Gå til innhold

Rense et sølvsmykke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min kjæreste har et sølvsmykke som betyr mye for henne. Jeg kom til å søle en betydelig mengde håndsåpe over smykket uten at jeg på det tidspunktet tenkte mer over det. Jeg var ikke klar over at dette var som "gift" for sølvet. Dagen etter kunne man tydelig se at deler av smykket var misfarga. Det gnager litt på samvittigheten og jeg håper jeg kan "fikse" det igjen. Men hva gjør jeg? Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å begynne å gnikke og gnukke på det sjøl, da jeg er redd for å gjøre vondt verre. Men finnes det gull/sølvsmeder som gjør slikt lengre? Det er nok ikke verdens mest (økonomisk sett) verdifulle smykke.

Blir takknemlig for tips...

Bor i Oslo, hvis det er relevant.

Gjest trist jente
Skrevet

Det finnes ihvertfall gullrens som du får kjøpt hos gullsmeder. Vil tro det da også finnes sølvrens.

Gullrens koster 99 kr der jeg kjøpte det, en liten krukke med væske du kan bruke mange ganger. Jeg la smykkene oppi i noen minutter og skyllet dem rene i vann etterpå. Veldig enkelt og greit. Og det ble stor forskjell.

Skrevet

Ta det med deg til en gullsmed og hør. Forhåpentligvis kan de rense det der og da for en billig penge. :o)

Skrevet

Kjøp sølvrens i en gullsmedbutikk pluss sølvklut.

Skrevet

Det går an å dyppe det i sølv en gang til. De gjorde i vært fall det på David-Andersen for noen år siden. Jeg aner ikke prisen for jeg har aldri betalt for det.

Gjest bruker jeg
Skrevet

Putt smykket i zalo med litt vann tilsatt og la det stå litt.

Eller så kan du ta stekefolie og legge i bunnen av en stor kopp med mye salt oppi og kokende vann og legge smykket nedi en stund,.

Skrevet

Det finnes ihvertfall gullrens som du får kjøpt hos gullsmeder. Vil tro det da også finnes sølvrens.

Gullrens koster 99 kr der jeg kjøpte det, en liten krukke med væske du kan bruke mange ganger. Jeg la smykkene oppi i noen minutter og skyllet dem rene i vann etterpå. Veldig enkelt og greit. Og det ble stor forskjell.

Takk for svar :)

Skrevet

Ta det med deg til en gullsmed og hør. Forhåpentligvis kan de rense det der og da for en billig penge. :o)

Det er mitt førstevalg.. Takk :)

Skrevet

Kjøp sølvrens i en gullsmedbutikk pluss sølvklut.

Engstelig.. :P Men takk..

Skrevet

Det går an å dyppe det i sølv en gang til. De gjorde i vært fall det på David-Andersen for noen år siden. Jeg aner ikke prisen for jeg har aldri betalt for det.

Skal sjekke det ut. Takker..

Skrevet

Putt smykket i zalo med litt vann tilsatt og la det stå litt.

Eller så kan du ta stekefolie og legge i bunnen av en stor kopp med mye salt oppi og kokende vann og legge smykket nedi en stund,.

Oi. Hobbykjemi.. Tror ikke jeg tør dette, men takk for tips..

Skrevet

Engstelig.. :P Men takk..

Jeg har jobbet i gullsmedbutikk. Det er ikke noe å være engstelig for.

Skrevet

Jeg har pusset sølvsmykker med vanlis sølvpuss. Er det vanskelig å komme til i krinkler og kroker, kan man bruke q-tips.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...