Gå til innhold

Foreldre som ikke bor sammen lengre, julefeiring


tusseline

Anbefalte innlegg

Gjest Ingen problem her i huset

"For at det er JUL kun julaften er jo noe som er oppi foreldrenes hode, "

Jeg bet meg merke i denne setningen. Nei, det er ikke kun jul på julaften - jula varer lengre. Men det er kun julaften vi har tradisjoner for at pakkene skal åpnes, ikke andre dager.

"Men det er kun julaften vi har tradisjoner for at pakkene skal åpnes, ikke andre dager."

Deres tradisjoner ja, kanskje. Men ikke hele verdens! Det burde være rimelig klart nå at andre folk faktisk kan ha tradisjoner så som å feire julaften to ganger pga foreldrenes livssituasjoner og at dette faktisk kan være en ordning som fungerer meget tilfredsstillende for både voksne og barn det gjelder.

Derfor er det helt unødvendig å mene at de som får denne ordningen til å fungere må være egoister fordi ungene ikke orker to julaftener, det er dårlig gjort at ikke ungene får alle pakkene på en gang osv osv som det har vært en del av i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tusseline

    34

  • morsan

    18

  • Glimtipper

    15

  • Orio

    10

Mest aktive i denne tråden

Vel, faren har ingen formening overhodet. Vi bytter heller ikke på å ha guttungen i jula, da vi ikke har delt omsorg i og for seg.

Min tanke er allikevel at mange voksne problematiserer julefeiringen og legger -alt- for mye betydning i den. Det får være grenser for å hegne om maks spenning og ekstreme tradisjoner.

''Det får være grenser for å hegne om maks spenning og ekstreme tradisjoner''

Enig i det, men jeg synes likevel det er smålig av mange foreldre - særlig mødre (mest de som gjør det) - å feire julaften på lillejulaften de årene de ikke har barna julaften. Klart det tar noe av luven av julefeiringen selve julaften for både barna og far (evt. mor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, faren har ingen formening overhodet. Vi bytter heller ikke på å ha guttungen i jula, da vi ikke har delt omsorg i og for seg.

Min tanke er allikevel at mange voksne problematiserer julefeiringen og legger -alt- for mye betydning i den. Det får være grenser for å hegne om maks spenning og ekstreme tradisjoner.

Unnskyld meg, men når ble feiring av julaften med det den innebærer en "ekstrem tradisjon"???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men det er kun julaften vi har tradisjoner for at pakkene skal åpnes, ikke andre dager."

Deres tradisjoner ja, kanskje. Men ikke hele verdens! Det burde være rimelig klart nå at andre folk faktisk kan ha tradisjoner så som å feire julaften to ganger pga foreldrenes livssituasjoner og at dette faktisk kan være en ordning som fungerer meget tilfredsstillende for både voksne og barn det gjelder.

Derfor er det helt unødvendig å mene at de som får denne ordningen til å fungere må være egoister fordi ungene ikke orker to julaftener, det er dårlig gjort at ikke ungene får alle pakkene på en gang osv osv som det har vært en del av i denne tråden.

"Deres tradisjoner ja, kanskje. Men ikke hele verdens! Det burde være rimelig klart nå at andre folk faktisk kan ha tradisjoner så som å feire julaften to ganger pga foreldrenes livssituasjoner og at dette faktisk kan være en ordning som fungerer meget tilfredsstillende for både voksne og barn det gjelder."

Dette var utrolig teit ;). Det er faktisk tradisjon i Norge for å åpne pakkene julaften, og det er det som er temaet i tråden - ikke hva de måtte finne på å ha av tradisjoner i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen problem her i huset

"Deres tradisjoner ja, kanskje. Men ikke hele verdens! Det burde være rimelig klart nå at andre folk faktisk kan ha tradisjoner så som å feire julaften to ganger pga foreldrenes livssituasjoner og at dette faktisk kan være en ordning som fungerer meget tilfredsstillende for både voksne og barn det gjelder."

Dette var utrolig teit ;). Det er faktisk tradisjon i Norge for å åpne pakkene julaften, og det er det som er temaet i tråden - ikke hva de måtte finne på å ha av tradisjoner i andre land.

Det er faktisk både lovlig og mulig å lage sine egne tradisjoner her i landet.

Vi er fakisk ikke såpass minirussland ennå at vi er pålagt å ha tradisjonen "pakke opp alle pakkene den 24" i enhvert hjem ;)

Trådens hovedpørsmål var hva de forskjellige familier gjorde med feiring av julen når familien var splittet, hvis du har glemt det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men når ble feiring av julaften med det den innebærer en "ekstrem tradisjon"???

At man feirer julaften er en tradisjon. At julaften skal forløpe akkurat slik som alltid hvert eneste år er en ekstrem tradisjon. Spesielt om man er skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det får være grenser for å hegne om maks spenning og ekstreme tradisjoner''

Enig i det, men jeg synes likevel det er smålig av mange foreldre - særlig mødre (mest de som gjør det) - å feire julaften på lillejulaften de årene de ikke har barna julaften. Klart det tar noe av luven av julefeiringen selve julaften for både barna og far (evt. mor).

Ja, nå tenkte jeg begge veier. Både mødre som ikke klarer å gi slipp på julaften, mødre som ikke tåler at ungene pakker opp gaver annet enn den 24. og fedre som klager over lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel heldig da regner jeg med, barna er alltid hos meg på julaften. Far (les stemor) vil ikke ferie sammen med barna. Det hender de får komme på besøk i romjula hvis ikke huset er fullt av hennes familie. Og hvis barna gidder.

''Far (les stemor) vil ikke ferie sammen med barna. Det hender de får komme på besøk i romjula hvis ikke huset er fullt av hennes familie.''

Jøss!! Litt av en dame...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man feirer julaften er en tradisjon. At julaften skal forløpe akkurat slik som alltid hvert eneste år er en ekstrem tradisjon. Spesielt om man er skilt.

''At julaften skal forløpe akkurat slik som alltid hvert eneste år er en ekstrem tradisjon. ''

Enig - gjelder for alle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk både lovlig og mulig å lage sine egne tradisjoner her i landet.

Vi er fakisk ikke såpass minirussland ennå at vi er pålagt å ha tradisjonen "pakke opp alle pakkene den 24" i enhvert hjem ;)

Trådens hovedpørsmål var hva de forskjellige familier gjorde med feiring av julen når familien var splittet, hvis du har glemt det. ;)

Joda, man kan fint lage sine egne tradisjoner. Men det er fortsatt julaften som er julaften ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man feirer julaften er en tradisjon. At julaften skal forløpe akkurat slik som alltid hvert eneste år er en ekstrem tradisjon. Spesielt om man er skilt.

Det er det vel heller ingen som har sagt. Men her i Norge har vi tradisjon for å åpne pakkene julaften, ikke andre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå tenkte jeg begge veier. Både mødre som ikke klarer å gi slipp på julaften, mødre som ikke tåler at ungene pakker opp gaver annet enn den 24. og fedre som klager over lignende.

Hvorfor skal barna pakke opp gaver på andre dager enn julaften? Er det fordi egoistiske foreldre ikke klarer å se forbi seg selv? "Jeg vil feire julaften med barnet mitt hvert år. Så om jeg ikke er sammen med barnet mitt, lager jeg min egen julaften en annen dag"? Dette er i allefall ikke en feiring for barnas skyld vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen problem her i huset

Joda, man kan fint lage sine egne tradisjoner. Men det er fortsatt julaften som er julaften ;)

Snakk om kverulant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal barna pakke opp gaver på andre dager enn julaften? Er det fordi egoistiske foreldre ikke klarer å se forbi seg selv? "Jeg vil feire julaften med barnet mitt hvert år. Så om jeg ikke er sammen med barnet mitt, lager jeg min egen julaften en annen dag"? Dette er i allefall ikke en feiring for barnas skyld vil jeg påstå.

Hvorfor skal de ikke det? *trekker på skuldrene* Det er vel ikke noe å ta slik på vei for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''At julaften skal forløpe akkurat slik som alltid hvert eneste år er en ekstrem tradisjon. ''

Enig - gjelder for alle:-)

Tenkte på deg og "problemet" med manglende besøk når jeg skrev det, faktisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen problem her i huset

Hvorfor skal barna pakke opp gaver på andre dager enn julaften? Er det fordi egoistiske foreldre ikke klarer å se forbi seg selv? "Jeg vil feire julaften med barnet mitt hvert år. Så om jeg ikke er sammen med barnet mitt, lager jeg min egen julaften en annen dag"? Dette er i allefall ikke en feiring for barnas skyld vil jeg påstå.

*ler*

Du er helt fantastisk trangsynt :D

Slutt å synse så mye du, som du kan lese i tråden her så finnes det faktisk folk hvor det fungerer for å gjøre det på andre måter enn dine. Og bombe! ungene lever supert med den måten også :D

Så synsinga di bør nok gjelde for deg selv og din egen familie, "har ikke julefeiring med barna, men for å dekke eget behov"

Stakkar deg som har så anstrengt forhold til den 24 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det vel heller ingen som har sagt. Men her i Norge har vi tradisjon for å åpne pakkene julaften, ikke andre dager.

Noen har faktisk tradisjon for å åpne både på julaften og første juledag. Noen får en gave eller to på lillejulaften også. Og svært mange får pakker i hele desember, gjennom pakkekalender.

Jeg tror ikke barn med tradisjon på to dager med pakker i jula lider noe nød. Med mindre de voksne lager helvete ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på deg og "problemet" med manglende besøk når jeg skrev det, faktisk ;)

*he he*

Jeg vil også ta med dem som bare MÅ ha den&den maten på julaften, slik at en stakkars kokk må lage både f eks ribbe og pinnekjøtt for at alle skal bli fornøyde...;-) Skjønner ikke at folk ikke er litt mer avslappet mht alskens tradisjoner. Vi hører da vel aldri om dem som konsekvent nekter å spise grillmat på 17. mai, for da skal det bare spises laks, f eks? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*he he*

Jeg vil også ta med dem som bare MÅ ha den&den maten på julaften, slik at en stakkars kokk må lage både f eks ribbe og pinnekjøtt for at alle skal bli fornøyde...;-) Skjønner ikke at folk ikke er litt mer avslappet mht alskens tradisjoner. Vi hører da vel aldri om dem som konsekvent nekter å spise grillmat på 17. mai, for da skal det bare spises laks, f eks? ;-)

Hey! Det er ikke jul uten pinnekjøtt! :(

(Selv om jeg helt fint kan spise pinnekjøttet en annen dag enn selve julaften, altså.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal barna pakke opp gaver på andre dager enn julaften? Er det fordi egoistiske foreldre ikke klarer å se forbi seg selv? "Jeg vil feire julaften med barnet mitt hvert år. Så om jeg ikke er sammen med barnet mitt, lager jeg min egen julaften en annen dag"? Dette er i allefall ikke en feiring for barnas skyld vil jeg påstå.

Men du: Her skriver du jo om dette med å åpne gaver på to dager der det gjelder skilte foreldre.

Men tenk deg følgende, da: Den ene forelderen er norsk, den anndre amerikansk, begge lever i beste velgående og er gift og har kun felles barn. Fordi begge foreldrene ønsker å viderebringe sine egne juletradisjoner til barna, har de valgt å ha norsk julaften og amerikansk første juledag.

La oss si at de da av praktiske årsaker velger å la gavene fra den norske delen av familien bli pakket opp julaften og fra den amerikanske familien bli pakket opp første juledag.

Synes du disse foreldrene ødelegger jula for barna sine fordi de er så egoistiske at de ikke klarer å bestemme seg for én måte å feire jula på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...