Gå til innhold

Foreldre som ikke bor sammen lengre, julefeiring


tusseline

Anbefalte innlegg

*he he*

Jeg vil også ta med dem som bare MÅ ha den&den maten på julaften, slik at en stakkars kokk må lage både f eks ribbe og pinnekjøtt for at alle skal bli fornøyde...;-) Skjønner ikke at folk ikke er litt mer avslappet mht alskens tradisjoner. Vi hører da vel aldri om dem som konsekvent nekter å spise grillmat på 17. mai, for da skal det bare spises laks, f eks? ;-)

Spiser da for fanden ikke laks på 17. mai! Da skal det være spekemat!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tusseline

    34

  • morsan

    18

  • Glimtipper

    15

  • mariaflyfly

    10

Hey! Det er ikke jul uten pinnekjøtt! :(

(Selv om jeg helt fint kan spise pinnekjøttet en annen dag enn selve julaften, altså.)

Jeg føler også at jeg "må gjennom" pinnekjøtt, ribbe og lutefisk i løpet av jula, men hvilken dag vi spiser hva er ikke så viktig. Det vil si - vi tar alltid ribba på julaften hvis det er hjemme hos oss, men spiser det vi får når vi er borte:-)

Men jeg har feiret jul i utlandet uten norsk julemat, og det gikk helt fint det også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser da for fanden ikke laks på 17. mai! Da skal det være spekemat!

;)

Ja, det blir som oftest spekemat her også - mest av praktiske hensyn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige meninger om dette ser jeg. Enhver får finne de løsningene som fungerer best for de selv og ikke minst barna.

Her er jr veldig klar på at han vil feire jul med begge sine foreldre. Desverre er det ikke mulig for oss å samles alle på julaften. Så da gjør vi det som blir best for oss.

Så han feirer først på selve julaften, f.eks hos far, så har vi en julefeiring når han kommer hit sammen med vår familie og søskenbarna hans. (Har søsken som også er skilt og vi har barna samme jul og samkjører oss slik.) Han har selv ikke ønske om å ha med seg alle gavene på julaften.

Husker når vi fremdeles bodde sammen så hendte det at vi sparte noen gaver til 1.juledag. De fikk jo så mange gaver alikevel, og greide tilslutt ikke å glede seg over det. Ble bare mas om å åpne neste osv. Så dermed ser jeg ingen fare ved at han nå åpner gaver på mer enn en dag i løpet av julen heller. Han får nå enda fler gaver også, siden det er stefamilier inne på begge sider, og at det nå blir "store" gaver fra både mor og far.

Hvis ungene ikke greier å glede seg over å få åpne pakker mer enn en gang i løpet av jule må heller finne en annen grunn til det. Tror det må være et fåtall. Hva skulle en gjort om ungen hadde bursdag lillejulaften f.eks? Utsatt bursdagsgavene til nyttår fordi at de ikke kunne glede seg over gaver på julaften? Og hvor mange er det ikke som feirer bursdager over mer enn en dag? Et familieselskap og ett barneselskap? Det må vel bli litt av det samme vel?

Jeg synes det gjør en stor forskjell at dere har denne "ekstra juleaften" i romjula og ikke lille juleaften. Spenningen og forventningene bygger seg opp til den 24. Ved å feire juleaften den 23. mister den 24. noe av glansen. Og jeg tror det er en del som er enige med meg, det er ekstra stas med den "ekte" juleaften, hvis ikke ville det vel ikke spilt noen rolle hvor ungene var i jula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser da for fanden ikke laks på 17. mai! Da skal det være spekemat!

;)

Spekemat hvis jeg må ordne maten selv. Hvis andre står på kjøkkenet kan jeg spise både laks og grillmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekemat hvis jeg må ordne maten selv. Hvis andre står på kjøkkenet kan jeg spise både laks og grillmat.

Jeg bare tulla, asså ;) Jeg har overhodet ingen preferanser til hva jeg spiser på 17. mai. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Far (les stemor) vil ikke ferie sammen med barna. Det hender de får komme på besøk i romjula hvis ikke huset er fullt av hennes familie.''

Jøss!! Litt av en dame...

Og litt av en far som gidder ha en samboer som egentlig ikke vil feire jul sammen med hans barn og tydeligvis helst ikke vil ha besøk av dem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og litt av en far som gidder ha en samboer som egentlig ikke vil feire jul sammen med hans barn og tydeligvis helst ikke vil ha besøk av dem heller.

Ja, det også selvsagt... Ufattelig mange fjomper der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det gjør en stor forskjell at dere har denne "ekstra juleaften" i romjula og ikke lille juleaften. Spenningen og forventningene bygger seg opp til den 24. Ved å feire juleaften den 23. mister den 24. noe av glansen. Og jeg tror det er en del som er enige med meg, det er ekstra stas med den "ekte" juleaften, hvis ikke ville det vel ikke spilt noen rolle hvor ungene var i jula?

O''g jeg tror det er en del som er enige med meg, det er ekstra stas med den "ekte" juleaften, hvis ikke ville det vel ikke spilt noen rolle hvor ungene var i jula?''

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser da for fanden ikke laks på 17. mai! Da skal det være spekemat!

;)

''Spiser da for fanden ikke laks på 17. mai! Da skal det være spekemat!''

Neida, 17. mai skal det være sodd! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Spiser da for fanden ikke laks på 17. mai! Da skal det være spekemat!''

Neida, 17. mai skal det være sodd! ;o)

Nei, 17. mai er det koldtbord :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte ikke ordet "liksomjulaften" , men det er det vi har gjort de årene barna har dratt for å feire med faren sin. Da har de blitt hentet kl 12 julaften.

Selve feiringa har da vært på lille julaften og det har ikke vært noe "liksom" med den feiringen. Alt er akkurat som om det skulle vært feiret dagen etter. Det eneste er at jeg har vært litt flink med å dra ut telefoner og slikt for faren for forstyrrelser på telefonen er jo litt større på den dagen.

Tror mange mennesker har det for seg at julen kun kan være den 24. Historien i bibelen er en ting, men selve julen for oss kan være akkurat hvilken dag som helst. Det er like mye jul om den feires den 23 som den 24. Og det er veldig synd å være så hoppheng i datoen som jeg har erfart mange er, da er det omtrent krise at f.eks. barna drar bort den 24.

Den 24 for meg har vært veldig avslappet. Da har jeg vært tilfreds og fornøyd etter å ha feiret en nydelig jul med barna mine. Den 24 har jeg derfor sittet hjemme alene noen ganger, krøpet opp i soffan med litt godt og sett på god tv i mange, mange timer. I mykt deilig tøy.

Andre år har jeg dratt til familie og feiret der, vært julenisse bla.

Og når familien har hatt syke barn så har jeg vært den som har sittet på legevakta med dem hele julaften :)

De siste årene nå har ikke ungene giddet å dra til faren sin til jul. Faren har fått ny familie og han foretrekker faktisk også å ikke ha dem da har jeg skjønt.

Så nå har vi ikke den situasjonen lengre. Men skulle de nå dra en eller annen jul så blir det akkurat slik vi alltid har gjort. Feiret lille julaften med akkurat det brask, bram og sjarm en julaften skal ha :D

Jeg skjønner ikke dette her. Datoen er ikke så viktig, men dere har avtalt hvem som skal få være sammen med barna juleaften? Da er det datoen som er viktig, men ikke når det gjelder selve feiringen. En avtale om at "i år er barna hos meg, neste år er de hos deg" ville jeg forstått som at - juleaften - feires hos meg i år, hos deg neste år. Å feire juleaften lille juleaften ville jeg oppfattet som brudd på den avtalen. Hvis familien ønsker en "ekstra" julefeiring er det greit å ta den senere i jula, synes jeg.

Jeg er heller ikke enig i at datoen ikke er viktig. Det er 24. som er juleaften, kalenderen går til den 24 og bygger opp glede og forventning, førjulsprogrammer på TV går også til den 24., de faste programmene juleaftens formiddag er den 24. Og så er det noe med det å vite at "hele Norge" nå spiser julemiddag, pakker ut gaver etc. Den følelsen av å være del av noe større får du ikke hvis du legger "juleaften" til en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Far (les stemor) vil ikke ferie sammen med barna. Det hender de får komme på besøk i romjula hvis ikke huset er fullt av hennes familie.''

Jøss!! Litt av en dame...

Litt av en far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare tulla, asså ;) Jeg har overhodet ingen preferanser til hva jeg spiser på 17. mai. :)

Når det gjelder mat 17. mai har jeg en preferanse: at andre står på kjøkkenet.

;- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har faktisk tradisjon for å åpne både på julaften og første juledag. Noen får en gave eller to på lillejulaften også. Og svært mange får pakker i hele desember, gjennom pakkekalender.

Jeg tror ikke barn med tradisjon på to dager med pakker i jula lider noe nød. Med mindre de voksne lager helvete ut av det.

Du mener: noen har _lagd_ sin egen tradisjon på det fordi det passer en av de voksne bedre...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du: Her skriver du jo om dette med å åpne gaver på to dager der det gjelder skilte foreldre.

Men tenk deg følgende, da: Den ene forelderen er norsk, den anndre amerikansk, begge lever i beste velgående og er gift og har kun felles barn. Fordi begge foreldrene ønsker å viderebringe sine egne juletradisjoner til barna, har de valgt å ha norsk julaften og amerikansk første juledag.

La oss si at de da av praktiske årsaker velger å la gavene fra den norske delen av familien bli pakket opp julaften og fra den amerikanske familien bli pakket opp første juledag.

Synes du disse foreldrene ødelegger jula for barna sine fordi de er så egoistiske at de ikke klarer å bestemme seg for én måte å feire jula på?

Nei, det synes jeg ikke. Her snakker du om to foreldre som er enige i hvordan de skal gjøre det i forhold til de tradisjonene de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du med flere har så utrolig sterke meninger om hva som er best for barn som har julefeiring to steder.

Nå har jeg flere barn og de har byttet sted i mange, mange år. Når de skulle til faren sin så har vi som sakt feiret 23 med brask og bram.

Ungene selv sier at de synes de er heldige som får to julaftener :D

Ødelegge julespenning og glede for barna med å feire jul to ganger. Hva i all verden slags barn har dere da som synes to feiringer med pakker er kjedelig?

Har du prøvd ut alt dette eller? Og har endt opp med å ha unger med geipa på knea på "din" feiringsdag?

Det har nemmelig aldri skjedd meg, så du får kanskje slutte å være så bastant i meningene dine.

Har ungene feiret juleaften hos faren den 23. når de har vært hos deg juleaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull! Vi voksne kan da godt klare fest to dager på rad, iallefall da vi var unge. Og like moro var det hver gang. Unger som er vokst opp med å feire julaften to ganger tar det helt naturlig. Og de to er heller ikke helt like. Forskjellige pakker får de også.

Det er vel ikke mange unger som er "vokst opp" med å feire juleaften to dager på rad? De fleste har vel i alle fall de første årene hatt foreldre som har bodd sammen og feiret jul sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener: noen har _lagd_ sin egen tradisjon på det fordi det passer en av de voksne bedre...?

Du er tydeligvis hissig angående dette av en eller annen grunn. Du får logge av og skjelle ut den det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Du er helt fantastisk trangsynt :D

Slutt å synse så mye du, som du kan lese i tråden her så finnes det faktisk folk hvor det fungerer for å gjøre det på andre måter enn dine. Og bombe! ungene lever supert med den måten også :D

Så synsinga di bør nok gjelde for deg selv og din egen familie, "har ikke julefeiring med barna, men for å dekke eget behov"

Stakkar deg som har så anstrengt forhold til den 24 :)

Så hvis jeg har lyst til å feire julaften med barnet mitt annet hvert år, med det julaften normalt sett innebærer (og ikke bare halvparten av pakkene), så er jeg trangsynt?

Imponert over argumentasjonen din. Når du ikke klarer å argumentere mer, så går du over til å kalle meg for ting? Jajamennsann.

"Slutt å synse så mye du" skriver du. Er det bare enkelte her inne som har lov til å synse noe? Det skulle man nesten tro når man leser det du skriver. Du må nok bare tåle at jeg ikke er enig med deg. Fint om du kan klare å diskutere uten å synke ned på denne type nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...