Gå til innhold

Muslimske barn og mat i skolen - etisk dilemma

Gjest lærerdilemma

Anbefalte innlegg

Det blir jo noe HELT annet - barn med cøliaki blir syke av gluten!!!

Og muslimer kommer ikke til paradis. Hadde du synes det var ok dersom du hadde fått servert hund eller marsvin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ulvinnen

Og muslimer kommer ikke til paradis. Hadde du synes det var ok dersom du hadde fått servert hund eller marsvin?

''Hadde du synes det var ok dersom du hadde fått servert hund eller marsvin?''

Jeg mener også at man skal fortelle hva som er i det som serveres. Men det eksempelet du trakk frem: Selv har jeg spist kanin, så hvorfor ikke marsvin? Og hadde jeg blitt servert hund i Kina, så hadde jeg spist det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke gå inn i en diskusjon om tro - men det blir HELT feil å trekke matALLERGI ol inn i en slik diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville antagelig ikke sagt noe fordi jeg rett og slett ikke ante dette.

Nå, når jeg er klar over det, ville jeg selvfølgelig ha sagt ifra og hatt et alternativ i bakhånd.

''fordi jeg rett og slett ikke ante dette.''

Jeg visste heller ikke dette, og kunne glatt ha kommet til å servere smultringer til muslimer uten en eneste tanke på hvor smulten kommer fra... Men det er jo noe annet når man _vet_ det.

Så neste litt dumt at jeg leste denne tråden... he he.... Men nå er jeg ikke den store smultringeservitøren, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hadde du synes det var ok dersom du hadde fått servert hund eller marsvin?''

Jeg mener også at man skal fortelle hva som er i det som serveres. Men det eksempelet du trakk frem: Selv har jeg spist kanin, så hvorfor ikke marsvin? Og hadde jeg blitt servert hund i Kina, så hadde jeg spist det også.

Det hadde jeg også, men jeg ville gjerne visst om det ja og valgt om jeg ville spise det eller ikke. Jeg har spist friterte maur og gresshopper i Thailand og også røkt kamel i Hellas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke gå inn i en diskusjon om tro - men det blir HELT feil å trekke matALLERGI ol inn i en slik diskusjon.

Nå snakket ikke jeg matallergi da, men marsvin, hund, slanger, friterte gresshopper og maur. Mat vi ikke egentlig har lyst å spise.

Men jeg synes ikke man skal kjimse av andres tro heller og særlig ikke med ungers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå snakket ikke jeg matallergi da, men marsvin, hund, slanger, friterte gresshopper og maur. Mat vi ikke egentlig har lyst å spise.

Men jeg synes ikke man skal kjimse av andres tro heller og særlig ikke med ungers

Vel - JEG snakket om matallergi fordi annegunn dro inn cøliaki i diskusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - JEG snakket om matallergi fordi annegunn dro inn cøliaki i diskusjonen...

Men jeg synes det er greit å sammeligne det også. Man serverer ikke en vegetarianer ribbe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes det er greit å sammeligne det også. Man serverer ikke en vegetarianer ribbe heller.

Hvordan i alle dager kan du sammenligne det!!! Nå hopper jeg av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som muslimer er det jo like viktig for dem at de følger reglene sine som om dem skulle hatt allergi.. som lærer for musimer han man et ansvar, og ved å fraskrive seg det ansvaret når en vet hva som er riktig for dem bare fordi det er en lettvint løsning synes jeg blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som muslimer er det jo like viktig for dem at de følger reglene sine som om dem skulle hatt allergi.. som lærer for musimer han man et ansvar, og ved å fraskrive seg det ansvaret når en vet hva som er riktig for dem bare fordi det er en lettvint løsning synes jeg blir feil.

Matallergi/cøliaki er en kronisk sykdom som så slett ikke er selvalgt på noen som helst måte. Religion og andre overbevisninger som å være vegetarianer ol må bare ikke sidestilles.

En har lett for å bli sett på som "sær" når en ikke kan spise en type mat. Det er vanskelig nok for en cøliaker fra før om en ikke skal plasseres i bås med dem som ikke spiser en viss type mat pga en slags overbevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg hadde sagt noe..... Bare gjort meg uviten.. *plystre*

Det er jo ikke slik at de blir syke av å spise svin.

Hadde det vært det samme om du hadde venner som var vegetarianere, og du visste at det ble brukt hønsebuljong i en rett som ellers var vegetarisk?

Hverken muslimer eller vegetarianere blir syke av å spise det "forbudte" men det med respekt for deres livvsyn å gjøre at man sier i fra om sånt. Og da blir det jo mer mat på oss andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matallergi/cøliaki er en kronisk sykdom som så slett ikke er selvalgt på noen som helst måte. Religion og andre overbevisninger som å være vegetarianer ol må bare ikke sidestilles.

En har lett for å bli sett på som "sær" når en ikke kan spise en type mat. Det er vanskelig nok for en cøliaker fra før om en ikke skal plasseres i bås med dem som ikke spiser en viss type mat pga en slags overbevisning.

Så enig, så enig!

(Det rare er jo at noen ganger er det mer "akseptert" å ta hensyn til f. eks. muslimer som ikke skal ha svin, enn å ta hensyn til og legge til rette for en som har cøliaki, og da ikke tåler gluten. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Selinge

Dette er da rett og slett tøys. For det første så har jeg aldri opplevd at folk ikke har tatt hensyn til folk med allergier eller med cøliaki (har begge deler i familien). Folk er utrolig flinke synes jeg, men noen ganger vet de jo ikke om hva som feks inneholder det ene eller det andre. Derfor er det viktig at den som har problemet passer på.

Men i forhold til religion: Dersom jeg hadde hatt cøliaki OG var muslim, så ville jeg altså blitt syk av gluten, men en engangs utsettelse for det, ville latt seg lege, selv om jeg ville blitt dårlig ei stund. Det er gjentagende utsettelse for gluten som er farlig, et uhell av og til, opplever de fleste med cøliaki. Dersom jeg spiste svin, ville jeg altså ikke kommet til himmelen.

Det er temmelig klart at utsiktene til å ikke komme til himmelen ville vært verre enn utsiktene til å bli syk ei stund. Ergo ville jeg klart foretrukket gluten fremfor svin, i dette tilfellet.

Hvor jeg vil med dette?: Det er ikke opptil andre å ta beslutninger for andre menneskers liv. Det er heller ikke opptil andre å bestemme hva som betyr mest for den ene eller den andre. Man skal ha respekt for andres livsvalg, såvel som for sykdom, selv om man ikke er i nærheten av å skjønne hva som er så viktig for den andre personen.

Derfor SKAL man naturligvis fortelle det man vet - både om gluten, svin og andre ting - når man vet at det betyr mye for den andre. SELV om man synes det er en bagatell selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Dette er da rett og slett tøys. For det første så har jeg aldri opplevd at folk ikke har tatt hensyn til folk med allergier eller med cøliaki (har begge deler i familien). Folk er utrolig flinke synes jeg, men noen ganger vet de jo ikke om hva som feks inneholder det ene eller det andre. Derfor er det viktig at den som har problemet passer på.

Men i forhold til religion: Dersom jeg hadde hatt cøliaki OG var muslim, så ville jeg altså blitt syk av gluten, men en engangs utsettelse for det, ville latt seg lege, selv om jeg ville blitt dårlig ei stund. Det er gjentagende utsettelse for gluten som er farlig, et uhell av og til, opplever de fleste med cøliaki. Dersom jeg spiste svin, ville jeg altså ikke kommet til himmelen.

Det er temmelig klart at utsiktene til å ikke komme til himmelen ville vært verre enn utsiktene til å bli syk ei stund. Ergo ville jeg klart foretrukket gluten fremfor svin, i dette tilfellet.

Hvor jeg vil med dette?: Det er ikke opptil andre å ta beslutninger for andre menneskers liv. Det er heller ikke opptil andre å bestemme hva som betyr mest for den ene eller den andre. Man skal ha respekt for andres livsvalg, såvel som for sykdom, selv om man ikke er i nærheten av å skjønne hva som er så viktig for den andre personen.

Derfor SKAL man naturligvis fortelle det man vet - både om gluten, svin og andre ting - når man vet at det betyr mye for den andre. SELV om man synes det er en bagatell selv.

Vel det er ikke mer tøys enn at norsk cøliakiforening har gått ut med samme "holdning" som meg.

Det kom etter et innlegg - leder - i en avis over hvor vanskelig det var nå til dags å invitere folk, nå som noen var vegetarianere, noen tålte ikke ditt, noen ikke datt, noen skulle ikke ha gluten, noen gikk på "steinalderkost" etc etc.

Der man det fra det synspunktet forstår du kanskje at det for en med cøliaki som HAR en kronisk sykdom hvor maten er medisinen - ikke føles rettferdig å bli satt i bås med folk som selv har valgt en diett.

Ja - man blir syk en stund, og tarmen blir skadet slik at næringsopptaket kan bli dårlig i noen måneder. Skjer det ofte nok så blir jo aldri næringsopptaket bra. Og det er større risiko for kreft i tarmen. Det er faktisk ille nok for meg. Så man prøver da for alt i verden å holde den glutenfrie dietten. Jeg har i tillegg en datter som blir akutt kjempesyk av noen smuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom jeg spiste svin, ville jeg altså ikke kommet til himmelen. ''

Dette tror jeg ikke er riktig. Dersom en muslim spiser svinekjøtt uten å være klar over det, er det tilgivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...