Gå til innhold

Foreldre som ikke bor sammen lengre, julefeiring


tusseline

Anbefalte innlegg

''Jeg tenkte på selve julaften - og da kanskje spesielt på de tilfellene (som jeg da har opplevd) hvor den andre forelderen har feiret julaften på lillejulaften. Ellers i jula er det vel ganske forskjellig hvilke tradisjoner man har, men det er bare julaften som er julaften (mener jeg).''

Men tror du ikke barna er bevisste på at det er julaften som er julaften, da? Mine kom til meg den 21. og hadde kvelden før hatt "liksomfeiring", som de selv kalte det, sammen med faren sin og hans foreldre. De var fullstendig klar over at det var julaften som var den store kvelden, og de gleda seg vilt til den.

Jeg vet ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tusseline

    34

  • morsan

    18

  • Glimtipper

    15

  • Orio

    10

Mest aktive i denne tråden

Hva med et vennepar av meg, der mor jobber turnus og jobber julaften kvelden. De bestemmer seg for at de feirer julaften lillejulaften, slik at hele familien er samlet. Er det så alvorlig at ungene vil ta skade av det? Hadde det vært bedre for ungene at far og ungene feiret alene julaften, fordi at bare den 24. er den riktige dagen?

Det er unntakene som bekrefter regelen, vettu :).

Mitt fokus i denne debatten har vært på foreldre som ikke bor sammen og hvilke tradisjoner man har, eller tar seg til rette for å få - ikke på de som fortsatt bor/er sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen problem her i huset

Så hvis jeg har lyst til å feire julaften med barnet mitt annet hvert år, med det julaften normalt sett innebærer (og ikke bare halvparten av pakkene), så er jeg trangsynt?

Imponert over argumentasjonen din. Når du ikke klarer å argumentere mer, så går du over til å kalle meg for ting? Jajamennsann.

"Slutt å synse så mye du" skriver du. Er det bare enkelte her inne som har lov til å synse noe? Det skulle man nesten tro når man leser det du skriver. Du må nok bare tåle at jeg ikke er enig med deg. Fint om du kan klare å diskutere uten å synke ned på denne type nivå.

Nei, du er ikke trangsynt fordi du vil feire jul med ungene dine annenhvert år, slik at de får alle pakkene sine på en dag og feirer bare en gang. Den 24.

Du er forbannet trangsynt fordi du mener at alle som gjør det på andre måter enn det ikke respekterer tradisjoner, at dette kun gjøres utav foreldrenes egoistiske ønsker og at barna mister gløden over julaften hvis det feires den 23 også.

Du har ikke begrep om hva du snakker om! Og du er transynt og faktisk veldig frekk som sier slikt om forledre som velger en annen måte å "leve julen på"

Jeg har sakt hundre ganger i tråden her at vi har feiret to julaftener i mange, mange år. Og det FUNGERER.

Ungene har til og med når de var yngre sakt at DE ER HELDIGE SOM FÅR TO JULAFTENER.

Jeg vet ikke hvorfor det begynte sånn, vi var enige om å bytte annenhver jul/nyttår fra begynnelsen. Jeg feirer den 23 når de skal bort den 24, han feiret bare den 24 (han gidder ikke styre mer)

Han har ALDRI klaget, jeg har aldri hatt klager, og ungene HAR ALDRI KLAGET.

Og da er du rimelig steil i dine meninger når du er så bastant på å se alt det negative DU klarer å lage utav denne situasjonen når vi faktisk er en stor gjeng mennesker som har fått dette til å fungere i mange år.

Så derfor mener jeg du heller bør synse for deg selv og din egen familie, mulig dette aldri hadde fungert hos dere. Men det har alltid fungert hos oss.

Noen tar ting litt avslappet og ser kosen og det positive i ting vet du!

Jeg får et veldig inntrykk av at du har såpass sterke meninger om dette pga at du sliter veldig i forhold til det selv. Du prøver å fortelle deg at det du driver med er det eneste korrekte men innerst inne så er du ikke helt enig. Det er sjelden vi trenger ha slike sterke meninger om ting helt uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen problem her i huset

Så hvis jeg har lyst til å feire julaften med barnet mitt annet hvert år, med det julaften normalt sett innebærer (og ikke bare halvparten av pakkene), så er jeg trangsynt?

Imponert over argumentasjonen din. Når du ikke klarer å argumentere mer, så går du over til å kalle meg for ting? Jajamennsann.

"Slutt å synse så mye du" skriver du. Er det bare enkelte her inne som har lov til å synse noe? Det skulle man nesten tro når man leser det du skriver. Du må nok bare tåle at jeg ikke er enig med deg. Fint om du kan klare å diskutere uten å synke ned på denne type nivå.

Og foresten tusseline, du som er så opptatt av at gamle tradisjoner respekteres på tvert av det moderne (som kan fungere vel så bra) hvordan føler du det ang juletre?

For den gamle tradisjonen vedr. juletre er jo at familien gjerne henter juletreet i skogen og det settes inn og pyntes (ikke før) 23 desember, er det ikke så?

Så hva med alle de foreldrene som velger å ta inn juletreet før? Er de egosister også, og tenker kun på seg selv? Jeg mener, de tar jo bort ungenes forventninger til å få på plass og pynte treet dagen før den store dagen!

Hva med de som velger plastiktre og som ikke har allergi å ta hensyn til. De frarøver jo ungene sine juletrelukten og den virkelig gamle tradisjonen!!

Hva med de som legger pakkene under juletreet før natt til 24, er de stygge foreldre som lar ungene skjesse på pakkene så lenge før de får åpnet dem?

Hva med de som velger å ikke ha strøpen hengene fra peisen, frarøver de ungene sine noe?

Hva med de (og her inne er det mange har jeg skjønt) som gir en større kalender som gjennom hele desember lar ungene motta alt fra små til større gaver. Er de dårlige foreldre som lar ungene få så masse gaver før jul? Er ungene litt lei gaver da når det først blir den 24? Blir ungene bortskjemte og ødelagte?

Hva med de som dropper pepperkakebaking og heller kjøper kake på boks, er de dårlige foreldre?

Er du i det hele tatt klar over hvor mye som har forandret seg fra det gode, gamle til det moderne?

Og klarer du virkelig ikke skjønne at de aller fleste foreldre gjør hva de gjør med kun positivt i tankene og at mange varianter fungerer i de tusen hjem. Og at mange unger faktisk ikke er som ballonger, hvor absorlutt alt luft går ut på den magiske datoen 24!

Og som det har vært spurt om før her inne, hva med unger som har bursdag rett opptil eller rett etter jul? Mener du da at de ungene ødelegger enten jul eller bursdagen fordi det er to feiringer så tett opptil hverandre? At de har glød til bare en av dagene?

Vi har som sakt feiret "dobbel" jul i mange år, og ene barnet mitt har burdag tett opptil julen. Jeg har ALDRI opplevd den problematikken du så hardnakket beskriver i innleggene dine. Derfor er det helt på en annen planet at du kaller foreldre som meg for egoister og sier at unger som mine mister gløden rundt jul. Og det er da jeg må si, som før, du har ikke begrep om hva du snakker om.

I følge deg da må vi være en egoistisk, snever, stor gjeng ute i verden med lite til ingen respekt for de gode, norske tradisjonene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen problem her i huset

''Det får være grenser for å hegne om maks spenning og ekstreme tradisjoner''

Enig i det, men jeg synes likevel det er smålig av mange foreldre - særlig mødre (mest de som gjør det) - å feire julaften på lillejulaften de årene de ikke har barna julaften. Klart det tar noe av luven av julefeiringen selve julaften for både barna og far (evt. mor).

Har dere som har disse meningene tenkt litt over at det for mange kan være positivt å ta vekk litt av spenningen (hvis det er som dere sier) til julaften? At ungene faktisk evner å kose seg litt mer når ikke hele kroppen er en stor nerve?

Så som dere legger frem julaften så er jo ungene såpass i spenn at de umulig kan klare å kose seg med maten, at de voksne omtrent skal ha dårlig samvittighet for å ta seg en kaffe etter maten fordi ungene vil åpne pakker osv.

Med spenningsnivået litt lavere så kanskje familien klarer å kose seg litt mer sammen vet du, ikke være dominert av hipre unger :)

Nå er dette en tanke hos meg basert på hvordan dere legger frem ting, for jeg har som sakt ikke erfart slike problemer dere skisserer. Mine unger har tatt julen med ro og glede i alle år, om de har feiret en eller to ganger. Vi koser oss faktisk vi, fra enden til annen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min manns barn har pleid å feire lillejuleaften hos sin mor de årene de skulle til oss juleaften. Jeg har alltid syntes det var litt dårlig gjort av henne... Men det er egentlig veldig typisk henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og foresten tusseline, du som er så opptatt av at gamle tradisjoner respekteres på tvert av det moderne (som kan fungere vel så bra) hvordan føler du det ang juletre?

For den gamle tradisjonen vedr. juletre er jo at familien gjerne henter juletreet i skogen og det settes inn og pyntes (ikke før) 23 desember, er det ikke så?

Så hva med alle de foreldrene som velger å ta inn juletreet før? Er de egosister også, og tenker kun på seg selv? Jeg mener, de tar jo bort ungenes forventninger til å få på plass og pynte treet dagen før den store dagen!

Hva med de som velger plastiktre og som ikke har allergi å ta hensyn til. De frarøver jo ungene sine juletrelukten og den virkelig gamle tradisjonen!!

Hva med de som legger pakkene under juletreet før natt til 24, er de stygge foreldre som lar ungene skjesse på pakkene så lenge før de får åpnet dem?

Hva med de som velger å ikke ha strøpen hengene fra peisen, frarøver de ungene sine noe?

Hva med de (og her inne er det mange har jeg skjønt) som gir en større kalender som gjennom hele desember lar ungene motta alt fra små til større gaver. Er de dårlige foreldre som lar ungene få så masse gaver før jul? Er ungene litt lei gaver da når det først blir den 24? Blir ungene bortskjemte og ødelagte?

Hva med de som dropper pepperkakebaking og heller kjøper kake på boks, er de dårlige foreldre?

Er du i det hele tatt klar over hvor mye som har forandret seg fra det gode, gamle til det moderne?

Og klarer du virkelig ikke skjønne at de aller fleste foreldre gjør hva de gjør med kun positivt i tankene og at mange varianter fungerer i de tusen hjem. Og at mange unger faktisk ikke er som ballonger, hvor absorlutt alt luft går ut på den magiske datoen 24!

Og som det har vært spurt om før her inne, hva med unger som har bursdag rett opptil eller rett etter jul? Mener du da at de ungene ødelegger enten jul eller bursdagen fordi det er to feiringer så tett opptil hverandre? At de har glød til bare en av dagene?

Vi har som sakt feiret "dobbel" jul i mange år, og ene barnet mitt har burdag tett opptil julen. Jeg har ALDRI opplevd den problematikken du så hardnakket beskriver i innleggene dine. Derfor er det helt på en annen planet at du kaller foreldre som meg for egoister og sier at unger som mine mister gløden rundt jul. Og det er da jeg må si, som før, du har ikke begrep om hva du snakker om.

I følge deg da må vi være en egoistisk, snever, stor gjeng ute i verden med lite til ingen respekt for de gode, norske tradisjonene :)

''Hva med de som velger å ikke ha strøpen hengene fra peisen, frarøver de ungene sine noe?

Hva med de (og her inne er det mange har jeg skjønt) som gir en større kalender som gjennom hele desember lar ungene motta alt fra små til større gaver. Er de dårlige foreldre som lar ungene få så masse gaver før jul? Er ungene litt lei gaver da når det først blir den 24? Blir ungene bortskjemte og ødelagte?''

Krysser fingrene for at fraværet av julestrømpe her i huset oppveier de skadelige virkningene ved å ha pakkekalender...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva med de som velger å ikke ha strøpen hengene fra peisen, frarøver de ungene sine noe?

Hva med de (og her inne er det mange har jeg skjønt) som gir en større kalender som gjennom hele desember lar ungene motta alt fra små til større gaver. Er de dårlige foreldre som lar ungene få så masse gaver før jul? Er ungene litt lei gaver da når det først blir den 24? Blir ungene bortskjemte og ødelagte?''

Krysser fingrene for at fraværet av julestrømpe her i huset oppveier de skadelige virkningene ved å ha pakkekalender...;-)

Også min, da, som får både pakkekalender og julestrømpe og to/tre gaveåpninger... :-o

Han må jo være direkte traumatisert innen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen problem her i huset

''Hva med de som velger å ikke ha strøpen hengene fra peisen, frarøver de ungene sine noe?

Hva med de (og her inne er det mange har jeg skjønt) som gir en større kalender som gjennom hele desember lar ungene motta alt fra små til større gaver. Er de dårlige foreldre som lar ungene få så masse gaver før jul? Er ungene litt lei gaver da når det først blir den 24? Blir ungene bortskjemte og ødelagte?''

Krysser fingrene for at fraværet av julestrømpe her i huset oppveier de skadelige virkningene ved å ha pakkekalender...;-)

For ikke å snakke om de stakkars ungene mine som faktisk får strømpe...men som søren meg må løse en gåte for å finne godteriet (godterier foresten...= dårlig mor) som ligger INNI VASKEMASKINEN OG INNI OPPVASKMASKINEN og sånn!!!

Det skulle jo for søren ligge inni strømpa det da, og være en klementin, litt rosiner og sånn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om de stakkars ungene mine som faktisk får strømpe...men som søren meg må løse en gåte for å finne godteriet (godterier foresten...= dårlig mor) som ligger INNI VASKEMASKINEN OG INNI OPPVASKMASKINEN og sånn!!!

Det skulle jo for søren ligge inni strømpa det da, og være en klementin, litt rosiner og sånn!!

*Hehe* Mine får ikke engang klementiner og rosiner i julestrømpa, men kun blader og/eller en pocket, en liten pakke og masse snop! ;o) Håpet er nok ute forlengst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen problem her i huset

*Hehe* Mine får ikke engang klementiner og rosiner i julestrømpa, men kun blader og/eller en pocket, en liten pakke og masse snop! ;o) Håpet er nok ute forlengst...

Vi skulle nok vært fratatt ungene hele gjengen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og foresten tusseline, du som er så opptatt av at gamle tradisjoner respekteres på tvert av det moderne (som kan fungere vel så bra) hvordan føler du det ang juletre?

For den gamle tradisjonen vedr. juletre er jo at familien gjerne henter juletreet i skogen og det settes inn og pyntes (ikke før) 23 desember, er det ikke så?

Så hva med alle de foreldrene som velger å ta inn juletreet før? Er de egosister også, og tenker kun på seg selv? Jeg mener, de tar jo bort ungenes forventninger til å få på plass og pynte treet dagen før den store dagen!

Hva med de som velger plastiktre og som ikke har allergi å ta hensyn til. De frarøver jo ungene sine juletrelukten og den virkelig gamle tradisjonen!!

Hva med de som legger pakkene under juletreet før natt til 24, er de stygge foreldre som lar ungene skjesse på pakkene så lenge før de får åpnet dem?

Hva med de som velger å ikke ha strøpen hengene fra peisen, frarøver de ungene sine noe?

Hva med de (og her inne er det mange har jeg skjønt) som gir en større kalender som gjennom hele desember lar ungene motta alt fra små til større gaver. Er de dårlige foreldre som lar ungene få så masse gaver før jul? Er ungene litt lei gaver da når det først blir den 24? Blir ungene bortskjemte og ødelagte?

Hva med de som dropper pepperkakebaking og heller kjøper kake på boks, er de dårlige foreldre?

Er du i det hele tatt klar over hvor mye som har forandret seg fra det gode, gamle til det moderne?

Og klarer du virkelig ikke skjønne at de aller fleste foreldre gjør hva de gjør med kun positivt i tankene og at mange varianter fungerer i de tusen hjem. Og at mange unger faktisk ikke er som ballonger, hvor absorlutt alt luft går ut på den magiske datoen 24!

Og som det har vært spurt om før her inne, hva med unger som har bursdag rett opptil eller rett etter jul? Mener du da at de ungene ødelegger enten jul eller bursdagen fordi det er to feiringer så tett opptil hverandre? At de har glød til bare en av dagene?

Vi har som sakt feiret "dobbel" jul i mange år, og ene barnet mitt har burdag tett opptil julen. Jeg har ALDRI opplevd den problematikken du så hardnakket beskriver i innleggene dine. Derfor er det helt på en annen planet at du kaller foreldre som meg for egoister og sier at unger som mine mister gløden rundt jul. Og det er da jeg må si, som før, du har ikke begrep om hva du snakker om.

I følge deg da må vi være en egoistisk, snever, stor gjeng ute i verden med lite til ingen respekt for de gode, norske tradisjonene :)

Den eneste problematikken jeg har tatt opp i tillegg (som et hovedpoeng), er dette med at den ene av foreldrene velger å feire julaften før julaften kommer, mot den andre forelderens vilje. Dette medfører at en forelder da bevisst saboterer noe av feiringen på julaften (fordi barna da allerede har "feiret" julaften). Det er dette som i hovedsak diskuteres i denne tråden.

De andre spørsmålene dine gidder jeg ikke å svare på, da de ikke berører temaet mitt; du får heller lage deg en ny tråd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du er ikke trangsynt fordi du vil feire jul med ungene dine annenhvert år, slik at de får alle pakkene sine på en dag og feirer bare en gang. Den 24.

Du er forbannet trangsynt fordi du mener at alle som gjør det på andre måter enn det ikke respekterer tradisjoner, at dette kun gjøres utav foreldrenes egoistiske ønsker og at barna mister gløden over julaften hvis det feires den 23 også.

Du har ikke begrep om hva du snakker om! Og du er transynt og faktisk veldig frekk som sier slikt om forledre som velger en annen måte å "leve julen på"

Jeg har sakt hundre ganger i tråden her at vi har feiret to julaftener i mange, mange år. Og det FUNGERER.

Ungene har til og med når de var yngre sakt at DE ER HELDIGE SOM FÅR TO JULAFTENER.

Jeg vet ikke hvorfor det begynte sånn, vi var enige om å bytte annenhver jul/nyttår fra begynnelsen. Jeg feirer den 23 når de skal bort den 24, han feiret bare den 24 (han gidder ikke styre mer)

Han har ALDRI klaget, jeg har aldri hatt klager, og ungene HAR ALDRI KLAGET.

Og da er du rimelig steil i dine meninger når du er så bastant på å se alt det negative DU klarer å lage utav denne situasjonen når vi faktisk er en stor gjeng mennesker som har fått dette til å fungere i mange år.

Så derfor mener jeg du heller bør synse for deg selv og din egen familie, mulig dette aldri hadde fungert hos dere. Men det har alltid fungert hos oss.

Noen tar ting litt avslappet og ser kosen og det positive i ting vet du!

Jeg får et veldig inntrykk av at du har såpass sterke meninger om dette pga at du sliter veldig i forhold til det selv. Du prøver å fortelle deg at det du driver med er det eneste korrekte men innerst inne så er du ikke helt enig. Det er sjelden vi trenger ha slike sterke meninger om ting helt uten grunn.

*rister på hodet*

Du vet ingenting om meg, eller hva som nødvendigvis er vanlig blant folk flest. Selv om en ting fungerer bra for deg og dine, er det ikke sikkert at dette er en grei måte å gjøre ting på for andre.

Som sagt tidligere: skjerp debatteknikken din! Måten du beskriver meg på, overgår langt de kommentarene jeg har hatt om hva jeg synes om enkelte mennesker som velger å mele sin egen kake i jula uten å ta hensyn til andre mennesker.

Nå kan du debattere videre til du blir grønn, jeg er ferdig med å svare på dine innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste problematikken jeg har tatt opp i tillegg (som et hovedpoeng), er dette med at den ene av foreldrene velger å feire julaften før julaften kommer, mot den andre forelderens vilje. Dette medfører at en forelder da bevisst saboterer noe av feiringen på julaften (fordi barna da allerede har "feiret" julaften). Det er dette som i hovedsak diskuteres i denne tråden.

De andre spørsmålene dine gidder jeg ikke å svare på, da de ikke berører temaet mitt; du får heller lage deg en ny tråd ;)

Jeg fatter og begriper ikke hva som er problemet. Jeg har selv 2 barn som opplevde skilsmisse. Annet hvert år var barna hos meg og han. Det året de var hos meg kom han innom før jul og leverte sine pakker og slo av en juleprat. Og vi feiret jula på normal måte på julaften. Hver annet år var ungene hos han, og da sendte jeg med pakker fra meg, og lot dem feire og nyte julaften sammen med pappaen sin, uten at jeg la meg borti det.

Alt utover dette regner jeg som et behov som ligger mer hos foreldrene enn hos barnet selv:-( Så kan man forklare og forklare så mye man vil. Men når man er skilt, så blir ikke ting akkurat slik som de alltid har vært. Det er realiteten både for barn og voksne, uansett hvor mye vi skulle ønske det:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke ta det ille opp! ;)

Drit og dra. Du er vel hakket verre.

...og fred på jorden blant mennesker som har Guds velbehag. ...

*fniiis* (er det rart det er krig i verden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...