Gå til innhold

Hvorfor får bakern så luftige brød?

Anbefalte innlegg

Gjest triksing og miksing

Der jeg jobber bruker vi kun fersk gjær bruker ikke ekstra gluten.Men i de store bakeriene brker de mye flytende gjær og dette skal være like bra bare enklere for de bakeri som lager flere tsen brød pr dag. det eneste som blir importert til Norge av brød er det som er fra Pågen. Bakers og coop bakeri lager alt i Norge.Det er jo de to største på ferdig bakt brød. French bakery og United bakery som er størst på halvstekt lager også i Norge.. Rart att enkelte tror så mye rart om det norske bakverk..

30% av brødet som spises i Norge er importert. Selv om produsentene nå er pålagt å merke grovhetsgraden, og er flinke til å gjøre det, så er det en grunn til at det har blitt slik. Brødprodusenter var tidlig ute med matsminke som fikk brødet til å se mørkere, dermed grovere og sunnere ut.

Brød er en så viktig del av det norske kostholdet (kanskje det eneste landet som spiser brød SOM mat, og ikke TIL mat), og derfor er det viktig for min del å vite hva jeg spiser.

Med flere matallergikere i familien er jeg også frustrert over slurvet med innholdsmerking. Langt flere brød enn de som er merket inneholder for eksempel solsikkefrø. Hvilket kan bli fatalt for de som spiser uten å vite det.

Jeg tror ikke, som Collette sier, at mine hjemmebakte brød er så mye bedre og sunnere enn det jeg kan få kjøpt i butikk. Men der har jeg i hvert fall full oversikt over hva jeg har putta i selv, og vet at det har blitt gjort slik i generasjoner før meg uten at folk ble syke av det. Det er skremmende at noe (ikke nødvendigvis alle) kjøpebrød inneholder så mye gluten at det fører til økt intoleranse!

(PS: Googlet Johannesbrødkjernemel etter at jeg trykket på send på forrige innlegg. Det er fortykningsmiddel, glutenfritt sådant)

Fortsetter under...

ringerikskringla

30% av brødet som spises i Norge er importert. Selv om produsentene nå er pålagt å merke grovhetsgraden, og er flinke til å gjøre det, så er det en grunn til at det har blitt slik. Brødprodusenter var tidlig ute med matsminke som fikk brødet til å se mørkere, dermed grovere og sunnere ut.

Brød er en så viktig del av det norske kostholdet (kanskje det eneste landet som spiser brød SOM mat, og ikke TIL mat), og derfor er det viktig for min del å vite hva jeg spiser.

Med flere matallergikere i familien er jeg også frustrert over slurvet med innholdsmerking. Langt flere brød enn de som er merket inneholder for eksempel solsikkefrø. Hvilket kan bli fatalt for de som spiser uten å vite det.

Jeg tror ikke, som Collette sier, at mine hjemmebakte brød er så mye bedre og sunnere enn det jeg kan få kjøpt i butikk. Men der har jeg i hvert fall full oversikt over hva jeg har putta i selv, og vet at det har blitt gjort slik i generasjoner før meg uten at folk ble syke av det. Det er skremmende at noe (ikke nødvendigvis alle) kjøpebrød inneholder så mye gluten at det fører til økt intoleranse!

(PS: Googlet Johannesbrødkjernemel etter at jeg trykket på send på forrige innlegg. Det er fortykningsmiddel, glutenfritt sådant)

om du mener att noen bakeri har feil innholdsfortegnelse i brød så ville jeg virkelig sagt ifra til butikk elle ringt næringsmiddeltilsynet. Dette skal ikke skje...Du må jo virkelig ha greie på brød om du vet att dette skjer. Jeg vet att det før ble tillsatt ting for og få brød mørkere men trodde bakerien hadde blitt flinkere nå.

''Rart att enkelte tror så mye rart om det norske bakverk..''

Det er muligens fordi de så gjerne vil tro at det brødet de baker selv er så myyye sunnere og bedre, og dermed verdt jobben de legger ned i det:-)

''Det er muligens fordi de så gjerne vil tro at det brødet de baker selv er så myyye sunnere og bedre, og dermed verdt jobben de legger ned i det:-)''

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...