - etisk dilemma

Gjest lærerdilemma

Anbefalte innlegg

Gjest lærerdilemma

Vi vet alle at muslimske barn ikke spiser svinekjøtt - iallefall at _de_ fleste_ muslimer spiser ikke svinekjøtt.

Men det er svin i masse matvarer i Norge i dag, f. eks. gelatin.

Og smult. Nå før jul kom jeg i et tenkt etisk dilemma: skulle jeg fortelle, eller ikke? Saken gjaldt smultbakst (nei, vi hadde heldigvis ikke smultbakst på skolen, av flere forskjellige grunner. Så dette er altså et _tenkt_ etisk dilemma).

Smult er laget av animalsk fett av svin. Det vet ikke barna (ca 12 år gamle) - men jeg vet. Jeg tror ikke engang foreldrene til barna vet det. De har ikke vært i Norge så lenge.

Så - hva ville du gjort i denne situasjonen? Hadde du stoppet barna i det de skulle forsyne seg med en smultring? Har jeg plikt til å fortelle det, eller kan jeg spille litt... uvitende? Jeg _trenger_ jo ikke vite at det er svinefett i smult?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier fra selvfølgelig. Jeg er ikke vant med at det blir servert noe med svin i hverken på skole eller barnehage for her bor det mange muslimer.

Du kan jo ikke la dem spise forbudt mat. De vet det sjøl også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde muligens sagt i fra til barna om at det er svinefett i smulten som smulteringene blir fritert i, så fikk de velge om de ville spise eller ikke. Grunnen til at jeg sier muligens er at jeg tenker ikke på andre ting en kjøtt og kjøttprodukter som svinekjøtt. Jeg hadde behandlet det på samme måte som allergi, med et alternativ for de som ikke kan spise det som serveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt fra, ja.

Ville du sagt fra om det var gluten i en marinade om du inviterte noen på middag, og du visste en hadde cøliaki? Eller hvilke kaker det var smør/fløte i, om det kom en som var allergisk mot melk?

Det koster minimalt å si ifra - så kan de som kommer selv vurdere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne hvordan dette kan være et dilemma: Hvis du vet at noe inneholder svineprodukter, sier du selvsagt fra. Noe annet er dårlig gjort - og hva slags lærerforbilde er du egentlig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OOOOND:)

Jeg ville ikke sagt noe, og latt de spise det. Får være deres eget ansvar å vite om det er svin i maten eller ikke.

Det er jo ikke farlig. Eneste grunnen til at svinekjøtt er forbudt for dem er at de har religionisert og pålagt svin å være skittent, fordi det faktisk var farlig å spise svinekjøtt før i tiden da man ikke hadde samme hygiene, pga en bakterie. Som ikke er aktuelt idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest det er ikke svin inni kaken..

Jeg er for å si ifra om det er svin i maten som blir servert. Men her er det jo ikke inni maten.

Når jeg tenker meg om så har jeg selv servert smultringer til muslimer uten at jeg har vist om dette du forteller om. Jeg har ikke dårlig samvittighet for dette nå som du skriver det. Fortsatt er det ikke svin inn i produktet. Der setter jeg grensa tror jeg at jeg konkluderer med her.

Hva med pommes frites? Kokes i samme? olje det også. Men alle muslimer jeg kjenner spiser jo dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er ikke svin inni kaken..

Jeg er for å si ifra om det er svin i maten som blir servert. Men her er det jo ikke inni maten.

Når jeg tenker meg om så har jeg selv servert smultringer til muslimer uten at jeg har vist om dette du forteller om. Jeg har ikke dårlig samvittighet for dette nå som du skriver det. Fortsatt er det ikke svin inn i produktet. Der setter jeg grensa tror jeg at jeg konkluderer med her.

Hva med pommes frites? Kokes i samme? olje det også. Men alle muslimer jeg kjenner spiser jo dette.

eh..når jeg har tenkt et par minutter. Så er kanskje smulten i fettet inni smultringen som du mener? Jeg er vist ikke så god kokk..

Da blir det jo annerledes ja. Men jeg har som sagt servert smultringer. Hvor nøye skal man egentlig være på slike ting?

Jeg tror jeg holder meg til at mat som er sammensatt med svin f.eks i pålegg osv. er viktig og ikke servere.

Jeg ville heller ikke gått rundt og passet på folk med div. nøtteallergi, eller melkeallergi. Dette får vedkommende passe på selv synes jeg.

Jeg tror også at om en muslim får i seg noe svin så er ikke dette verdens undergang for dette menneske. I forhold til dem som jeg kjenner så holder de seg unna svin så mye som mulig, men katastrofefølelse fra dem? nei det har de jo heldigvis ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt fra, ja.

Ville du sagt fra om det var gluten i en marinade om du inviterte noen på middag, og du visste en hadde cøliaki? Eller hvilke kaker det var smør/fløte i, om det kom en som var allergisk mot melk?

Det koster minimalt å si ifra - så kan de som kommer selv vurdere...

Det blir jo noe HELT annet - barn med cøliaki blir syke av gluten!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville antagelig ikke sagt noe fordi jeg rett og slett ikke ante dette.

Nå, når jeg er klar over det, ville jeg selvfølgelig ha sagt ifra og hatt et alternativ i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eh..når jeg har tenkt et par minutter. Så er kanskje smulten i fettet inni smultringen som du mener? Jeg er vist ikke så god kokk..

Da blir det jo annerledes ja. Men jeg har som sagt servert smultringer. Hvor nøye skal man egentlig være på slike ting?

Jeg tror jeg holder meg til at mat som er sammensatt med svin f.eks i pålegg osv. er viktig og ikke servere.

Jeg ville heller ikke gått rundt og passet på folk med div. nøtteallergi, eller melkeallergi. Dette får vedkommende passe på selv synes jeg.

Jeg tror også at om en muslim får i seg noe svin så er ikke dette verdens undergang for dette menneske. I forhold til dem som jeg kjenner så holder de seg unna svin så mye som mulig, men katastrofefølelse fra dem? nei det har de jo heldigvis ikke!

''Jeg ville heller ikke gått rundt og passet på folk med div. nøtteallergi, eller melkeallergi. Dette får vedkommende passe på selv synes jeg.

''

Som lærer i skolen så har du ansvar i forhold til dine elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OOOOND:)

"Jeg ville heller ikke gått rundt og passet på folk med div. nøtteallergi, eller melkeallergi. Dette får vedkommende passe på selv synes jeg."

Det er jo potensielt dødelig for de det gjelde, så der ville jeg heller passet på.

men å få i seg litt svin er totalt ufarlig den dag i dag, så der byr jeg meg ikke like mye nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosarød

Dette hadde jeg ikke visst selv, så jeg hadde totalt uvitende latt de spise. Men hadde jeg visst, hadde jeg selvsagt stoppet de i fra å innta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg selv visste det så hadde jeg fortalt barna det. jeg er selv allergiker og setter stor pris på at folk forteller meg om det er melk i maten, om det er aldri så lite.

Det er jo det samme med vegetarianere. Om noe er kokt i hønsebuljong så kan man jo fortelle det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville sagt fra.

Hva om du siden blir konfrontert av en av foreldrene som har har fått vite i ettertid. De spør om du var klar over innholdet av svin - skal du da lyve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville antagelig ikke sagt noe fordi jeg rett og slett ikke ante dette.

Nå, når jeg er klar over det, ville jeg selvfølgelig ha sagt ifra og hatt et alternativ i bakhånd.

''Jeg ville antagelig ikke sagt noe fordi jeg rett og slett ikke ante dette.''

Det etiske dilemmaet gjalt jo at hun visste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke svin i olje, men som sagt i smult og i gelatin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...