Gå til innhold

Foreldre som ikke bor sammen lengre, julefeiring


tusseline

Anbefalte innlegg

Du er tydeligvis hissig angående dette av en eller annen grunn. Du får logge av og skjelle ut den det gjelder.

Så når man ikke er enig med enkelte her inne, så er man hissig? Jeg er litt forundret: er det bare _noen_ som har krav på å ytre sin mening? Må resten av oss "gi" oss når vi ikke mener det samme....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tusseline

    34

  • morsan

    18

  • Glimtipper

    15

  • mariaflyfly

    10

Nei, det synes jeg ikke. Her snakker du om to foreldre som er enige i hvordan de skal gjøre det i forhold til de tradisjonene de har.

''Her snakker du om to foreldre som er enige i hvordan de skal gjøre det i forhold til de tradisjonene de har.''

Men hva om de skilte foreldrene er enige om at det er ok med én "ekte" julaften og en "ekstrajulaften", da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mat 17. mai har jeg en preferanse: at andre står på kjøkkenet.

;- )

Hehe, på 17. mai rekker jeg knapt ei pølse sånn i forbifarten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Her snakker du om to foreldre som er enige i hvordan de skal gjøre det i forhold til de tradisjonene de har.''

Men hva om de skilte foreldrene er enige om at det er ok med én "ekte" julaften og en "ekstrajulaften", da?

''Men hva om de skilte foreldrene er enige om at det er ok med én "ekte" julaften og en "ekstrajulaften", da?''

Morsan da, har du ikke lært det, etter alle dine år her inne, at det ikke er noe som heter "enige, skilte foreldre"? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de ikke det? *trekker på skuldrene* Det er vel ikke noe å ta slik på vei for.

Ikke for deg, tydeligvis, men andre kan jo få mene noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, på 17. mai rekker jeg knapt ei pølse sånn i forbifarten!

For meg som ikke liker store folkemengder er 17. mai pyton. Men det er vel ikke mange årene igjen nå før ungene slutter å gå i toget så vi slipper å dra ned i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så når man ikke er enig med enkelte her inne, så er man hissig? Jeg er litt forundret: er det bare _noen_ som har krav på å ytre sin mening? Må resten av oss "gi" oss når vi ikke mener det samme....?

Det er snakk om hvor aktivt du motdiskuterer en så liten sak. Du spurte hvordan andre gjør det og de svarer. Svarer de ikke slik du ønsket, så argumenterer og argumenterer du.

Jeg synes tradisjoner skal være både praktiske og koselige. Det øyeblikk en tradisjon er svært upraktisk eller ukoselig for en eller flere av de involverte, så burde tradisjonen brytes og man må finne på noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener: noen har _lagd_ sin egen tradisjon på det fordi det passer en av de voksne bedre...?

''Du mener: noen har _lagd_ sin egen tradisjon på det fordi det passer en av de voksne bedre...?''

Dette gjelder da i aller høyeste grad mange andre juletradisjoner også, og det for dem med gifte foreldre også.

Da jeg var barn var det "tradisjon" for at mor i huset jobbet frem til kl 12-13 (med mindre julaften var på lørdag eller søndag). Bortsett fra at dette ikke var noe hun _valgte_, var det jo noe som påvirket oss og vår feiring av dagen. Jeg har her inne lest om mødre som synes synd på barna dersom mor må jobbe på julaften - med min egen erfaring i bagasjen ttenker jeg at det er mest synd på _mor_ om mor må jobbe på julaftens formiddagen...;-)

Tilsvarende kan det være med andre ting også. Jeg vet om ei som vokste opp med furujuletre fordi moren syntes det var så upraktisk med gran - datteren derimot hadde ikke noen praktisk vinkling på juletretypen, men syntes at det eneste juletreet som "gikk an" var furu, for slik hadde det vært i hennes oppvekst.

Så denne morens "egoistiske" valg på bakgrunn av praktiske hensyn har ført til andre juletradisjoner for datteren. Er det galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for deg, tydeligvis, men andre kan jo få mene noe annet?

Jeg spurte.

Hvorfor er det noe å ta slik på vei for?

Du sier hele tiden at dette handler om voksnes behov, ikke barnas. Men du er da ikke et barn? Om barna virkelig sier, klart og tydelig, at de hater tanken på to "julaftener"... Ja, da synes jeg de voksne skal la barna ha den ene. Men om de virker fornøyde, så er det vel ikke så nøye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, på 17. mai rekker jeg knapt ei pølse sånn i forbifarten!

he he... det blir litt sånn "en kald pølse og en varm brus, takk" fra de foreningene som står og selger...,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle dere som synes juleaften er like spennende selv om barna har hatt "juleaften" med sin mor/far den 23.

Dette gjelder bare de som selv har opplevd det. IKKE - de som mener det ikke gjør noen forskjell - ikke de som ikke tror de ville reagert - ikke de som har tatt juleaften på forskudd og fått beskjed av mor/far og barn at det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om hvor aktivt du motdiskuterer en så liten sak. Du spurte hvordan andre gjør det og de svarer. Svarer de ikke slik du ønsket, så argumenterer og argumenterer du.

Jeg synes tradisjoner skal være både praktiske og koselige. Det øyeblikk en tradisjon er svært upraktisk eller ukoselig for en eller flere av de involverte, så burde tradisjonen brytes og man må finne på noe nytt.

Jeg har ikke noe problem med å være enig med deg i det du her skriver om tradisjoner. Problemet kommer i det øyeblikket man ikke er enig i hvordan man skal gjøre det når man ikke lenger er foreldre som bor sammen. Litt på siden av det opprinnelige spørsmålet i tråden, men det er alså min erfaring med temaet i år. Derfor ville jeg se hva som var vanlig å gjøre hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men hva om de skilte foreldrene er enige om at det er ok med én "ekte" julaften og en "ekstrajulaften", da?''

Morsan da, har du ikke lært det, etter alle dine år her inne, at det ikke er noe som heter "enige, skilte foreldre"? ;o)

Noen er iallfall enige om å være uenige:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å være enig med deg i det du her skriver om tradisjoner. Problemet kommer i det øyeblikket man ikke er enig i hvordan man skal gjøre det når man ikke lenger er foreldre som bor sammen. Litt på siden av det opprinnelige spørsmålet i tråden, men det er alså min erfaring med temaet i år. Derfor ville jeg se hva som var vanlig å gjøre hos andre.

Jeg forstår det. Men som mariaflyfly kommenterer; det er så lite man får gjort med det. Her har vi valgt å fokusere på hva vi gjør hjemme hos oss. Så får de gjøre akkurat slik de ønsker under samvær, så lenge de ikke er direkte skadelig for barnet. Jeg orker ikke alle konfliktene og tenker som så at guttungen vokser vel opp sunn og frisk lell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte.

Hvorfor er det noe å ta slik på vei for?

Du sier hele tiden at dette handler om voksnes behov, ikke barnas. Men du er da ikke et barn? Om barna virkelig sier, klart og tydelig, at de hater tanken på to "julaftener"... Ja, da synes jeg de voksne skal la barna ha den ene. Men om de virker fornøyde, så er det vel ikke så nøye?

Jeg tar ikke på vei, men jeg er ikke enig med deg.

På meg virker det som enkelte foreldre forandrer på tradisjoner barn er vokst opp med for å selv få det best mulig i jula. Har man barna annet hvert år på julaften, må man kanskje unne den andre forelderen å få en fullverdig julefeiring det året man selv ikke har barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om hvor aktivt du motdiskuterer en så liten sak. Du spurte hvordan andre gjør det og de svarer. Svarer de ikke slik du ønsket, så argumenterer og argumenterer du.

Jeg synes tradisjoner skal være både praktiske og koselige. Det øyeblikk en tradisjon er svært upraktisk eller ukoselig for en eller flere av de involverte, så burde tradisjonen brytes og man må finne på noe nytt.

Et fornuftig syn på tradisjoner.

:- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser da for fanden ikke laks på 17. mai! Da skal det være spekemat!

;)

På 17. mai har vi da ikke noe spesiell mat??!!!

Som regel går det noen pølser her og der, og flere år har jeg laget rømmegrøt og spekemat, men noen ganger har vi vært sammen med venner og da er det alt fra koldtbord til vanlig kveldsmat...

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det. Men som mariaflyfly kommenterer; det er så lite man får gjort med det. Her har vi valgt å fokusere på hva vi gjør hjemme hos oss. Så får de gjøre akkurat slik de ønsker under samvær, så lenge de ikke er direkte skadelig for barnet. Jeg orker ikke alle konfliktene og tenker som så at guttungen vokser vel opp sunn og frisk lell :)

Jeg ser den, og er helt enig i at man ikke skal fokusere på konfliktene - spesielt ikke ovenfor barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke på vei, men jeg er ikke enig med deg.

På meg virker det som enkelte foreldre forandrer på tradisjoner barn er vokst opp med for å selv få det best mulig i jula. Har man barna annet hvert år på julaften, må man kanskje unne den andre forelderen å få en fullverdig julefeiring det året man selv ikke har barnet?

Jeg hadde nok gjort det. Jeg hadde til og med funnet det ganske behagelig å slippe julestyret annenhvert år. Men som jeg nevnte skal de visst ha en halvveis feiring hos eks-svigermor når guttungen kommer dit. Jeg bare registrerer at det ikke har kommet noen pakker fra henne, derfor er det min antagelse.

Da kan jeg enten lage "bråk" av det, eller jeg kan tenke som så at det slettes ikke vil skade guttungen. Han har fått tradisjonene sine, han. Tradisjonene blir ikke ubetydelige bare fordi det kommer nye og flere tradisjoner på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...