Gå til innhold

Foreldre som ikke bor sammen lengre, julefeiring

Anbefalte innlegg

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

34

• morsan

18

• Glimtipper

15

• mariaflyfly

10

Skrevet

alle dere som synes juleaften er like spennende selv om barna har hatt "juleaften" med sin mor/far den 23.

Dette gjelder bare de som selv har opplevd det. IKKE - de som mener det ikke gjør noen forskjell - ikke de som ikke tror de ville reagert - ikke de som har tatt juleaften på forskudd og fått beskjed av mor/far og barn at det går helt fint.

Mener du de som i sin barndom opplevde dette? Da tror jeg det ikke er så mange.

Skrevet

Jeg tar ikke på vei, men jeg er ikke enig med deg.

På meg virker det som enkelte foreldre forandrer på tradisjoner barn er vokst opp med for å selv få det best mulig i jula. Har man barna annet hvert år på julaften, må man kanskje unne den andre forelderen å få en fullverdig julefeiring det året man selv ikke har barnet?

''må man kanskje unne den andre forelderen å få en fullverdig julefeiring det året man selv ikke har barnet?''

Men hvem skal bestemme hva som er en fullverdig julefeiring, da? Hvis barna mener det er topp å ha to julaftenfeiringer, burde de likevel kutte ned til én?

(forr ordens skyld så nevner jeg at dette ikke gjelder oss, så jeg meler ikke min egen syke mors kake...*S*)

Skrevet

''må man kanskje unne den andre forelderen å få en fullverdig julefeiring det året man selv ikke har barnet?''

Men hvem skal bestemme hva som er en fullverdig julefeiring, da? Hvis barna mener det er topp å ha to julaftenfeiringer, burde de likevel kutte ned til én?

(forr ordens skyld så nevner jeg at dette ikke gjelder oss, så jeg meler ikke min egen syke mors kake...*S*)

:)

Jeg tenkte på selve julaften - og da kanskje spesielt på de tilfellene (som jeg da har opplevd) hvor den andre forelderen har feiret julaften på lillejulaften. Ellers i jula er det vel ganske forskjellig hvilke tradisjoner man har, men det er bare julaften som er julaften (mener jeg).

Skrevet

Mener du de som i sin barndom opplevde dette? Da tror jeg det ikke er så mange.

Jeg mener den moren/faren som skal feire juleaften med sine barn, som allerede har feiret en juleaften dagen før.

Skrevet

Du mener: noen har _lagd_ sin egen tradisjon på det fordi det passer en av de voksne bedre...?

''Du mener: noen har _lagd_ sin egen tradisjon på det fordi det passer en av de voksne bedre...?''

Er problemet at det er de voksne som lager en annen tradisjon? De aller, aller fleste tradisjoner blir holdt i hevd av de voksne, og ungene lærer seg tradisjonene etterhvert som årene går. De forandrer kanskje på noen oppigjennom årene for at de skal passe best for sin familie.

Tradisjonene forandres uansett om du ikke vil det. Vi har ikke på punkt og prikke de samme tradisjonene som våre foreldre og besteforeldre lenger. Skilte familier og nye-storfamilier blir mer og mer vanlig, desverre. Men slik er det bare. Og dermed vil nye tradisjoner tvinges frem.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Det er vel ikke mange unger som er "vokst opp" med å feire juleaften to dager på rad? De fleste har vel i alle fall de første årene hatt foreldre som har bodd sammen og feiret jul sammen.

Nei, flertallet er vel fortsatt en jul hos mamma og en hos pappa hvis de er skilt. Så 'vokst opp med' var nok feil ord. Men jeg kjenner en familie hvor ungene har vennet seg til, hvis jeg kan bruke det uttrykket isteden, å feire doble julaftener hvert år, og det virker som det har blitt helt naturlig for dem. Unger omstiller seg mye raskere enn voksne tydeligvis.

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men ønsker å dele mine erfaringer likevel...

Min eks er katolikk, og jeg har valgt å beholde en del av våre juletradisjoner etter skilsmissen også. Jeg har vært "heldig" i den forstand at barna har feira julaften med meg og min biologiske familie, og sammen med meg og eksen når det har vært mulig.

Det viktigste med jul er innholdet; alt fra kos, mat, forberedelser, pynt, evt evangelium osv, osv.

Gaver selvfølgelig er viktig, men ikke det viktigste i denne høytiden - i hvert fall ikke datoen de blir utlevert på.

Tror ikke større eller mindre barn bryr seg om at de får gaver i to omganger om de får det forklart- det er vel heller et pluss?

Hører venner av mine barn si på 1. juledag at "Ja, nå er jula over" Mine barn svarer da gjerne at "Nei, det er nå den begynner (Og det har ingenting med gaver å gjøre, og jeg er er heller ingen predikant av julebudskapet)....

Små barn tilpasser seg det meste, større barn forstår det meste. Uansett setter de pris på å feire en HYGGELIG høytid med en eller begge foreldre. Og det finnes utallige gode tradisjoner - man må finne de som fungerer best for sin familie.

God jul til dere alle :-)

Skrevet

Å mele din egen syke mors kake - hva slags uttrykk er det??????

Blander du ikke et par tre ordtak her?

Skrevet

Å mele din egen syke mors kake - hva slags uttrykk er det??????

Blander du ikke et par tre ordtak her?

Jo, jeg var veldig fornlyd med det uttrykket der, og er glad du tog'an....;-p~~

Skrevet

Jo, jeg var veldig fornlyd med det uttrykket der, og er glad du tog'an....;-p~~

Morsomt uttrykk - vi "samler på" litt sjeldne uttrykk på jobb, et par av mennene der i 50 årene med militærhistorie har vanvittige uttrykk noen ganger :-)

Men hva var det du blandet?

*Jeg snakker ikke på vegne av min syke mor? (er det det det heter - WOW - 3 X "det"!!!!)

*Å mele sin egen kake?

Sauset du inn noe mer tro?

Skrevet

Jeg synes det gjør en stor forskjell at dere har denne "ekstra juleaften" i romjula og ikke lille juleaften. Spenningen og forventningene bygger seg opp til den 24. Ved å feire juleaften den 23. mister den 24. noe av glansen. Og jeg tror det er en del som er enige med meg, det er ekstra stas med den "ekte" juleaften, hvis ikke ville det vel ikke spilt noen rolle hvor ungene var i jula?

''Jeg synes det gjør en stor forskjell at dere har denne "ekstra juleaften" i romjula og ikke lille juleaften. Spenningen og forventningene bygger seg opp til den 24. Ved å feire juleaften den 23. mister den 24. noe av glansen. Og jeg tror det er en del som er enige med meg, det er ekstra stas med den "ekte" juleaften, hvis ikke ville det vel ikke spilt noen rolle hvor ungene var i jula?''

Ja, helt klart er det julaften som er spesiell. Det er den for meg og jr. Og vi har aldri feiret noe på lillejulaften. De årene jeg ikke har barn her, blir det ikke skikkelig jul for meg. Ja, vi spiser god mat, og vi åpner pakkene en av dagene i romjula, men alle er klar over at det ikke er julaften. Og ingen later som det er det. Men vi ønsker (også jr, fordi han er vant til at det er slik, og ja det er vi voksne som har laget den tradisjonen) å ha en markering av julen, åpne gaver sammen og kose oss. Det er ingen konkuranse med faren og hans familie, men det handler om at han er del av to familier, og får med seg goder fra begge. Og forhåpentligvis føler han at han har hatt en bra oppvekst tross at mange mener vi gir ham traumer av dette. (virker slik av noen innlegg her iallefall..)

Skrevet

Det er snakk om hvor aktivt du motdiskuterer en så liten sak. Du spurte hvordan andre gjør det og de svarer. Svarer de ikke slik du ønsket, så argumenterer og argumenterer du.

Jeg synes tradisjoner skal være både praktiske og koselige. Det øyeblikk en tradisjon er svært upraktisk eller ukoselig for en eller flere av de involverte, så burde tradisjonen brytes og man må finne på noe nytt.

Enig :-) Både mtp barna og resten av familien; julehøytiden skal jo gi rom for kos, harmoni, fred og glede!

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette her. Datoen er ikke så viktig, men dere har avtalt hvem som skal få være sammen med barna juleaften? Da er det datoen som er viktig, men ikke når det gjelder selve feiringen. En avtale om at "i år er barna hos meg, neste år er de hos deg" ville jeg forstått som at - juleaften - feires hos meg i år, hos deg neste år. Å feire juleaften lille juleaften ville jeg oppfattet som brudd på den avtalen. Hvis familien ønsker en "ekstra" julefeiring er det greit å ta den senere i jula, synes jeg.

Jeg er heller ikke enig i at datoen ikke er viktig. Det er 24. som er juleaften, kalenderen går til den 24 og bygger opp glede og forventning, førjulsprogrammer på TV går også til den 24., de faste programmene juleaftens formiddag er den 24. Og så er det noe med det å vite at "hele Norge" nå spiser julemiddag, pakker ut gaver etc. Den følelsen av å være del av noe større får du ikke hvis du legger "juleaften" til en annen dag.

Hva med et vennepar av meg, der mor jobber turnus og jobber julaften kvelden. De bestemmer seg for at de feirer julaften lillejulaften, slik at hele familien er samlet. Er det så alvorlig at ungene vil ta skade av det? Hadde det vært bedre for ungene at far og ungene feiret alene julaften, fordi at bare den 24. er den riktige dagen?

Skrevet

Jeg tar ikke på vei, men jeg er ikke enig med deg.

På meg virker det som enkelte foreldre forandrer på tradisjoner barn er vokst opp med for å selv få det best mulig i jula. Har man barna annet hvert år på julaften, må man kanskje unne den andre forelderen å få en fullverdig julefeiring det året man selv ikke har barnet?

Har ikke lest hele tråden, men har fått et inntrykk av at dette i hovedsak gjelder pakkeåpning? Innbiller meg at barna opplever jul som mer enn gaver, og om ikke, er det vel koselig å ha julefeiring mer enn 1 dag?

Skrevet

Ut i fra det jeg kan lese av en del av svarene i denne tråden, virker det som noen mener at de kan skalte og valte med barna og hvilken dag julaften skal feires og pakkene skal åpnes. Har man ikke barna på julaften selv, så sørger man for å feire den en annen dag...

Hva med respekten for tradisjonene?

Hva med respekten for den andre forelderen, er h*n enig i denne ordningen?

Er dette det beste for barna, eller er dette organisert sånn fordi det er det beste for en av foreldrene? På meg høres det ut som det siste er tilfellet.

''Har man ikke barna på julaften selv, så sørger man for å feire den en annen dag...''

Jeg har jo tildels vært enig med deg, men ikke helt. Jeg synes godt den som ikke har barna kan feire en annen dag, men jeg synes h*n kan avholde seg fra å velge dagen før.

Skrevet

Morsomt uttrykk - vi "samler på" litt sjeldne uttrykk på jobb, et par av mennene der i 50 årene med militærhistorie har vanvittige uttrykk noen ganger :-)

Men hva var det du blandet?

*Jeg snakker ikke på vegne av min syke mor? (er det det det heter - WOW - 3 X "det"!!!!)

*Å mele sin egen kake?

Sauset du inn noe mer tro?

Nei, der var vel omtrent alt dekket:-)

Skrevet

:)

Jeg tenkte på selve julaften - og da kanskje spesielt på de tilfellene (som jeg da har opplevd) hvor den andre forelderen har feiret julaften på lillejulaften. Ellers i jula er det vel ganske forskjellig hvilke tradisjoner man har, men det er bare julaften som er julaften (mener jeg).

''Jeg tenkte på selve julaften - og da kanskje spesielt på de tilfellene (som jeg da har opplevd) hvor den andre forelderen har feiret julaften på lillejulaften. Ellers i jula er det vel ganske forskjellig hvilke tradisjoner man har, men det er bare julaften som er julaften (mener jeg).''

Men tror du ikke barna er bevisste på at det er julaften som er julaften, da? Mine kom til meg den 21. og hadde kvelden før hatt "liksomfeiring", som de selv kalte det, sammen med faren sin og hans foreldre. De var fullstendig klar over at det var julaften som var den store kvelden, og de gleda seg vilt til den.

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette her. Datoen er ikke så viktig, men dere har avtalt hvem som skal få være sammen med barna juleaften? Da er det datoen som er viktig, men ikke når det gjelder selve feiringen. En avtale om at "i år er barna hos meg, neste år er de hos deg" ville jeg forstått som at - juleaften - feires hos meg i år, hos deg neste år. Å feire juleaften lille juleaften ville jeg oppfattet som brudd på den avtalen. Hvis familien ønsker en "ekstra" julefeiring er det greit å ta den senere i jula, synes jeg.

Jeg er heller ikke enig i at datoen ikke er viktig. Det er 24. som er juleaften, kalenderen går til den 24 og bygger opp glede og forventning, førjulsprogrammer på TV går også til den 24., de faste programmene juleaftens formiddag er den 24. Og så er det noe med det å vite at "hele Norge" nå spiser julemiddag, pakker ut gaver etc. Den følelsen av å være del av noe større får du ikke hvis du legger "juleaften" til en annen dag.

''Det er 24. som er juleaften, kalenderen går til den 24 og bygger opp glede og forventning, førjulsprogrammer på TV går også til den 24., de faste programmene juleaftens formiddag er den 24. Og så er det noe med det å vite at "hele Norge" nå spiser julemiddag, pakker ut gaver etc. Den følelsen av å være del av noe større får du ikke hvis du legger "juleaften" til en annen dag.

''

Men det er jo ikke snakk om at ungene går glipp av julaften for det om de pakker opp noen pakker enten før eller etter den 24.?

Skrevet

''Du mener: noen har _lagd_ sin egen tradisjon på det fordi det passer en av de voksne bedre...?''

Er problemet at det er de voksne som lager en annen tradisjon? De aller, aller fleste tradisjoner blir holdt i hevd av de voksne, og ungene lærer seg tradisjonene etterhvert som årene går. De forandrer kanskje på noen oppigjennom årene for at de skal passe best for sin familie.

Tradisjonene forandres uansett om du ikke vil det. Vi har ikke på punkt og prikke de samme tradisjonene som våre foreldre og besteforeldre lenger. Skilte familier og nye-storfamilier blir mer og mer vanlig, desverre. Men slik er det bare. Og dermed vil nye tradisjoner tvinges frem.

Det er mulig du har et poeng der, ja :).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...