Gå til innhold

Kalkunhjelp - noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt tildelt en stor, død kalkun på 5-6 kg. Og meninga er at jeg skal tilberede og servere den som et lekkert måltid til 8 personer på nyttårsaften. Hva i all verden gjør jeg med klumpen Har knapt nok tilberedt større fugl enn ryper, så her er gode råd dyre.

Har selvsagt googlet, og funnet ut at kalkunen må tines kjølig allerede fra i dag av, og hvordan den skal steikes. Men så er det dette med tilbehør. Og stuffing. Må man ha stuffing, eller er det bare kliss?

Videre tenkte jeg å lage et par salater av noe slag (hvilke, waldorf er litt oppbrukt), kanskje fløtebakte poteter, et par gode sauser. Er det noen som har tips til hva som bør følge fuglen på bordet, så er jeg veldig takknemlig.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

13

• blanke ark

7

• candyqueen_83

6

• Detaind

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om å stuffe kalkunen. Men jeg smelter smør og har en del salt og pepper oppi smøret, Dette smører jeg på kalkunen i ganske store mengder før steking.

Jeg er nøye med at all innmat ligger i langpannen under steking. Noe som sikrer en god saus. Og sausen må inneholde fløte:-)

Tilbehør er for mitt vedkommende walldorf....men den nå være frisk/syrlig. Og rosenkål eller rødkål, eller begge deler.

Men det aller viktigste er sausen, og at kalkunen ikke er stekt tørr.

Skrevet

Jeg stekte kalkun på lørdag, og hadde waldorfsalat (et must for min del), brokkoli, babygulrøtter, stuffing av loff, bacon ++, fløtegratinertepoteter og peppersaus/kyllingsaus. Kan nok også ha fløtesaus.

Vår var på 5 kg til tre personer og skjønner ikke at den skulle rukket til 8 personer. Er mye "daukjøtt" på en kalkun.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om å stuffe kalkunen. Men jeg smelter smør og har en del salt og pepper oppi smøret, Dette smører jeg på kalkunen i ganske store mengder før steking.

Jeg er nøye med at all innmat ligger i langpannen under steking. Noe som sikrer en god saus. Og sausen må inneholde fløte:-)

Tilbehør er for mitt vedkommende walldorf....men den nå være frisk/syrlig. Og rosenkål eller rødkål, eller begge deler.

Men det aller viktigste er sausen, og at kalkunen ikke er stekt tørr.

Innmaten her gikk til bikkja ;O) Syns det er så ekkelt at jeg ikke klarer å koke saus på det til oss.

Skrevet

Jeg stekte kalkun på lørdag, og hadde waldorfsalat (et must for min del), brokkoli, babygulrøtter, stuffing av loff, bacon ++, fløtegratinertepoteter og peppersaus/kyllingsaus. Kan nok også ha fløtesaus.

Vår var på 5 kg til tre personer og skjønner ikke at den skulle rukket til 8 personer. Er mye "daukjøtt" på en kalkun.

''Er mye "daukjøtt" på en kalkun''

Enig med deg. Pluss at det ikke smaker så godt så veldig lenge etter steking. Jeg synes det smaker tran veldig fort. Særlig av lårene hvis de blir liggende igjen.

Skrevet

Innmaten her gikk til bikkja ;O) Syns det er så ekkelt at jeg ikke klarer å koke saus på det til oss.

Mener du det? Det er jo det som gir god smak til sausen :-)

Skrevet

Du tiner kalkunen, og hiver ut posen med hals etc (søppel, synes jeg). Skyll innvendig.

Stuffing: grønne epler 2-3 stk i båter, svisker salt og pepper. Alt pakkes inn i kalkunen, press en appelsin over stuffingen som allerede er stappet inni kalkunhølet. Sy igjen med stekesnøre.

Salte og pepre utsiden. Legg dyret i en stekepose (husk å klippe hull i det ene hjørnet av stekeposen, og at dette hullet skal vende opp, slik at kraften ikke griser til ovnen din.

Jeg legger kalkunen på en stekerist m/tilhørende form, som igjen står oppi dyp-panna i ovnen, i tilfelle griseri. Jeg setter den på langtidssteking, på 70 grader over natta. Skrur opp tempen på formiddagen, og snur dyret (husk hullet i stekeposen, alltid vende opp!).

Det blir masse saftig kjøtt, og ca 1½ liter kraft av en stor kalkun med denne type stuffing, perfekt til å lage saus på :-)

Mandelpotet, eller Amandinepoteter er godt. Babygulerøtter, broccoli, walddorfsalat m/druer og valnøtter (anbefales i egen skål pga etv allergier).

Skrevet

Takk for tips!

Ser at Colette også sier Waldorf, og det er jo typisk tilbehør. Mitt problem er at jeg har laga det i to omganger allerede denne jula :) Men ikke til de samme gjestene. Så det er ikke noe problem å lage en gang til. Men tenker jeg må ha noe annet også, for kalkun framstår som ganske kjedelig kjøtt for meg, og derfor vil jeg gjerne ha variert tilbehør.

Kan jo satse på litt ymse grønnsaker også, helt enkelt. Evt glassert.

Skrevet

Mener du det? Det er jo det som gir god smak til sausen :-)

Bruker posesaus jeg *dukker* :o)

Skrevet

Glemte å kommentere det med mengde kjøtt pr pers: Det står jo at en så stor kalkun skal holde til 10-12 personer... Tror jammen jeg må stuffe den bare for å drøye maten, da.

Skrevet

Takk for tips!

Ser at Colette også sier Waldorf, og det er jo typisk tilbehør. Mitt problem er at jeg har laga det i to omganger allerede denne jula :) Men ikke til de samme gjestene. Så det er ikke noe problem å lage en gang til. Men tenker jeg må ha noe annet også, for kalkun framstår som ganske kjedelig kjøtt for meg, og derfor vil jeg gjerne ha variert tilbehør.

Kan jo satse på litt ymse grønnsaker også, helt enkelt. Evt glassert.

Det er jo ikke så uvanlig å bruke kastanjer til kalkun :-) I en eller annen form:-) Men du må ha noe som er syrlig til kalkunen, synes jeg. Akkurat som til svin:-) Jeg bruker også noen ganger epler/svisker til kalkun.

Skrevet

Glemte å kommentere det med mengde kjøtt pr pers: Det står jo at en så stor kalkun skal holde til 10-12 personer... Tror jammen jeg må stuffe den bare for å drøye maten, da.

Jeg syns kjøttet på vinger og lår ble veldig trått så jeg syns ikke det var godt. Vi hadde jo selvfølgelig en del rester, men om det hadde holdt til fem personer til er jeg ikke bombesikker på. Kanskje med ekstra stuffing og mye tilbehør da. Man regner jo 500 g kalkun pr pers så egentlig bør det jo holde. Syns ikke vi spiste så mye heller.

Skrevet

Bruker posesaus jeg *dukker* :o)

Det må du bare gjøre:-) Men det er den hjemmelagede sausen til kalkunen som er prikken over i'en :-)

Skrevet

Det må du bare gjøre:-) Men det er den hjemmelagede sausen til kalkunen som er prikken over i'en :-)

Det kan godt være :o) For min del var det første og siste gang jeg stekte hel kalkun. Alt for mye bryderi. Fortsetter med kalkunbryst :o)

Skrevet

Det kan godt være :o) For min del var det første og siste gang jeg stekte hel kalkun. Alt for mye bryderi. Fortsetter med kalkunbryst :o)

Ja, det er en del jobb. Og etter mitt syn: Mye som kastes. Det eneste man ikke får av kalkunfilet er den gode sausen.

Skrevet

Ja, det er en del jobb. Og etter mitt syn: Mye som kastes. Det eneste man ikke får av kalkunfilet er den gode sausen.

Får kjøpe litt innvoller hos slakteren da. Hehe :o)

Skrevet

Pleier å lage stuffing til kalkunen av kjøttdeig, svisker, epler og løk. Bare å fylle opp kalkunen. Blir litt ekstra mat av det og så utrolig godt.

Ved siden av har jeg som oftest røstipoteter eller fløtepoteter. Bruker rødvinssaus, sånn toro pose. Bare at jeg erstatter vannet med sky fra kalkunen.

Hjemmelaget vilt/ peppersaus er godt om du liker å prøve noe nytt. Du steker sopp og purre lett i en panne tilsetter creme fraiche, fløte og en dæsj viltsaus pulver og en dæsj peppersaus pulver. Skal være litt sånn tykk saus konsistens.

Når det gjelder grønnsaker, lager jeg en stor form med hvitløk, løk, sopp, squash, gulerot, brokkoli, blomkål osv. Steker dette litt på forhånd og så en tur i ovnen for å bli helt ferdig.

Pastasalat er også utrolig god ved siden av. Du koker masse pasta, tilsetter, revet gulerot, isbergsalat, hvitløk og løk. Bruker å heller over litt olje, sitron, pepper og salt som dressing. Kan også ha oppi andre ting som avokado i terninger og revet eple.

Coscous / bulgur salat er også veldig godt til. Du koker grynene, tilsetter ruccola, rødløk, oliven, soltørket tomat, paprika, persille, fetaost, mynte osv. Bare ha oppi det du liker, men vil fraråde deg mais og agurk. Avslutt med å ha i litt lime og olje på slutten.

Kan serveres med hjemmelagede baguette eller rundstykker, tzatziki er godt til couscous salaten.

Skrevet

Pleier å lage stuffing til kalkunen av kjøttdeig, svisker, epler og løk. Bare å fylle opp kalkunen. Blir litt ekstra mat av det og så utrolig godt.

Ved siden av har jeg som oftest røstipoteter eller fløtepoteter. Bruker rødvinssaus, sånn toro pose. Bare at jeg erstatter vannet med sky fra kalkunen.

Hjemmelaget vilt/ peppersaus er godt om du liker å prøve noe nytt. Du steker sopp og purre lett i en panne tilsetter creme fraiche, fløte og en dæsj viltsaus pulver og en dæsj peppersaus pulver. Skal være litt sånn tykk saus konsistens.

Når det gjelder grønnsaker, lager jeg en stor form med hvitløk, løk, sopp, squash, gulerot, brokkoli, blomkål osv. Steker dette litt på forhånd og så en tur i ovnen for å bli helt ferdig.

Pastasalat er også utrolig god ved siden av. Du koker masse pasta, tilsetter, revet gulerot, isbergsalat, hvitløk og løk. Bruker å heller over litt olje, sitron, pepper og salt som dressing. Kan også ha oppi andre ting som avokado i terninger og revet eple.

Coscous / bulgur salat er også veldig godt til. Du koker grynene, tilsetter ruccola, rødløk, oliven, soltørket tomat, paprika, persille, fetaost, mynte osv. Bare ha oppi det du liker, men vil fraråde deg mais og agurk. Avslutt med å ha i litt lime og olje på slutten.

Kan serveres med hjemmelagede baguette eller rundstykker, tzatziki er godt til couscous salaten.

Takk fro gode salattips! Couscous-salat hørtes godt ut, tror jammen jeg skal forsøke det .

Skrevet

Takk fro gode salattips! Couscous-salat hørtes godt ut, tror jammen jeg skal forsøke det .

Bare hyggelige. Har masse salat tips om du trenger flere :) En liten regel jeg bruker på couscous salater er at det alltid skal være mer gryn en grønnsaker. For da trekker grynene til seg masse god smak. Det samme gjelder for pasta.

Mvh, salat entusiasten ;)

Skrevet

Bare hyggelige. Har masse salat tips om du trenger flere :) En liten regel jeg bruker på couscous salater er at det alltid skal være mer gryn en grønnsaker. For da trekker grynene til seg masse god smak. Det samme gjelder for pasta.

Mvh, salat entusiasten ;)

Tipper det blir hett marked for salattipsene dine i januar, he, he!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...